Ahad, Disember 23, 2007

Pengalaman ILMU 1



Sewaktu kita sedang menunggu perisytiharan HARI RAYA AIDIL ADHA masyarakat kita agak terkejut kerana pergeseran maklumat yang agat ketara, ini berlaku apabila Kerajaan Saudi Arabi telah mengisytiharkan wukuf di Padang Arafah ialah pada 18 Disember yang menyamai 9 Zulhijjah, juga bersamaan dengan hari Selasa. Ini bermakna Hari Raya Aidil Adha ialah pada hari Rabu, kerana Raya Haji mestilah sehari selepas wukuf. Tetapi kerajaan kita mengisytiharkan kita berhari raya haji pada hari khamis bersamaan 20 Disember. Pengisytiharan inilah yang menjadi perbualan ramai orang di Malaysia.
Agaknya pandangan ini menyamai hari raya aidil fitri. Tetapi hari raya haji memang agak berlainan dari adil fitri, kerana dia berasaskan hari Wukuf di Padang Arafah. Persoalannya mengapa kita tidak boleh menyamakan tarikh tersebut dengan kerajaan Saudi Arabia kerana memandangnya ia berasaskan hari wukuf ? ini suatu persoalan yang perlu dijelaskan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan agar masyarakat Islam tidak confuse dan tidak timbul sebarang pertikaian dalam penetapan hari raya haji ini.
Kita perlu juga memikirkan bahawa, bukan sekadar solat hari raya yang terlewat jika dibandingkan dengan Saudi Arabia, tetapi juga sembelihan, yang mana jika dilakukan pada hari ke 3 di Malaysia, tariknya di Saudi ialah 14 Zulhijjah?!!!, kerajaan kita perlu lakukan sesuatu agar permasalah ini diselesai kan dengan cara baik dan menyakinkan. Semoga sesiapa yang membaca blogspot ini yang mempunyai authority dalam bidang ini memberikan responnya agar dapat menyedapkan hati kita Insya ALLAH. Sekian sahaja untuk kali ini.

Tiada ulasan: