Rabu, November 12, 2014

10 PINTU IBLIS & 5 YANG PERLU DILAKUKAN SEGERA

Pintu-pintu ini tidak boleh terbuka kecuali jika seseorang mengetahui pintu-pintu tadi. Syaitan tidak boleh terusir dari pintu tersebut kecuali jika seseorang mengetahui cara syaitan memasukinya.

Pada masa ini kami akan menunjukkan pintu-pintu tersebut yang merupakan pintu terbesar yang setan biasa memasukinya. Semoga Allah memberikan kita pemahaman dalam permasalah ini serta melindungi kita dari terbuka pintu-pintu ini untuk syaitan memasukinya.

PINTU 1 HASAD DENGKI
Ini adalah pintu terbesar yang akan dimasuki syaitan iaitu hasad (dengki) dan tamak. Jika seseorang begitu tamak pada sesuatu, ketamakan tersebut akan membutakan, membuat tuli dan menggelapkan cahaya kebenaran, sehingga orang seperti ini tidak lagi mengenal jalan baik atau buruk.

Begitu pula jika seseorang memiliki sifat hasad, syaitan akan menghias-hiasi sesuatu seolah-olah menjadi baik sehingga disukai oleh syahwat padahal hal tersebut adalah sesuatu yang mungkar.

Rasulullah SAW bersabda,
ثَلاَثٌ لاَ يَخْلُوْ مِنْهُنَّ أَحَدٌ : اَلْحَسَدُ , وَ الظَّنُّ , وَ الطِّيَرَةُ . أَفَلاَ اُنَبِّئُكُم بِالْمَخْرَجِ مِنْ ذَللِكَ : إذَا حَسَدْتَ فَلاَ تَبْغِ وَ إذَا ظَنَنْتَ فَلاَ تُحَقِّقِ , وَ إذَا تَطَيَّرْتَ فَامْضِ
“Tiga perkara yang tidak akan terlepas seseorang dari padanya, sifat dengki, prasangka buruk dan memandang sial terhadap sesuatu. Maukah engkau kutunjukkan jalan keluarnya. Jika engkau mendengki, jangan melampaui batas. Jika engkau berprasangka buruk, jangan engkau benarkan. Dan jika anda merasa sial, maka teruskanlah1.”

PINTU 2 MARAH
Iaitu marah. Ketahuilah, marah dapat merosak akal. Jika akal lemah, pada masa itulah tentara syaitan akan melakukan serangan. Mereka akan mentertawakan manusia jika manusia terbawa amarah. Pada keadaan kita seperti ini, segeralah berwudhu kerana marah terjadi akibat hembusan api jahanam, padamkan dengan air wudhu.

Hakikat marah menurut Islam ialah marah yang terpuji dan marah yang tercela. Kemarahan yang ditujukan untuk mempertahankan diri, agama, kehormatan, hak atau untuk menolong orang yang dizalimi adalah marah yang dituntut. Sebaliknya yang selain daripada itu adalah marah yang datang daripada sifat-sifat syaitan yang dikeji oleh Islam. Oleh itu umat Islam hendaklah menjauhinya.

PINTU 3 MENGHIAS TEMPAT TINGGAL
Iaitu sangat suka menghias-hiasi tempat tinggal, pakaian dan segala perabot yang ada. Orang seperti ini sungguh akan sangat rugi kerana umurnya hanya dihabiskan untuk tujuan ini.

PINTU 4 KENYANG
Iaitu kenyang kerana telah makan banyak makanan. Keadaan seperti ini akan menguatkan syahwat dan melemahkan untuk melakukan ketaatan pada Allah. Kerugian lainnya akan dia dapatkan nanti di akhirat.

IBLIS menampakkan diri kepada Yahya bin Zakariya a.s. Dia melihat berbagai macam pengait pada tubuh iblis.
Yahya bertanya, “Hai iblis, pengait-pengait apakah yang ada di tubuhmu itu?”
“Ini adalah syahwat yang aku gunakan untuk menjerat manusia.”
“Apakah aku juga dapat dicelakakan dengan pengait itu?”
“Barangkali dengan cara dibuat kenyang, sehingga kamu merasa berat untuk mendirikan shalat dan dzikir.”
“Ada lagi selain melalui kekenyangan?”
“Tidak ada.”
“Demi Allah, aku takkan pernah mengisi perutku hingga kenyang.”
Iblis pun bersumpah, “Demi Allah, aku takkan pernah memberikan nasihat lagi kepada seorang muslim pun.” (Abu Ainun/”Pengalaman Ruhaniah Kaum Shufi” -kisuta.com)*

PINTU KE 5 TAMAK
Iaitu tamak pada orang lain. Jika seseorang memiliki sifat seperti ini, maka dia akan berlebih-lebihan memuji orang tersebut padahal orang itu tidak memiliki sifat seperti yang ada pada pujiannya.
Akhirnya, dia akan mencari muka di hadapannya, tidak mahu memerintahkan orang yang disanjung tadi pada kebajikan dan tidak mahu melarangnya dari kemungkaran.

PINTU 6  SIFAT TERGESA-GESA
Iaitu sifat selalu tergesa-gesa dan tidak mahu bersabar untuk perlahan-lahan. Padahal terdapat sebuah hadits dari Anas, di mana Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,
“Sifat perlahan-lahan (sabar) berasal dari Allah. Sedangkan sifat ingin tergesa-gesa itu berasal dari syaitan.” (Hadits ini diriwayatkan oleh Abu Ya’la dalam musnadnya dan Baihaqi dalam Sunanul Qubro. Syaikh Al Albani dalam Al Jami’ Ash Shoghir mengatakan bahwa hadits ini hasan)

Pepatah ada menyatakan :
"  Sikap berhati-hati akan membawa keselamatan manakala sikap terburu-buru biasanya akan membawa penyesalan".
Walaubagaimanapun ada 5 perkara yang perlu dilakukan tindakan segera yang telah digariskan oleh Islam.Lima perkara tersebut ialah :

1) Mengkubur jenazah.
Bilamana berlaku kematian, Islam menetapkan agar jenazah dapat diuruskan dengan segera. Sebaik-baik tempat  pengkebumian ialah di tempat berakhirnya nafas si mati. Ini berpanduakan contoh dari kewafatan Rasulullah s.a.w di mana Rasulullah s.a.w walaupun di lahirkan di Mekah tetapi dikebumikan di Madinah tempat baginda menghembuskan nafas terakhir.

2) Mengahwini anak perempuan.
Menjaga anak perempuan bukanlah suatu tugas yang mudah. Pepatah ada mengatakan "menjaga anak perempuan sama seperti menjaga seratus ekor anak kambing". Pepatah ini menunjukkan bertapa sukarnya ingin menjaga anak-anak perempuan yang mudah terdedah kepada kerosakan dan bahaya. Oleh kerana itulah anak perempuan perlu dikahwini segera setelah cukup baligh dan mempunya calon yang sesuai serta beriman. Dalam Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Negeri Pahang ada menetapkan bahawa umur minimum untuk berkahwin bagi anak perempuan ialah 16 tahun.

3) Membayar hutang Kewajipan membayar hutang tidak akan terlepas selagi  penghutang tidak menjelaskan keseluruhan hutangnya walaupun telah melakukan pelbagai ibadah besar yang lain. Kecuali di halalkan oleh pemberi hutang.

Sabda Rasulullah s.a.w yang diriwayatkan oleh Imam At-Tarmizi dan Imam Ahmad dan Imam Ibni Hibban yang bermaksud :

”Roh seseorang mukmin itu tergantung yakni dihalang daripada tempat yang mulia dengan sebab hutangnya sehinggalah hutangnya itu dijelaskan”.

Dan dalam hadith yang lain daripada Ibnu Umar r.a, Rasulullah s.a.w bersabda yang diriwayatkan oleh Imam Ibnu Majah yang maksudnya :  

“Sesiapa mati, sedangkan dia masih menanggung hutang satu dinar atau satu dirham, maka akan diambil ganti daripada kebaikannya, kerana di sana tidak ada dinar dan tidak ada pula dirham”.
   
Oleh yang demikian bersegeralah membayar hutang apabila mampu agar memudahkan perjalanan roh kita bertemu Allah s.w.t setelah kematian kita nanti.

4) Menghidangkan makanan kepada tetamu yang musafir.
Dalam kehidupan kita sering menerima tetamu-tetamu sama ada di rumah mahupun di tempat kerja. Bagi tetamu yang dalam perjalanan ke tempat lain (musafir) perlu disegerakan menghidangkan hidangan. Musafir yang menjadi tetamu kita biasanya lebih keletihan dan mungkin juga kelaparan. Oleh itu menyegerakan hidangan dapat memberi kegembiraan kepada tetamu selain memuliakan mereka.

5) Bertaubat apabila berdosa.
Imam Al-Ghazali ada menyatakan : "Seorang mukmin umpama cermin , manakala dosa-doasa yang dilakukan umpama debu-debu. Jika debu yang bertempel tidak dibersihkan segera maka debu itu akan mengotorkan cermin. Semakin banyak debu semakin kotorlah cermin dan boleh menyebabkan karat. Karat debu akan menyukarkan lagi proses pembersihan cermin tersebut"

Oleh itu setiap kali berdosa dan melakukan maksiat bersegeralah bertaubat agar cermin tidak kotor dan sentiasa cantik bersinar. Jika kita melewatkan taubat, bimbang-bimbang kita tidak sempat bertaubat apabila ajal menjengah kita.

PINTU 7 – HARTA DUNIA
Iaitu cinta harta. Sifat seperti ini akan membuat berusaha mencari harta bagaimana pun caranya. Sifat ini akan membuat seseorang menjadi bakhil (kedekut), takut miskin dan tidak mahu melakukan kewajiban yang berkaitan dengan harta.
Tambahah :
مَن كَانَ يُرِيدُ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا نُوَفِّ إِلَيْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِيهَا وَهُمْ فِيهَا لاَ يُبْخَسُونَ
Barang siapa menghendaki kehidupan dunia dan perhiasannya, niscaya Kami berikan kepada mereka balasan pekerjaan mereka di dunia dengan sempurna dan mereka di dunia ini tidak akan dirugikan.
أُوْلَـئِكَ الَّذِينَ لَيْسَ لَهُمْ فِي الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِيهَا وَبَاطِلٌ مَّا كَانُواْ يَعْمَلُونَ
Itulah orang-orang yang memperoleh di akhirat, kecuali neraka dan lenyaplah di akhirat itu apa yang telah mereka usahakan di dunia dan sia-sialah yang telah mereka kerjakan" (Hud: 15-16).

PINTU 8 – TA’ASSUB KEPADA MAZHAB
Iaitu mengajak orang awam supaya ta’ashub (fanatik) pada madzhab atau golongan tertentu, tidak mahu beramal selain dari yang diajarkan dalam madzhab atau golongannya.
Pintu kesembilan:
Iaitu mengajak orang awam untuk memikirkan hakIkat (kaifiyah) dzat dan sifat Allah yang sukar dicapai oleh akal mereka sehingga menjadikan mereka menjadi ragu dalam masalah paling penting dalam agama ini iaitu masalah aqidah.
Tambahan :
Melihat Allah ada dua jenis: Pertama melihat sifat keindahan Allah yang sempurna secara langsung di akhirat’ dan satu lagi melihat sifat-sifat ketuhanan yang dipancarkan ke atas cermin yang jernih kepunyaan hati yang tulen di dalam kehidupan ini. Dalam hal tersebut penyaksian kelihatan sebagai penzahiran cahaya keluar daripada keindahan Allah yang sempurna dan dilihat oleh mata hati yang hakiki.
مَا كَذَبَ الْفُؤَادُ مَا رَأَى
“Hati tidak menafikan apa yang dia lihat”. (Surah Najmi, ayat 11).

Pintu kesepuluh:
Iaitu selalu berburuk sangka terhadap muslim lainnya. Jika seseorang selalu berburuk sangka pada muslim lainnya, pasti dia akan selalu merendahkannya dan selalu merasa lebih baik darinya.

Tiada ulasan: