Isnin, Disember 01, 2008

Jangan Lupa Pada ALLAH

Dalam satu hadis baginda Sollahu 'alaihi wasallam menyebutkan :


إن الشيطانَ وَضَعَ خُرطُومَهُ على قلبِ ابنِ آدمَ فإذا ذكرَ الله خَنَّانَ وإذا نَسِيَ اللهِ اِلتَقَمَ قلبَهُ فَوَسْوَسَ

"Sesungguhnya syaitan itu melatakkan belalainya ke dalam hati anak Adam, apabila anak Adam itu mengingati ALLAH, syaitanpun bersembunyi, tetapi apabila anak Adam melupai ALLAH diragutnya hati anak Adam itu lalu digodanya semahunya".

Sekiranya manusia beriman kepada ALLAH meneliti kehidupannya maka memang banyak kali kelihatan perlanggaran terhadap larangan-larangan ALLAH , ini semua menyebabkan manusia berpotensi untuk terus menerus melanggari apa yang dilarang oleh ALLAH. Sesungguhnya Allah memberikan hidayahNya mengikut kehendakNya, termasuklah menjauhi maksiat dan mungkar, juga merupakan dari bimbingan ALLAH.
Al-Quran yang dibawa menerusi Rasulullah tercinta adalah hidayah ALLAH yang kekal di atas muka bumi, sesiapa yang menjuhi dan menghindarinya, maka jauhlah ia dari hidayah ALLAH.
Rasulullah juga pernah memberitahu bahawa Syaitan sentiasa melakukan perkara mengganggu manusia dengan semua cara, termasuk merasuk manusia, baginda mengajar kita untuk menjampi, dengan sabda baginda seperti berikut :

بسمِ الله أََرقِيكَ مِن كُلِّ شيءٍ يُؤْذِيْكَ ومن كُلِّ نَفْسٍ أَو عَينٍ حَاْسِدٍ الله يُشْفِيْكَ بسمِ الله أَرقِيْكَ

"Dengan nama ALLAH aku menjampimu dari terkena sesuatu yang menyakitimu dan dari terkena bahaya setiap diri atau mata orang yang hasad. Semoga ALLAH menyembuhkan sakitmu dengan menyebutkan nama ALLAH aku menjampimu".
Setiap umat Islam perlu menyedari bahawa kehadiran dua surah ataupun lebih dikenali dengan "dua qul" adalah satu hadiah dari ALLAH untuk melindungi manusia dari sebarang rasukkan syaitan.
Tercatat dalam kitab Bahrul Muhit bahawa sebab diturunkan 2 qul ini ialah semasa Rasulullah disihir oleh seorang Yahudi bernama Labid bin al-a'som. Yahudi ini telah mencuri sikat baginda, diletakkan celah-celah sikat tersebut kulit mayang kurma yang dirungkaikan menjadi 9 simpulan semuanya. Dengan sebab sihir ini Rasulullah hilang kesedaran, seolah-olah baginda terasa melakukan sesuatu tetapi sebenarnya baginda tidak melakukannya. Sempena dengan itu ALLAH mengutuskan 2 qul ini, setiap kali dibaca satu ayat terlerailah satu simpulan pada sikit itu, sehingga semua 9 ayat dibaca, maka terungkailah semua simpulan sihir itu.
Itu sejarah sihir yang terkena kepada diri Rasulullah tercinta, dan bagaimana mujarabnya 2 qul itu.
Semoga ALLAH menghidari kita dari hasutan Iblis dan tentera-tenteranya, mereka tidak mampu sekali-kali mengalahkan ALLAH.

Tiada ulasan: