Khamis, Julai 17, 2008

ISTIQAMAH DALAM BELAJAR

Assalamualaikum buat teman-teman yang pernah dan akan membaca blog saya ini,Buat siri kali ini, saya akan berkongsi pula dengan teman-teman mengenai zaman pengajian saya di Syria dan Jordan.Lebih kurang tajuknya ialah "Istiqomah Dalam Belajar".Sewaktu saya di Amman, Jordan dan sempat masuk ke Markaz Bahasa di Fakulty of Arts, University of Jordan, saya memasang cita-cita untuk ke Syria untuk belajar Bahasa Arab. Cita-cita saya ini sebenarnya ada sebelum saya ke Jordan lagi. Tetapi oleh kerana kawan rapat saya Mohd Yong kata Syria ni tak aman, banyak peperangan dan lain-lain lagi, sayapun batalkan niat saya itu.Tetapi niat itu datang semula bila dah sampai Jordan. Tambah2 pulak Ust Yusof Daud (Sekarang YDP Pas Titiwangsa) memberitahu tentang kelebihan belajar bahasa Arab di sana.Maka pada awal tahun 1988, saya telah ke Syria bersama rakan-rakan saya Roslan, Harun, Wan Abd Aziz. Saya mendaftar di Markaz Lughah di Muhajirin (telah diceritakan dlm keluaran yg lalu).Tetapi semasa saya belajar di Syria, saya kerap berulang alik ke Jordan, sebenarnya hati saya lebih terpikat dengan Jordan bukan di Syria, bila buat perbandingan minat saya dengan Syria dah kurang. Tetapi oleh kerana Syria belanja amat murah, maka saya cuba mengurangkan bebanan keluarga yang bersusah payah hantar duit belanja.Semasa kali ke 4 saya berulang alik ini, yang memang menghabiskan duit, memang saya tak banya fikir sangat masa tu, saya dinasihati oleh Dr Akram Lal Din (skrg pensyarah UIAM) untuk buat pendirian dimana saya ingat belajar.Nasihat beliau inilah yang menyebabkan saya buat keputusan untuk menyambung belajar di Jordan. Nasihatlah inilah yang menjadi punca kejayaan saya sekarang ini. Saya berjaya memperolehi Ijazah Sarjana Muda saya daripada titik tolak itu. Semua takdir ALLAH yang menentukan, kita manusia berusaha. Usaha saya ketika itu ialah mendengar nasihat, dan ALLAH jadikan hati saya berpegang dengan nasihat itu.Saya memang amat berterima kasih dengan sahabat lama saya ini Dr Akram. Beliau dah meneroka bidang ilmu terlalu jauh, sedangkan saya baru berada di ambang pintu. Walaupun umur dah agak bertambah, namun saya tetap memegang nasihat itu.Sekarang saya dah sem ke 5 di UM bidang Pendidikan Islam untuk mendapat MA Pendidikan Islam. Tinggal Laporan Penyelidikan saja, dan saya sedang berusaha menyudahkannya bulan Jun in Insya ALLAH.Oleh itu nasihat saya, supaya semua rakan-rakan mengambil pengajaran terhadap kisah saya ini, semoga memberi manafaat kepada kita bersama Insya ALLAH.Sekianlah sahaja kali ini.

Tiada ulasan: