Khamis, November 13, 2014

HUKUM SOLAT JENAZAH DUA KALI



Semasa ayah saya meninggal di Shah Alam saya telah menjadi imam untuk solat jenazah ayah saya di Masjid Al I’tisam, Taman TTDI Jaya. Kemudian jenazah ayah saya telah di bawa pulang ke Kuala Ibai, Kuala Terengganu. Ketika di Masjid Kolam, Kuala Ibai, Saya jadi serba salah untuk menyembahyangkannya sekali lagi, kerana bimbang ada hukum melarang. Oleh itu di bawah ini saya nyatakan fatwa yang Berkaitan :
فقد أجاز جمع من الفقهاء الصلاة على الميت الغائب عن البلد إلى مدة شهر من دفنه، أما إذا كان في نفس البلد فإن من لم يصل عليه جاز له أن يصلى على قبره. لما في الصحيحين من حديث ابن عباس رضي الله عنهما قال: انتهى النبي صلى الله عليه وسلم إلى قبر رطب فصلى عليه وصفوا خلفه وكبر أربعاوفي الصحيحين أيضاً أن امرأة سوداء كانت تقم المسجد فسأل عنها النبي صلى الله عليه وسلم فقالوا: ماتت. قال: أفلا كنتم آذنتموني؟ قال: دلوني على قبرها فدلوه فصلى عليها.
ولا يشرع لمن صلى على الجنازة أن يصلي عليها مرة أخرى، قال صاحب بدائع الصنائع: والتنفل بصلاة الجنازة غير مشروع بدليل أن من صلى مرة لا يصلي ثانيا. أنتهى
والله أعلم
Ramai Ulama’ mengharuskan solat jenazah secara ghaib yang dipisahkan antara bandar sehingga sebulan dari tarikh pengkembumiaannya. Akan tetapi jika dari bandar yang sama dan seseorang yang masih belum solat atas jenazah tersebut maka harus harus baginya menyembahyangkkannya di atas kubornya. Sebagaimana terdapat dalam satu hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim dari Ibnu Abbas ra, bersabda Rasulullah s.a.w “berakhir Nabir sollahu alaihi wasallam ke kubur dan solat atasnya bersama dengan saf para sahabat dengan bertakbir  empat kali takbir.

Juga terdapat dalam Bukhari dan Muslim kisah seorang muslimah berkulit hitan yang menjadi petugas masjid, Rasulullah saw bertanyakannya jawap para sahaba “dia telah meninggal!” Nabi saw bersabda “Kenapa kamu tidak memberitahuku?, tunjukkanku kubornya” maka ditunjukkan kepada baginda lalu baginda solat di atasnya.

Tidak disyaratkkan bagi sesiapa yang sembahyang jenazah untuk mengulangi solat ke atas jenazah yang sama. Kata penulis kitab Bada’I as Sona’I “Hukum sunat atas solat jenazah tidak disyarakkan dengan dalil “Sesiapa yang solat sekali tidak solat kali kedua”. http://fatwa.islamweb.net

Tiada ulasan: