Khamis, Mei 28, 2009

Pengalaman di Istanbul



Assalamualaikum
Bermula 1 Jun ini, saya akan ke Istanbul dalam perjalanan ke Mekah dengan jemaah lebih kurang 30 orang. Kali ini kali ke 4 saya ke Istanbul. Berada di Turki sebenarnya adalah satu peluang keemasan yang tidak dapat saya bayangkan. Sebab itu saya tidak pernah jemu ke Turki walaupun beberapa kali. Negerinya cantik, orangnya lawa-lawa, cantik-cantik baik lelaki atau perempuan. Kalau nak kira peramah, taklah peramah sangat. Saya pergi atas nama pelancong, memang tak banyak berinteraksi dengan orang turki, dengan guide turki adalah sembang-sembang sikit.
Bila berada di istanbul, jalan-jalan memang ramai gadis yang tidak bertudung, arak dminum macam air pepsi. Arakpun dijual sampai kedai-kedai runcit. Di tepi-tepi hotel yang saya diami ada juga wanita-wanita yang menunggu pelanggannya. Apa yang saya lihat jika mahu dibandingkan dengan suasana kerajaan Othmaniah dulu yang saya baca dalam buku-buku sejarah, rasa amat jauh perbezaannya. Agaknya inilah jasa / dosa pemimpinnya iaitu Kamal Atartuk yang telah berjaya mengubah kebanyakan rakyatnya menjadi sekular. Apa tidaknya, beberapa tahun lepas memakai tudung masih lagi dikira satu kesalahan, juga menyimpan janggut di kira larangan, yang tinggal misai yang boleh disimpan sepanjang yang mahu.
Semasa saya bersama guide yang boleh berbahasa melayu, namanya Murad. Semasa kami melawat satu muzium, Murad menunjukkan beberapa blok lama yang tertera bahasa Turki dalam jawai. kata Murad inilah peninggalan Islam yang masih dapat dilihat oleh generasi muda turki. jawi telah ditamatkan pengggunaannya sejak Kamal Atartur lagi. Begitu sekali kejahatan manusia yang cuba menutup seluruh memori Islam yang ada di Istanbul.
Macamana dan bagaimanapun usaha mereka untuk menutup Islam, Allah pasti menyempurnakan cahayaNya. Firman Allah dalam surah As Sof :
يريدون ليطفئوا نور الله بأفواهِهم والله متم نوره ولو كره الكافرون
(Mereka cuba menutup cahaya Allah dengan hawa nafsu mereka, Allah pasti menyempurnakan cahayanya walaupun dibenci oleh orang-orang kafir)
Semoga Allah mengembalikan Turki semula kepada kecemerlangannya yang lalu. Amin Ya robbal 'alamin.

Tiada ulasan: