Khamis, Mac 17, 2016

GELARAN SAYYIDINA DI HADAPAN NAMA NABI SOLLAHU ALAIHI WASALLAM

Menambah perkataan "sayyid" sebelum menyebut nama Nabi adalah perkara yang dibolehkan kerana baginda pernah menyatakan bahawa baginda adalah Sayyid al-`Alamin; penghulu dan pimpinan seluruh makhluk. Jika Allah ta`ala dalam al Qur'an menyebut Nabi Yahya dengan:
"وَسَيِّدًا وَحَصُوْرًا وَنَبِيًّا مِّنَ الصَّالِحِيْنَ". (سورة آل عمران: 39)

Maksudnya:
"...menjadi pemimpin dan ikutan, menahan diri (dari hawa nafsu) dan seorang nabi berketurunan daripada orang-orang yang soleh". 
(Surah Ali-`Imran: 39)

Padahal Nabi Muhammad lebih mulia daripada Nabi Yahya. Ini bermakna menggelarkan sayyid untuk Nabi Muhammad juga dibolehkan, bukankah Rasulullah sendiri pernah mengatakan tentang dirinya:

"أَنَا سَيِّدُ وَلَدِ ءَادَمَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلاَ فَخْرَ".  رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ

Maksudnya:
"Aku adalah penghulu manusia di hari kiamat dan bukanlah aku hendak berbangga-bangga". (Diriwayatkan oleh at-Tirmizi)

Oleh hal yang demikian boleh menyebut
 "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ"
meskipun tidak pernah ada pada lafaz-lafaz selawat yang diajarkan oleh Nabi (ash-Shalawat al-Ma’thurah), kerana menyusun zikir tertentu; yang tidak ma’thur dibolehkan selagi mana tidak bertentangan dengan yang ma’thur. Sayyidina `Umar al-Khattab dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim menambahkan lafaz talbiyah daripada apa yang telah diajarkan oleh Nabi, lafaz talbiyah yang diajarkan oleh Nabi adalah:

"لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ، لَبَّيْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ وَالْمُلْكَ، لاَ شَرِيْكَ لَكَ".

Maksudnya:
“Aku akan selalu penuhi perintah-Mu, selalu taat pada-Mu dan aku hanya bertawajjuh pada-Mu Ya Allah, aku akan selalu penuhi perintah-Mu, selalu taat pada-Mu dan aku hanya bertawajjuh pada-Mu ya Allah. Tiada sekutu bagi-Mu, aku akan selalu memenuhi perintah-Mu, selalu taat pada-Mu dan aku hanya bertawajjuh pada-Mu Ya Allah. Sesungguhnya segala puji, segala nikmat dan segala kekuasaan hanyalah milik-Mu, tiada sekutu bagi-Mu”.

Sayyidina `Umar al-Khattab menambah:

"لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ وَسَعْدَيْكَ، وَالْخَيْرُ فِيْ يَدَيْكَ، وَالرَّغْبَاءُ إِلَيْكَ وَالْعَمَلُ".
Maksudnya:
“Aku penuhi panggilan-Mu ya Allah, aku penuhi panggilan-Mu, aku memohon Engkau selalu menolongku untuk selalu mentaati-Mu. Kebaikan dan keburukan adalah ciptaan-Mu dan aku meminta kepada-Mu dan amal soleh hanya aku lakukan kerama-Mu”.

Ibnu `Umar juga menambah lafaz tasyahhud menjadi:

" أَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ".
Ibnu `Umar berkata: "وَأَنَا زِدْتُهَا"; "Saya yang menambah
  وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ ".                 
(Diriwayatkan oleh Abu Dawud)

Oleh itu, al-Hafiz Ibnu Hajar dalam kitab Fath al-Bari, jilid. 2, halaman. 287 ketika menjelaskan hadith Rifa`ah ibn Rafi`, Rifa`ah mengatakan: Suatu hari kami solat berjemaah di belakang Nabi shallallahu `alaihi wasallam, ketika baginda mengangkat kepalanya setelah rukuk baginda membaca:
  سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ,
salah seorang makmum mengatakan:

  "رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ حَمْدًا كَثِيْرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيْهِ"
maka selepas selesai solat Rasulullah bertanya: "Siapa yang mengucapkan kalimah itu tadi?", Orang yang mengucapkan tersebut menjawab: Saya, lalu Rasulullah mengatakan:

"رَأَيْتُ بِضْعَةً وَثَلاَثِيْنَ مَلَكًا يَبْتَدِرُوْنَهَا أَيُّهُمْ يَكْتُبُهَا أَوَّلَ". 
Maksudnya:
"Aku melihat lebih daripada tiga puluh malaikat berlumba-lumba untuk menjadi yang pertama mencatatnya".
Al-Hafiz Ibnu Hajar mengatakan: "Hadith ini adalah dalil yang menunjukkan:

Boleh menyusun zikir di dalam solat yang tidak ma’thur selagi mana tidak bercanggah dengan yang ma’thur. Boleh menguatkan suara ketika berzikir selagi mana tidak mengganggu orang yang berada berhampirannya. Dan bahawa orang yang bersin ketika solat boleh mengucapkan alhamdulillah tanpa ada kemakruhan di situ". Demikian perkataan Ibnu Hajar.

Jadi boleh mengatakan "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ" dalam solat sekalipun, kerana tambahan perkataan sayyidina ini adalah tambahan yang selari dengan asal dan tidak bertentangan dengannya.

Ibnu Hajar al-Haitami mengatakan dalam al-Minhaj al-Qawim (h. 160):
"وَلاَ بَأْسَ بِزِيَادَةِ سَيِّدِنَا قَبْلَ مُحَمَّدٍ، وَخَبَرُ"لاَ تُسَيِّدُوْنِيْ فِي الصَّلاَةِ" ضَعِيْفٌ بَلْ لاَ أَصْلَ لَهُ".  (المنهاج القويم، ص 160)

Maksudnya:
"Dan tidak mengapa ditambah perkataan sayyidina sebelum nama Nabi Muhammad, sedangkan hadith yang berbunyi
 ("لاَ تُسَيِّدُوْنِيْ فِي الصَّلاَةِ")
adalah dha`if bahkan maudhu` (palsu)'".

Selain maudhu`, hadith ini jika dilihat dari sudut kaedah lughah adalah Lahn (kesalahan bahasa), kerana dalam bahasa Arab asal daripada perkataan Sayyid adalah:           
 (سَادَ يَسُوْدُ) bukan (سَادَ يَسِيْدُ),
dan bentuk Muta’addinya adalah: (سَوَّدَ يُسَوِّدُ) bukan  (سَيَّدَ يُسَيِّدُ ). Dan jelas Rasulullah tidak pernah terjatuh dalam Lahn seumpama ini, kerana baginda adalah Afshah al-`Arab (orang arab yang paling fasih bahasa arab

Tiada ulasan: