Rabu, Julai 16, 2008

DEBAT dalam sejarah....

Salam sejahtera buat semua rakan-rakan
Seronok dengan debat semalam, kerana ia adalah debat pertama dalam sejarah. Kredebiliti dan ketrampilan serta ketokohan dapat dilihat menerusi tokoh-tokoh yang di atas pentas. Isu perdebatan iaitu "minyak" juga amat sesuai dengan suasana sekarang. Jawap menjawappun adalah maklumat-maklumat secara life dapat dianalisa oleh semua penonton dan pendengar. Terlalu lama rakyat malaysia menunggu program life seperti ini. Mendengar sendiri dari mulut tokoh-tokoh yang terlibat secara langsung dengan politik tanah air. Semua hamba rakyat dapat memilih hujjah siapa yang kemas dan munasabah, serta juga dapat menilai kebenaran cakap masing-masing. Hentakkan dan asakkan yang berlangsung merupakan suatu proses penghujjahan yang disaksikan oleh semua hamba rakyat. Hari ini, adalah hari selepas perdebatan. Banyak kedai yang kehabisan surat khabar jualannya di awal pagi lagi. Ini menunjukkan kebanyakkan hamba rakyat berminat dengan isu ini. Kadang tu rasa macam isu debat ini boleh menggantikan perlawanan bola sepak.
Menyentuh tentang isu yang didebatkan, rasanya perlu kita lihat juga latar belakang kedua-dua tokoh ini. Seorang mantan Menteri Kewangan, juga bekas Timbalan Perdana Menteri, juga pernah menjawat jawatan Menteri Pelajaran. Manakala tokoh yang sebelah adalah tokoh yang baru dikenali di arena politik berbanding dengan tokoh yang tadi, baru menjawat jawatan Menteri Penerangan dan menjadi ADUN untuk kali kedua pilihanraya, iaitu PRU11 dan PRU12. Titik persamaan agaknya boleh ditemui pada sejarah kedua-dua tokoh ini, kalau tak silap saya (sila betulkan kalau salah), kedua-dua tokoh ini pernah berada dalam ABIM satu ketika dulu. Setakat mana maklumat ini mempengaruhi penghujjahan masing-masing tentu sekali segelintir sahaja yang dapat mengesannya.
Saya menilai kredibiliti kedua-dua tokoh ini sebagaimana banyak orang menilainya, juga turut dinilai oleh akhbar-akhbar. Saya melihat ketokohan mantan Timbalan Perdana Menteri lebih terserlah daripada tokoh kedua. Ini adalah kerana, fakta yang dikeluarkannya adalah lebih kemas dan berdasarkan pengalaman dan maklumat yang banyak telah menguatkan bahasa yang diatur. Tambahan lagi kebanyakkan ucapannya melihat kepada rakyat dan permasalahan mereka yang perlu diselesaikan. Manakala pihak Menteri Kewangan pula lebih berpihak kepada kerajaan, memanglah sebab beliau orang kerajaan, tetapi kurang menyebut tentang kebajikan rakat, yang disebut ialah rakyat mesti faham kenapa minyak perlu dinaikkan kerajaan, tanpa disedari bahawa kerajaan tidak mahu memahami kesusahan rakyat. Ini sekadar analisa yang saya perolehi menerusi debat semalam.
Fakta-fakta tentang petronas juga jelas dinyatakan, rakyat nampak dengan jelas betapa besar pendapatan petronas yang menjadi syarikat gergasi yang menanggung sepenuhnya kerajaan malaysia.
Dalam satu aspek yang sukar ditemui sepanjang perdebatan tersebut ialah, kenyataan-kenyataan tentang pandangan Islam berhubung kenaikkan harga minyak, ayat-ayat al-Quran, hadis-hadis nabi serta juga tanggungjawab negara yang mempunyai bilangan umat Islam yang ramai. Agaknya pandangan saya ni kolot.......dalam orang berbincang tentang isu global kita nak suruh baca al-Quran, hadis dan lain-lain.....agaknya kolot ke tu? bagi saya balik kepada penyelesaian Islam adalah lebih syumul dan lengkap serta memenuhi semua ruangan kelemahan yang ada dalam penyelesaian manusia. Semoga pandangan ini dapat dikongsi oleh semua rakan-rakan.

Tiada ulasan: