Rabu, Julai 23, 2008

Lagi2 Pengalaman Ilmu.....

Makalah inipun juga makalah yang saya ambil dari website lama saya.....

Salam sejahtera kepada semua .....Pengalaman ilmu saya untuk kali ini masih lagi di Syria. Sewaktu saya menjelajah aleppo bersama Ibrahim Patani, kami sampai di satu bandar agak-agak dalam 60 hingga 70 KM dari bandar Halab (Aleppo) pada waktu malam. Tiada tempat lain untuk kami bermalam melainkan di Masjid, ketika itu musim sejuk, jadi susahlah nak tidur tanpa pemanas dan selimut tebal, nanti berlipat tubuh kesejukan.Semasa bersolat isya' ramai jemaah masjid yang berkenalan dengan kami, malah ada yang bertanya kamu ini Islam ke ? Soalan yang paling saya benci, malah ketika di Jordanpun begitu juga keadaannya, kami keluar dari masjid dan mereka tahu kita solat tadi, ditanyanya juga "you muslim?", tak retilah apa sebenarnya apa sebab merek terkejut.Sedang kami berehat sambil bersandar di dinding masjid, datanglah seorang lelaki arab, mungkin dia tok siak masjid sambil memegang satu mashaf al Quran. Kata lelaki arab "iqra"!, dia suruh saya baca quran. Dalam hati saya "dia ni tak percaya ke aku ni Islam!". Saya baca beberapa ayat dari surah al Baqoroh, kemudian ibrahim pulak, becaan Ibrahim lagi sedap bacaannya, kerana dia memang boleh ngaji berlagu. Tergamam arab tu dengar, dah tu saya hulurkan quran itu kepada lelaki arab itu pula sambil saya kata "wan anta iqra" (awaklah pulak baca), bila dia mula baca, kami nak tergelak sebab bacaannya salah, baris atas dibaca ke bawah, baris depan dimatikannya .....Dengan peristiwa itu, tahulah kita bahawa bukannya ilmu itu diperolehi kerana kita dapat cakap arab, atau kita orang arab, tetapi nak kena belajar, nak kena mengadap kitab dengan tok guru, barulah dapat ilmu dan berguna untuk hidup.Pada malam itu, kami tidak bermalam di masjid tersebut, tetapi bermalam di rumah salah seorang jemaah masjid yang dari tadi memperhatikan kami, dia ajak ke rumah dia, umpama orang mengantuk disorongkan bantal, kami terus saja setuju. Memang arab syria terlalu memuliakan tetamu, itu adat mereka sejak zaman nabi-nabi dulu lagi, kami rasa macam raja berada di rumah beliau. Dahlah tu dapatlah pulak makan nasi dan daging kambing yang gebu2, makan pagipun sama juga, semacam je kami bedalnya....memang perut ni dah lapar sangat.Keesokkan harinya tuan rumah menghantar kami ke stesen bas terdekat dan menjelaskan bas mana yang perlu kami naik untuk balik ke Damascus. Satu malam di rumah beliau cukup memberikan seribu kenangan justeru kemesraan yang diberikan. Rasulullah pernah bersabda, 3 perkara jika tiada di sesebuah rumah orang islam, maka tiada keberkatan dan tiada kerahmatan terhadap rumah tersebut, 1) jika ada anak derhaka (2) rumah yang tidak dibacakan al quran di dalamnya dan (3) rumah yang tidak pernah menerima tetamu. Semoga mendapat pengajaran dan peringatan. Sekian, terima kasih

Tiada ulasan: