Rabu, Disember 31, 2008

RENUNGAN AYAT 27 SURAH FATHIR

AYAT 27 SURAH FATHIR
Tidakkah engkau melihat bahawa Allah menurunkan hujan dari langit, lalu Kami keluarkan dengan air hujan itu buah-buahan yang berlainan jenis dan rupanya; dan di antara gunung-ganang pula ada yang mempunyai jalur-jalur serta lorong-lorong putih dan merah, yang berlainan warnanya (tua dan muda) dan ada juga yang hitam legam;
Begitu jelas firman di atas, bagi memaklumkan setiap insan bahawa unsur air yang turun dari langit, sama sahaja isi kandungannya, rupanya juga sama tetapi mampu menumbuhkan berbagai jenis pokok dan tanam-tanaman.
Allah menumbuhkan pokok dan buah berdasarkan iklim dan cuaca setiap negeri dan negara. Anggur dan apel tumbuh di negeri berlainan, manakala langsat, duku tumbuh di negeri yang berlainan.
Allah jadikan sungai-sungai untuk menjadi simpanan air untuk manusia, pokok dan binatang. Manakala air laut yang masin itu tidak sesuai untuk diminum atau untuk disiram pokok-pokok. Hidupan laut seperti ikanpun juga berbeza berdasarkan masin dan tawau setiap air itu. Ikan berada di air tawar berbeza dengan ikan di air masin, begitu juga berbeza di air payau. SubhanALLAH, itulah keagungan pencipataan-Nya yang perlu dikaji dan diteliti manusia, agar jiwa kita menyedari serta insaf di atas setiap kesalahan yang kita lakukan.
Alam yang indah ini serba lengkap ini membekalkan makanan yang banyak kepada kita, agar manusia mampu mentadbir dunia ini. Inilah peringatan yang seharusnya wujud dalam jiwa kita masing-masing.
Abu Nu'man Adib.

Tiada ulasan: