Rabu, Disember 17, 2008

SEMUA MAKHLUK ALLAH BERTASBIH

Assalamualaikum
Kepada semua rakan-rakan yang selalu mencari ilmu menerusi blog dan laman web, hari ini saya berikan satu ayat yang dipetik dari surah Al-Isra' pada ayat 44, ayatnya berbunyi :
(Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucap tasbih bagi Allah dan tiada sesuatupun melainkan bertasbih dengan memujiNya; akan tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penyabar, lagi Maha Pengampun.
Berkenaan dengan ayat ini, ada dinyatakan satu hadis dalam Tafsir Ibni Katshir sebagaimana berikut :
وَفِي حَدِيث أَبِي ذَرّ أَنَّ النَّبِيّ صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَخَذَ فِي يَده حَصَيَات فَسَمِعَ لَهُنَّ تَسْبِيح كَحَنِينِ النَّحْل وَكَذَا فِي يَد أَبِي بَكْر وَعُمَر وَعُثْمَان رَضِيَ اللَّه عَنْهُمْ وَهُوَ حَدِيث مَشْهُور فِي الْمَسَانِيد
(Maksud : Dalam satu hadis riwayat Abu Zar, Rasulullah telah mengambil beberapa anak batu, baginda mendengar bunyi tasbih batu-batu tersebut seperti bunyi dengung lebah, begitulah terdapat hadis yang sama pada Abu Bakar, Umar dan Osman rodhiyALLAH 'anhum)
Dalam hadis yang lain, Rasulullah pernah melarang membunuh katak, kerana kata baginda Sollahu 'alaihi wasallam, bunyi katak adalah tasbihnya kepada ALLAH, teks hadisnya seperti berikut :

وَفِي سُنَن النَّسَائِيّ عَنْ عَبْد اللَّه بْن عَمْرو قَالَ : نَهَى رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنْ قَتْل الضِّفْدَع وَقَالَ " نَقِيقهَا تَسْبِيح
Menerusi hadis yang lain, Rasulullah bersabda :

فَقَالَ رَسُول اللَّه صَلَّى اللَّه عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَجَلَسَ " إِنَّ نُوحًا عَلَيْهِ السَّلَام لَمَّا حَضَرَتْهُ الْوَفَاة دَعَا اِبْنَيْهِ فَقَالَ إِنِّي قَاصّ عَلَيْكُمَا الْوَصِيَّة آمُركُمَا بِاثْنَتَيْنِ وَأَنْهَاكُمَا عَنْ اِثْنَتَيْنِ أَنْهَاكُمَا عَنْ الشِّرْك بِاَللَّهِ وَالْكِبْر وَآمُركُمَا بِلَا إِلَه إِلَّا اللَّه فَإِنَّ السَّمَاوَات وَالْأَرْض وَمَا فِيهِمَا لَوْ وُضِعَتْ فِي كِفَّة الْمِيزَان وَوُضِعَتْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه فِي الْكِفَّة الْأُخْرَى كَانَتْ أَرْجَح وَلَوْ أَنَّ السَّمَاوَات وَالْأَرْض كَانَتَا حَلْقَة فَوُضِعَتْ لَا إِلَه إِلَّا اللَّه عَلَيْهِمَا لَقَصَمَتْهُمَا أَوْ لَفَصَمَتْهُمَا وَآمُركُمَا بِسُبْحَان اللَّه وَبِحَمْدِهِ فَإِنَّهَا صَلَاة كُلّ شَيْء وَبِهَا يُرْزَق كُلّ شَيْء
(Maksud : Bahawa Nabi Nuh alaihissalam apabila hampir wafat, dipanggilnya anak-anaknya dan berwasiat, katanya Aku perintahkan dua dan melarang dua iaitu 'Syirik dan bongkak', dan aku perintahkan kamu dengan La ilaha ILLAH, demi langit dan bumi dan diantara kedua-duanya (turut bertasbih), seandainya diletakkan amalan manusia di satu neraca pada mizan ALlah, manakala yang sebelahnya diletakkan dengan La ialaha iLLAH maka berat lagi lailahailLAH, dan demi langit dan bumi seandainya diletakkan Lailaha ilLAH atas keduanya nescaya hancur berkecailah kedua-duanya, dan aku perintahkan kamu dengan 'SubhanaLLAH dan pujian terhadap-Nya, kerana ia adalah doa seluruh makhluk dan dengannya diberikan rezeki)
قَالَ قَتَادَة فِي قَوْله : " وَإِنْ مِنْ شَيْء إِلَّا يُسَبِّح بِحَمْدِهِ " قَالَ كُلّ شَيْء فِيهِ رُوح يُسَبِّح مِنْ شَجَر أَوْ شَيْء فِيهِ
(Kata Qotadah : semua perkara yang mempunyai ruh bertasbih, daripada pokok atau semua di dalamnya...)
Amat banyak hadis-hadis yang diriwayatkan oleh ulama-ulama mengenai ayat tasbih ini. Kitapun pernah dengar bahawa baginda sollahu 'alaihi wasallam pernah menyuruh Saidatina Fatimah mengucapkan "SubhanaLLAH 33 kali, Alhamdulillah 33 kali dan Allahuakbar 33 kali ketika ingin tidur, kerana ia memberikan rezeki. Inilah keagungan tasbih pada ALLAH. Mudah-mudahan kita sentiasa bertasbih, bertahmid dan bertakbir sentiasa. Agar hati kita yang selalu panas dan baran menjadi sejuk. Agar semua tindakan kita mempunyai bertunjangkan ikhlas kepada ALLAH azzawajalla. Punca-punca rezeki juga dilengkapkan oleh ALLAH dalam bertasbih ini. Lihatlah binatang-binatang yang sentiasa bertasbih dengan bahasa mereka sendiri diberikan rezeki oleh ALLAH melalui berbagai-bagai cara. Hebatnya ALLAh yang dipuja dan dipuji oleh seluruh makhluk. SubhanALLAH.

Tiada ulasan: