Rabu, Julai 23, 2008

KISAH MENDAFTAR DI MARKAZ BAHASA DI MUHAJIRIN

Makalah ini saya transferkan dari website saya yang lama untuk renungan bersama....nak belajar kenalah bersungguh-sungguh, jangan sekerat jalan. Mungkin pengalaman ini boleh memenuhi penulisan buku sahabat-sahabat ISIJ.

Selamat bertemu kembali......, siri kali ini masih di Syria. Selama 6 hingga 7 bulan saya belajar di Ma'had Aminiah, saya dah tak tahan dengan suasananya. Selalu sangat bergaduh dengan pelajar-pelajar negro dari Afrika. Pelajar-pelajar negro memang amat kurang akhlaknya, selalu sangat mencuri. Tapi pengalaman dengan mereka memang menyiksakan ..... akhirnya tidak mampu hadapi keadaan ini, maka saya keluar dari Ma'had Aminiah.
Tempat saya seterusnya ialah di Pusat Bahasa di Muhajirin(muhajirin ni saya tak berapa pasti betul atau tidak, kalau ada rakan2 syria yang membacanya sila betulakan), rasanya namanya dah betul, banyak sangat tempat-tempat di Damascus saya tak ingat. Untuk masuk ke PUsat Bahasa tidak semudah disangka. Untuk masuk ke pusat bahasa ini, saya terpaksa mendapat tandatangan dan persetujuan dari Parti Sosialis Syria, yang menjadi masalahnya nak masuk pagarnyapun tak tentu dapat, jaganya mintak macam-macam. Seingat-ingat saya, hampir 50 kali saya ke pejabat parti sosialis, tapi tak pernah dapat masuk.Akhirnya ada sahabat yang beri cadangan ....hasil cadangan itu, saya ke Solihiyyah tempat jualan baju yang agak standard di Damascus. Saya beli baju kot sepasang, tai dan sebuah beg. Masa nak ke pejabat parti sosialis, saya pakai kot dan kenakan tainya dan pegang beg, bergaya sakanlah hari tu, rasa macam pegawai pulak.Sampai dipintu pagar, saya hulur passport malaysia yang memang bewarna merah. Tanya jaga tu "Anta min safarah? (Awak dari kedutaan?), saya tak jawab cuma angguk saje ..... tak disangka-sangka dibenarkan saya naik, sukanya hati ALLAH saje yang tahu. Saya berjaya jumpa pegawai terlibat dan mendapatkan muqafaqohnya (Persetujuannya), jadi tamatlah usaha saya selama berpuluh-puluh hari dengan satu kejayaan, hanya sekadar untuk masuk ke Pusat Bahasa Arab yang berbayar, bukan free.Itulah keadaan di Syria ketika itu, kata orang sebelum inipun memang keadaan lebih teruk, sekarang iaitu tahun 1988 dah dikira elok. Kata orang tak boleh simpan janggut dan tidak boleh pakai tudung....itu sekita tahun 1982... bukan tahun 1988.Tapi keadaan Syria agak tertutup, nak cari beraspun payah, kalau adapun yang seludup, ramai teman-teman ke sempadan Syria Turki untuk membeli beras, jauh sungguh, sehari naik keretapi. Untuk jimatkan beras, kami campur dengan satu bahan yang dinamakan "burghul", hampas gandum untuk makanan merpati, kami campurkan dengan beras agar jadi banyak, bila dah makan, bunyi "angin"pun berdentum-dentumlah. Itulah cara makan di Damascus.Saya hanya bertahan sehingga bulan september 1988 sahaja......lepas tu saya kembali berpindah ke Jordan. Bukan kerana keadaan yang parah di Damascus, tapi kerana nasihat dari sahabat yang sampai sekarang ini saya saya rasa terhutang budi pada beliau.......Semasa saya ke Jordan untuk habiskan cuti, saya menginap di rumah Dr Akram Laldin, ahli rumah yang lain ialah Nabil Iskandar, Syafie (Indonesia - sekarang penasihat Bank Islam di Indonesia), dan beberapa orang lagi.....Kata Akram "anta ni nak belajar kat mana, sekali syria sekali jordan, ana bimbang anta tak habis belajar...tetapkanlah kat mana anta nak belajar!" saya rasa nasihat inilah yang menyebabkan saya terus duduk di Jordan, meneruskan kembali "Markaz Bahasa" saya di Univeristi Jordan di Fakulti Bahasa.Saya sampai hingga ke level 4 di PUsat Bahasa Uni Of Jordan, level yang paling atas dah tak ada. Maknanya saya dah sedia untuk masuk ke Fakulti penuh. Sayapun daftarkan nama di Fakulti Syariah, Uni Of Jordan...dan memang dah naik namanya...tapi sayangnya Jordan telah menaikkan yuran di semua universitinya. Saya tak mampu. ...... ape jadi lepas itu, saya balik Malaysia...frust jugak, agaknya pelajar saya terhenti di sini ke ? nanti saya akan beritahu dalam keluaran yang lain....... terima kasih kerana menungguh

Tiada ulasan: