Rabu, Januari 08, 2014

PASAR-PASAR SYURGA


surgaaa 


Di Surga terdapat pasar pasar orang mukmin berkumpul setiap hari Jumat. Di sana, mereka berkumpul dan saling mengingat dunia. Mereka memuji Allah SWT karena Dia telah memasukkan mereka ke Surga. Kenikmatan dan anugerah Allah SWT yang telah mereka terima sungguh sangat besar.

حَدَّثَنَا أَبُو عُثْمَانَ سَعِيدُ بْنُ عَبْدِ الْجَبَّارِ الْبَصْرِيُّ حَدَّثَنَا حَمَّادُ بْنُ سَلَمَةَ عَنْ ثَابِتٍ الْبُنَانِيِّ عَنْ أَنَسِ بْنِ مَالِكٍ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
قَالَ إِنَّ فِي الْجَنَّةِ لَسُوقًا يَأْتُونَهَا كُلَّ جُمُعَةٍ فَتَهُبُّ رِيحُ الشَّمَالِ فَتَحْثُو فِي وُجُوهِهِمْ وَثِيَابِهِمْ فَيَزْدَادُونَ حُسْنًا وَجَمَالًا فَيَرْجِعُونَ إِلَى أَهْلِيهِمْ وَقَدْ ازْدَادُوا حُسْنًا وَجَمَالًا فَيَقُولُ لَهُمْ أَهْلُوهُمْ وَاللَّهِ لَقَدْ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنَا حُسْنًا وَجَمَالًا فَيَقُولُونَ وَأَنْتُمْ وَاللَّهِ لَقَدْ ازْدَدْتُمْ بَعْدَنَا حُسْنًا وَجَمَالًا صحيح مسلم ٥٠٦١
Diceritakan dari Anas bin Malik bahwa Rasulullah SAW bersabda , “Di Surga terdapat pasar. Orang orang akan mendatanginya setiap hari Jumat, lalu angin utara bertiup lembut meniupkan wangian kasturi ke wajah dan pakaian mereka sehingga menambah keindahan dan ketampanan mereka. Lalu, mereka pun pulang kepada isteri-isteri mereka, sedangkan mereka telah makin indah dan makin tampan. Para isteri mereka pun berkata, “ Demi Allah, engkau makin cantik dan makin tampan.” (HR Muslim)


Diceritakan dari Abu Said Al Musayyab bahwa ia bertemu dengan Abu Hurairah, lalu Abu Hurairah berkata, “Aku mohon dengan Allah supaya DIA berkenan mengumpulkan kita semua di pasar Surga.” Lalu , Abu Said bertanya,” Apakah di syurga ada pasar? Jawab Abu Hurairah, “ya, ada” Lalu, Abu Hurairah membacakan hadits yang di antaranya ada kalimat, “ Lalu, ia mendatangi pasar dengan disertai kemudahan oleh malaikat. Di sana akan didapati sesuatu yang tidak pernah terlintas di hati manusia. Di sana ia mendapatkan apa yang ia inginkan. Di sana tidak ada yang dibeli, juga tak ada yang dijual. Di pasar itulah , para ahli syurga bertemu antara satu sama lain. Maka, bertemulah mereka yang mendiami syurga tinggi dengan mereka yang mendiami syurga yang rendah, bahkan yang lebih rendah lagi, yang sangat jelas kelihatan perbezaan kedua-duanya dari pakaiannya. Di syurga mereka tidak mempersoalkan pakaian tersebut, kecuali yang nampak oleh mereka adalah keindahannya sebab di syurga tidak akan ditemukan kesedihan” (HR Tirmidzi)

Tiada ulasan: