Rabu, Julai 22, 2009

Al Quran

Salam sejahtera buatsemua ahli kariah Bukit Indah
Firman Allah :
أفلا يتدبرون القرآن أم على قلوب أقفالُها
(Setelah diterangkan yang demikian) maka adakah mereka sengaja tidak berusaha memahami serta memikirkan isi Al-Quran? Atau telah ada di atas hati mereka kunci penutup (yang menghalangnya daripada menerima ajaran Al-Quran)? Surah Muhammad ayat 24
Ayat di atas menjelaskan bahawa setiap pembaca al-Quran mestilah memahami isi kandungan al-Quran, bukan sekadar membacanya. Mestilah mengetahui makna-makna dan apa yang dikehendaki oleh Allah dalam ayat-ayatNya. Ia melibatkan hukum hakam yang melibatkan 500 ayat lebih. Juga melibatkan kisah-kisah yang menjadi contoh-contoh kepada manusia. Kisah-kisah yang berasaskan tauhid dan akhlak yang terpuji.
كتابٌ أنزلنا إليك مبارك ليدبروا آياته وليذكر أولوا الألباب29]
(Al-Quran ini) sebuah Kitab yang Kami turunkan kepadamu (dan umatmu wahai Muhammad), Kitab yang banyak faedah-faedah dan manfaatnya, untuk mereka memahami dengan teliti kandungan ayat-ayatnya dan untuk orang-orang yang berakal sempurna beringat mengambil iktibar - سورة ص
Berdasarkan 2 ayat tadi, dapatlah difahami bahawa setiap pembaca al-Quran mestilah juga mengetahui akan maksud serta isi kandungan ayat, bukan sekadar membaca ayat-ayatnya dan membetulkan tajwidnya semata-mata, malah perlu mengetahui apa yang dikehendaki oleh ayat-ayat yang dibacanya. Sabda Rasulullah sollahu 'alaihi wasallam :
مَنْ جعلَ القرآنَ أمامَهُ قادَهُ إلى الجنةِ ومن جعلَهُ وراءَ ظَهرِهِ ساقَهُ إلى النار
(Sesiapa yang meenjadi al-Quran itu sebagai pemimpinnya nescaya ia akan memimpinnya ke syurga, sesiapa yang menjadikan al-Quran dibelakangnya nescaya ia akan memimpin ke neraka - rujukan dalam kitab wasiat agama dan nasihat Imam dalam bab Al Quran, kebanyakan hadis dalam kitab ini dinaqalkan dari kitab bahrul mazi)
Mudah-mudahan setiap guru yang mengajar al Quran dan juga pelajar-pelajarnya mempelajari al-Quran dengan memahami kehendak-kehendak ayat, jangan sampai nanti apa yang dibaca, mengenai kepala pembacanya sendiri, sedangkan pembaca tidak mengetahui al Quran sedang melaknatnya, sebab kerana pembacanya tidak mengetahui makna dan kehendak ayat.

Tiada ulasan: