Mazhab Hanafi : Imam Abu Hanifah (80h-150h) (1)
Riwayat hidup dan pengajian :
Beliau ialah seorang imam yang agung iaitu Abu Hanifah An-Nu’man Bin
Tsabit Bin Zuutha At-Taimiy Al-Kufiy,beliau dilahirkan di Kota
Kufah,beliau berketurunan Parsi,bapanya dahulu merupakan milikkan kepada
seorang lelaki dari Bani Taimullah Ibnu Tsa’labah,kemudianya dia telah
dimerdekakan,kerana itulah nama beliau dinisbahkan kepada At-Taimiy
iaitu nama kepada Bani Taim,mengikut riwayat yang masyhur,beliau telah
dilahirkan pada 80 hijrah,dan beliau telah meninggal dunia pada 150
hijrah.
Kembara pengajian beliau bermula di Kota Kufah,disana beliau telah
memulai belajar Ilmu
Kalam sehingga beliau mahir didalam ilmu
tersebut,lalu beliau pun mengarang sebuah kitab yang berkaitan dengan
Ilmu Kalam yang bertajuk Fiqh Al-Akbar, kemudianya beliau pun beralih
kepada pengajian Ilmu Feqh,dan beliau telah berguru dengan As-Syeikh
Himaad Bin Abi Sulaiman,yang mana dia pula mempelajari Ilmu Feqh dari
As-Syeikh Ibrahim An-Nakhaie’. Pengetahuan Imam Abu Hanifah didalam bidang feqh telah sampai ke
peringkat yang tidak termampu dicapai oleh para fuqaha’ lain yang
sezaman dengan beliau pada ketika itu,yang mana Imam Syafiey telah
berkata tentang beliau : (Para fuqaha’ dalam bidang feqh bergantung
kepada Imam Abu Hanifah) dan beliau merupakan insan yang wara’ orangnya
serta orang yang berada,kerana beliau dahulunya merupakan seorang
peniaga kain di Kota Kufah,sebelum beliau menceburkan diri beliau
didalam lapangan ilmu ini.
Dan dari hasil kegiatan perniagaan beliau serta pengetahuan beliau
tentang ilmu perniagaan dan juga dengan pengajian beliau didalam Ilmu
Tauhid telah memberikan banyak faedah kepada beliau,cukuplah dengan
harta perniagaan yang beliau ada daripada menjawat sebarang jawatan
penting didalam kerajaan,sesungguhnya beliau enggan menerima sebarang
jawatan kerana beliau menginginkan agar beliau bebas dalam memberikan
pendapat beliau tanpa dikongkong dari pihak pemerintah,dan juga tidaklah
beliau akan ditakutkan dengan dilucutkan dari jawatanya
nanti,menampakkan bahawa beliau tidak takut kepada celaan dari
orang-orang yang mencela dalam melontarkan pandangan beliau.
Sepanjang penceburan beliau didalam aktiviti perniagaan,beliau telah
mendapat banyak pengetahuan tentang muamalat didalam perniagaan secara
praktikal,ini kerana terjadinya saling jualbeli antara beliau dengan
manusia lainya dipasar,tanpa syak lagi,disebabkan interaksi secara
realistik dan praktikal tersebut,telah memberikan beliau kebolehan yang
luas dalam berhukum secara ra’yi dan manthiq,dan juga berkebolehan
mempraktikkan secara amali didalam hukum-hakam syariah islamiah pada
berbagai jenis kejadian yang dihadapi oleh manusia didalam kehidupan
mereka,kerana itulah beliau dianggap antara ahli feqh yang membuka luas
pintu penggunaan ra’yi dan juga beliau merupakan Imam di Madrasah
Ar-Ra’yi (2) dizamanya.
Beliau merupakan taabi’ taabieen mengikut riwayat yang masyhur,kerana
pada zaman beliau terdapatnya empat orang sahabat yang masih hidup lagi
ketika itu seperti : Anas Bin Malik radiallahu anhu di Basrah,Abdullah
Bin Ubai di Kufah,Sahl Bin Saad As-Saaiediy yang berada di Madinah dan
Abu Tufail Aamir Bin Waatsilah yang berada di Mekah,tetapi,tidaklah Imam
Abu Hanifah sempat bertemu dengan mereka.
Dan dikatakan bahawasanya beliau merupakan seorang At-Tabieen,kerana
beliau pernah berjumpa dengan beberapa orang sahabat dan sempat berguru
dengan mereka,tetapi riwayat tersebut terdapatnya syak padanya.
GURU-GURU IMAM ABU HANIFAH
Imam Abu Hanifah lahir dari Madrasah Ar-Ra’yi seperti mana yang telah
diterangkan tadi,dan Madrasah Ar-Ra’yi itu terdapatnya murid-murid
mereka yang tersendiri dan pendekatan mereka terhadap ilmu yang
tersendiri,yang mana madrasah ini telah diasaskan oleh Amirul Mukminin
iaitu Umar Bin Khattab radiallahu anhu dan telah dipindahkan ke Kufah
oleh seorang lagi sahabat yang mulia iaitu Abdullah Bin Masu’d
radiallahu anhu,dan betapa ramai yang telah berguru dengan
beliau,antaranya Ibrahim Alqamah Bin Qis,Masruq Ibnu Al-Ajda’ dan
Syuraih Al-Qaadhi,kemudianya beberapa orang fuqaha’ yang terkenal pula
telah berguru dengan mereka antaranya Ibrahim An-Nakhaiey,Aamir Bin
Syarahiil As-Sya’biy,kemudianya Himad Bin Abi Sulaiman pula telah
berguru dengan mereka,dan daripada jalan Himad Bin Abi Sulaiman lah Imam
Abu Hanifah mengambil ilmu-ilmu para ulama’ tersebut,dan beliau telah
melazimi syeikh beliau itu selama 18 tahun lamanya,dan beliau menamatkan
pengajian beliau dengan mazhab feqh yang dinisbahkan kepada beliau
iaitu Mazhab Hanafi.
Sesungguhnya Imam Abu Hanifah merupakan seorang imam yang tidak dapat
dipersoalkan lagi kealimanya,seorang yang faaqih dan amanah dan juga
merupakan seorang perawi hadith nabi yang tsiqah (terpercaya) dan beliau
mempunyai harta perniagaan yang banyak yang mana beliau menyalurkanya
kepada syeikh-syeikh beliau dan juga anak murid beliau dan membantu
mereka.
Keengganan Imam Abu Hanifah daripada menjawat jawatan :
Imam Abu Hanifah merupakan seorang imam yang berada dan warak,dan
cukuplah dengan harta yang beliau perolehi dari hasil perniagaan beliau
itu daripada menjawat sebarang jawatan,kewarakkanya serta ketaqwaanya
terhadap Allah telah menghalang beliau daripada menjawat apa-apa jawatan
dizaman pemerintahan Al-Umawi begitu juga di zaman pemerintahan
Al-Abbasi,dan sesungguhnya Yazid Bin Umar telah meminta seorang dari
pegawainya di Iraq di zaman pemerintahan Al-Umawi iaitu Marwan Bin
Muhammad supaya menyatakan kepada Imam Abu Hanifah untuk menjadi
pentadbir di Kufah tetapi beliau telah menolaknya,lalu beliau telah
diseksa disebabkan penolakkan beliau terhadap jawatan tersebut,beliau
telah disebat dengan menggunakan cambuk sebanyak 110 kali sebatan,setiap
hari sebanyak sepuluh kali sebatan dan pada zaman pemerintahan
Al-Abbasi pula Abu Ja’far Bin Mansur telah berkenan untuk menjadikan
beliau pentadbir di Baghdad tetapi beliau telah menolaknya juga,lalu
sebagai hukuman beliau telah ditahan dan diseksa lagi sekali dengan
dipukul dengan cambuk sebanyak 10 kali sebatan setiap hari sehingga
beliau hampir-hampir menemui ajal beliau.
Sebab sebenar beliau diseksa mengikut kata Al-Marhum As-Syeikh Al-Khadri ialah :
Sesungguhnya Yazid Bin Umar berbicara dengan beliau tentang tawaran
jawatan tersebut adalah bertujuan untuk menguji kesetiaan beliau
terhadap pemerintahan Al-Umawiah,jika beliau menerima jawatan tersebut
ianya dapat menjadi bukti kesetiaan beliau terhadap pemerintah dan juga
kesudian beliau menolong dan menyokong pemerintah ketika itu,dan
penolakkan beliau terhadap jawatan yang ditawarkan pemerintah ketika itu
pula akan menjadi bukti bahawa beliau tidak menyokong golongan
pemerintah,dan disebabkan itulah beliau telah diseksa,kerana mereka
telah menganggap yang beliau tidak menyokong kerajaan pemerintah ketika
itu,dan mereka menyangka bahwa beliau merupakan penyokong kepada
golongan Al-Alawiyyun iaitu golongan pembangkang pemerintahan
Al-Umawiyah.
Disebabkan itulah kita dapat lihat yang Abu Ja’far Al-Mansur ketika
mana mahu menawarkan jawatan kepada Imam Abu Hanifah,dan apabila
mendengarkan penolakkan dari beliau,dia telah berkata :Apakah kamu tidak
menyukai pemerintahan kami??,dan yang jelasnya,penahanan beliau
tersebut merupakan sebab yang berkaitan dengan unsur politik,dan juga
terdapatnya beberapa ulamak lain selain Imam Abu Hanifah yang enggan
menjawat jawatan yang ditawarkan kepada mereka oleh golongan pemerintah
tetapi tidak pula mereka diapa-apakan,antaranya ialah Al-Laits Bin
Saad,yang mana ketika Abu Mansur meminta beliau menjadi qadhi tetapi
beliau telah menolaknya dan beliau tidak diapa-apakan lansung.
Usul Mazhab Imam Abu Hanifah :
(1) Al-Quran Al-Karim : yang mana secara lazimnya ianya menjadi sumber hukum yang pertama dikalangan para fuqaha’.
(2) As-Sunnah Nabawiyah : iaitu sumber hukum di
martabat yang kedua selepas Al-Quran,dan sesungguhnya beliau tidak
begitu senang untuk mengambil sesuatu hadith itu sebagai sumber
hukum,kerana di Iraq ketika itu ialah sarang memalsukan hadith,iaitu
hadith yang sengaja dibohongkan atas nama rasulullah sallallahu alahi
wassalam,disebabkan itulah beliau tidak akan mengambil sesuatu hadith
sebagai sumber hukum melainkan jika hadith tersebut diriwayatkan oleh
perawi yang ramai daripada perawi yang juga ramai yang mana keadaan para
perawi tersebut tidak bersepakat sesama mereka untuk berbohong,yang
dinamakan hadith mutawatir,atau pun hadith yang diriwayatkan oleh
seorang perawi daripada rasulullah sallallahu alaihi wassalam kemudianya
diriwayatkan pula dari perawi tersebut beberapa perawi yang ramai dari
golongan tabieen,iaitu hadith yang dinamakan sebagai masyhur,manakala
hadith ahad iaitu hadith yang diriwayatkan oleh seorang perawi atau dua
orang atau lebih yang mana lebih sedikit daripada bilangan perawi hadith
mutawatir,dan Imam Abu Hanifah tidak akan menerima hadith ahad ini
melainkan jika ianya memenuhi syarat-syarat yang telah disyaratkan untuk
diterima sebagai hujjah dan beramal denganya,dan diantara syarat yang
paling penting bagi hadith ini ialah,perawi hadith tersebut mestilah
seorang yang adil (3),terpercaya,tsabit
dan mestilah berasa yakin untuk mengambil hadith yang diriwayatkanya
itu dan juga hendaklah dia itu seorang yang mempunyai pengetahuan agama.
(3) Ijmak : jika beliau tidak menemui apa-apa nas
bersumberkan dari Al-Quran juga As-Sunnah,beliau akan melihat pula hasil
persepakatan para ulamak iaitu ijmak jika ianya ada,samada ijmak secara
Soreh (4) atau Sukutiy (5),dan
tanpa syak lagi ijmak para sahabat akan mendepani ijmak yang
lain,kerana para sahabat berada bersama-sama rasulullah sallallahu
alaihi wassalam ketika mana hukum-hakam tersebut diturunkan kepada
rasulullah sallallahu alaihi wassalam,dan mereka juga mengetahui
kejadian-kejadian yang telah diturunkan hukum-hakam keatasnya,dan
disebabkan itu beliau beramal dengan ijmak para sahabat dan
mendepankanya dari Qiyas pada perkara yang tidak boleh dihukum dengan
menggunakan ra’yi,kerana urusan agama itu tidak diambil dari ra’yi
(pendapat berdasarkan aqal semata-mata) dan beliau menganggap perkataan
para sahabat itu ialah atsar dari rasulullah sallallahu alahi wassalam
pada apa yang dinisbahkan kepada para sahabat.
Dan beliau tidak akan menerima perkataan para tabi’en melainkan jika
perkataan tersebut bertepatan dengan ijtihad beliau,dan kadangkala
beliau menggunakan pendapat yang tidak pernah diperkatakan langsung oleh
golongan tabi’en,yang mana sebaliknya beliau tidak akan menggunakan
pendapat yang bercanggahan juga menyimpang dari kata-kata para
sahabat,dan beliau akan membawa pula pendapat yang baru jika tiadanya
pendapat dari para sahabat.
(4) Al-Qiyas : Sesunguhnya Imam Abu Hanifah
mengunakan qiyas secara meluas,disebabkan ketelitian beliau dalam
menerima hadith dan terlalu memilih hadith makanya beliau beramal dengan
qiyas secara meluas dan menjadikanya diantara asas yang utama daripada
asas-asas syariah lain yang menjadi sumber hukum mazhab beliau.
(5) Al-Istihsan : iaitu suatu perkara yang terkeluar
daripada lingkungan qiyas zahir dan masuk kepada hukum lain yang
bercangah dengan qiyas zahir kerana wujudnya dalil yang membinanya dari
nas,ijmak atau ‘Urf (adat) (6)
Imam Abu Hanifah mengatasi para fuqaha’ lain didalam penggunaan
Al-Istihsan,dan istilah Al-Istihsan itu hanyalah digunakan oleh
mazhab-mazhab lain selain Mazhab Hanafi,kerana didalam Mazhab Hanafi
dipanggil sebagai Al-Istislah.
(6) Al-‘Urf : Imam Abu Hanifah menggunakan Al-‘Urf
yang sahih iaitu Al-‘Urf yang terbina diatas hukum dan menjadikanya
sebagai suatu qaedah untuk mengeluarkan hukum pada perkara feqh yang
bersifat furu’ (cabang) dan beliau terkenal dengan kemahiran beliau
didalam feqh hadith,yang mana beliau akan mencari kesahihan sesebuah
hadith pertamanya,kemudianya jika beliau mendapati hadith tersebut
sahih,maka beliau akan mengeluarkan hukum daripada hadith tersebut pada
hukum-hakam feqh dengan kemahiran beliau yang tinggi,serta ketelitian
yang menakjubkan.
Imam Abu Hanifah tidak hanya berlegar di lapangan Feqh yang berkisar
pada kejadian semasa sahaja,begitu juga tidak hanya pada masalah-masalah
yang dihadapi oleh manusia sahaja,bahkan beliau dapat menyelesaikan
masalah yang belum pun berlaku dizaman itu,yang mana beliau tidak akan
menunggu sesuatu hukum itu sehingga ianya berlaku,menjadikan beliau
ketua para fuqaha’ pada lapangan Feqh Al-Iftiradhi (7),yang
mana ianya memberikan kelebihan yang besar kepada feqh islami untuk
terus berkembang dan tersebar dan dapat meliputi segenap penjuru
kehidupan.
Diriwayatkan daripada Sufyaan At-Tsauri,dia berkata : Sesungguhnya aku telah mendengar bahawa Abu Hanifah telah berkata suatu kata-kata yang adil lagi berhujjah : “Sesungguhnya aku mengambil ( mencari hukum) dari kitabullah itu jika aku mendapatinya,dan jika aku tidak mendapatinya,aku akan mengambil pula dari sunnah nabiNya,dan juga dari atsar-atsar yang sahih yang mana berlegar di kalangan para perawi yang terpercaya,dan jika aku tidak mendapatinya didalam kitabullah dan sunnah nabiNya itu,aku akan mengambilnya pula dari kata-kata para sahabat,aku akan mengambil kata-kata dari mereka yang aku mahu dan aku akan tinggalkan pula kata-kata yang aku mahu,tetapi aku tidak akan keluar dari kata-kata mereka dan mencari kata-kata selain mereka,jika aku sudah melihat kata-kata dari Ibrahim,As-Sya’biy,Al-Hasan dan Ibnu Sirin begitu juga Saed Al-Musayyab serta beberapa perawi lagi yang telah berijtihad,maka aku akan berijtihad sepertimana mereka telah berijtihad”.
Kitab-kitab hasil karangan Imam Abu Hanifah :
Tidaklah kami mengetahui apa-apa kitab feqh yang dikarang sendiri
oleh Imam Abu Hanifah,sebenarnya,beliau tidak mengarang apa-apa kitab
pun didalam bidang feqh,kerana jika beliau ada mengarang apa-apa kitab
feqh maka kita akan dapati adanya suatu bentuk buku pengumpulan,dan
pasti akan disebarkanya oleh murid-murid beliau yang berguru dengan
beliau,dan setiap kata-kata beliau yang disampaikan dari orang itu ialah
sebenarnya berupa kata-kata dari risalah-risalah kecil beliau didalam
Ilmu Kalam,dan pendapat-pendapat beliau pada feqh pula berasal dari
jalan periwayatan anak-anak murid beliau,kerana merekalah yang
memelihara pendapat-pendapat beliau itu dengan menulisnya dan
meriwayatkanya kepada kami pada setiap bab dari bab-bab feqh.
Anak-anak murid Imam Abu Hanifah:
Sesungguhnya Imam Abu Hanifah mempunyai anak-anak murid yang
menyebarkan dan memelihara mazhab beliau agar kekal meniti zaman,dan
tidaklah terhapusnya mazhab beliau sepertimana terhapusnya mazhab-mazhab
para fuqaha’ lain yang bertaraf mujtahid yang sezaman dengan beliau
atau yang sebelum beliau lagi,jika bukan kerana pengikut-pengikut dan
sahabat-sahabat beliau yang meriwayatkan pendapat-pendapat beliau dan
mengumpulkanya kedalam sebuah kitab serta mewariskanya dari generasi ke
generasi seterusnya pastilah akan terhapusnya juga mazhab beliau ini.
Diantara anak-anak murid beliau yang masyhur ialah : As-Syeikh AbuYusuf,As-Syeikh Muhammad Bin Al-Hasan As-Syibaaniy,As-Syeikh Zufar Bin Al-Huzail,As-Syeikh Al-Hasan Bin Ziyaad.
(1) Abu Yusuf :
Beliau ialah Abu Yusuf Ya’qub Bin Ibrahim Al-Ansori,dilahirkan di
Kufah pada tahun 112 hijrah dan wafat pada tahun 182 hijrah di
Kufah,beliau mempelajari Ilmu Hadith serta menghafalnya,kemudianya
beliau mempelajari Ilmu Feqh pertamanya dengan Ibnu Abi Laila,kemudian
menyambung pengajianya itu dengan Imam Abu Hanifah,melaziminya dan
berguru denganya serta mempelajari Ilmu Feqh,beliau merupakan anak murid
utama Imam Abu Hanifah serta yang paling dekat denganya,dan apabila
melihatkan ibu-bapa beliau yang miskin,Imam Abu Hanifah telah menolong
beliau dengan memberikanya harta untuk membantu beliau dalam menuntut
ilmu (alaa,macam biasiswa juga) Abu Yusuf merupakan anak murid beliau
yang paling faaqih serta yang paling banyak meriwayatkan hadith,beliau
tidaklah hanya mengetahui mazhab imamnya itu sahaja,sesungguhnya beliau
telah mengembara di Madinah untuk bertemu dengan Imam Malik dan berguru
denganya Ilmu Feqh dan Hadith,dan beliau juga ada menarik balik beberapa
pendapat beliau dan berhukum dengan pendapat Imam Malik dan pendapat
para fuqaha’ di Hijaz. ( 8 )
Beliau dianggap sebagai seorang mujtahid,kerana terdapatnya beberapa
pendapat beliau yang bercanggah dengan pendapat gurunya pada sesetengah
masalah,dan ijtihad beliau itu pula beriringan dengan usul Imam Abu
Hanifah,dan beliau dikira sebagai mujtahid pada mazhab,tetapi beliau
tidak ada mazhab yang khas.
Sesungguhnya beliau ada memegang jawatan dizaman pemerintahan
Abbasiyyiin dibawah tiga orang khalifah iaitu Al-Mehdi,Al-Hadi dan Harun
Ar-Rasyid yang mana Harun Ar-Rasyid memuliakan beliau dan menaikkan
beliau sehingga ke tahap yang tertinggi yang tidak dapat dicapai oleh
sesiapa pun selain beliau.
Harun Ar-Rasyid telah mengurniakan beliau pangkat Ketua Qadhi,dan
beliau merupakan orang pertama yang memegang jawatan ini dari golongan
fuqaha’,dan pangkat ini pula telah membuka peluang kepada beliau untuk
berkhidmat kepada mazhab imamnya dengan menyebarkanya kepada seluruh
manusia,dan beliaulah yang bertanggungjawab melantik qadhi di seluruh
wilayah milik Daulat Abbasiyyah,beliau tidak akan melantik qadhi
melainkan qadhi yang bermazhab hanafi,lalu perkara ini telah
menggalakkan ramai orang ingin mempelajari mazhab hanafi serta
menyebarkanya kepada orang ramai sehingga ramailah yang mengikut mazhab
tersebut serta telah menjamin pengekalan mazhab hanafi,beliau telah
meletakkan suatu usul feqh bagi mazhab hanafi,dan juga telah
diriwayatkan kata-kata dari beliau pada masalah-masalah feqh yang
pelbagai,dan beliau telah menyandarkan pendapat mazhab ini dengan
hadith-hadith nabi yang dihafalnya serta yang difahaminya,dan beliau
telah bercanggah dengan imamnya ini disebabkan oleh pengetahuan beliau
pada sesetengah hadith yang tidak dikaji oleh Imam Abu Hanifah,dan
beliau telah menambah didalam mazhab ini beberapa pendapat yang beliau
telah mendalaminya serta dari apa yang telah beliau dapati dari feqh
golongan Hijaz.
Diantara kitab-kitab yang dikarang oleh Abu Yusuf dan masih lagi ada
pada kami ialah : Kitab Al-Kharaj yang dikarang oleh beliau disebabkan
oleh keinginan Khalifah Harun Ar-Rasyid yang menginginkan suatu asas
untuk berhukum dengan hukum-hakam yang berkaitan dengan harta untuk
Daulah Abbasiyyah,dan juga Kitab Ar-Radd ‘Ala Siyarul ‘Auzaiey,dan telah
diriwayatkan beberapa pendapat beliau didalam Kitab Al-Umm oleh Imam
Syafiey.
Diantara kata-kata beliau yang menunjukkan kewarakkan serta ketaqwaan beliau kepada Allah ialah kata-kata beliau ketika beliau hampir-hampir menemui ajal :
“Setiap apa yang telah aku fatwakan sesungguhnya aku telah menariknya kembali kecuali pada apa yang bertepatan dengan Al-Kitab dan As-Sunnah” dan pada lafaz yang lain : …”kecuali pada apa yang selari dengan Al-Quran serta pada apa yang dipersetujui oleh sekalian muslim” dan perkara ini tidaklah asing bagi Abu Yusuf kerana beliau merupakan Ahli Ra’yi yang paling banyak meriwayatkan hadith .
(2) Muhammad Bin Al-Hasan As-Syibaani
Beliau ialah Muhammad Bin Al-Hasan Bin Al-Farqad
As-Syibaaniy, dilahirkan pada 132 hijrah,iaitu ketika ayah beliau
bermusafir bersama tentera-tentera Syam yang sedang menuju ke
Iraq, beliau berasal dari sebuah kampung di Dimasyq (Damsyik) dan beliau
wafat pada tahun 189 hijrah ketika beliau dalam perjalanan ke Khurasan
bersama Khalifah Harun Ar-Rasyid.
Beliau tinggal di Kufah dan berguru dengan Imam Abu Hanifah,tetapi
beliau tidak tinggal disana lama dan beliau berguru dengan imamnya itu
sekejap sahaja,apabila wafatnya Imam Abu Hanifah beliau ketika itu baru
sahaja berumur 18 tahun,kemudianya beliau berguru pula dengan Abu Yusuf
dan mempelajari mazhab hanafi,tetapi beliau tidaklah hanya mempelajari
mazhab hanafi sahaja,tetapi beliau telah pergi ke hijaz dan telah
mendalami hadith dari golongan Hijaz di sana dan beliau telah berguru
dengan Imam Malik di Madinah Al-Munawwarah dan telah tinggal bersamanya
selama 3 tahun lamanya,dan mempelajari Ilmu feqh,Ilmu Hadith dan beliau
telah meriwayatkan Al-Muwattho’ daripada Imam Malik,dan beliau juga
mempelajari Ilmu Feqh dengan At-Tsauri dan Al-‘Auzaiey,disebabkan itulah
ianya telah memberikan kesan terhadap pendapat-pendapat beliau didalam
bidang feqh,beliau telah menggabungkan bersama Madrasah Ar-Ra’yi dan
Madrasah Ahli Hadith,dan menggunakan pendapat kedua-dua madrasah
tersebut didalam pendapat-pendapat beliau,dan beliau telah berusaha
untuk melakukan pendekatan terhadap kedua-duanya.
Sesungguhnya beliau merupakan seorang yang faaqih dan sangat cerdas,serta berpengetahuan,Imam Syafiey telah berguru dengan beliau ketikamana Imam Syafiey mengembara ke Iraq,dan Imam Syafiey telah berkata tentang beliau :”Sesungguhnya Muhammad Bin Al-Hasan dipenuhi hatinya dan matanya (dengan ilmu)” dan berkata juga : “Tidak pernah aku melihat sesiapa pun yang lebih a’lim tentang kitabullah selain Muhammad,seakan-akan diturunkan Al-Quran kepadanya” beliau berkata lagi : “Sesungguhnya aku telah menulis dari apa yang aku dapati dari Muhammad sebanyak bebanan unta,jika bukan kerana dia,tidaklah dibukakan kepadaku ilmu”
Sesungguhnya Muhammad Bin Al-Hasan seorang imam yang pintar,cerdik
dan cerdas sehinggakan beliau telah menjadi tempat rujukkan ahli ra’yi
ketika Abu Yusuf masih hidup,beliau pernah menjawat jawatan Ketua
Pengurusan Hamba untuk pihak Khalifah Harun Ar-Rasyid,dan beliau
mengurusnya dengan adil,Harun Ar-Rasyid telah memberhentikan
perkhidmatan beliau pada tahun 187 hijrah,selepas beliau diberhentikan
beliau telah pergi ke Baghdad,kemudian Harun Ar-Rasyid telah cuba
memujuk beliau dan mengajak beliau kembali kepadanya semula,dan Harun
Ar-Rasyid telah menjejaki perjalanan beliau yang sedang dalam perjalanan
ke Khurasan,tetapi beliau telah meninggal dunia ketika didalam
perjalanan tersebut,Khalifah Harun Ar-Rasyid lalu berkata : “Aku telah
mengebumikan Ilmu Bahasa Arab dan Ilmu Feqh di Ray pada hari ini”
Khalifah Harun Ar-Rasyid bermaksud ingin memuji seorang syeikh yang
mahir didalam bidang Ilmu Bahasa Arab dan merupakan Syeikhul Qiraat dan
Ilmu Nahu iaitu As-Syeikh Abu Hasan Ali Bin Hamzah Al-Kisaiey dan syeikh
yang alim dalam bidang Feqh dan Hadith iaitu Muhammad Bin Al-Hasan
As-Syibaaniy yang mana kedua-dua syeikh ini meninggal dunia di hari yang
sama.
Beliau merupakan imam yang melakukan usaha pengumpulan untuk mazhab
hanafi,iaitu dengan mengarang banyak kitab-kitab untuk mazhab
hanafi,yang paling utamanya ialah enam buah kitab yang mana para ulamak
mazhab hanafi mengatakan kitab-kitab ini merupakan Zahirul Riwayat (9) kerana ianya telah diriwayatkan oleh para perawi yang terpercaya iaitu :
(1) Kitabul Asl yang juga dikenali dengan Al-Mabsuth,
(2) Kitab Al-Jaamik As-Saghir,
(3) Kitab Al-Jaamik Al-Kabir,
(4)Az-Ziyaadaat,
(5) As-Siyarus Saghir,
(6) As-Siyarul Kabir .
Dan kitab dua yang terakhir ini menerangkan tentang hubungan Negara
Islam dengan negara-negara lain ketika didalam dua keadaan iaitu ketika
aman dan ketika perang.
Kitab-kitab penting di dalam mazhab hanafi :
Selain kitab-kitab yang berjumlah enam buah ini,terdapatnya
kitab-kitab lain yang telah diriwayatkan oleh murid-murid beliau
daripada beliau,iaitu dengan jalan periwayatan riwayat ahad antaranya :
(1) Ar-Ruqqiyaat, iaitu kitab yang meliputi tentang masalah-masalah yang dicabangkan oleh Muhammad ketikamana beliau menjadi Ketua Pengurusan Hamba,
(1) Ar-Ruqqiyaat, iaitu kitab yang meliputi tentang masalah-masalah yang dicabangkan oleh Muhammad ketikamana beliau menjadi Ketua Pengurusan Hamba,
(2) Al-Kisaaniyaat, iaitu kitab yang meliputi tentang
masalah-masalah yang telah diriwayatkan oleh murid beliau daripada
beliau iaitu Syuaib Bin Sulaiman Al-Kisaniy
(3) Al-Jurjaaniyaat
(4) Al-Haruniyaat, iaitu dinisbahkan kepada nama anak murid
beliau,dan dianggap riwayat Muhammad Bin Al-Hasan didalam kitab
Al-Muwattho’ Imam Malik merupakan diantara riwayat yang terbaik didalam
kitab agung tersebut.
Manakala kitab-kitab Mukhtasar (10) terhadap enam buah kitab tersebut antaranya :
(1) Mukhtasar At-Tohawiy
(2) Al-Kaafiy oleh Haakim As-Syahid
(3) Tuhfatul Fuqaha’ oleh As-Samarqandi
(4) Mukhtasar Al-Qaduri yang mana kitab ini dipanggil sebagai “Al-Kitab” didalam mazhab hanafi
(5) Bidayatul Mubtadiy oleh Burhanuddin Mirghinaani
(6) Al-Mukhtar oleh Abdullah Bin Mahmud Bin Maudud Al-Mosuli
(7) Kanzul Daqaieq oleh An-Nasafi
( 8 ) Wiqayatul Ar-Riwayat Li Sadri As-Syariah
Dan kitab-kitab syarah yang penting pula :
(1) Al-Mabsuth oleh Imam As-Sarakhsi yang mensyarahkan Mukhtasar At-Tohawiy
(2) Badaie’u As-Sonaie’ oleh A’laauddin Al-Kaasaaniy yang mensyarahkan Tuhfatul Fuqaha’ As-Samarqandi
(3) Al-Hidayah oleh Burhanuddin Mirghinaani yang mensyarahkan Bidayatul Mubtadiy dan syarah kepada Al-Hidayah pula Al-Inayah
(4) Al-Ikhtiyar Li Ta’liil Al-Mukhtar oleh Al-Mosuli yang mensyarahkan kitabnya Al-Mukhtar.
(3) Zufar Bin Al-Huzail
Beliau ialah Zufar Bin Al-Huzail Bin Qis Al-Kufiy,dilahirkan pada
tahun 110 hijrah dan wafat pada tahun 158 hijrah,bapa beliau dahulu
merupakan penguasa di Basrah,beliau mempelajari Ilmu Hadith pertamanya
dan beliau merupakan diantara perawi hadith,kemudian mempelajari Ilmu
Feqh dengan Imam Abu Hanifah,dan beliau banyak menggunakan Ar-Ra’yi
seperti imam beliau ini,dan beliau merupakan diantara murid yang amat
mahir didalam mengunakan Al-Qiyas,dan juga diantara murid yang banyak
menggunakan Ar-Ra’yi didalam pendapat beliau,dan merupakan seorang imam
yang ahli ibadah,zuhud dan lebih banyak mengembangkan ilmu disepanjang
hayat beliau,sehinggalah beliau meninggal dunia di Basrah,dan tiadalah
apa yang beliau tinggalkan dirumah beliau melainkan hanya wang 3 dirham
sahaja,kerana beliau pernah berkata :
“Tidaklah aku akan tinggalkan apa-apa selepas kematianku nanti sesuatu yang lebih aku takuti daripada Al-Hisab”
(4) Al-Hasan Bin Ziyad Al-Lu’luiey
Beliau ialah Al-Hasan Bin Ziyad Al-Lu’lu’iey Al-Kufiy yang wafat pada
tahun 204 hijrah,berguru dengan Imam Abu Hanifah pertamanya,kemudian
dengan dua orang sahabat (didalam mazhab hanafi) iaitu Abu Yusuf dan
Muhammad Bin Al-Hasan As-Syibaaniy,dan pencapaian beliau didalam feqh
tidaklah sampai ke peringkat pencapaian dua orang sahabat tadi,dan
beliau telah mengarang beberapa buah kitab didalam mazhab hanafi,tetapi
kitab-kitab beliau itu tidak sampai ke martabat kitab-kitab yang
dikarang oleh Muhammad Bin Al-Hasan.
