Selasa, Disember 30, 2008

KEMATIAN ITU SUATU KEPASTIAN

Assalamualaikum
Buat rakan-rakan seperjuangan di Jengka, kepergian seorang pejuang Islam Che Awang adalah suatu kehilangan yang amat sukar dicari ganti. Sepanjang perjalanan ke Jengka dari Ampang, saya mengimbau kembali seluruh kisah-kisah dengan al marhum. Keelokan akhlak budinya, suka menolong orang dan berbagai-bagai lagi. Semua warga perjuangan di Jengka perlu mengingati jasa beliau sepanjang al marhum bersama kita. Anak-anaknya dan isterinya adalah amanah yang ditinggalkan untuk kita. Saya berharap agar, seluruh warga perjuangan jengka mengambil kira kesusahan yang bakal dihadapi oleh isteri al marhum. Anak-anak yang masih kecil, kalau tak silap yang paling kecil berusia 3 tahun.
Ingatlah betapa kuatnya semangat al marhum dalam mengharungi liku-liku perjuangan, beliau pernah memberikan sebahagian dari rumahnya untuk dijadikan markas bagi gerak kerja dakwah, sebelum markas sekarang. Pengorbanan itu sudah cukup menjadikan beliau salah seorang dari orang yang memberikan infaq kepada perjuangan Islam.
Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam :
من جهزَ غَازياً في سبيلِ اللهِ فقد غَزا ومن خَلَفَ غازيا في أهلِه بخير فقد غزا
(Orang yang melengkapkan seorang pejuang fisabillah sama seperti berjuang, dan sesiapa yang membantu keluarga pejuang fisabillah dengan baik, sama seperti ia berjuang juga)
Saya juga merasakan betapa al marhum cukup mendapat didikan dari alim ulama di "Masjid Lama", Bandar Jengka. Banyak kali beli menyebut pada saya, dulu (masa muda dulu) banyak sangat maksiat yang saya buat, sekarang ini saya nak hapuskan semua maksiat itu dengan menjadikan rumahnya sebagai sebuah markas untuk kerja-kerja perjuangan fisabillah, tak perlu bayar apa-apa. Bukan senang nak beri separuh rumah ni kepada kerjaa-kerja perjuangan, dan kita tak jumpa ramai orang macam ni.
Seringkali al marhum menjadi "driver" saya bila ceramah ke tempah jauh, yang paling banyak kali beliau ikut saya ialah ketika ke Lepar Utara (dalam 100 km). Al Marhum juga pernah menjadi pengecat rumah saya yang saya beli di Jalan Obor, tanpa upah, tanpa sebarang pulangan.....kata al marhum "Allah bayar!!!!".
Sewaktu sampai di Jengka di hari kepergiannya, saya lihat pak sheikh Nazri, mi roti canai, dan beberapa orang lagi mengalirkan air mata...kerana kesedihan yang amat sangat dengan kepergiannya. Ini menandakan betapa rakan-rakan mengasihi al marhum, menyanyanginya...mudah-mudahan rasa ukhuwwah ini akan menjadikan bekalan beliau meneruskan perjalanan ke alam barzakh dengan tenang dan aman serta diberi rahmat yang berpanjangan.
inilah sekadar luahan kehilangan rakan dan juga saudara yang amat bermakna dalam kehidupan perjuangan sepanjang saya di Jengka dari Jun 1997 hingga Oktober 2003........
Semoga ALLAH menggolongkan beliau sebaris dengan pejuang-pejuang Islam yang sedang mengecapi ni'matnya.

Tiada ulasan: