Ahad, Mac 20, 2016

ADAKAH PERLU BASUH TELUR AYAM SEBELUM MAKAN


Ramai yang beranggapan bahawa telur ayam apabila tidak dibasuh digunakan untuk buat goreng atau dibuat roti canai telur, maka haram hukumnya.

Bila saya cuba cari hal ini dalam beberap website, saya terjumpa dengan article ini. Rasanya sangat menarik dengan penemuan ini. Oleh saya copy pastekan dalam web saya ini untuk sama-sama kita dapat manafaatnya. Seandainya ada sahabat-sahabat yang ada rujukan lain yang lebih baik atau rujukan yang bercanggah dengan kenyataan di bawah, sila maklumkan dengan segera.

Dalam kitab2 Feqh, tahi ayam dibahaskan di bawah sub topik Najis : najis haiwan yang boleh dimakan dagingnya spt tahi ayam, lembu, kerbau, kambing, itik dsbnya.

Dalil kesucian najis haiwan yang boleh dimakan dagingnya ialah:

1. Imam Muslim dalam sahihnya ada meriwayatkan Nabi saw pernah solat di kandang kambing

2. Datangnya penduduk Uraynah ke Madinah dan mereka ditimpa sakit, lalu Nabi suruh mereka di beri minum kencing unta.

3. Nabi saw tawaf mengelilingi Ka'abah dgn mengenderai unta, sedangkan dalam mesjidil haram adalah tempat suci. ini menunjukkan kalau unta berak, maka ia tidak menajisi mesjidil haram

Maka mengikut jumhur (kecuali Syafi'iyah) najis ayam adalah bersih bukan najis. 


Namun jika anda ingin menikmati telur, maka lebih baik kita basuh telur itu terlebih dahulu utk menyahkan bakteria dan kotoran. Adapun jika kedai mamak menggunakan telur yg berlumuran najis tahi ayam, maka anda janganlah pergi ke restoren spt itu kerana ia restoren yang tidak mengutamakan kebersihan. sekian WA

Tiada ulasan: