Selasa, Mei 26, 2009


Assalamualaikum
Insya' ALLAH bermula 1 Jun 09 ini hingga 15 Jun 09 saya akan ke Mekah bersama rombongan kelolaan Al-Quds Travel. Menggunakan Syarikat Penerbangan Turki. Sebelum ke Mekah, rombongan akan ke Istanbul terlebih dahulu selama 4 hari. Kali ini merupakan kali ke 4 saya ke Mekah melalui Turki. Memang seronok ke Turki tempat yang banyak kesan sejarah zaman kerajaan Islam Othmaniah.
Pengalaman bawa jemaah ke Mekah sebenarnya telah saya lalui sejak tahun 1988 lagi. Mula saya ke Mekah dengan Syarikat Hijaz Travel dari Terengganu. Dengan Syarikah al-Quds ini sejak tahun 2001.
Hajipun telah saya tunaikan sebanyak 5 kali. Umrah dah banyak kali....walaupun dah banyak kali ke Mekah dan Madinah, namun hati tetap rindu dengan ka'bah, tetap rindukan Rasulullah. Bila masuk sahaja tahun baru, rasa tak sabar menunggu bulan 5 setiap tahun, kerana masa itulah saya akan ke Mekah.
Saya rasa sesiapa yang pernah ke Mekah memang mempunyai perasaan macam saya rasa sekarang. Memang ka'bah memberikan nostalgia yang tidak pernah padam di lubuk hati, itulah dia kesan-kesan bandar yang menjadi tempat kelahiran nabi mulia sollahu alaihi wasallam. ..... sekadar renungan.

Tiada ulasan: