Mati syahid adalah suatu kurniaan Allah yang sangat besar diberikan
kepada hamba-hambaNya yang ikhlas untuk agama Islam. Kurniaan yang besar ini
adalah suatu galakan untuk para pejuang Islam terus istiqomah dalam
perjuangannya menegakkan agama. Mati syahid adalah suatu ganjaran yang lebih
besar dari harta seisi dunia, orang yang mati syahid diberikan kemudahan untuk
masuk syurga tanpa hisab. Ketika matinya sebagai pahlawan dan perwira agama,
mereka tidak perlu dimandikan, tidak perlu dikafankan dan tidak perlu
dimandikan, ini adalah kerana mereka masih hidup, adakah perlu dimandikan,
dikafankan dan disolatkan bagi orang yang masih hidup, firman Allah Ta’ala :
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ
أَمْوَاتاً بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
“Janganlah
sekali kali kamu mengira bahwa orang orang yang gugur di jalan Allah itu mati,
tetapi mereka itu hidup di sisi Tuhannya dengan mendapat rezeki .” (QS. Al
Baqarah, 169)
Orang
mati syahid akan bangkit di hari kiamat nanti dengan darah berceceran, rupanya rupa
darah tapi baunya bau kasturi, sabda Rasulullah sollahu alahi wasallam :
عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم لا يكلم أحد في سبيل الله والله أعلم بمن يكلم في سبيله إلا جاء يوم القيامة اللون لون الدم والريح ريح المسك قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح وقد روي من غير وجه عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسل
(Tiada seseorang yang mengisahkan tentang
orang-orang yang berjihad fi sabilillah, sesungguhnya Allah sahajalah yang
mengetahui dan Dia sahaja yang mampu mengkhabarkan akan kelebihan orang
berjuang fisabilillah, melainkan orang mati syahid akan datang pada hari kiamat
dengan warna darah tetapi baunya bau kasturi)
Dalam siri peperangan yang dihadiri oleh Rasulullah
saw dan para sahabat baginda, ramai yang telah berjaya menemui SYAHID ini.
Antara peperangan yang menyaksikan sahabat-sahabat terkorban sebagai syahid
ialah Perang Badar, Perang Uhud, Perang Khandak dan lain-lain.
Satu khabar yang sangat menggemparkan, tentang
Syuhada’ Uhud yang bersemadi di dalam pagar batu di Bukit Uhud, mereka sering
dilawati oleh jemaah Haji dan jemaah Umrah. Ketika berlaku banjir pada tahun
lepas 2013, maka kebanyakan jenazah para syuhada’ ini telah terkeluar.
Bilangan syuhada’ Uhud berjumlah 70 orang semuanya,
senarainya adalah seperti berikut :
1. Hamzah bin Abdul Muththalib bin
Hasyim
2. Abdullah bin Jahsyi
3. Mus’ab bin ‘Umair
4. Shammas bin ‘Utsman
5. ‘Amru bin Mu’adz bin An-Nu’man
6. Al-Harits bin Anas bin Rafi’
7. ‘Imarah bin Ziad
8. Salamah bin Tsabit bin Wahsyi
9. ‘Amru bin Tsabit bin Wahsyi
10. Tsabit bin Wahsyi
11. Rifa’ah bin Wahsyi
12. Husail bin Jabir (Bapa kandung
Huzaifah Al-Yaman)
13. Saifi bin Qaizhi
14. Habbab bin Qaizhi
15. ‘Abbad bin Sahli
16. Al-Harits bin Ans bin Mu’adz
17. Iyas bin Aus
18. ‘Ubaid bin At-Taihan
19. Habib bin Yazid bin Taimi
20. Yazid bin Hathib bin Umaiyah bin
Rafi’
21. Abu Sufian bin Al-Harits bin
Qais bin Zaid
22. Hanzalah bin Abu ‘Amir (Syahid
yang dimandikan oleh Malaikat)
23. Unais bin Qatadah
24. Abu Habbah bin ‘Umar bin Tsabit
25. ‘Abdullah bin Jabair bin
An-Nu’man (Ketua Batalion Pemanah)
26. Abu Sa’ad Khaitsamah bin
Khaitsamah
27. ‘Abdullah bin Salamah
28. Subai’ bin Hathib bin Al-Harits
29. ‘Amru bin Qais
30. Qais bin ‘Amru bin Qais
31. Tsabit bin ‘Amru bin Zaid
32. ‘Amir bin Mukhallid
33. Abu Hurairah bin Al-Harits bin
‘Alqamah bin ‘Amru
34. ‘Amru bin Muthraf ‘Alqamah bin
‘Amru
35. ‘Aus bin Tsabit bin Al-Mudzir
(Adik-beradik Hussan bin Tsabit)
36. Anas bin An-Nadhri (Bapa saudara
Anas bin Malik, Khadam Nabi saw)
37. Qais bin Mukhallid
38. Kaisan (Hamba kepada Bani
An-Najjar)
39. Salim bin Al-Harits
40. Nu’man bin ‘Abdu ‘Amru
41. Kharijah bin Zaid bin Abu Zuhair
42. Saad bin Ar-Rabi’ bin ‘Amru bin
Abu Zuhair
43. Aus bin Al-Arqam
44. Malik bin Sinan dari Bani Khadrah
(Bapa kandung Abu Sa’id Al-Khudri)
45. Sa’id bin Suwaid
46. ‘Utbah bin Rabi’
47. Tsa’labah bin Sa’ad bin Malik
48. Saqaf bin Farwah bin Al-Budai
49. ‘Abdullah bin ‘Amru bin Wahab
50. Dhamrah (Halif bagi Bani Tharif)
51. Naufal bin ‘Abdullah
52. ‘Abbas bin ‘Ubadah
53. Nu’man bin Malik bin Tsa’labah
54. Al-Mujdar bin Ziad Dikebumikan
dalam satu kubur
55. ‘Ubadah bin Al-Hashas
56. Rifa’ah bin ‘Amru
57. ‘Abdullah bin ‘Amru (dari Bani
Haram) Dikebumikan dalam satu kubur
58. ‘Amru bin Al-Jamuh (dari Bani
Haram)
59. Khallad bin ‘Amru bin Al-Jamuh
60. Abu Aiman, Maula ‘Amru bin
Al-Jamuh
61. Salim bin ‘Amru bin Hadidah
62. Antarah (Maula Salim)
63. Sahal bin Qais bin Abu Ka’ab
64. Dzakwan bin ‘Abdu Qais
65.’Ubaid bin Al-Mu’alla
66. Malik bin Tumailah
67. Harits bin ‘Udai bin Khursyah
68. Malik bin Iyas
69. Iyas bin Udai
70. ‘Amru bin Iyas
waktu berlaku banjir di Madinah, kubor 70 orang ditenggalami air banjir sehingga menyebabkan mayat syuhada' Uhud keluar, dan kelihatan masih utuh serta segar lagi dan masih berdarah. Sayangnya, hanya dua mayat sahaja yang dikenali iaitu Saidina Hamzah bin Abdul Muttalib kerana terdapat tembus dadanya kerana telah dikeluarkan jantungnya oleh Hindun, badanya tegap dan agak tinggi, tangan Hamzah masih menutup lukanya di lambungnya yang terkena lembing yang dilontar oleh Wahsy, bekas terkena lembing itu masih lagi berdarah biarpun mayat itu melalui masa ribuan tahun.
Mayat kedua yang dikenali ialah Saidina Abdullah bin Jahsy kerana di kenali dari kuping dan hidungnya yang terpotong-potong kerana diikat benang. Kedua-dua sahabat ini sahaja yang diletak nisan, manakala yang lainnya tidak dikenali, dikebumikan semula tanpa nisan. Jika kita menziarahi syuhada' Uhud sekarang ini, akan kelihatan dua nisan tersebut.
Sebuah “Kesaksian”
Bagaimana mereka menyaksikan para sahabat setelah
1400 tahun berlalu, bagaimana jasad mereka seperti sedia kala tanpa perubahan,
tanpa pembusukan. Sebagai bukti nyata atas kebenaran berita gembira dari Nabi
Muhammad SAW kepada para syuhada, bahwa bumi tidak memakan jasad mereka.
Berikut adalah sebagian dari kaset pembicaraan Dr Thariq As-Suwaidan tentang peristiwa tersebut.“Syaikh Mahmud Ash-Shawaf telah menyampaikan kepada kami bahwa dia adalah salah seorang yang diundang dari kalangan ulama besar untuk pemakaman ulang para sahabat yang gugur syahid di perang Uhud di kompleks kuburan syuhada Uhud, pekuburan yang terkenal. Karena diterjang banjir, maka sebagian jasadnya muncul ke permukaan. Para ulama diundang untuk mengubur ulang para sahabat tersebut.
Beliau berkata” Di antara orang yang aku kuburkan
adalah Hamzah, badannya besar, kedua telinga dan hidungnya terpotong, perutnya
terbelah, dia meletakkan tangannya diatas perutnya. Ketika kami menggerakkannya
dan mengangkat tangannya, darahnya mengalir. Aku menguburkannya bersama
sahabat-sahabat lainnya yang gugur syahid di Uhud.”
Dr Thariq As-suwaidan berkata,” ini adalah perkara
yang terbukti secara mutawatir dan dengan mata kepala. Semoga Allah
menyampaikan kita semua ke derajat para syuhada. Syaikh Mahmud telah
menyampaikan kepada kami tentang aroma harum misk yang berasal darinya ketika
darah mengalir dari jasad Hamzah.”
Subhanallah, setelah 1400 tahun lebih, betapa
agungnya Engkau ya Allah. Alangkah besarnya kekuasaan-Mu, Maha suci Engkau.
Betapa utamanya, betapa mulianya, Allah memberikannya kepada para syuhada. Jika
seperti itu kemuliaan jasadnya yang terpendam di perut bumi yang tak seorangpun
melihatnya, lalu bagaimanakah dengan kemuliannya di surga yang luasnya seluas
langit dan bumi.
Selamat bagi yang telah melihat sahabat mulia ini,
Hamzah bin Abdul Mutthalib paman Rasulullah SAW
Jasad
Syuhada Yang Tidak Mengalami Pembusukkan
Jabir bin Abdillah bercerita, ”Menjelang perang Uhud, ayahku memanggilku pada malam hari. Ia berkata: ’Aku merasa akan menjadi orang yang paling pertama gugur di antara para sahabat Nabi SAW. Sungguh aku tidak meninggalkan sesuatupun yang lebih kusayangi selain engkau, disamping Nabi SAW. Sesungguhnya aku memiliki hutang, maka lunasilah. Dan bersikap baiklah kepada saudara-saudara perempuanmu.’ Keesokan harinya, ia pun menjadi orang yang pertama gugur. Ia dimakamkan bersama orang yang lain dalam satu lubang kubur. Tetapi hatiku merasa kurang nyaman membiarkan ayahku membagi lubang kubur bersama orang lain.
Enam bulan kemudian, aku membongkar makamnya dan mengeluarkannya. Ajaib, jasadnya masih tetap utuh sama seperti pertama kali aku menguburkannya.” (HR. Bukhari, Fathul Bari, 3/214 )Petikan hadist di atas membuktikan dimana ayah Jabir terbunuh dalam perang Uhud dan ketika enam bulan kemudian makamnya dibongkar, maka jasadnya tetap utuh. Enam bulan adalah waktu yang lama di mana tubuh mayat seharusnya sudah hancur berantakan. Penelitian membuktikan bahwa 24-36 jam pertama mayat dikuburkan, maka bola mata mulai menonjol dan kornea menghitam. Cabang-cabang urat nadi mulai terlihat di perut dan dada. 2-5 hari berikutnya, wajah dan seluruh tubuh menggelembung, dari tubuh mayat keluar bau busuk. Setelah melewati 5-10 hari, kulit mulai rapuh dan tubuh di kerubungi larva. Organ-organ tubuh meleleh ke tanah dan mulai menyisakan tulang saja. (dinukil dari buku Ushuluth Thibbisy Syar’i, Dr. Muhammad Ahmad Sulaiman)
CATATAN KAKI:
- Dalam buku sejarah bencana banjir pertamakali
terjadi pada tahun 46 Hijriah atau 667 Masehi atau 43 tahun setelah Perang Uhud
yang cerita nya mirip, yaitu jasad jasad mereka mengapung.
- Dalam cerita DR. Thariq ini saya tidak tahu banjir
yang keberapa dan tahun berapa.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan