Semasa ayah
saya meninggal di Shah Alam saya telah menjadi imam untuk solat jenazah ayah
saya di Masjid Al I’tisam, Taman TTDI Jaya. Kemudian jenazah ayah saya telah di
bawa pulang ke Kuala Ibai, Kuala Terengganu. Ketika di Masjid Kolam, Kuala
Ibai, Saya jadi serba salah untuk menyembahyangkannya sekali lagi, kerana
bimbang ada hukum melarang. Oleh itu di bawah ini saya nyatakan fatwa yang Berkaitan
:
فقد أجاز جمع من الفقهاء الصلاة على الميت الغائب عن البلد إلى
مدة شهر من دفنه، أما إذا كان في نفس البلد فإن من لم يصل عليه جاز له أن يصلى على
قبره. لما في الصحيحين من حديث ابن عباس رضي
الله عنهما قال: انتهى النبي صلى الله عليه وسلم إلى قبر رطب فصلى عليه وصفوا خلفه
وكبر أربعا. وفي
الصحيحين أيضاً أن امرأة سوداء كانت تقم المسجد فسأل عنها النبي صلى الله عليه
وسلم فقالوا: ماتت. قال: أفلا كنتم آذنتموني؟ قال: دلوني على قبرها فدلوه فصلى
عليها.
ولا يشرع لمن صلى على الجنازة أن يصلي عليها مرة أخرى، قال صاحب
بدائع الصنائع: والتنفل بصلاة الجنازة غير مشروع بدليل أن من صلى مرة لا يصلي
ثانيا. أنتهى
والله أعلم
Ramai Ulama’
mengharuskan solat jenazah secara ghaib yang dipisahkan antara bandar sehingga
sebulan dari tarikh pengkembumiaannya. Akan tetapi jika dari bandar yang sama
dan seseorang yang masih belum solat atas jenazah tersebut maka harus harus
baginya menyembahyangkkannya di atas kubornya. Sebagaimana terdapat dalam satu
hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas ra, bersabda
Rasulullah s.a.w “berakhir Nabir sollahu alaihi wasallam ke kubur dan solat
atasnya bersama dengan saf para sahabat dengan bertakbir empat kali takbir.
Juga terdapat
dalam Bukhari dan Muslim kisah seorang muslimah berkulit hitan yang menjadi
petugas masjid, Rasulullah saw bertanyakannya jawap para sahaba “dia telah
meninggal!” Nabi saw bersabda “Kenapa kamu tidak memberitahuku?, tunjukkanku
kubornya” maka ditunjukkan kepada baginda lalu baginda solat di atasnya.
Tidak
disyaratkkan bagi sesiapa yang sembahyang jenazah untuk mengulangi solat ke
atas jenazah yang sama. Kata penulis kitab Bada’I as Sona’I “Hukum sunat atas
solat jenazah tidak disyarakkan dengan dalil “Sesiapa yang solat sekali tidak
solat kali kedua”. http://fatwa.islamweb.net
Tiada ulasan:
Catat Ulasan