Isnin, Julai 07, 2008

PASANG SURUT POLITIK MALAYSIA

Assalamualaikum
Salam sejahtera buat semua rakan-rakan yang berjuang di tengah-tengah jalan da'wah yang penuh dengan ranjau dan duri, penuh dengan susah payah, jerit perit dan berbagai-bagai tribulasi yang boleh dirasai ketika dalam saf perjuangan.
Entah macamana apabila telah selesai pilihanraya, kesan-kesan/impaknya mula dirasakan, arusnya kadangkala laju dan kadangkala perlahan. Rakyat kitapun mengikuti perkembangan demi perkembangan. Berbagai-bagai spekulasi dan komentar yang dilontarkan di sana dan di sini, menerjah telinga semua yang peka dan prihatin dengan masalah masyarakat.
Kita juga menjadi pemerhati, pembaca dan pemberi komen terhadap semua yang berlaku. Semuanya bakal menjadikan kita matang dalam memerhati, dalam berfikir serta matang dalam bertindak.
Mutakhir ini isu lapuk mengenai 'liwat' yang dilontarkan kembali ke tengah masyarakat oleh pihak-pihak yang mempunyai banyak tujuan dan agenda tersendiri yang payah kita nak duga. Kebenarannya masih tidak dapat dipastikan kerana baru di peringkat report polis. Tetapi seandainya isu politik adalah isu sebenarnya, sememangnya setiap yang mendengar berita ini dikemundangkan perlu berfikir dan menganalisanya dengan sedalam-dalamnya.
Dalam ayat 12 Surah An-Nur Allah berfirman :
لو لاسمعتموه ظن المؤمنون والمؤمنات بأنفسهم خيرا وقالوا هذا افك مبين
(Kalaulah apa yang kamu dengar itu menjadikan orang beriman lelaki dan perempuan beranggapan baik terhadap diri mereka sendiri, dan berkata ini adalah satu berita bohong yang nyata - An Nur 12)
Ayat di atas ada kena mengena dengan Abu Ayyub dan Ummu Ayyub yang mendengar berita tuduhan zina terhadap Aisyah. Mereka telah melihat tuduhan itu terhadap diri mereka sendiri, kalau aku sendiri aku tidak akan melakukan zina, bagaimana pula dengan Aisyah isteri Rasulullah tentulah dia tidak mungkin melakukannya. Itulah yang dikatakan beranggapan baik.
Sikap inilah yang perlu dipegang oleh semua pihak, samada orang perseorangan, pemimpin, pihak akhbar dan lain-lain. Agar isu yang menyentuh kepribadian dan maruah seseorang tidak dilelong di tengah masyarakat untuk tujuan persendirian dan kepuasan nafsu.
Tetapai sebagaimana kita semua tahu, kita bimbang isu ini bukan liwat sebenarnya tetapi adalah isu politik, isu cantas dalam politik, kotor dalam permainan sesetengah pihak. Seandainya ada unsur-unsur ini, maka kita mengharapkan agar ALLAH menyelesaikannya dengan sebaik-baiknya dan memberikan kekuatan kepada sesiapa yang ditimpa atasnya musibah ini. Serta mudah-mudahan ALLAH menginsafkan sesiapa yang berniat tidak baik jika ada.

1 ulasan:

infogue berkata...

artikel anda :

http://berita-politik-dunia.infogue.com/
http://berita-politik-dunia.infogue.com/pasang_surut_politik_malaysia

promosikan artikel anda di www.infogue.com dan jadikan artikel anda yang terbaik dan terpopuler menurut pembaca.salam blogger!!!