Menambah perkataan "sayyid" sebelum menyebut nama Nabi adalah
perkara yang dibolehkan kerana baginda pernah menyatakan bahawa baginda adalah
Sayyid al-`Alamin; penghulu dan pimpinan seluruh makhluk. Jika Allah ta`ala
dalam al Qur'an menyebut Nabi Yahya dengan:
"وَسَيِّدًا وَحَصُوْرًا وَنَبِيًّا
مِّنَ الصَّالِحِيْنَ". (سورة آل عمران: 39)
Maksudnya:
"...menjadi pemimpin dan ikutan,
menahan diri (dari hawa nafsu) dan seorang nabi berketurunan daripada
orang-orang yang soleh".
(Surah Ali-`Imran: 39)
Padahal Nabi
Muhammad lebih mulia daripada Nabi Yahya. Ini bermakna menggelarkan sayyid
untuk Nabi Muhammad juga dibolehkan, bukankah Rasulullah sendiri pernah
mengatakan tentang dirinya:
"أَنَا سَيِّدُ وَلَدِ ءَادَمَ يَوْمَ
الْقِيَامَةِ وَلاَ فَخْرَ". رَوَاهُ التِّرْمِذِيُّ
Maksudnya:
"Aku adalah penghulu manusia di
hari kiamat dan bukanlah aku hendak berbangga-bangga". (Diriwayatkan oleh
at-Tirmizi)
Oleh hal yang demikian boleh menyebut
"اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ"
meskipun tidak pernah ada pada lafaz-lafaz selawat yang diajarkan oleh
Nabi (ash-Shalawat al-Ma’thurah), kerana menyusun zikir tertentu; yang tidak
ma’thur dibolehkan selagi mana tidak bertentangan dengan yang ma’thur.
Sayyidina `Umar al-Khattab dalam hadith yang diriwayatkan oleh Imam Muslim
menambahkan lafaz talbiyah daripada apa yang telah diajarkan oleh Nabi, lafaz
talbiyah yang diajarkan oleh Nabi adalah:
"لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ،
لَبَّيْكَ لاَ شَرِيْكَ لَكَ لَبَّيْكَ، إِنَّ الْحَمْدَ وَالنِّعْمَةَ لَكَ
وَالْمُلْكَ، لاَ شَرِيْكَ لَكَ".
Maksudnya:
“Aku akan selalu penuhi perintah-Mu,
selalu taat pada-Mu dan aku hanya bertawajjuh pada-Mu Ya Allah, aku akan selalu
penuhi perintah-Mu, selalu taat pada-Mu dan aku hanya bertawajjuh pada-Mu ya
Allah. Tiada sekutu bagi-Mu, aku akan selalu memenuhi perintah-Mu, selalu taat
pada-Mu dan aku hanya bertawajjuh pada-Mu Ya Allah. Sesungguhnya segala puji,
segala nikmat dan segala kekuasaan hanyalah milik-Mu, tiada sekutu bagi-Mu”.
Sayyidina `Umar al-Khattab menambah:
"لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ لَبَّيْكَ
وَسَعْدَيْكَ، وَالْخَيْرُ فِيْ يَدَيْكَ، وَالرَّغْبَاءُ إِلَيْكَ وَالْعَمَلُ".
Maksudnya:
Maksudnya:
“Aku penuhi panggilan-Mu ya Allah, aku
penuhi panggilan-Mu, aku memohon Engkau selalu menolongku untuk selalu
mentaati-Mu. Kebaikan dan keburukan adalah ciptaan-Mu dan aku meminta kepada-Mu
dan amal soleh hanya aku lakukan kerama-Mu”.
Ibnu `Umar juga menambah lafaz tasyahhud
menjadi:
" أَشْهَدُ
أَنْ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِيْكَ لَهُ".
Ibnu `Umar berkata: "وَأَنَا زِدْتُهَا"; "Saya yang menambah
Ibnu `Umar berkata: "وَأَنَا زِدْتُهَا"; "Saya yang menambah
وَحْدَهُ
لاَ شَرِيْكَ لَهُ
".
(Diriwayatkan oleh Abu Dawud)
Oleh itu, al-Hafiz
Ibnu Hajar dalam kitab Fath al-Bari, jilid. 2, halaman. 287 ketika menjelaskan
hadith Rifa`ah ibn Rafi`, Rifa`ah mengatakan: Suatu hari kami solat berjemaah
di belakang Nabi shallallahu `alaihi wasallam, ketika baginda mengangkat
kepalanya setelah rukuk baginda membaca:
سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ,
salah seorang makmum mengatakan:
"رَبَّنَا وَلَكَ الْحَمْدُ
حَمْدًا كَثِيْرًا طَيِّبًا مُبَارَكًا فِيْهِ",
maka selepas selesai
solat Rasulullah bertanya: "Siapa yang mengucapkan kalimah itu
tadi?", Orang yang mengucapkan tersebut menjawab: Saya, lalu Rasulullah
mengatakan:
"رَأَيْتُ
بِضْعَةً وَثَلاَثِيْنَ مَلَكًا يَبْتَدِرُوْنَهَا أَيُّهُمْ يَكْتُبُهَا أَوَّلَ".
Maksudnya:
Maksudnya:
"Aku melihat lebih daripada tiga
puluh malaikat berlumba-lumba untuk menjadi yang pertama mencatatnya".
Al-Hafiz Ibnu Hajar mengatakan:
"Hadith ini adalah dalil yang menunjukkan:
Boleh menyusun zikir di dalam solat yang tidak ma’thur selagi mana tidak bercanggah dengan yang ma’thur. Boleh menguatkan suara ketika berzikir selagi mana tidak mengganggu orang yang berada berhampirannya. Dan bahawa orang yang bersin ketika solat boleh mengucapkan alhamdulillah tanpa ada kemakruhan di situ". Demikian perkataan Ibnu Hajar.
Boleh menyusun zikir di dalam solat yang tidak ma’thur selagi mana tidak bercanggah dengan yang ma’thur. Boleh menguatkan suara ketika berzikir selagi mana tidak mengganggu orang yang berada berhampirannya. Dan bahawa orang yang bersin ketika solat boleh mengucapkan alhamdulillah tanpa ada kemakruhan di situ". Demikian perkataan Ibnu Hajar.
Jadi boleh
mengatakan "اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى سَيِّدِنَا
مُحَمَّدٍ" dalam solat sekalipun,
kerana tambahan perkataan sayyidina ini adalah tambahan yang selari dengan asal
dan tidak bertentangan dengannya.
Ibnu Hajar al-Haitami mengatakan dalam al-Minhaj al-Qawim (h. 160):
Ibnu Hajar al-Haitami mengatakan dalam al-Minhaj al-Qawim (h. 160):
"وَلاَ بَأْسَ بِزِيَادَةِ سَيِّدِنَا
قَبْلَ مُحَمَّدٍ، وَخَبَرُ"لاَ تُسَيِّدُوْنِيْ فِي الصَّلاَةِ"
ضَعِيْفٌ بَلْ لاَ أَصْلَ لَهُ". (المنهاج القويم، ص 160)
Maksudnya:
"Dan tidak
mengapa ditambah perkataan sayyidina sebelum nama Nabi Muhammad, sedangkan
hadith yang berbunyi
("لاَ تُسَيِّدُوْنِيْ فِي الصَّلاَةِ")
adalah dha`if bahkan maudhu` (palsu)'".
Selain maudhu`, hadith ini jika dilihat dari sudut kaedah lughah adalah Lahn (kesalahan bahasa), kerana dalam bahasa Arab asal daripada perkataan Sayyid adalah:
Selain maudhu`, hadith ini jika dilihat dari sudut kaedah lughah adalah Lahn (kesalahan bahasa), kerana dalam bahasa Arab asal daripada perkataan Sayyid adalah:
(سَادَ يَسُوْدُ)
bukan (سَادَ
يَسِيْدُ),
dan bentuk Muta’addinya adalah: (سَوَّدَ يُسَوِّدُ)
bukan (سَيَّدَ
يُسَيِّدُ ). Dan jelas Rasulullah tidak
pernah terjatuh dalam Lahn seumpama ini, kerana baginda adalah Afshah al-`Arab
(orang arab yang paling fasih bahasa arab
Tiada ulasan:
Catat Ulasan