MALAPETAKA DALAM BENTUK UJIAN ALLAH TERHADAP HAMBANYA
UJIAN TERHADAP IMAN
أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ
وَلَمَّا يَأْتِكُم مَّثَلُ الَّذِينَ خَلَوْاْ مِن قَبْلِكُم مَّسَّتْهُمُ
الْبَأْسَاء وَالضَّرَّاء وَزُلْزِلُواْ حَتَّى يَقُولَ الرَّسُولُ وَالَّذِينَ
آمَنُواْ مَعَهُ مَتَى نَصْرُ اللّهِ أَلا إِنَّ نَصْرَ اللّهِ قَرِيبٌ
Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk syurga, padahal belum
sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang
yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan
hartabenda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya
musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada
bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah?" Ketahuilah
sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang
teguh kepada ugama Allah) (214 Al Baqarah)
BERBAGAI-BAGAI BENTUK UJIAN
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ
بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ
وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
Demi sesungguhnya!
Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan
merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan
jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang
sabar (155 Al Baqarah)
UJIAN SEBAGAI CARA SYUKUR & SABAR
عَجَبًا لأمرِ المؤمنِ إِنَّ أمْرَه كُلَّهُ لهُ خَيرٌ
وليسَ ذلكَ لأحَدٍ إلا للمُؤْمنِ إِنْ أصَابتهُ سَرَّاءُ شَكَرَ فكانتْ خَيرًا لهُ
وإنْ أصَابتهُ ضَرَّاءُ صَبرَ فكانتْ خَيرًا لهُ
Pelik urusan orang Mu’min, kerana semua urusannya baik, semuanya kerana
ia seorang yang mu’min, sekiranya ia menerima ni’mat atau kebaikan maka ia
bersyukur, manakala jika ia ditimpa musibah atau kesusahan ia bersabar, dana
itulah yang terbaik untuknya (Riwayat Imam Muslim)
MALAPETAKA DATANG KERANA KESILAPAN MANUSIA
BALA’ TIDAK DITURUNKAN SEHINGGA DIUTUSKAN PARA RASUL
مَّنِ اهْتَدَى
فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلاَ
تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَى وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّى نَبْعَثَ رَسُولاً
Sesiapa yang
beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran), maka sesungguhnya faedah
petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan
sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung
oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa
perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Dan tiadalah Kami
mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk
menerangkan yang benar dan yang salah (15 Al Isra’)
إِنَّا بَلَوْنَاهُمْ
كَمَا بَلَوْنَا أَصْحَابَ الْجَنَّةِ إِذْ أَقْسَمُوا لَيَصْرِمُنَّهَا
مُصْبِحِينَ
Sesungguhnya Kami
telah timpakan mereka dengan bala bencana, sebagaimana Kami timpakan tuan-tuan
punya kebun (dari kaum yang telah lalu), ketika orang-orang itu bersumpah
(bahawa) mereka akan memetik buah-buah kebun itu pada esok pagi; -
DATANG BALA’ KERANA DOSA-DOSA MANUSIA
فَكُلّاً أَخَذْنَا بِذَنبِهِ فَمِنْهُم
مَّنْ أَرْسَلْنَا عَلَيْهِ حَاصِباً وَمِنْهُم مَّنْ أَخَذَتْهُ الصَّيْحَةُ
وَمِنْهُم مَّنْ خَسَفْنَا بِهِ الْأَرْضَ وَمِنْهُم مَّنْ أَغْرَقْنَا وَمَا
كَانَ اللَّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَكِن كَانُوا أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
Maka masing-masing Kami binasakan dengan sebab dosanya, iaitu di
antaranya ada yang Kami hantarkan angin ribut menghujaninya dengan batu; dan
ada yang dibinasakan dengan letusan suara yang menggempakan bumi; dan ada yang
Kami timbuskan dia di bumi; dan ada pula yang Kami tenggelamkan di laut. Dan
(ingatlah) Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka, akan tetapi merekalah
yang menganiaya diri sendiri (40 Al Ankabut)
PUNCA-PUNCA BALA
حدثنا صالح
بن عبد الله الترمذي حدثنا الفرج بن فضالة أبو فضالة الشامي عن يحيى بن سعيد عن محمد
بن عمرو بن علي عن علي بن أبي طالب قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
إذا فعلت أمتي خمس عشرة خصلة حل بها البلاء فقيل وما هن يا
رسول الله قال إذا كان المغنم دولا والأمانة مغنما والزكاة مغرما وأطاع الرجل
زوجته وعق أمه وبر صديقه وجفا أباه وارتفعت الأصوات في المساجد وكان زعيم القوم
أرذلهم وأكرم الرجل مخافة شره وشربت الخمور ولبس الحرير واتخذت القينات والمعازف
ولعن آخر هذه الأمة أولها فليرتقبوا عند ذلك ريحا حمراء أو خسفا ومسخا
قال أبو
عيسى هذا حديث غريب لا نعرفه من حديث علي بن أبي طالب إلا من هذا الوجه ولا نعلم
أحدا رواه عن يحيى بن سعيد الأنصاري غير الفرج بن فضالة والفرج بن فضالة قد تكلم فيه بعض أهل
الحديث وضعفه من قبل حفظه وقد رواه عنه وكيع وغير واحد من الأئمة
Daripada Ali bin Abi Talib r.a. Rasulullah saw. Bersabda: "Apabila umat ku telah membuat lima
belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka iaitu:
1. Apabila harta negara hanya beredar pada orang-orang tertentu.
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.
3. Zakat dijadikan hutang.
4. Suami memperturutkan kehendak isteri.
5. Anak derhaka terhadap ibunya,
6. sedangkan ia berbaik-baik dengan kawannya.
7. Ia suka menjauhkan diri daripada ayahnya.
8. Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
9. Yang menjadi ketua satu kaum adalah orang yang terhina di antara
mereka.
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
11. Khamar (arak) sudah diminum di merata tempat.
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki).
13. Para artis-artis disanjung-sanjung.
14. Muzik banyak dimainkan.
15. Generasi akhir umat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama
(sahabat).
Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi
atau pun mereka akan dirobah menjadi makhluk lain ".
SENARAI BALA’ YANG MENIMPA UMAT
TERDAHULU
BANI ISRAEL
Bala ini pernah terjadi di zaman para Anbiya' sebelum Nabi Muhammad
S.A.W, seperti yang diceritakan oleh Allah dalam al-Quran menerusi ayat 133
surah Al-'Araf yang bermaksud:
فَأَرْسَلْنَا
عَلَيْهِمُ الطُّوفَانَ وَالْجَرَادَ وَالْقُمَّلَ وَالضَّفَادِعَ وَالدَّمَ
آيَاتٍ مُّفَصَّلاَتٍ فَاسْتَكْبَرُواْ وَكَانُواْ قَوْماً مُّجْرِمِينَ
"Telah Kami kirimkan ke atas mereka (umat Nabi Musa) ribut taufan,
belalang, kutu, katak dan darah, sebagai tanda yang cukup jelas keingkaran
mereka terhadap ajaran Nabi Ibrahim, mereka menyombong diri dan sesungguhnya
mereka adalah golongan penjenayah (yang melakukan kerosakan di muka
bumi)".
12 KAUM YANG DIBINASAKAN ALLAH DALAM AL QURAN
Dalam Alquran, banyak sekali diceritakan kisah-kisah umat terdahulu yang telah
dibinasakan oleh Allah karena mereka mengingkari utusan-Nya dan melakukan
berbagai penyimpangan yang telah dilarang. Berikut adalah kaum-kaum yang
dibinasakan.
KAUM NABI NUH AS
KAUM NABI NUH AS
Nabi Nuh berdakwah selama 950 tahun, namun yang beriman hanyalah sekitar 80
orang. Kaumnya mendustakan dan memperolok-olok Nabi Nuh. Lalu, Allah
mendatangkan banjir yang besar, kemudian menenggelamkan mereka yang ingkar,
termasuk anak dan istri Nabi Nuh (Al-Ankabut : 14).
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا نُوحاً إِلَى
قَوْمِهِ فَلَبِثَ فِيهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلَّا خَمْسِينَ عَاماً فَأَخَذَهُمُ
الطُّوفَانُ وَهُمْ ظَالِمُونَ
Dan sesungguhnya
Kami telah mengutus Nabi Nuh kepada kaumnya, maka tinggalah ia dalam kalangan
mereka selama sembilan ratus lima puluh tahun; akhirnya mereka dibinasakan oleh
taufan sedang mereka berkeadaan zalim (dengan kufur derhaka).
KAUM NABI HUD AS
Nabi Hud diutus untuk kaum 'Ad. Mereka mendustakan kenabian Nabi Hud. Allah
lalu mendatangkan angin yang dahsyat disertai dengan bunyi guruh yang
menggelegar hingga mereka tertimbun pasir dan akhirnya binasa (Attaubah: 70,
Alqamar: 18, Fushshilat: 13, Annajm: 50, Qaaf: 13).
At Taubah 70
أَلَمْ يَأْتِهِمْ نَبَأُ الَّذِينَ مِن
قَبْلِهِمْ قَوْمِ نُوحٍ وَعَادٍ وَثَمُودَ وَقَوْمِ إِبْرَاهِيمَ وِأَصْحَابِ
مَدْيَنَ وَالْمُؤْتَفِكَاتِ أَتَتْهُمْ رُسُلُهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَمَا كَانَ
اللّهُ لِيَظْلِمَهُمْ وَلَـكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ
Bukankah telah datang kepada mereka berita orang-orang yang terdahulu
daripada mereka, iaitu kaum Nabi Nuh dan Aad dan Thamud dan kaum Nabi Ibrahim,
dan penduduk negeri Madyan serta negeri-negeri yang telah dibinasakan?
(Semuanya) telah datang kepada mereka Rasul-rasul mereka dengan membawa
keterangan yang jelas nyata, (lalu mereka mendustakannya dan Tuhan pula
membinasakan mereka); Allah tidak sekali-kali menganiaya mereka tetapi
merekalah yang menganiaya diri sendiri.
Al Qomar 18
كَذَّبَتْ عَادٌ فَكَيْفَ كَانَ عَذَابِي
وَنُذُرِ
(Demikian juga) kaum Aad telah mendustakan Rasulnya (lalu mereka
dibinasakan); maka perhatikanlah, bagaimana buruknya azabku dan kesan
amaran-amaranKu.
Fussilat 13
فَإِنْ أَعْرَضُوا فَقُلْ أَنذَرْتُكُمْ
صَاعِقَةً مِّثْلَ صَاعِقَةِ عَادٍ وَثَمُودَ
Oleh itu, kalau mereka (yang musyrik) berpaling (daripada mengesakan
Allah dan menurut jalan yang lurus), maka katakanlah (wahai Muhammad):
"Aku memberi amaran kepada kamu dengan (azab yang dahsyat, iaitu) petir,
seperti petir yang telah menyambar kaum Aad dan kaum Thamud!"
An Najm 50
وَأَنَّهُ أَهْلَكَ عَاداً الْأُولَى
Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang membinasakan kaum "Aad"
yang pertama (kaum Nabi Hud),
Qaf 13
وَعَادٌ وَفِرْعَوْنُ وَإِخْوَانُ لُوطٍ
Dan juga Aad (kaum Nabi Hud), dan Firaun, serta kaum
Nabi Lut,
KAUM NABI SOLEH AS
Nabi Saleh diutuskan Allah kepada kaum Tsamud. Nabi Saleh diberi sebuah
mukjizat seekor unta betina yang keluar dari celah batu. Namun, mereka membunuh
unta betina tersebut sehingga Allah menimpakan azab kepada mereka (ALhijr: 80,
Huud: 68, Qaaf: 12).
وَلَقَدْ كَذَّبَ أَصْحَابُ الحِجْرِ
الْمُرْسَلِينَ
Dan demi sesungguhnya penduduk "Al-Hijr" telah mendustakan
Rasul-rasul (Al hijr 80)
كَأَن لَّمْ يَغْنَوْاْ فِيهَا أَلاَ إِنَّ
ثَمُودَ كَفرُواْ رَبَّهُمْ أَلاَ بُعْداً لِّثَمُودَ
(Mereka punah-ranah) seolah-olah mereka tidak pernah tinggal di situ.
Ketahuilah! Sesungguhnya kaum Thamud itu kufurkan Tuhan mereka. Ketahuilah!
Sesungguhnya kebinasaanlah akhirnya bagi kaum Thamud (Hud 68)
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ قَوْمُ نُوحٍ
وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ
Sebelum mereka (yang menentang Nabi Muhammad) itu - kaum Nabi Nuh, dan
"Ashaabur-Rassi" serta Thamud (kaum Nabi Soleh), telah juga
mendustakan Rasul masing-masing (Qaf 12)
KAUM NABI LUT AS
Umat Nabi Luth terkenal dengan perbuatan menyimpang, yaitu hanya mau
menikah dengan pasangan sesama jenis (homoseksual dan lesbian). Kendati sudah
diberi peringatan, mereka tak mau bertobat. Allah akhirnya memberikan azab
kepada mereka berupa gempa bumi yang dahsyat disertai angin kencang dan hujan
batu sehingga hancurlah rumah-rumah mereka. Dan, kaum Nabi Luth ini akhirnya tertimbun di
bawah reruntuhan rumah mereka sendiri (QS Alsyu'araa: 160, Annaml: 54, Alhijr:
67, Alfurqan: 38, Qaf: 12).
81 surah al-'Araf~.
وَلُوطاً إِذْ قَالَ لِقَوْمِهِ أَتَأْتُونَ
الْفَاحِشَةَ مَا سَبَقَكُم بِهَا مِنْ أَحَدٍ مِّن الْعَالَمِينَ
Dan Nabi Lut juga (Kami utuskan). Ingatlah ketika ia berkata kepada
kaumnya: "Patutkah kamu melakukan perbuatan yang keji, yang tidak pernah
dilakukan oleh seorang pun dari penduduk alam ini sebelum kamu?
إِنَّكُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ شَهْوَةً
مِّن دُونِ النِّسَاء بَلْ أَنتُمْ قَوْمٌ مُّسْرِفُونَ
"Sesungguhnya kamu mendatangi lelaki untuk memuaskan nafsu syahwat
kamu dengan meninggalkan perempuan, bahkan kamu ini adalah kaum yang melampaui
batas".
وَمَا كَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلاَّ أَن
قَالُواْ أَخْرِجُوهُم مِّن قَرْيَتِكُمْ إِنَّهُمْ أُنَاسٌ يَتَطَهَّرُونَ
Dan tidak ada jawab dari kaumnya selain daripada berkata: "Usirlah
mereka (Nabi Lut dan pengikut-pengikutnya yang taat) dari bandar kamu ini,
sesungguhnya mereka adalah orang-orang yang (mendakwa) mensucikan diri"
فَأَنجَيْنَاهُ وَأَهْلَهُ إِلاَّ
امْرَأَتَهُ كَانَتْ مِنَ الْغَابِرِينَ
Maka Kami selamatkan dia dan keluarganya (serta pengikut-pengikutnya)
melainkan isterinya, adalah ia dari orang-orang yang dibinasakan.
Kaum Nabi Syuaib
Nabi Syuaib diutuskan kepada kaum Madyan. Kaum Madyan ini dihancurkan oleh
Allah karena mereka suka melakukan penipuan dan kecurangan dalam perdagangan.
Bila membeli, mereka minta dilebihkan dan bila menjual selalu mengurangi. Allah
pun mengazab mereka berupa hawa panas yang teramat sangat. Kendati mereka
berlindung di tempat yang teduh, hal itu tak mampu melepaskan rasa panas.
Akhirnya, mereka binasa (QS Attaubah: 70, Alhijr: 78, Thaaha: 40, dan Alhajj:
44).
Selain kepada kaum Madyan, Nabi Syuaib juga diutus kepada penduduk Aikah.
Mereka menyembah sebidang padang
tanah yang pepohonannya sangat rimbun. Kaum ini menurut sebagian ahli tafsir
disebut pula dengan penyembah hutan lebat (Aikah) (QS AlHijr: 78, Alsyu'araa:
176, Shaad: 13, Qaaf: 14).
FIRAUN
Kaum Bani Israil sering ditindas oleh Firaun. Allah mengutus Nabi Musa dan
Harun untuk memperingatkan Firaun akan azab Allah. Namun, Firaun malah mengaku
sebagai tuhan. Ia akhirnya tewas di Laut Merah dan jasadnya berhasil
diselamatkan. Hingga kini masih bisa disaksikan di museum mumi di Mesir (Albaqarah: 50 dan Yunus:
92).
وَإِذْ فَرَقْنَا بِكُمُ الْبَحْرَ
فَأَنجَيْنَاكُمْ وَأَغْرَقْنَا آلَ فِرْعَوْنَ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ
Dan (kenangkanlah)
ketika kami belahkan laut (Merah) untuk kamu lalui (kerana melarikan diri dari
angkara Firaun), maka Kami selamatkan kamu dan Kami tenggelamkan Firaun
bersama-sama tenteranya, sedang kamu semua menyaksikannya.
فَالْيَوْمَ نُنَجِّيكَ بِبَدَنِكَ لِتَكُونَ لِمَنْ خَلْفَكَ
آيَةً وَإِنَّ كَثِيراً مِّنَ النَّاسِ عَنْ آيَاتِنَا لَغَافِلُونَ
"Maka pada
hari ini, Kami biarkan engkau (hai Firaun) terlepas dengan badanmu (yang tidak
bernyawa, daripada ditelan laut), untuk menjadi tanda bagi orang-orang yang di
belakangmu (supaya mereka mengambil itibar). Dan (ingatlah) sesungguhnya
kebanyakan manusia lalai daripada (memerhati dan memikirkan) tanda-tanda
kekuasaan Kami!".
ASHABUS SABT
Mereka adalah segolongan fasik yang tinggal di Kota Eliah, Elat
(Palestina). Mereka melanggar perintah Allah untuk beribadah pada hari Sabtu.
Allah menguji mereka dengan memberikan ikan yang banyak pada hari Sabtu dan
tidak ada ikan pada hari lainnya. Mereka meminta rasul Allah untuk mengalihkan
ibadah pada hari lain, selain Sabtu. Mereka akhirnya dibinasakan dengan
dilaknat Allah menjadi kera yang hina (Al-A'raaf: 163).
واَسْأَلْهُمْ عَنِ الْقَرْيَةِ الَّتِي
كَانَتْ حَاضِرَةَ الْبَحْرِ إِذْ يَعْدُونَ فِي السَّبْتِ إِذْ تَأْتِيهِمْ حِيتَانُهُمْ
يَوْمَ سَبْتِهِمْ شُرَّعاً وَيَوْمَ لاَ يَسْبِتُونَ لاَ تَأْتِيهِمْ كَذَلِكَ
نَبْلُوهُم بِمَا كَانُوا يَفْسُقُونَ
Dan bertanyalah
kepada mereka (wahai Muhammad) mengenai (penduduk) bandar yang letaknya di tepi
laut, semasa mereka melanggar larangan pada hari Sabtu, ketika datang kepada
mereka pada hari Sabtu itu ikan-ikan (yang menjadi cubaan kepada) mereka, yang
kelihatan timbul di muka air; sedang pada hari-hari lain, ikan-ikan itu tidak
pula datang kepada mereka. Demikianlah kami menguji mereka (dengan cubaan itu)
kerana mereka sentiasa berlaku fasik
ASHABU RASS
Rass adalah nama sebuah telaga yang kering airnya. Nama Al-Rass ditujukan
pada suatu kaum. Konon, nabi yang diutus kepada mereka adalah Nabi Saleh.
Namun, ada pula yang menyebutkan Nabi Syuaib. Sementara itu, yang lainnya
menyebutkan, utusan itu bernama Handzalah bin Shinwan (adapula yang menyebut
bin Shofwan). Mereka menyembah patung. Ada pula yang menyebutkan, pelanggaran
yang mereka lakukan karena mencampakkan utusan yang dikirim kepada mereka ke
dalam sumur sehingga mereka dibinasakan Allah (Alfurqan: 38 dan Qaf ayat 12).
كَذَّبَتْ قَبْلَهُمْ
قَوْمُ نُوحٍ وَأَصْحَابُ الرَّسِّ وَثَمُودُ
Sebelum mereka (yang menentang Nabi Muhammad) itu - kaum
Nabi Nuh, dan "Ashaabur-Rassi" serta Thamud (kaum Nabi Soleh), telah
juga mendustakan Rasul masing-masing,
وَعَاداً وَثَمُودَ وَأَصْحَابَ
الرَّسِّ وَقُرُوناً بَيْنَ ذَلِكَ كَثِيراً
Dan (demikian juga Kami telah binasakan) Aad dan Thamud
serta Ashaabur-Rassyi dan banyak lagi dalam zaman-zaman di antara masa yang
tersebut itu.
ASHABUL UKHDUD
Ashab Al-Ukhdud adalah sebuah kaum yang menggali parit dan menolak beriman
kepada Allah, termasuk rajanya. Sementara itu, sekelompok orang yang beriman
diceburkan ke dalam parit yang telah dibakar, termasuk seorang wanita yanga
tengah menggendong seorang bayi. Mereka dikutuk oleh Allah SWT (QS Alburuuj:
4-9).
قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ
قُتِلَ أَصْحَابُ الْأُخْدُودِ
Celakalah kaum yang menggali parit
النَّارِ ذَاتِ
الْوَقُودِ
(Parit) api yang penuh dengan bahan bakaran
إِذْ هُمْ عَلَيْهَا قُعُودٌ
(Mereka dilaknat) ketika mereka duduk di kelilingnya,
وَهُمْ عَلَى مَا
يَفْعَلُونَ بِالْمُؤْمِنِينَ شُهُودٌ
Sambil mereka melihat apa yang mereka lakukan kepada orang-orang yang
beriman.
وَمَا نَقَمُوا مِنْهُمْ
إِلَّا أَن يُؤْمِنُوا بِاللَّهِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
Dan mereka tidak marah dan menyeksakan orang-orang yang beriman itu
melainkan kerana orang-orang itu beriman kepada Allah Yang Maha Kuasa, lagi
Maha Terpuji!
ASHABUL QARYAH
Menurut sebagian ahli tafsir, Ashab Al-Qaryah (suatu negeri) adalah
penduduk Anthakiyah. Mereka mendustakan rasul-rasul yang diutus kepada mereka.
Allah membinasakan mereka dengan sebuah suara yang sangat keras (Yaasiin: 13).
وَاضْرِبْ لَهُم مَّثَلاً أَصْحَابَ الْقَرْيَةِ إِذْ
جَاءهَا الْمُرْسَلُونَ
Dan ceritakanlah
kepada mereka satu keadaan yang ajaib mengenai kisah penduduk sebuah bandar
(yang tertentu) iaitu ketika mereka didatangi Rasul-rasul (Kami)
KAUM TUBBA’
Tubaa' adalah nama seorang raja bangsa Himyar yang beriman. Namun, kaumnya
sangat ingkar kepada Allah hingga melampaui batas. Maka, Allah menimpakan azab
kepada mereka hingga binasa. Peradaban mereka sangat maju. Salah satunya adalah
Empangan air (Addukhan: 37).
أَهُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ
وَالَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ أَهْلَكْنَاهُمْ إِنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ
(Mengapa mereka
masih berdegil dalam kekufurannya?) Adakah mereka yang lebih kekuatan dan
kehandalannya atau kaum "Tubba'" dan orang-orang yang terdahulu dari
mereka? Orang-orang itu semuanya Kami telah binasakan, kerana sesungguhnya
mereka adalah orang-orang yang berdosa.
KAUM SABA’
Mereka diberi berbagai kenikmatan berupa kebun-kebun yang ditumbuhi
pepohonan untuk kemakmuran rakyat Saba. Karena mereka enggan beribadah kepada
Allah walau sudah diperingatkan oleh Nabi Sulaiman, akhirnya Allah
menghancurkan bendungan Ma'rib dengan banjir besar (Al-Arim) (Saba:
15-19).
لَقَدْ كَانَ لِسَبَإٍ فِي مَسْكَنِهِمْ
آيَةٌ جَنَّتَانِ عَن يَمِينٍ وَشِمَالٍ كُلُوا مِن رِّزْقِ رَبِّكُمْ وَاشْكُرُوا
لَهُ بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ
Demi sesungguhnya, adalah bagi penduduk negeri Saba', satu tanda (yang
membuktikan kemurahan Allah) yang terdapat di tempat tinggal mereka, iaitu: dua
kumpulan kebun (yang luas lagi subur), yang terletak di sebelah kanan dan di
sebelah kiri (kampung mereka). (Lalu dikatakan kepada mereka): "Makanlah
dari rezeki pemberian Tuhan kamu dan bersyukurlah kepadaNya; (negeri kamu ini
adalah) negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang
Maha Pengampun!.
فَأَعْرَضُوا فَأَرْسَلْنَا عَلَيْهِمْ
سَيْلَ الْعَرِمِ وَبَدَّلْنَاهُم بِجَنَّتَيْهِمْ جَنَّتَيْنِ ذَوَاتَى أُكُلٍ
خَمْطٍ وَأَثْلٍ وَشَيْءٍ مِّن سِدْرٍ قَلِيلٍ
Maka mereka berpaling ingkar, lalu Kami hantarkan kepada mereka banjir
yang membinasakan, dan Kami gantikan dua kumpulan kebun mereka (yang subur) itu
dengan dua kumpulan kebun yang berisi dengan pohon-pohon yang pahit buahnya,
dan pohon-pohon yang jarang berbuah, serta sedikit pohon-pohon bidara.
ذَلِكَ جَزَيْنَاهُم بِمَا كَفَرُوا وَهَلْ
نُجَازِي إِلَّا الْكَفُورَ
Demikianlah Kami membalas mereka disebabkan kekufuran mereka; dan
sebenarnya Kami tidak menimpakan balasan yang demikian melainkan kepada
orang-orang yang amat kufur
وَجَعَلْنَا بَيْنَهُمْ وَبَيْنَ الْقُرَى
الَّتِي بَارَكْنَا فِيهَا قُرًى ظَاهِرَةً وَقَدَّرْنَا فِيهَا السَّيْرَ سِيرُوا
فِيهَا لَيَالِيَ وَأَيَّاماً آمِنِينَ
Dan - di antara tempat tinggal mereka (di negeri Yaman) dengan
bandar-bandar (di daerah negeri Syam) yang Kami limpahkan berkat kepadanya
(dengan kemakmuran), - Kami adakan beberapa buah bandar yang jelas kelihatan
(kepada orang-orang yang melalui jalan itu), dan Kami tentukan jarak perjalanan
di antaranya (sekadar yang dapat dijadikan tempat-tempat persinggahan), (serta
dikatakan kepada mereka): " Berjalanlah kamu di bandar-bandar itu pada
bila-bila masa yang kamu suka, malam dan siang, dalam keadaan yang aman"
Tiada ulasan:
Catat Ulasan