Fit-Thariq Ilallah: An-Niyyah wal-Ikhlas, Dari.
Yusuf al-Qaradhawi
Ikhlas itu mempunyai bukti penguat dan tanda-tanda
yang banyak sekali, contohnya dalam kehidupan orang yang mukhlis; dalam
tindak-tanduknya, dalam pandangan terhadap dirinya dan juga orang lain. Di
antaranya adalah:
1)
Takut
Kemasyhuran
2)
Menuduh Diri
Sendiri
3)
Beramal Secara
Diam-Diam, Jauh Dari Liputan
4)
Tidak
Memerlukan Pujian Dan Tidak Tenggelam Oleh Pujian
5)
Tidak Kedekut
Pujian Terhadap Orang Yang Memang Layak Dipuji
6)
Berbuat
Selayaknya Dalam Memimpin
7)
Mencari
Keredhaan Allah, Bukan Keredhaan Manusia
8)
Menjadikan
Keredhaan Dan Kemarahan Kerana Allah, Bukan Kerana Kepentingan Peribadi
9)
Sabar Sepanjang
Jalan
10)
Berasa Senang
Jika Ada Yang Bergabung
11)
Rakus Terhadap
Amal Yang Bermanfaat
12)
Menghindari
Ujub
13)
Peringatan Agar
Membersihkan Diri
PERTAMA : TAKUT KEMASYURAN
Takut kemasyhuran dan menyebarnya kemasyhuran ke
atas dirinya, lebih-lebih lagi jika dia termasuk orang yang mempunyai pangkat
tertentu. Dia perlu yakin bahawa penerimaan amal di sisi Allah hanya dgn cara
sembunyi-sembunyi, tidak secara terang-terangan dan didedahkan. Sebab andaikata
kemasyhuran seseorang memenuhi seluruh angkasa, lalu ada niat tidak baik yang
masuk ke dalam dirinya, maka sedikit pun manusia tidak memerlukan kemasyhuran
itu di sisi Allah.
Maka dari itu zuhud dalam masalah kedudukan, kemasyhuran,
penampilan dan hal-hal yang serba gemerlap lebih besar daripada zuhud dalam
masalah harta, syahwat perut dan alat kelamin.
Kata Imam Ibnu Syihab az Zuhri :
Al-Imam Ibn Syihab az-Zuhri berkata: “Kami tidak
melihat zuhud dalam hal tertentu yang lebih sedikit daripada zuhud dalam
kedudukan. Engkau melihat seseorang berzuhud dalam masalah makanan, minuman dan
harta. Namun jika kami membahagi-bahagikan kedudukan, tentu mereka akan berebut
dan meminta lebih banyak lagi.”
Inilah yang membuat para ulama salaf serta
orang-orang soleh antara mereka mengkhuatirkan dan menyangsikan hatinya dari
ujian kemasyhuran, penipuan dan kedudukan. Oleh kerana itu mereka
memperingatkan hal ini kepada murid-muridnya.
Para pengarang buku telah meriwayatkan dalam pelbagai
gambaran tentang tingkah laku ini, seperti Abu Qasim a-Qusyairi dalam
ar-Risalah, Abu Thalib al-Makky dalam Qutul-Qulub, dan al-Ghazali di dalam
al-Ihya’.
Kata Ibrahim bin Adham :
Begitu pula yang dikatakan seorang zuhud yang
terkenal, Ibrahim bin Adham, “Allah tidak membenarkan orang yang suka
kemasyhuran.”
Beliau juga berkata, “Tidak sehari pun aku berasa
gembira di dunia kecuali hanya sekali. Pada suatu malam aku berada di dalam
masjid salah satu desa di Syam, dan ketika itu aku sedang sakit perut. Lalu
muazzin datang dan menyeret kakiku hingga keluar dari masjid.”
Beliau berasa senang kerana muazzin tersebut tidak
mengenalinya. Maka dari itu beliau diperlakukan secara kasar, kakinya diseret
seperti seorang pesakit. Beliau meninggalkan kedudukan dan kekayaannya kerana
Allah. Sebenarnya ketika itu beliau tidak ingin keluar jika tidak sakit.
Kata Bisyr al Hafy :
Seorang zuhud yang terkenal, Bisyr al-Hafy berkata,
“Saya tidak mengenal orang yang suka kemasyhuran melainkan agama menjadi sirna
dan dia menjadi hina.”
Beliau juga berkata, “Tidak akan merasakan manisnya
kehidupan akhirat orang yang suka terkenal di tengah manusia.”
Kata Ibnu muahiriz :
Seseorang pernah menyertai perjalanan Ibn Muhairiz.
Ketika hendak berpisah, orang itu berkata, “Berilah aku nasihat.”
Ibn Muhairiz berkata, “Jika boleh hendaklah engkau
mengenal tetapi tidak dikenal, berjalanlah sendiri dan jangan mahu diikuti,
bertanyalah dan jangan ditanya. Lakukanlah hal ini.”
Kata Khlaid bin Mi’dan :
Khalid bin Mi’dan adalah seorang ahli ibadah yang
dipercayai. Jika semakin ramai orang-orang yang berkumpul di sekelilingnya,
maka beliau pun beranjak pergi krg takut dirinya menjadi terkenal.
Kata Salim bin Hanzolah :
“Ketika kami berjalan secara beramai-ramai di belakang
Ubay bin Ka’ab, tiba-tiba Umar melihatnya lalu melemparkan susu ke arahnya.”
Kisah Umar al Khattab :
Ubay bin Ka’ab lalu bertanya, “Wahai Amirul
Mu’minin, apakah yang telah engkau lakukan?”
Jawab Umar, “Sesungguhnya kejadian ini merupakan
kehinaan bagi yang mengikuti dan ujian bagi yang diikuti.”
Ini merupakan perhatian Umar bin al-Khattab secara
psikologi terhadap fenomena yang pada permulaannya boleh menimbulkan kesan dan
pengaruh yang jauh terhadap kejiwaan orang-orang yang mengikuti dan sekaligus
orang yang diikuti.
Kata Ibnu Mas’ud ra :
Diriwayatkan dari al-Hasan, beliau berkata, “Pada
suatu hari Ibn Mas’ud keluar dari rumahnya, lalu diikuti beberapa orang. Maka
beliau berpaling ke arah mereka dan berkata: “Ada apa kamu mengikutiku? Demi
Allah, andaikata kamu tahu alasanku menutup pintu rumahku, dua orang antara
kamu pun tidak akan dpt mengikutiku.”
Katanya lagi : “Jadilah kamu sebagi sumber ilmu,
pelita petunjuk, penerang rumah, obor pada waktu mlm dan pembaharu hati yang
diketahui penduduk langit, namun tidak dikenal penduduk bumi.”
Kata Al Hassan :
Pada suatu hari al-Hasan keluar rumah lalu diikuti
beberapa orang. Beliau bertanya, “Apakah kamu ada keperluan kepadaku? Jika
tidak, mengapa kejadian seperti ini masih tersemat dalam hati orang Mu’min?”
Kata Ayyub As Sakhtiyani :
Ayyub as-Sakhtiyani melakukan suatu perjalanan, lalu
ada beberapa orang yang mengalu-alukan kedatangannya. Beliau berkata,
“Andaikata tidak kerana aku tahu bahawa Allah mengetahi isi hatiku tentang
ketidaksukaan aku terhadap hal ini, tentu aku takut kebencian dari Allah.”
Katanya lagi : “Seseorang tidak berniat secara benar
kerana Allah kecuali jika dia suka tidak merasakan kedudukannya.”
Kata Fudhail bin ‘iyadh :
“Jika engkau sanggup untuk tidak dikenal, maka
lakukanlah. Apa sukarnya engkau tidak dikenal? Apa sukarnya engkau tidak
disanjung-sanjung? Tidak mengapalah engkau tercela di hadapan manusia selagi
engkau terpuji di sisi Allah.
Athar-athar ini tidak mengajak kepada pengasingan
atau uzlah. Orang-orang yang menjadi sumber riwayat ini adalah para imam dan
da’ie. Mereka memiliki pengaruh yang amat baik dalam menyeru masyarakat,
mengarahkan dan memperbaiki keadaan manusia. Tetapi yang dpt difahami dari
sejumlah penyataan mereka adalah kebangkitan dari naluri jiwa yang tersembunyi,
kewaspadaan terhadap tipudaya yang disusupkan syaitan ke dalam hati manusia,
jika hati mereka dicampuri hal-hal yang serba gemerlap dan dikelilingi
orang-orang yang mengikutinya.
Kemasyhuran itu sendiri bukanlah suatu yang tercela.
Tiada yang lebih masyhur darip para Anbia’, al-Khulafa’ ar-Rasyidin, dan
imam-imam mujtahidin. Tetapi yang tercela adalah mencari kemasyhuran, takhta
dan kedudukan, serta sgt bercita-cita mendapatkannya. Kemasyhuran tanpa
cita-cita ini tidaklah menjadi masalah, sekali pun ia ttp menjadi ujian bagi
orang-orang yang lemah, seperti yang dikatakan oleh Imam al-Ghazali.
Sejajar dgn pengertian ini yang telah disebuntukan
dalam hadith Abu Dzar darip Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam, bahawa
Baginda pernah ditanya tentang seorang lelaki yang melakukan suatu amal
kebajikan kerana Allah, lalu orang ramai menyanjungnya.
Maka Baginda menjawab, “Itu kurnia yang didahulukan,
sekaligus khabar gembira bagi orang Mu’min.” (HR Imam Muslim, Ibn Majah
dan Ahmad)
Ada pula lafaz lain, “Seseorang melakukan amal
kerana Allah lalu orang-orang pun menyukainya..”
Pengertian seperti inilah yang ditafsirkan oleh
al-Imam Ahmad, Ishaq bin Rahawaih, Ibn Jarir at-Thabary dan alin-lainnya.
Begitu pula hadith yang ditakhrij Imam at-Tirmidzi
dan Ibn Majah, dari hadith Abu Hurairah, bahawa ada seorang lelaki berkata,
“Wahai Rasulullah, ada seorang melakukan suatu amal dan dia pun senang
melakukannya. Setiap kali dia melakukannya kembali, maka dia pun berasa takjub
kepadanya.”
Baginda bersabda, “Dia mempunyai dua pahala, pahala
kerana merahsiakan dan pahala memperlihatkan.”
KEDUA
: MENUDUH DIRI SENDIRI
Orang yang mukhlis sentiasa menuduh diri sendiri sebagai
orang yang berlebih-lebihan di sisi Allah dan kurang dalam melaksanakan
pelbagai kewajipan, tidak
mampu menguasai hatinya kerana terpedaya oleh suatu amal dan takjub pada
dirinya sendiri. Malahan dia sentiasa takut
andaikata keburukan-keburukannya
tidak diampunkan dan takut kebaikan-kebaikannya tidak diterima.
Kerana sikap seperti ini, ada sebahagian di antara
para solihin yang menangis tersedu-sedu ketika jatuh sakit. Beberapa orang yang
menziarahinya bertanya, “Mengapa engkau masih menangis, padahal engkau suka
berpuasa, mendirikan solat malam, berjihad, mengeluarkan sedekah, haji umrah,
mengajarkan ilmu dan banyak berzikir?”
Beliau menjawab, “Apa yang membuatkanku tahu bahawa
hanya sedikit dari amal-amalku yang masuk dalam timbanganku dan juga diterima
di sisi Rabb-ku? Sementara Allah telah berfirman, Allah hanya menerima (amal)
dari orang-orang yang bertaqwa,”
ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ
شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ
Satu-satunya sumber taqwa adalah hati. Maka dari itu
al-Quran menambahinya dgn firman Allah yang bermaksud: “Maka sesungguhnya itu
timbul dari ketaqwaan hati..” (al-Hajj: 32)
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda:
التقوى ههنا
“Taqwa itu ada di sini,” Baginda mengulanginya tiga kali
dan menunjuk ke arah dadanya. (HR Imam Muslim)
Sayyidah Aishah pernah bertanya kepada Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam tentang orang-orang yang dinyatakan dalam firman
Allah bermaksud:
وَالَّذِينَ يُؤْتُونَ مَا آتَوا وَّقُلُوبُهُمْ
وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلَى رَبِّهِمْ رَاجِعُونَ
“Dan orang-orang yang memberikan apa yang telah
mereka berikan dgn hati yang takut, (kerana mereka tahu bahawa) sesungguhnya
mereka akan kembali kepada Rabb mereka.” (al-Mu’minun: 60)
“Apakah mereka orang-orang yang mencuri, berzina,
meminum khamar dan mereka takut kepada Allah?”
Baginda menjawab, “Bukan wahai puteri as Siddiq.
Tetapi mereka adalah orang-orang yang mendirikan solat, berpuasa, mengeluarkan
sedekah, dan mereka takut amalnya tidak diterima. Mereka itu bersegera untuk
mendapatkan kebaikan-kebaikan, dan merekalah orang-orang yang segera
memperolehinya.” (HR Imam Ahmad dan lain-lainnya)
Orang yang mukhlis sentiasa takut terhadap riya’ yang
menyusup ke dalam dirinya, sedang dia tidak menyedarinya. Inilah
yang disebut sofwah khafiyyah yang menyusup ke dalam diri orang yang meniti
jalan kepada Allah tanpa disedarinya.
Kata Ibnu ‘Atah’illah :
Dalam hal ini Ibn ‘Atha’illah memperingatkan,
“Kepentingan peribadi dalam kederhakaan amat jelas dan terang. Sdgkan
kepentingan peribadi di dalam ketaatan tersamar dan tersembunyi. Padahal
menyembuhkan apa yang tidak nampak itu amat sukar. Boleh jadi ada riya’ yang
masuk ke dalam dirimu dan orang lain juga tidak melihatnya. Tetapi kebanggaanmu
bila orang lain melihat kelebihanmu merupakan budi ketidakjujuranmu dalam
beribadah. Maka kosongkanlah pandangan orang lain terhadap dirimu. Cukup bagimu
pandangan Allah terhadap dirimu. Tidak perlu bagimu tampil di hadapan mereka
agar engkau terlihat di mata mereka.”
KETIGA : MERAHSIAKAN AMALAN SERTA JAUHKAN DARI LIPUTAN
Amal yang dilakukan secara diam-diam harus lebih
disukai darip amal yang disertai liputan dan didedahkan. Dia lebih suka memilih
menjadi perajurit bayangan yang rela berkorban, namun tidak diketahui dan tidak
dikenali. Dia lebih suka memilih menjadi bahagian dari suatu jamaah, ibarat
akar pohon yang menjadi penyokong dan saluran kehidupannya, tetapi tidak
terlihat oleh mata, tersembunyi di dalam tanah; atau seperti asas bangunan.
Tanpa asas, dinding tidak akan berdiri, atap tidak akan dpt dijadikan berteduh
dan bangunan tidak dpt ditegakkan. Tetapi ia tidak terlihat, seperti dinding
yang terlihat jelas. Syauqy berkata di dalam syairnya:
Landasan yang tersembunyi
Tidak terlihat mata kerana
merendah
Bangunan yang menjulang tinggi
Di atasnya dibangun megah
Di bahagian sebelum ini telah dikemukakan hadith
Mu’adz, “Sesungguhnya Allah menyintai orang-orang yang berbuat kebaikan,
bertaqwa dan menyembunyikan amalnya, iaitu jika tidak hadir mereka tidak
diketahui. Hati mereka adalah pelita-pelita petunjuk. Mereka keluar dari setiap
tempat yang gelap.”
KEEMPAT
: TOLAK PUJIAN & TIDAK TENGGELAM DALAM PUJIAN
Tidak meminta pujian orang-orang yang suka memuji
dan tidak bercita-cita mendapatkannya. Jika ada seseorang memujinya, maka dia
tidak terkecoh tentang hakikat dirinya di hdpn orang yang memujinya, kerana mmg
dia lebih mengetahui tentang rahsia hati dan dirinya darip orang lain yang
boleh tertipu penampilan dan tidak mengetahui batinnya.
Ibn ‘Atha’illah berkata, “Orang-orang memujimu dari
persangkaan mereka tentang dirimu. Maka adalah engkau orang yang mencela dirimu
sendiri kerana apa yang engkau ketahui pada dirimu. Orang yang paling bodoh
adalah yang meninggalkan keyakinannya tentang dirinya kerana ada persangkaan
orang-orang tentang dirinya.”
Diriwayatkan dari Ali bin Abi Thalib radhiallahu
‘anh, bahawa jika dipuji orang lain maka beliau berkata, “Ya Allah, janganlah
Engkau hukum aku kerana apa yang mereka katakan. Berikanlah kebaikan kepadaku
dari apa yang tidak mereka ketahui.”
Ibn Mas’ud radhiallahu ‘anh berkata kepada
orang-orang yang mengekori dan mengerumuninya, “Andaikata kamu tahu alasanku
menutup pintu rumahku, dua orang antara kamu pun tidak akan dpt mengikutiku.”
Padahal beliau adalah sahabat yang menonjol, pemuka petunjuk dan pelita Islam.
Sekumpulan orang memuji seorang Rabbani. Lalu dia
mengadu kepada Allah sambil berkata, “Ya Allah, mereka tidak mengenalku dan
hanya Engkaulah yang mengetahui siapa diriku.”
Salah seorang yang shaleh bermunajat kepada Allah,
kerana sebahagian orang ada yang memujinya dan menyebut-nyebut kebaikan dan
kemuliaan akhlaknya:
Mereka berbaik sangka kepadaku
Padahal hakikatnya tidaklah
begitu
Tetapi aku adalah orang yang
zalim
Sbagimana yang Engkau sedia
maklum
Kau sembunyikan semua aib yang
ada
Dari pandangan mata mereka
Kau kenakan pakaian menawan
Sbagi tabir tutupan
Jadilah mereka meyintai
Padahal aku tidak layak
dicintai
Tapi hanyalah diserupai
Janganlah Engkau hinakan aku
Pada Hari Qiamat di tengah
mereka
Jadikanlah aku yang mulia
Termasuk yang hina dina
Penyair yang shaleh ini mengisyaratkan makna yang
lembut dan sgt penting, iaitu keindahan tabir yang diberikan Allah kepada
hamba-hambaNya. Brp banyak cela yang tersembunyi, dan Allah menutupinya dari
pandangan orang ramai. Andaikata Allah membuka tabir itu dari pandangan mereka,
tentu kelemahannya akan terserlah dan kedudukannya akan jatuh. Tetapi kurnia
Allah enggan untuk menyingkap tabir kelemahan hamba-hambaNya, sbagi kurnia dan
kemuliaan baginya.
Seerti dgn ini telah dikatakan oleh Ibn ‘Atha’illah,
“Sesiapa yang memuliakanmu, sbnrnya dia telah memuliakan keindahan tabir pada
dirimu. Keutamaan ada pada diri orang yang memuliakanmu dan menutupi aibmu,
bukan pada diri orang yang menyanjungmu dan berterima kasih kepadamu.”
Abu al-Atahiyah berkata dalam syairnya:
Allah telah berbuat baik kepada
kita
Kerana kesalahan tidak menyebar
ke mana-mana
Apa yang tersembunyi pada diri
kita
Tentu tersingkap di sisiNya
KELIMA
: TIDAK KEDEKUT BERI PUJIAN KEPADA YANG LAYAK
Tidak kedekut memberikan pujian kepada orang lain
yang mmg layak dipuji dan menyanjung orang yang mmg layak disanjung. Di sana
ada dua bencana yang bakal muncul: Pertama, memberikan pujian dan sanjungan
kepada orang yang tidak berhak. Kedua, kedekut memberikan pujian kepada orang
yang layak.
Nabi shallallahu ‘alaihi wasallam pernah memuji
sekumpulan para sahabatnya, menyebut-nyebut keutamaan dan kelebihan mereka,
seperti sabda Baginda tentang Abu Bakar yang bermaksud: “Andaikata aku boleh
mengambil seorang kekasih selain Rabb-ku, nescaya aku mengambil Abu Bakar sbagi
kekasihku. Tetapi dia adalah saudara dan sahabatku.”
Sabda Baginda kepada Umar: “Andaikata engkau melalui
suatu jalan, tentu syaitan akan melalui jalan yang lain.”
Sabda Baginda kepada Uthman: “Sesungguhnya beliau
adalah orang yang para malaikat pun berasa malu terhadap dirinya.”
Sabda Rasulullah terhadap Ali: “Di mataku engkau
seperti kedudukan Harun di mata Musa.”
Sabda Rasulullah terhadap Khalid bin al-Walid:
“Beliau adalah salah satu darip pedang-pedang Allah.”
Sabda Rasulullah terhadap Abu Ubaidah: “Beliau
adalah kepercayaan umat ini.”
Masih ramai sahabat yang dipuji Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam, kerana kelebihan dan keistimewaan mereka. Di antara mereka
ada dari kalangan pemuda, seperti Usamah bin Zaid yang diangkat menjadi
komandan pasukan perang, padahal dalam pasukan tersebut terdapat para pemuka
sahabat. Baginda mengangkat Itab bin Usaid sbagi pegawai di Makkah, padahal
umurnya masih dua puluh thn. Mu’adz bin Jabal dikirim ke Yaman, padahal beliau
masih muda. Sebahagian di antara mereka lebih diutamakan darip orang-orang yang
lebih terdahulu memeluk Islam, kerana kelebihan dirinya, seperti Khalid bin
al-Walid dan Amr bin al-Ash.
Boleh jadi seseorang tidak mahu memberikan pujian
kepada orang yang layak dipuji, kerana ada maksud tertentu dalam dirinya, atau
kerana rasa iri hati yang disembunyikan, seperti takut campurtangan di
pejabatnya, atau menyaingi kedudukannya. Kerana dia juga tidak mampu untuk
melemparkan celaan, maka setidak-tidaknya dia hanya berdiam diri dan tidak
perlu menyanjungnya.
Kita melihat bagaimana Umar bin al-Khattab yang
meminta pendapat Ibn Abbas dalam pelbagai urusan, padahal Ibn Abbas masih sgt
muda. Maka para pemuka sahabat berkata kepadanya, “Bicaralah wahai Ibn Abbas.
Kerana usia yang muda tidak menghalangimu untuk berbicara.”
KEENAM
: MENUNAIKAN HAK KEPIMPINAN
Orang yang mukhlis kerana Allah akan berbuat
selayaknya ketika menjadi pemimpin di barisan terhadapan dan ttp patriotik
ketika berada paling blkg, selagi dalam dua keadaan ini dia mencari keredhaan
Allah. Hatinya tidak dikuasai kesenangan untuk tampil, menguasai barisan dan
menduduki jabatan strategi dalam kepimpinan. Tetapi dia lebih mementingkan
kemashlahatan bersama kerana takut ada kewajipan dan tuntutan kepimpinan yang
dia lewatkan.
Apa pun keadaannya dia tidak bercita-cita dan tidak
menuntut kedudukan untuk kepentingan dirinya sendiri. Tetapi jika dia
dibebankan tugas sbagi pemimpin, maka dia melaksanakannya dan memohon
pertolongan kepada Allah agar dia mampu melaksanakannya dgn baik. Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam telah mensifatkan kelompok orang seperti ini dalam
sabda Baginda yang bermaksud:
“Keuntungan bagi hamba yang mengambil tali kendali
kudanya fi sabilillah, yang kusut kepalanya dan yang kotor kedua telapak
kakinya. Jika kuda itu berada di barisan blkg, maka dia pun berada di kedudukan
penjagaan.” (HR Imam Bukhari)
Allah meredhai Khalid bin al-Walid yang diberhentikan
sbagi komandan pasukan, sekali pun beliau seorang komandan yang sentiasa
mendapat kemenangan. Setelah itu beliau pun menjadi orang bawahan Abu Ubaidah
tanpa rasa rendah diri. Dalam kedudukan seperti itu pun beliau tetap ikhlas
memberikan pertolongan.
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam
memperingatkan seandainya ada seseorang yang meminta jawatan dan sengaja untuk
mendapatkannya. Telah disebuntukan di dalam as-Shahih, bahawa Nabi shallallahu
‘alaihi wasallam pernah bersabda kepada Abdurrahman bin Samurah:
“Janganlah engkau memimta jawatan pemimpin. Kerana
jika engkau memperoleh jawatan itu tanpa meminta maka engkau akan mendapat
sokongan, dan jika engkau memintanya, maka semua tanggungjawab akan dibebankan
kepadamu.” (Muttafaq ‘Alaihi)
KETUJUH
: MENCARI KEREDHAAN ALLAH, BUKAN REDHA MANUSIA
Tidak memperdulikan keredhaan manusia jika di
sebalik itu ada kemurkaan Allah ‘Azza wa Jalla. Sebab setiap orang di antara
satu sama lain saling berbeza dalam sikap, rasa, pemikiran, kecenderungan,
tujuan dan jalan yang ditempuh. Berusaha membuat mereka redha adalah suatu yang
tidak bertepi, tujuan yang sulit diketahui dan tuntutan yang tidak terkabul.
Dalam hal ini seorang penyair berkata:
Adakalanya seseorang
Membuat redha sekian ramai
orang
Kini betapa jauh jarak yang
membentang
Di tengah tuntutan-tuntutan
hawa nafsu
Penyair lain berkata:
Jika aku meredhai orang-orang
yang mulia
Tentunya aku memurkai
orang-orang yang hina
Orang yang mukhlis tidak terlalu peduli dgn semua
ini, kerana syiarnya hanya bersama Allah. Dikatakan dalam satu syair:
Boleh jadi engkau mengasingkan
diri
Tetapi hidup ttp terasa pahit
di hati
Boleh jadi engkau redha
Padahal orang lain murka
Engkau membangun dan orang lain
merobohkan
Antara diriku dan alam ada
kerosakan
Jika di hatimu ada cinta semua
itu tiada daya
Apa yang ada di atas tanah
Ttp menjadi tanah
KELAPAN : MENJADIKAN REDHA DAN MARAH KERANA ALLAH, BUKAN
KERANA KEPENTINGAN DIRI
Kecintaan dan kemarahan, pemberian dan penahanan,
keredhaan dan kemurkaan harus dilakukan kerana Allah dan agamaNya, bukan kerana
pertimbangan peribadi dan kepentingannya, tidak seperti orang-orang munafik
opportunis yang dicela Allah dalam KitabNya:
وَمِنْهُم مَّن يَلْمِزُكَ فِي الصَّدَقَاتِ فَإِنْ
أُعْطُواْ مِنْهَا رَضُواْ وَإِن لَّمْ يُعْطَوْاْ مِنهَا إِذَا هُمْ يَسْخَطُونَ
“Dan di antara mereka ada yang mencela mu tentang
(pembahagian) zakat. Jika mereka diberi sebahagian daripadanya, mereka
bersenang hati, dan jika mereka tidak diberi sebahagian daripadanya, dgn serta
merta mereka menjadi marah.” (at-Taubah: 58)
Boleh jadi engkau pernah melihat orang-orang yang
aktif dalam lapangan dakwah, apabila ada salah seorang rakannya melontarkan
perkataan yang mengganggu atau melukai perasaannnya, atau ada tindakan yang
menyakiti dirinya, maka secepat itu pula dia marah dan meradang, lalu
meninggalkan harakah dan aktivitinya, meninggalkan medan jihad dan dakwah.
Ikhlas untuk mencapai tujuan menuntutnya untuk cekal
dalam berdakwah dan gerak langkahnya, sekali pun orang lain menyalahkan,
meremehkan dan bertindak melampaui batas terhadap dirinya. Sebab dia berbuat
kerana Allah, bukan kerana kepentingan peribadi atau atas nama keluarga, serta
bukan kerana kepentingan orang tertentu.
Dakwah kepada Allah bukan seperti harta yang
ditimbun atau harta milik seseorang. Tetapi dakwah merupakan milik semua orang.
Siapa pun orang Mu’min tidak boleh menarik diri dari medan dakwah ini hanya
kerana sikap atau tindakan tertentu yang mempengaruhi dirinya.
KESEMBILAN : SABAR SEPANJANG JALAN
Perjalanan yang panjang, lambatnya hasil yang
diperoleh, kejayaan yang tertunda, kesulitan dalam bergaul dgn pelbagai lapisan
manusia dgn perbezaan perasaan dan kecenderungan mereka, tidak boleh membuatnya
menjadi malas, bersikap leka, mengundurkan diri, atau berhenti di tengah jalan.
Sebab dia berbuat bukan sekadar untuk sebuah kejayaan atau pun kemenangan,
tetapi yang plagi pokok tujuannya adalah untuk keredhaan Allah dan menuruti
perintahNya.
Nabi Nuh ‘alaihissalam, pemuka para anbia’, hidup di
tengah kaumnya selama 950 thn. Beliau berdakwah dan bertabligh, namun hanya
sedikit sekali yang mahu beriman kepada beliau. Padahal pelbagai cara dakwah
sudah ditempuh, waktu dan bentuk dakwahnya juga pelbagai cara, sebagaimana yang
difirmankan oleh Allah melalui perkataan beliau:
قَالَ
رَبِّ إِنِّي دَعَوْتُ قَوْمِي لَيْلاً وَنَهَاراً * فَلَمْ يَزِدْهُمْ دُعَائِي إِلَّا فِرَاراً * وَإِنِّي
كُلَّمَا دَعَوْتُهُمْ لِتَغْفِرَ لَهُمْ جَعَلُوا أَصَابِعَهُمْ فِي آذَانِهِمْ
وَاسْتَغْشَوْا ثِيَابَهُمْ وَأَصَرُّوا وَاسْتَكْبَرُوا اسْتِكْبَاراً
“Wahai Rabb-ku, sesungguhnya aku telah menyeru kaumku
malam dan siang, maka seruanku itu hanyalah menambah mereka lari (dari
kebenaran). Dan sesungguhnya setiap kali aku menyeru mereka (kepada iman) agar
Engkau mengampuni mereka, mereka memasukkan anak jari mereka ke dalam
telinganya dan menutupkan bajunya (ke mukanya) dan mereka tetap (mengingkari)
dan terlalu menyombongkan diri.” (Nuh: 5-7)
Sekali pun harus menghabiskan masa selama 950 thn,
beliau ttp menyeru kaumnya dan akhirnya ada 40 orang yang berhimpun bersama
beliau. Sedangkan kaumnya yang lain berpaling dari beliau, sekali pun beliau
sgt berharap mereka mahu beriman.
Al-Quran telah mengisahkan kepada kita
individu-individu Mu’min di dalam surah al-Buruj. Mereka rela mengorbankan
nyawa fi sabilillah dan mereka tidak mengatakan, “Kematian ini dpt memberi
apa-apa manfaat terhadap dakwah kita?”
Mereka tidak berkata seperti itu, kerana mereka
mempunyai keteguhan hati dan pengorbanan. Kejayaan dakwah ada di tgn Allah.
Siapa yang tahu kalau pun darah mereka itu merupakan santapan lazat bagi pohon
iman generasi berikutnya?
Perkara yang prinsip, alam orang yang mukhlis hanya
bagi Allah semata. Dia cekal dalam hal ini dan terus seperti itu. Hasil dan
buah di dunia diserahkan kepada Allah, kerana Allah-lah yang menyediakan
penyebabnya dan membatasi waktunya. Dia hanya sekadar berusaha. Jika berjaya,
maka segala puji hanya bagi Allah, dan jika gagal, maka segala daya kekuatan
itu hanya milik Allah.
Sesungguhnya di akhirat Allah tidak akan bertanya
kepada manusia, “Mengapa engkau tidak memperoleh kemenangan?” Tetapi Dia akan
bertanya, “Mengapa engkau tidak berusaha?”
Allah tidak bertanya, “Mengapa engkau tidak
berjaya?” Tetapi Dia bertanya, “Mengapa engkau tidak melakukannya?”
KESEPULOH
: MERASA SUKA DAN SENANG JIKA ADA YANG MEMBANTU DAN BERGABUNG DENGANNYA
Berasa senang jika ada seseorang yang mempunyai
kemampuan, bergabung dalam barisan mereka yang mahu beramal, untuk menegakkan
bendera atau ikut taat dalam amal. Hal ini harus disertai dgn usaha memberikan
kesempatan kepadanya, sehingga dia dpt mengambil tempat yang sesuai dengan kedudukannya. Dia tidak harus rasa terganggu,
terganjal, dengki atau pun gelisah kerana kehadirannya. Malahan jika orang yang
mukhlis melihat ada orang lain yang lebih baik darip dirinya yang mahu memikul
tanggungjawabnya, maka dgn senang hati dia akn mundur, memberikan tanggungjawabnya
kepada orang itu dan dia berasa senang menyerahkan jawatan kepadanya.
Sebahagian orang yang memegang jawatan, lebih-lebih
lagi jika berada di barisan hadapan, tidak mahu menyerah dalam mempertahankan
kedudukannya, tidak mahu berundur walau bagaimanapun keadaannya dan suka
menekan orang lain. Dia berkata, “Ini merupakan kedudukan yang telah diberikan
Allah kepadaku, maka aku tidak mahu melepaskannya. Ini adalah pakaian yang
telah dikenakan kepadaku, maka aku tidak mahu membukanya. Kedudukan ini dtg
dari langit.”
Padahal waktu terus berlalu, keadaan berubah dan
kekuatan menjadi lemah. Setiap masa diperuntukkan bagi mereka yang sesuai
dgnnya, sebagaimana setiap tempat diperuntukkan bagi orang yang mmg sesuai dgn
tenoat itu. Banyak cemuhan ditujukan kepada penguasa yang bermati-matian
mempertahankan kerusi dan kedudukannya, dgn anggapan bahawa merekalah yang
paling mampu mengendalikan perahu dan menjaganya dari terpaan angin taufan.
Ketika mendapat kritik dari orang lain, para da’ie
Muslim tidak boleh menutup mata atau menutup telinga. Mereka juga tidak boleh
lpada tgn demi kemaslahatan dakwah sebagaimana orang lain yang tidak boleh lps
tgn demi kemaslahatan negara dan ummah. Kerana andai lpada tgn, boleh jadi itu
merupakan belenggu syaitan dan godaan yang dibisikkan ke dalam hati para
aktivitis Islam. Sehingga jika yang lebih banyak berbicara adalah kepentingan
diri sendiri, kecintaan kepada kedudukan dan dunia, maka itu dianggap
pengabdian terhadap agama.
Brp ramai jemaah atau harakah yang disusupi
kezaliman dari luar, pengaruh dari dalam atau kepincangan dalam berfikir dan
beramal, tiada inovasi dan tajdid, sbagi akibat dari kerakusan satu atau dua
orang yang terlibat di dalamnya. Dia tidak mahu melepaskan kedudukannya kepada
orang lain. Dia lupa bahawa bumi ini terus berputar, planet-planet terus
berlalu, dunia terus berubah. Tetapi ternyata mereka tidak mahu berputar
seiring dgn putaran bumi, tidak berubah seiring dgn perubahan waktu dan tempat
serta keadaan manusia.
Malahan di antara mereka ada yang memikul beban dan
tanggungjawab melebihi kemampuan bahunya. Padahal maksudnya ialah untuk
menghalang jalan bagi orang lain yang lebih mampu dan lebih bertenaga, bukan
sahaja orang lain itu dpt dikerahkan untuk mengurangkan beban amanat yang
dipikulnya malah sekaligus sbagi melatih diri untuk memikul tanggungjawab.
KESEBELAS
: RAKUS TERHADAP AMAL YANG BERMANAFAAT
Di antara bukti ikhlas adalah rakus terhadap amal
yang paling diredhai Allah, dan bukan yang paling diredhai oleh dirinya sendiri.
Sehingga orang yang mukhlis lebih mementingkan amal yang lebih banyak
manfaatnya dan lebih mendalam pengaruhnya, tanpa disusupi hawa nafsu dan
kesenangan diri sendiri.
Dia senang melakukan puasa nafilah dan solat dhuha.
Namun sekali pun waktunya dihabiskan untuk mendamaikan mereka yang sedang bertengkar,
justeru itulah yang lebih dipentingkannya. Dalam sebuah hadith disebuntukan:
“Ketahuilah, akan ku khabarkan kepadamu tentang
sesuatu yang lebih utama darip darjat puasa, solat dan sedekah. Iaitu mendamaikan
di antara sesama manusia. Sebab kerosakan di antara sesama amnusia adalah
pemotong.” (HR Imam Abu Daud dan at-Tirmidzi, hadith shahih)
Dia mendapatkan kesenangan di hati dan kegembiraan
di dalam jiwa jika boleh melaksanakan umrah pada setiap bulan Ramadhan dan haji
pada musimnya. Tetapi dikatakan kepadanya, “Sumbangkan saja wang itu untuk
ikhwan kita di Palestin atau Bosnia atau Kashmir yang sedang mengalami
kehancuran.” Jika hatinya tidak lapang dan menolak, maka dia seperti apa yang
dikatakan al-Ghazali sbagi orang yang tertipu.
Ada seorang penderma dari salah satu negara kaya
yang berkunjung ke Afrika untuk membangun sebuah masjid. Di sana dia ditemui
oleh para wakil masyarakat, yang mengusulkan akar dia membaiki bbrp masjid lama
yang hampir roboh. Sementara masjid-masjid itu berada di tempat strategik di
tengah permukiman penduduk dan kewujudannya sangat diperlukan. Tabung yang
mestinya untuk membangun satu masjid yang direncanakan, cukup untuk membaiki
sepuluh masjid lama yang sudah ada dan hampir roboh itu. Tetapi ternyata dia
menolak, kecuali jika namanya digunakan untuk nama-nama masjid tersebut.
KEDUA
BELAS : MENJAUHI ‘UJUB
Di antara tanda kesempurnaan ikhlas ialah tidak
merosak amal dgn ujub, berasa
senang dan puas terhadap amal yang telah dilakukannya. Sikap seperti ini dpt
membutakan matanya untuk melihat celah-celah yang sewaktu-waktu muncul.
Seharusnya apa yang perlu dilakukan oleh orang Mu’min setelah melaksanakan
suatu amal ialah takut jikalau dia telah melakukan kelalaian, disedari mahupun
tidak disedari. Maka dari itu dia takut jikalau amalnya tidak diterima. Allah
berfirman:
قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ
“Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari
mereka yang bertaqwa.” (al-Maidah: 27)
Di antara ungkapan yang sgt berkesan dalam masalah
ini, yang dinisbatkan kepada Ali bin Abi Thalib adalah, “Suatu keburukan yang menyesakkanmu lebih baik di sisi Allah daripada
kebaikan yang membuatmu ujub.”
Pengertian seperti ini juga ditetapkan Ibn
‘Atha’illah di dalam Al-Hikam, beliau berkata, “Boleh jadi Allah membuka pintu
ketaatan bagimu, tetapi tidak membuka pintu penerimaan amal bagimu. Boleh jadi
Allah mentaqdirkan kederhakaan ke atas dirimu, lalu kederhakaan itu menjadi
sebab yang menghantarkan ke tujuan. Kederhakaan yang membuahkan ketundukan dan
kepasrahan lebih baik darip ketaatan yang membuahkan ujub dan kesombongan.”
Dari sini al-Quran memperingatkan agar tidak
menyertai sedekah dgn menyebut-nyebut sedekah itu dan ucapan yang menyakitkan,
kerana dikhuatirkan justeru menggugurkan pahala yang dihilangkan pengaruhnya.
Allah berfirman yang bermaksud:
قَوْلٌ
مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ
حَلِيمٌ * يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ
تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِكُم بِالْمَنِّ وَالأذَى كَالَّذِي يُنفِقُ مَالَهُ رِئَاء
النَّاسِ وَلاَ يُؤْمِنُ بِاللّهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ
صَفْوَانٍ عَلَيْهِ تُرَابٌ فَأَصَابَهُ وَابِلٌ فَتَرَكَهُ صَلْداً لاَّ
يَقْدِرُونَ عَلَى شَيْءٍ مِّمَّا كَسَبُواْ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ
الْكَافِرِينَ
“Perkataan yang baik dan
pemberian maaf lebih baik darip sedekah yang diiringi dgnsuatu yang menyakitkan
(perasaan si penerima). Allah Maha Kaya lagi Maha Penyantun. Hai orang-orang
yang beriman, janganlah kamu menghilangkan (pahala) sedekah kamu dgn
menyebut-nyebutnya dan menyakiti (perasaan si penerima), seperti orang yang
menafkahkan hartanya kerana riya’ kepada manusia dan dia tidak beriman kepada
Allah dan hari kemudian. Maka perumpamaan bagi orang itu adalah seperti batu
licin yang di atasnya ada tanah, kemudian batu itu ditimpa hujan lebat, lalu
jadilah ia bersih (tidak bertanah).” (al-Baqarah: 263-264)
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam juga
memperingatkan ujub dan menjadikannya termasuk hal-hal yang merosak. Ibn Umar
meriwayatkan dari Baginda yang bermaksud:
ثلاث منجيات، وثلاث مهلكات، فأما المنجيات:
فتقوى الله في السر والعلانية، والقول بالحق في الرضا والسخط، والقصد في الغنى والفقر،
وأما المهلكات: فشح مطاع، وهوى متبع، وإعجاب المرء بنفسه
“Tiga perkara yang merosak dan tiga perkara yang menyelamatkan.
Sedangkan perkara-perkara yang merosak adalah kedekut yang ditaati, hawa nafsu
yang diikuti dan ujub seseorang terhadap dirinya.” (HR Imam at-Thabrani,
hadith hasan dalam Shahih al-Jami’ as-Shaghir, no. 3045)
Al-Quran telah mengisahkan kepada kita kejadian yang
dialami kaum Muslimin pada waktu Perang Hunain. Allah telah memberikan
kemenangan kepada mereka sewaktu Perang Badar, padahal mereka sama sekali tidak
diunggulkan menang. Allah juga memberikan kemenangan kepada mereka pada Perang
Khandaq, yang sebelum itu pandangan mereka meredup, hati mereka naik ke atas
hingga sampai ke tenggorokan, mereka menduga yang bukan-bukan terhadap Allah
dan mereka tergoncang dgn hebat. Allah juga memberikan kemenanagn kepada mereka
pada waktu Perang Khaibar dan Fathu Makkah. Tetapi pada waktu Perang Hunain
mereka menjadi ujub kerana jumlah mereka yang banyak.
Ternyata jumlah yang banyak ini tidak memberi
manfaat apa-apa, hingga mereka pasrah kepada Allah. Mereka pun menyedari bahawa
kemenangan datang hanya dari sisi Allah. Dia berfirman yang bermaksud:
لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللّهُ فِي مَوَاطِنَ كَثِيرَةٍ وَيَوْمَ
حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنكُمْ شَيْئاً
وَضَاقَتْ عَلَيْكُمُ الأَرْضُ بِمَا رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُم مُّدْبِرِينَ
“Sesungguhnya Allah telah menolong kamu (hai kaum Mu’min) di medan
peperangan yang banyak, dan (ingatlah) peperangan Hunain, iaitu pada waktu kamu
menjadi sombong kerana banyaknya jumlah kamu, maka jumlah yang banyak itu tidak
memberi manfaat kepada kamu sedikit pun, dan bumi yang luas itu telah terasa
sempit oleh kamu, kemudian kamu lari ke blkg dgn bercerai-berai. Kemudian Allah
menurunkan ketenangan kepada RasulNya dan kepada mereka yang beriman.”
(at-Taubah: 25-26)
Orang Mu’min yang sedar adalah mereka yang
menyerahkan segala urusannya hanya kepada Allah, lalu percaya bahawa kemenangan
hanya dtg dari sisiNya. Firman Allah:
وَمَا جَعَلَهُ اللّهُ إِلاَّ بُشْرَى لَكُمْ
وَلِتَطْمَئِنَّ قُلُوبُكُم بِهِ وَمَا النَّصْرُ إِلاَّ مِنْ عِندِ اللّهِ
الْعَزِيزِ الْحَكِيمِ
“Dan kemenangan itu hanyalah dari Allah Yang Maha
Perkasa lagi Maha Bijaksana.” (Aali Imran: 126)
Kemuliaan juga datang hanya dari sisiNya:
مَن كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ
جَمِيعاً إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ
يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ
وَمَكْرُ أُوْلَئِكَ هُوَ يَبُورُ
“Barangsiapa yang menghendaki kemuliaan, maka bagi
Allah-lah kemuliaan itu.” (Fathir: 10)
Taufiq kepada hal-hal yang baik juga berasal dari
pertolongan Allah. FirmanNya:
وَمَا تَوْفِيقِي إِلاَّ بِاللّهِ عَلَيْهِ
تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ
“Dan tidak ada taufiq bagiku melainkan dgn
(pertolongan) Allah.” (Hud: 88)
Hidayah hanya dtg dari sisiNya:
وَتَرَى الشَّمْسَ إِذَا طَلَعَت تَّزَاوَرُ عَن
كَهْفِهِمْ ذَاتَ الْيَمِينِ وَإِذَا غَرَبَت تَّقْرِضُهُمْ ذَاتَ الشِّمَالِ
وَهُمْ فِي فَجْوَةٍ مِّنْهُ ذَلِكَ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ مَن يَهْدِ اللَّهُ
فَهُوَ الْمُهْتَدِ وَمَن يُضْلِلْ فَلَن تَجِدَ لَهُ وَلِيّاً مُّرْشِداً
“Barangsiapa yang disesatkanNya, maka kamu tidak
boleh mendapatkan seorang pemimpin pun yang dtg yang mampu memberikan petunjuk
kepadanya.” (al-Kahfi: 17)
Dikatakan dalam sebuah syair:
Andaikan Allah tiada
mempedulikan kehendakmu
Nescaya tidak akan ada pilihan
bagi semua manusia
Andaikan Dia tidak memberi
petunjuk jalanmu
Nescaya kau akan tersesat
sekali pun langit ada di sana
KETIGA
BELAS : PERINGATAN AGAR MEMBERSIHKAN DIRI
Al-Quran telah memperingatkan untuk membersihkan
diri dari pujian dan sanjungan
ke atas dirinya, sebagaimana firmanNya:
الَّذِينَ
يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ
وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ
أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ
أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى
“Dia lebih mengetahui tentang (keadaan) kamu, ketika Dia menjadikan
kamu dari tanah dan ketika kamu masih dalam janin perut ibumu. Maka janganlah
kamu mengatakan diri kamu suci. Dialah yang paling mengetahui tentang orang
yang bertaqwa.” (an-Najm: 32)
Allah mencela orang-orang Yahudi dan Nasrani yang
menganggap dirinya suci. Firman-Nya yang bermaksud:
أَلَمْ
تَرَ إِلَى الَّذِينَ يُزَكُّونَ أَنفُسَهُمْ بَلِ اللّهُ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَلاَ
يُظْلَمُونَ فَتِيلاً
“Apakah kamu tidak memerhatikan orang yang
menganggap dirinya bersih? Sebenarnya Allah membersihkan sesiapa yang
dikehendaki-Nya dan mereka tidak dianiaya sedikit pun.” (an-Nisa: 49)
Hal ini terjadi kerana mereka berkata, seperti yang
dijelaskan Allah yang bermaksud:
شَهِدَ
اللّهُ أَنَّهُ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ وَالْمَلاَئِكَةُ وَأُوْلُواْ الْعِلْمِ
قَآئِمَاً بِالْقِسْطِ لاَ إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
“Kami ini adalah anak-anak Allah dan
kekasih-kekasih-Nya.” (al-Maidah: 18)
Perkataan mereka ini disanggah dengan firman-Nya
yang bermaksud:
وَقَالَتِ
الْيَهُودُ وَالنَّصَارَى نَحْنُ أَبْنَاء اللّهِ وَأَحِبَّاؤُهُ قُلْ فَلِمَ
يُعَذِّبُكُم بِذُنُوبِكُم بَلْ أَنتُم بَشَرٌ مِّمَّنْ خَلَقَ يَغْفِرُ لِمَن يَشَاءُ
وَيُعَذِّبُ مَن يَشَاءُ وَلِلّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا
بَيْنَهُمَا وَإِلَيْهِ الْمَصِيرُ
“Tetapi kamu adalah manusia (biasa) di antara orang-orang
yang diciptakan-Nya. Dia mengampuni sesiapa yang dikehendaki-Nya dan menyeksa
siapa yang dikehendaki-Nya. Dan, kepunyaan Allah-lah kerajaan di antara
keduanya, dan kepada Allah-lah kembali (segala sesuatu).” (al-Maidah: 18)
Orang yang telah melakukan sesuatu amal soleh, tidak
boleh mempamerkan amalnya itu, kecuali jika untuk menyampaikan nikmat Rabb-Nya:
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ
فَحَدِّثْ
“Dan terhadap nikmat Rabb-mu, maka hendaklah kamu
menyebut-nyebutnya (dgn bersyukur).” (ad-Dhuha: 11)
Selain itu ia bertujuan untuk memancing orang lain
agar mengikutinya. Sabda Baginda yang bermaksud:
مَنْ
سَنَّ فِي الإِسْلاَمِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ
بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُوْرِهمْ شَيْءٌ
“Barangsiapa membuat sunnah yang baik, maka dia mendapat pahala
sunnah itu dan pahala orang yang mengerjakannya.” (HR Imam Muslim)
Dibolehkan juga jika bertujuan untuk membela diri kerana ada tuduhan
yang dilemparkan kepadanya, padahal dia tidak bersangkut-paut dgn tuduhan
tersebut, atau mungkin ada sebab-sebab lain. Semua itu diperbolehkan bagi orang
yang batinnya sudah kuat kerana Allah semata dan bukan kerana tujuan yang
bukan-bukan serta tidak tergolong pada ujub, tidak bertujuan mencari sanjungan dari orang lain
dan mendapatkan kedudukan di kalangan masyarakat. Namun memang jrg orang yang
bebas dari tujuan ini.
Orang Islam harus waspada, jangan sampai ujub terhadap diri sendiri, kerana
kebaikan dan kesalihan yang dilakukannya, atau keyakinan bahawa hanya dialah yang beruntung
sdg yang lain merugi, atau dia dan jamaahnyalah yang layak disebut al-firqah
an-najiyyah (golongan yang selamat) sdgkan semua kaum Muslimin rosak, atau
hanya merekalah yang layak disebut thaifah manshurah (kelompok yang mendapat
pertolongan) sdgkan yang lain dibiarkan.
Pandangan terhadap diri sendiri seperti ini adalah
ujub yang merosak, dan pandangan terhadap orang-orang Islam seperti itu adalah
pelecehan yang menghinakan.
Dalam sebuah hadith shahih disebuntukan: “Jika
seseorang berkata ‘Manusia telah rosak’, maka dialah yang lebih rosak daripada
mereka.” (HR Imam Muslim)
Hadith ini diriwayatkan dgn bacaan ‘ahlakuhum’, dgn
pengertian bahawa justeru dialah yang lebih banyak dan lebih cepat menimbulkan
kerosakan, kerana dia terpedaya oleh diri sendiri, congkak terhadap amalannya
dan melecehkan orh lain. Dgn bacaan dan makna seperti ini, bererti dialah yang
menyebabkan kerosakan mereka, kerana dia berasa lebih unggul dari mereka dan
juga membuatkan mereka berputus asa terhadap rahmat Allah.
Al-Imam an-Nawawi rahimahullah berkata, “Larangan
ini ditujukan kepada orang-orang yang berkata seperti itu, kerana ujub terhadap
diri sendiri, mengecilkan orang lain dan berasa dirinya lebih unggul dari
mereka. Ini adalah perbuatan yang diharamkan. Tetapi jika perkataan seperti itu
disampaikan kerana memang ada kekurangan dalam pengamalan agama mereka atau
kerana rasa prihatin terhadap situasi mereka dan juga situasi agama mereka, maka
hal itu tidak apa-apa. Inilah yang ditafsir dan dihuraikan oleh para ulama,
seperti yang dikatakan olek Malik bin Anas, al-Khattabi, al-Humaidi dan
lain-lainnya.
Dalam hadith lain disebutkan, yang bermaksud:
“Cukuplah seseorang disebut buruk jika dia mencela
saudara Muslimnya.” (HR Imam Muslim)
Sebab di antara orang Islam atas orang Islam lainnya
adalah dilarang menzalimi, menghinakan dan melecehkannya. Tidak mungkin
seseorang mencela saudaranya sendiri, sdgkan mereka ibarat dua cabang yang
melekat di satu pohon yang sama.
Lihat apa yang dihuraikan oleh al-Ghazali di dlm
Dzammusy-Syuhrah wa Intisyarushshit, dan Bayanu Fadhilatil-Khumul, dari kitab
Dzamjul-Jah war-Riya’, dari kitab al-Ihya’, yang disyarahkan al-Allamah
Murtadha az-Zubaidi, 8/232-238
Tiada ulasan:
Catat Ulasan