Ashabul Hanafi yang dinisbahkan kepada Imam Abu Hanifah :
Keempat-empat orang alim ini merupakan ashab didalam mazhab hanafi
yang paling masyhur,iaitu mereka ini telah berguru dengan Imam Abu
Hanifah,dan mereka telah menyebarkan mazhab beliau ini disegenap
ceruk,dan bukanlah mereka ini dinisbahkan kepada Imam Abu Hanifah
seperti pengikut yang mengikuti ketua,tetapi dinisbahkan seperti anak
murid dengan gurunya,kerana kami melihat mereka ini telah berijtihad
didalam mazhab hanafi,dan mereka tidaklah hanya menggunakan
pendapat-pendapat guru mereka sahaja,tetapi mereka juga telah
bercanggah dengan sebahagian pendapat-pendapat guru mereka jika mereka
menemui dalil terhadap sesuatu perkara tersebut lebih kuat daripada
dalil yang digunakan oleh guru mereka,maka mereka ini merupakan para
mujtahid yang dinisbahkan kepada Imam Abu Hanifah,kerana mereka telah
berijtihad sambil mengiringi ijtihad mereka itu dengan usul-usul serta
kaedah-kaedah yang telah dibina di dalam mazhab ini,dan mereka telah
mengikuti jalan serta pendekatan yang digunakan Imam Abu Hanifah didalam
berijtihad dan berfatwa.
Melihatkan percanggahan yang berlaku antara ashabul hanafi ini dengan
guru mereka maka telah tercetusnya beberapa istilah didalam mazhab
hanafi,iaitu dengan meletakkan pendapat imam-imam mazhab ini beriringan
dengan pendapat Imam Abu Hanifah dan menisbahkan setiap pendapat itu
kepada orang yang mengemukakan pendapat tersebut,ianya terjadi apabila
berlakunya percanggahan pendapat sesama mereka dan masing-masing pula
bertetapan dengan pendapat masing-masing,jika Imam Abu Hanifah
sependapat dengan Abu Yusuf terhadap sesuatu perkara maka mereka akan
menggunakan istilah :
هذا رأى الشيخين
Bermaksud : Ini adalah pendapat dua orang syeikh (iaitu Imam Abu Hanifah dan Abu Yusuf)
Penjenamaan ini adalah kerana kedua-dua orang ini adalah guru bahkan
syeikh kepada Muhammad Bin Al-Hasan,dan jika Imam Abu Hanifah sependapat
dengan Muhammad Bin Al-Hasan pula terhadap sesuatu perkara,mereka akan
menggunakan istilah :
هذا رأى الطرفين
Bermaksud : Ini adalah pendapat dari kedua belah pihak (iaitu Imam Abu Hanifah dengan Muhammad Bin Al-Hasan)
Penjenamaan ini adalah kerana Abu Yusuf sebaya dengan kedua-dua imam
ini dari segi umur (Imam Abu Hanifah dan Muhammad Bin Al-Hasan) manakala
Zufar Bin Huzail pula pendapat beliau dinisbahkan kepada beliau
sendiri.
Disebabkan hubungan yang rapat antara Abu Yusuf dengan para khalifah
Abbasiyyiin, bahkan para pemerintah menyukai beliau dan juga disebabkan
jawatan Ketua qadhi yang dipegangnya itu telah memberikan suatu peluang
yang cukup besar kepada beliau untuk menyebarkan mazhab hanafi ke
seluruh pelusuk Negara Islam,dan sesungguhnya para penguasa Utsmaniyiin
telah menyebarkan mazhab hanafi ini di kebanyakkan negara-negara islam
sehinggalah ke hari ini,ianya tersebar di negara-negara yang mendapat
pengaruh penguasaan pemerintahan Utsmaniy,seperti Negara
Turki, Mesir, Syria dan Lubnan dan beberapa negara Eropah serta Benua Asia
yang mana telah terkesan dengan pemerintahan islam Turki seperti
Albania dan Balkan, dan mazhab ini telah diikuti secara meluas di
Afghanistan,Pakistan,India dan China.
Istilah-istilah penting di dalam mazhab hanafi pula :
(1) Al-Imam : Imam Abu Hanifah
(2) As-Sohibaani : Abu Yusuf dan Muhammad Bin Al-Hasan As-Syibaaniy
(3) Ats-Tsalatsah (الثلاثة) : Al-Imam dan As-Sohibaani
(4) Kitab Zahirul Riwayat : Kitab-kitab Muhammad Bin Al-Hasan As-Syibaaniy yang berjumlah enam buah
(5) Al-Kitab : Mukhtasar Al-Qaduri
(6) Al- Mutun Ats-Tsalatsah : Al-Wiqayah,Kanzu Ad-Daqaieq dan Mukhtasar Al-Qaduri.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan