Jumaat, Julai 03, 2009

Tugasan Yang Bertambah

Assalamualaikum
Salam sejahtera buat semua teman-teman. Bermula dari 1 Jun baru-baru ni, saya telah diberikan amanah mengurus Masjid Bukit Indah, Ampang. Memang susah pegang jawatan yang banyak kontroversial ini. Tapi apabila telah dilantik dan perlantikan itu pula telah resmi oleh Majlis Agama Islam Selangor, maka kenalah akur dan tunaikan tanggungjawab itu, walaupun sebenarnya Allah sajalah yang tahu betapa beratnya memikul jawatan dan segala tanggungjawab di dalamnya. Timbul desas desus segelintir ahli qaryah yang enggan menampilkan diri untuk menegur secara berdepan, tetapi mencemuh dari dalam shout mix di blogs masjid (sila rujuk : http;//ampangbukitindah.blogspot.com). Cemuhan ini sebenar tidak menampakkan sahabat kita ini cuba menyelesaikan masalah, tetapi menambahkan masalah. Apa yang nak kita ubah, kalau telah dilantik oleh Pejabat Agama Islam Daerah dengan resmi dan telah siap di keluarkan suratnya.
Teman-tema sekelian,
Masalah ini timbul bila corak dan sistem perlantikkan yang dibuat oleh PAID. 3 calon nazir telah dipilih, yang di pilih ialah saya sendiri, Tuan Syed Salim dan Haji Zulkifli. Manakala jawatan-jawatan yang lain dipilih terus dalam mesyuarat agung dengan sedikit pertandingan. Pihak PAID telah berkali-kali menyebut bahawa nazir akan dipilih dalam mesyuarat PAID, bukannya dipilih di mesyuarat agung, mesyuarat agung hanya memilih 3 nazir untuk dipilih oleh PAID di meja mesyuarat mereka.
Sebagaimana dinyatakan oleh Dato' Hassan Ali, bahawa calon nazir mestilah mempunyai kriteria-kriteria seperti boleh tahlil, baca khutbah dan lain-lain lagi. Maka atas dasar kriteria inilah yang mempengaruhi keputusan PAID. Antara ketiga-tiga calon nazir, hanya seorang yang bertitle ustaz, maka sudah tentu PAID akan memilih yang bertitle ustaz.
Namun begitu, satu perkara yang menimbulkan masalah ialah, apabila antara 3 nazir itu, diadakan pengundian. Sebelum pengundian dibuat, pihak PAID berkali-kali menyebut bahawa pengundian ini tidak memberi apa-apa keputusan perlantikan nazir sebenar, kerana PAID akan memilih sendiri. Tetapi apabila pengundian dibuat, dan Tuan Syed Salim menang. Segelintir ahli qaryah telah lupa bahawa pengundian itu tidak memberi keputusan siapa nazir, malah dalam mesyuarat PAID yang akan diputuskan. Hasilnya, ialah saya dilantik sebagai nazir.
Dengan keputusan inilah yang melahirkan penentangan terhadap saya yang langsung tidak tahu menahu dalam proses pemilihan nazir di meja PAID. Oleh kerana penentangan ini hanya lahir dari segelintir sahaja, maka saya teruskan kerja-kerja mengurus masjid ini. Memang sebenar dari istilah pengurusan mesti ada yang tidak bersetuju dengan kita, untuk menjadi kayu ukur kepada pengurusan kita.
Mudah-mudahan setiap yang menentang itu, menentang dengan cara yang baik bukan dengan mencemuh dan mengeji dalam shout mix. Saya sedia menerima teguran, tetapi tegurlah dengan cara berhikmah, firman Allah Ta'ala "......dan jika kamu berdebat, berdebatlah dengan cara yang baik!"
Alhamdulillah setakat ini saya boleh bertugas sebagai nazir dengan tenang dengan dibantu oleh ajk baru yang cukup berpengalaman dan sedia membantu pada bila-bila masa sahaja. Allah membantu kita Insya ALLAH.

Tiada ulasan: