Manusia dilahirkan dalam
pelbagai bangsa, agama, persekitaran dan budaya. Tetapi manusia sebenarnya
mempunyai beberapa sifat yang sama yang disebutkan dalam Al-Quran yang perlu
kita teliti untuk dijadikan pedoman. Adapun sifat-sifat yang tercatat pada
lembaran kitab suci itu, kebanyakan bersifat negatif yang menggambarkan bahawa
manusia itu lemah. Mengapa?
Seperti yang disebutkan oleh
Allah s.w.t:
يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنتُمُ الْفُقَرَاء إِلَى اللَّهِ
وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ
“Wahai umat manusia, kamulah yang sentiasa
berhajat kepada Allah (dalam segala perkara), sedang Allah Dia lah sahaja Yang
Maha Kaya, lagi Maha Terpuji.” (Fatir:15)
Tiada ruang penafian bahawa
Allah berkuasa atas segalanya sama ada di langit atau di dunia. Justeru itu,
Allah jadikan manusia bersifat lemah supaya manusia bisa kembali kepada-Nya
dalam apa jua keadaan. Namun, dengan rahmat-Nya, Dia tidak membiarkan manusia
tanpa pergantungan dan jalan keluar. Lantaran itu, Allah utuskan nabi dan
turunkan Al-Quran bagi memberi peringatan.
SIFAT-SIFAT MANUSIA
1. Lemah
يُرِيدُ اللّهُ أَن يُخَفِّفَ عَنكُمْ وَخُلِقَ الإِنسَانُ
ضَعِيفاً
Allah (sentiasa) hendak meringankan (beban
hukumnya) daripada kamu, kerana manusia itu dijadikan berkeadaan lemah. (An-Nisaa:28)
2. Tidak Bersyukur
وَهُوَ الَّذِي أَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ
يُحْيِيكُمْ إِنَّ الْإِنسَانَ لَكَفُورٌ
Dan Dia lah yang menghidupkan kamu, kemudian Ia
mematikan kamu, kemudian Ia menghidupkan kamu semula. Sesungguhnya manusia
sangatlah tidak bersyukur. (Al-Hajj:66)
Dan apabila Kami kurniakan
nikmat kepada manusia, berpalinglah dia serta menjauhkan diri (dari bersyukur)
dan apabila ia ditimpa kesusahan, maka ia berdoa merayu dengan panjang lebar.
(Fussilat:51)
إِنَّ الْإِنسَانَ لِرَبِّهِ لَكَنُودٌ
Sesungguhnya manusia sangat tidak bersyukur akan
nikmat Tuhannya. (AL-‘Adiyat:6)
3. Berputus asa
وَلَئِنْ أَذَقْنَا الإِنْسَانَ مِنَّا
رَحْمَةً ثُمَّ نَزَعْنَاهَا مِنْهُ إِنَّهُ لَيَؤُوسٌ كَفُورٌ
Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia
sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu
daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.
(Hud:9)
وَإِذَا
أَنْعَمْنَا عَلَى الإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ
الشَّرُّ كَانَ يَؤُوساً
Dan apabila Kami kurniakan nikmat kepada manusia,
berpalinglah ia serta menjauhkan diri dan apabila ia merasai kesusahan,
jadilah ia berputus asa. (Al-Israa’:83)
لَا
يَسْأَمُ الْإِنسَانُ مِن دُعَاء الْخَيْرِ وَإِن مَّسَّهُ الشَّرُّ فَيَؤُوسٌ
قَنُوطٌ
Manusia tidak jemu-jemu memohon kebaikan. Dan
kalau ia ditimpa kesusahan maka menjadilah ia seorang yang sangat berputus asa,
lagi sangat nyata kesan putus harapnya (dari rahmat pertolongan Allah).
(Fussilat:49)
4. Tidak menghargai nikmat Allah
وَآتَاكُم
مِّن كُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِن تَعُدُّواْ نِعْمَتَ اللّهِ لاَ تُحْصُوهَا
إِنَّ الإِنسَانَ لَظَلُومٌ كَفَّارٌ
Sesungguhnya manusia (yang ingkar) sangat suka
menempatkan sesuatu pada bukan tempatnya lagi sangat tidak menghargai nikmat Tuhannya.
(Ibrahim:34)
5. Suka membantah
خَلَقَ الإِنسَانَ مِن نُّطْفَةٍ فَإِذَا هُوَ خَصِيمٌ
مُّبِينٌ
Ia menciptakan manusia dari air benih, (setelah
sempurna kejadiannya), tiba-tiba menjadilah ia seorang pembantah yang terang
jelas bantahannya. (Al-Nahl:4)
وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِلنَّاسِ مِن كُلِّ
مَثَلٍ وَكَانَ الْإِنسَانُ أَكْثَرَ شَيْءٍ جَدَلاً
Dan demi sesungguhnya Kami telah huraikan dengan
berbagai-bagai cara di dalam Al-Quran ini untuk umat manusia, dari segala jenis
contoh bandingan dan sememangnya manusia itu, sejenis makhluk yang banyak
sekali bantahannya. (Al-Kahfi:54)
6. Terburu-buru
وَيَدْعُ الإِنسَانُ بِالشَّرِّ دُعَاءهُ بِالْخَيْرِ وَكَانَ
الإِنسَانُ عَجُولاً
Dan manusia berdoa dengan (memohon supaya ia
ditimpa) kejahatan sebagaimana ia berdoa dengan memohon kebaikan, dan
sememangnya manusia itu (bertabiat) terburu-buru. (Al-Israa’:11)
خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا
تَسْتَعْجِلُونِ
Jenis manusia dijadikan bertabiat terburu-buru
dalam segala halnya, Aku (Allah) akan perlihatkan kepada kamu tanda-tanda
kekuasaanKu, maka janganlah kamu meminta disegerakan (kedatangannya).
(Al-Anbiyaa’:37)
7. Kufur nikmat
خُلِقَ الْإِنسَانُ مِنْ عَجَلٍ سَأُرِيكُمْ آيَاتِي فَلَا
تَسْتَعْجِلُونِ
Dan apabila kamu terkena bahaya di laut, (pada
saat itu) hilang lenyaplah (dari ingatan kamu) makhluk-makhluk yang kamu seru
selain dari Allah, maka apabila Allah selamatkan kamu ke darat, kamu berpaling
tadah (tidak mengingatiNya); dan memanglah manusia itu sentiasa kufur (akan
nikmat-nikmat Allah). (Al-Israa’:67)
8. Bakhil dan kedekut
قُل لَّوْ أَنتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَآئِنَ رَحْمَةِ رَبِّي
إِذاً لَّأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الإِنفَاقِ وَكَانَ الإنسَانُ قَتُوراً
Katakanlah (wahai muhammad): “jika kamu memiliki
perbendaharaan rahmat Tuhanku pada ketika itu tentulah kamu akan berlaku bakhil
kedekut kerana takut kehabisan dan sememangnya manusia itu bertabiat bakhil
kedekut” (Al-Israa’:100)
9. Zalim
قُل لَّوْ أَنتُمْ تَمْلِكُونَ خَزَآئِنَ رَحْمَةِ رَبِّي
إِذاً لَّأَمْسَكْتُمْ خَشْيَةَ الإِنفَاقِ وَكَانَ الإنسَانُ قَتُوراً
sesungguhnya tabiat kebanyakan
manusia adalah suka melakukan kezaliman dan suka pula membuat perkara-perkara
yang tidak patut dikerjakan. (Al-Ahzab:72)
10. Sombong
فَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَانَا ثُمَّ إِذَا
خَوَّلْنَاهُ نِعْمَةً مِّنَّا قَالَ إِنَّمَا أُوتِيتُهُ عَلَى عِلْمٍ بَلْ هِيَ
فِتْنَةٌ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ
Maka apabila manusia disentuh oleh sesuatu
bahaya, ia segera berdoa kepada Kami, kemudian apabila Kami memberikannya sesuatu
nikmat (sebagai kurnia) dari Kami, berkatalah ia (dengan sombongnya): “Aku
diberikan nikmat ini hanyalah disebabkan pengetahuan dan kepandaian yang ada
padaku”. (Tidaklah benar apa yang dikatakannya itu) bahkan pemberian nikmat
yang tersebut adalah ujian (adakah ia bersyukur atau sebaliknya), akan tetapi
kebanyakan mereka tidak mengetahui (hakikat itu) (Az-Zumar:49)
11. Tidak mengenang budi
وَجَعَلُوا لَهُ مِنْ عِبَادِهِ جُزْءاً إِنَّ الْإِنسَانَ
لَكَفُورٌ مُّبِينٌ
Dan mereka (yang musyrik mempersekutukan Allah
dengan) menjadikan sebahagian dari hamba-hamba Allah sebagai anak bagiNya.
Sesungguhnya manusia (yang demikian sesatnya) sangat tidak mengenang budi, lagi
nyata kufurnya. (Az-Zukhruf:15)
12. Resah dan Gelisah
إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعاً
“Sesungguhnya manusia itu
dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut)”. [Al-Maarij:19]
Disebutkan seterusnya bahawa
manusia yang resah gelisah itu mempunyai dua ciri yang utama iaitu:
12.1Apabila ditimpa kesusahan dia berkeluh kesah [70:20]
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعاً
12.2 Apabila diberi nikmat dia
kedekut dan bakhil [70:21]
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعاً
13. Mudah terpedaya
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ
Wahai manusia! Apakah yang memperdayakanmu –
(berlaku derhaka) kepada Tuhanmu yang Maha Pemurah? (Al-Infitar:6)
14. Melampaui batas
كَلَّا
إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى
Sesungguhnya jenis manusia tetap melampaui batas
(yang sepatutnya atau yang sewajibnya), (Al-‘Alaq:6)
15. Kerugian
إِنَّ
الْإِنسَانَ لَفِي خُسْرٍ
Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian.
(Al-‘Asr:2)
SOLUSI SIKAP MANUSIA
Kita melihat begitu banyak
sifat manusia yang disebutkan oleh Allah. Adapun, ia sebenarnya lebih banyak
dari apa yang dikemukakan secara tidak langsung dari lafaz (إنسان). Tetapi adakah sifat-sifat ini
berbentuk konkrit yang tidak bisa diruntuhkan dari jiwa-jiwa manusia?
Justeru itu, sebenarnya Allah
jualah yang memberi solusi bagaimana untuk merobek sifat-sifat ini dari terus
bersarang dalam jiwa manusia. Mungkin terdapat lebih banyak solusi yang lain.
Cuma beberapa solusi yang saya rasa amat penting untuk sama-sama kita usahakan
untuk menghapuskan sifat ini dari kamus kehidupan.
Pertama: Menjaga solat dengan baik
الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ
“Iaitu mereka yang tetap mengerjakan
sembahyangnya”(Al-Ma’arij:23)
Dalam menyebutkan sifat resah
dan gelisah yang disebutkan di atas beserta ciri-cirinya, Allah merakamkan
pengecualian selepas itu berkenaan sifat ini terhadap orang yang-yang solat dan
tetap melazimi solatnya. Namun, solat ini bukan sahaja dalam rangka
perlaksanaannya tetapi penjagaan terhadap solat dari segi ketepatan waktu dan
kekhusyukannya. Hal ini kerana dalam ayat lain Allah menyifatkan orang-orang
mukmin itu mengambil berat akan hal demikian.
Di samping itu, solat juga
disifatkan sebagai suatu amalan yang bisa membersihkan manusia dari
segala yang buruk dan memotivasikan diri dalam rangka berterusan ke atas
kebaikan.
Kedua: Mengeluarkan sedekah
وَالَّذِينَ فِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ مَّعْلُومٌ
“Dan mereka (yang menentukan bahagian) pada
harta-hartanya, menjadi hak yang termaklum”(Al-Ma’arij:24)
Selain menjaga solat, Allah
juga menyebutkan berkenaan tentang pengeluaran wang pada bukan kegunaan kita
iaitu sedekah. Sedekah sebenarnya boleh menjatuhkan dinding ego dan kesombongan
seorang itu daripada terus bermahkota perasaan besar diri terutama bagi
golongan bangsawan. Selain daripada memberi ketenangan kepada si penerima,
bersedekah membolehkan manusia merasai kesusahan orang lain disamping tidak
berlaku zalim kepada mereka yang memerlukannya.
Ketiga: Berpesan kepada kebenaran dan kesabaran
إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ
وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ
Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal
soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan
kepada kesabaran. (Al-Asr:3)
Allah mempotretkan manusia
sentiasa dalam keadaan rugi kecuali mereka yang berusaha beriman dengan
sebenar-benar keimanan dengan melakukan amal kebaikan disamping turut sama
berpesan kepada orang lain tentang kebenaran dan menjauhi kemaksiatan. Justeru,
dalam membasmi sifat-sifat buruk yang ada dalam diri manusia, perkara yang
penting adalah kita saling menasihati sesama kita kearah kebaikan supaya
manusia sentiasa kembali ingat tentang hari pembalasan.
Kesimpulan
Kelemahan ini tidak dapat lari
dari kehidupan manusia kerana realiti kehidupan insan itu memerlukan
pergantungan kepada yang lebih besar supaya manusia terus kuat menghadapi sifat
manusia yang mudah alpa dan leka terutama ketika menikmati kesenangan.
Berlainan ditimpa kesusahan baru kita berebut-rebut untuk ingat kepada tuhan.
Moga dengan sedikit perkongsian
ini bisa menyedarkan diri kita supaya lebih kuat untuk mengharungi cabaran demi
sebuah perubahan kerana kita tidak selamanya hidup di dunia. Sampai suatu masa
kita akan dijemput oleh-Nya pulang. Justeru, adakah kita tidak merasa malu
kembali kepada-Nya dengan sifat-sifat yang jelek ini sedangkan Dia telah banyak
memberi peringatan dalam kitab-Nya ini?
Tiada ulasan:
Catat Ulasan