Khamis, Mei 28, 2009

Hari kejatuhan Kota Konstantinopel



Salam sejahtera buat semua teman-teman pembaca, buat makluman semua pada hari ini 29 Mei 1453, Kota konstantinopel yang merupakan ibu negeri Kerajaan Bizantin telah jatuh ke tangan umat Islam di bawah pimpinan Muhammad Murad yang juga dikenali dengan Sultan Muhammad al-Fateh. Rasulullah pernah bersabda "Sebaik-baik ketua ketua itu, dan sebaik-baik tentera, tentera itulah" selepas 800 tahun baginda bersabda, jadilah hadis nabi itu suatu realiti yang dapat dilihat orang yang terkemudian, meskipun baginda sendiri tidak dapat melihatnya.
Tapi sayangnya, apa jadi dengan konstantinopel ataupun Istanbul sekarang ini? dukacita sangat bila kita lihat, dengan gadis-gadis yang tidak bertudung, demostrasi jalanan kerana membantah pemerintahan Islam. Inilah dia generasi yang menerima kemenangan al-Fateh tanpa sebarang perjuangan, mereka menerima kemenangan yang telah siap. Orang dulu yang bersakit-sakitan kerana berjuang membebaskan Konstantinopel dari cengkemah Kristian, manakala orang sekarang berakhlak dengan akhlak kristian yang telah dijatuhkan oleh al-Fateh.
Hadis Rasulullah mengenai beliau :
Sabda Rasulullah s.a.w. ketika menggali Parit Khandaq; “..Constantinople (kini Istanbul) akan jatuh ke tangan tentera Islam. Rajanya adalah sebaik-baik raja, tenteranya adalah sebaik-baik tentera……”
(Hadis riwayat Imam Ahmad)
Pengenalan sedikit tentang Sultan Muhammad al Fateh :
Baginda dilahirkan pada 29 Mac 1432 Masihi di Adrianapolis (sempadan Turki – Bulgaria). Walau bagaimanapun, sejarah hidup Baginda sebenarnya telah bermula hampir 800 tahun sebelum kelahirannya kerana telah disebut sebagai “sebaik-baik raja” di dalam Hadis tadi. Baginda juga dikenali dengan gelaran Muhammad Al Fatih kerana kejayaannya membebaskan Constantinople.
Baginda menaiki takhta ketika berusia 19 tahun dan memerintah selama 30 tahun (1451 – 1481). Baginda merupakan seorang negarawan ulung dan panglima tentera agung yang memimpin sendiri 25 kempen peperangan. Baginda mangkat pada 3 Mei 1481 kerana sakit gout. Ada ahli sejarah berpendapat Baginda mangkat diracun. (Sila rujuk website : satu perkongsian)

Saya menunggu al-Fateh kedua......siapa ye?

Tiada ulasan: