Rabu, April 03, 2019

Musibah

 Bagi mengkaji serba sedikit tentang musibah yang pasti mengenai setiap insan, maka kita datangkan sedikit penjelasan tentangnya dengan beberapa ayat atau hadis in shaa Allah. Kita mulakan dengan firman Allah Ta’ala

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

Tidak ada suatu musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan ijin Allah; dan barangsiapa yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan Allah Maha Mengetahui segala sesuatu –11 At Thabun
Segala hal dan perkara yang dinamakan musibah tidak akan terkena kepada seseorang melainkan hanyalah dengan izin Allah semata. Bagi sesiapa yang terpilih merima sebarang musibah maka hendaklah merasai bahawa Allah sedang menguji keimanannya serta. Juga beri makna bahawa insan tersebut sentiasa mendapat perhatian Allah berbanding insan yang lain.

Pembahagian Ujian Allah

Setiap ujian yang datang kepada manusia kadang-kadang berbentuk kesusahan dan kadang-kadang berbentuk kesenangan. Kedua-dua bentuk ujian ini sentiasa bersilih ganti mengenai seseorang, Cuma kadang-kadang dilebihkannya pada kesenangan dan kadang-kadang dilebihkannya pada kesusahan, berdasarkan kemampuan seseorang, kemampuan seseorang pula bukan dinilai oleh manusia itu sendiri, tetapi dinilai oleh Allah yang Maha Mengetahu apa yang sesuai untuk setiap insan, firman Allah Ta’ala :

لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ
Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang sebelum kami – 286 Al Baqarah

Dalam kitab al-Tibyân fi Tafsîr Gharîb al-Qur’an dinyatakan, bahwa bala’ itu memiliki tiga bentuk; ni’mat (kenikmatan), ikhtibaar (cobaan atau ujian), dan makruuh (sesuatu yang dibenci) (Syihâb al-Dîn Ahmad, al-Tibyân fi Tafsîr Gharîb al-Qur’an, juz 1, hal. 85).

Di dalam al-Quran, kata bala’ disebutkan di enam tempat, dengan makna yang berbeda-beda; (Qs. al-Baqarah [2]: 49; Qs. al-A’râf [7]: 141; Qs. al-Anfâl [8]: 17; Qs. Ibrahim [14]: 6; Qs. ash-Shafât [37]: 106; Qs. ad-Dukhân [44]: 33). Ada yang bermakna cobaan dan ujian yang dibenci manusia. Ada pula yang berarti kemenangan atau kenikmatan (bala’ hasanan).

Musibah Dalam Berbagai Keadaan

Dalam ayat 155 hingga 157 Surah Al Baqarah, Allah menggariskan jenis-jenis musibah yang dikenakan kepada manusia, firmanNya :

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ () الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ () أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

“Benar-benar Kami akan menguji kalian dengan sedikit rasa takut, kelaparan, serta kekurangan harta, lenyapnya nyawa, dan sedikitnya buah-buahan. Dan berikanlah kabar gembira bagi orang-orang yang sabar. Yaitu orang-orang yang apabila tertimpa musibah mereka mengatakan, ‘Sesungguhnya kami ini adalah milik Allah, dan kami juga akan kembali kepada-Nya’. Mereka itulah orang-orang yang mendapatkan pujian dari Rabb mereka dan curahan rahmat. Dan mereka itulah orang-orang yang diberikan petunjuk.” (Qs. al-Baqarah: 155-157)

Musibah boleh datang dalam bentuk ketakutan Juga boleh hadir dalam suasanan kelaparan. Begitu juga ia mampu datang dengan ujian kepada harta serta kematian orang yang dikasihi. Malah musibah juga boleh datang melalui kerosakan tanam tanaman.

a.    Ujian Kesenangan

Allah pernah menguji Nabi Sulaiman Alaihissalam dengan kemampuan salah seorang orang wara’ yang bertugas dengannya membawa singgahsana Permaisuri Balqis ke Palestin, firman Allah Ta’ala :

قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ

Berkatalah seorang yang mempunyai ilmu dari Al Kitab: "Aku akan membawa singgasana itu kepadamu sebelum matamu berkedip". Maka tatkala Sulaiman melihat singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia" – 40 An Naml

Nabi Sulaiman alaihissalam telah berkata ini adalah ujian Allah yang ingin memastikanku bersyukur atau mengkufurinya, ternyata baginda alaihissalam telah berjaya mengharungi ujian kesenangan ini dengan sentiasa bersyukur di atas ni’matNya. Penegasan dalam ayat tersebut ialah pahala orang yang bersyukur terhadap segala ni’mat Allah yang diperolehinya akan memberi manafaat kepada dirinya sendiri. Sesiapa yang bersyukur tiada menambahkan kekayaan Allah, juga sekiranya tidak bersyukur langsung tidak memberi kurang kepada kekayaan Allah sedikit juapun.

b.    Ujian Kesusahan

Berkenaan dengan ujian berbentuk kesusahan, jelas kelihatan keadaannya dan jenis-jenisnya sebagaimana terdapat dalam satu sabda baginda sollahu alaihi wasallam yang berbunyi :

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلا وَصَبٍ وَلا هَمٍّ وَلا حُزْنٍ وَلا أَذًى وَلا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلا كَفَّرَ اللَّهُ بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ

Daripada Abu Sa'id Al Khudri dan Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seorang Muslim yang ditimpa suatu penyakit dan keletihan, kegusaran dan kesedihan, gangguan dan kesusahan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah SWT akan menghapus kesalahan-kesalahannya." (Hadith riwayat al-Bukhari, No : 5641, Muslim, No : 2573, at-Tirmizi, No : 966, Ahmad, No : 7684, 8070, 10714)

Dalam hadis di atas dinyatakan bahawa sesiapa sahaja dari kalangan orang Islam yang ditimpakan dengan kesusahan-kesusahan jika ditangani dengan penuh kesabaran serta keinsafan maka dosa-dosanya akan diampuni Allah.

Inilah yang terdapat dalam satu hadis baginda sollahu alaihi wasallam berkaitan dengan seorang muslimah habasyiah yang ditimpa sakit sawan,

قصة المرأة السوداء التي اشتكت من الصرع إلى الرسول محمد صلى الله عليه وسلم ... عن عطاء بن أبي رباح قال: قال لي ابن عباس رضي الله عنهما ألا أريك امرأة من أهل الجنة فقلت بلى قال هذه المرأة السوداء أتت النبي صلى الله عليه وسلم فقالت إني أصرع وإني أتكشف فادع الله تعالى لي قال إن شئت صبرت ولك الجنة وإن شئت دعوت الله تعالى أن يعافيك فقالت أصبر فقالت إني أتكشف فادع الله أن لا أتكشف فدعا لها متفق عليه .

Kisah seorang perempuan berkulit hitam mengadu tentang sakit sawannya kepada Rasulillah sollahu alaihi wasallam. Riwayat hadis dari ‘Atho’ bin Abi Robah katanya, terlah berkata kepadaku Ibnu Abbas ra “mahukah kamu aku tunjukkan seorang perempuan dari ahli syurga?” Jawabku “bahkan aku mahu!”, inilah seorang perempuan berkulit hitam datang menemui Nabi sollahu alaihi wasallam sambil berkata “aku ini sakit sawan, dan setiap kali datang sakitku maka terdedahlah auratku, doakan kesembuhanku dengan Allah!” Nabi bersabda “jika kamu mahu bersabarlah dan untukmu syurga tetapi jika engkau mahu ku doakan juga untuk kesembuhan aku akan doakan?” lalu perempuan tersebut berkata “baikalah, aku akan bersabar dengan sakitku ini, Cuma doakanlah supaya ketika datang sakitku auratku tidak terdedah!” Nabipun mendokan.

Bayangkan bagaimana perempuan yang gelap kulitnya ini mendapat kemuliaan dengan mendapat jaminan syurga oleh baginda sollahu alaihi wasallam, suatu jaminan yang jarang-jarang diperolehi oleh manusia yang lain.

Di samping itu juga, dapat kita suatu maklumat tambahan tentang betapa muslimat habasyiah ini sangat menjaga auratnya, walaupun secara adatnya tentu sekali muslimah ini bukanlah sesorang wanita yang cantik.

Begitu dengan satu lagi kisah yang menceritakan tentang Rasulullah sollahu alaihi wasallam telah menemui seorang muslimah yang kematian anaknya di tanah perkuburan.

وَعَنْ أَنَسٍ رضي الله عنه قَالَ: مَرَّ النَّبِيُّ ﷺ بِامْرَأَةٍ تَبْكِي عِنْدَ قَبْرٍ فَقَال: اتَّقِي الله وَاصْبِرِي فَقَالَتْ: إِلَيْكَ عَنِّي، فَإِنِّكَ لَمْ تُصَبْ بمُصِيبتي، وَلَمْ تعْرفْهُ، فَقيلَ لَها: إِنَّه النَّبِيُّ ﷺ، فَأَتتْ بَابَ النَّبِّي ﷺ، فلَمْ تَجِد عِنْدَهُ بَوَّابينَ، فَقالتْ: لَمْ أَعْرِفْكَ، فقالَ: إِنَّما الصَّبْرُ عِنْدَ الصَّدْمَةِ الأولَى متفقٌ عَلَيهِ.

Hadis dari Anas katanya, Nabi sollahu alaihi wasallam melalui di tepi seorang perempuan yang sedang menangis di satu tanah perkuburan sambal baginda bersabda “sabarlah!” Lalu perempuan itu berkata “Jauhlah dariku, kamu tidak merasai dengan apa yang aku rasai dari musibah, ternyata perempuan ini tidak mengenali baginda!” lalu perempuan itu diberitahu oleh seseorang itulah Rasulullah. Kemudian perempuan tersebut terus ke kediaman baginda, bila sampai di pintu didapatinya tiada pengawal yang menjaga rumah baginda, kata perempuan itu kepada baginda “saya tidak kenal Rasulullah!” Bersabda baginda “sesungguhnya sabar itu pada permulaan musibah!”

Cara Menghadapi Musibah
Apabila musibah menimpa maka sifat yang mesti ada pada seseorang muslim ialah bersabar. Sifat sabar tidak akan wujud melainkan dengan hadirnya musibah, seolah-olah sabar dan musibah adik beradik kembar. Sabar bertunjangkan keimanan, jika hilang sabar maka hilang iman, sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam :

الصَّبْرُ مِنَ الإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ ، فَإِذَا ذَهَبَ الصَّبْرُ ذَهَبَ الإِيمَانُ.

“Sabar bagi keimanan laksana kepala dalam tubuh. Apabila kesabaran telah lenyap maka lenyap pulalah keimanan.” Diriwayatkan bahwa Ali bin Abi Thalib radhiyallahu’anhu mengatakan, (HR. Ibnu Abi Syaibah dalam Mushannafnya [31079] dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman [40],

1.    Menerima Kedatangan Musibah Dengan Redha Serta Tenang

Setiap musibah mestilah tidak dapat tidak diterima oleh setiap muslim, seperti dalam firman Allah dalam Surah At Taubah Ayat 51 :

قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ

Katakanlah: "Sekali-kali tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah Pelindung kami, dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus bertawakal".

Bukan sekadar yakin setiap musibah datang dari Allah, malah ditentukannya juga had serta tempoh kedatangan musibah. Musibah tiada lebih dan tiada kurang melainkan sebagaimana yang ditakdirkan oleh Allah Ta’ala.
Sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam

من سعَادَةِ ابنِ أدم رِضاهُ بما قضى الله ومِن شَقَاْوةِ ابنِ أدم سَخَطُهُ بما قضى الله لَهُ

Sebahagian dari kebahagian anak Adam ialah redha dengan apa yang ditentukan oleh Allah manakala kecelakaan bagi anak Adam apabila ia marah di atas ketentuan Allah terhadapnya – Riwayat Turmizi dan al Hakim dari Saad bin Abi Waqqas

2.    Mengajar Lisan Untuk Mengulang-ulang Penerimaan Musibah Allah

Allah mengajar manusia beriman supaya menerima segala ketentuanNya dengan mengulang-ulang kalimah redha seorang hamba kepada Rabbnya, sebagaimana firman Allah Ta’ala dalam Surah Al Baqarah Ayat 156 :

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ

(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi raaji'uun"

3.    Bersabar Pada Permulaan Musibah
فقالَ: إِنَّما الصَّبْرُ عِنْدَ الصَّدْمَةِ الأولَى

Bersabda Rasulullah : sesungguhnya sabar di ketika permulaan kedatangan musibah.
Sabar mestilah pada permulaan setiap musibah, bukannya di tengah-tengah musibah dan bukan juga di akhir-akhir musibah. Inilah yang disebut serta diingatkan Rasulullah sollahu alaihi wasallam kepada muslimah yang ditemui baginda di tanah perkuburan.

4.    Menerima Musibah Dengan Perbuatan Serta Tindakan

Inilah yang telah ditunjukkan oleh muslimah habasyiah yang sanggup menanggung musibah sakit sawan yang dideritainya, sebagaimana yang telah ada dalam dialog antaranya dengan Rasulillah sollahu alaihi wasallam.
Rasulullah sollahu alaihi wasallam telah menyatakan kepada muslimat habasyiah dengan sabda baginda :

قال  إن شئت صبرت ولك الجنة وإن شئت دعوت الله تعالى أن يعافيك

Sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam : kalau kamu ingin bersabar (tanpa aku doakan kesembuhan) untukmu terjamin balasan syurga, sebaliknya jika kamu mahu ku doakan kepada Allah kesembuhan maka akan ku doakan....

Sangat jelas dari kalam baginda ini suatu jaminan mendapat syurga, lalu muslimah ini tidak melepaskan peluang keemasan ini, maka dijawab oleh muslimah habasyiah ini :

فقالت أصبر

Aku akan bersabar

Muslimah habasyiah ini sempat memperlihatkan akan kesanggupannya menguruskan musibahnya agar jaminan syurga tersebut terus kekal hingga dia benar-benar mendapatkannya kelak. Kata Muslimah Habasyiah ini :

فقالت إني أتكشف فادع الله أن لا أتكشف فدعا لها

Setiap kali datang sawanku ini akan terdedah auratku, oleh itu doakanlah agar auratku tidak terdedah ketika datang sakitku itu

Kedudukan Orang Yang Ditimpa Musibah

Justeru kehebatan musibah menimpa manusia, maka sudah tentu ganjarannya juga sehebat namanya. Ganjaran yang diberikan mencakupi dua tempat iaitu di Akhiran serta di dunia.

1.    Mendapat Balasan Syurga
Bagai orang yang bersabar dengan musibah yang ditimpa keatasnya, maka sudah tentu dikurniakan syurga. Seperti dalam hadis Qudsi :

وَعَنْ أَبي هَرَيرَةَ رضي الله عنه  أَنَّ رَسُولَ اللَّه ﷺ قالَ: يَقولُ اللَّهُ تَعَالَى: مَا لِعَبْدِي المُؤْمِنِ عِنْدِي جَزَاءٌ إِذَا قَبضْتُ صَفِيَّهُ مِنْ أَهْلِ الدُّنْيَا ثُمَّ احْتَسَبهُ إِلاَّ الجَنَّة رواه البخاري.

Bersabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam, bahawa Allah berfirman : Tidaklah bagi hambaKu yang mukmin balasan ketika Aku mengambil kekasih dari pendudukan dunia ke sisiKu melainkan baginya syurga.

2.    Diberikan Hidayah Pada Hati

Setiap penerima musibah serta bersabar dengannya akan dibimbing hatinya ke jalan yang benar serta berada dalam kebenaran secara berkekalan ketika di atas muka bumi.

مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ

“Tidaklah menimpa suatu musibah kecuali dengan izin Allah. Barang siapa yang beriman kepada Allah maka Allah akan berikan petunjuk ke dalam hatinya.” (Qs. at-Taghabun: 11)
Sa’id bin Jubair dan Muqatil bin Hayyan sempat menafsirkan ayat 11 surah AT Tahgabun ini dengan katanya, “Yaitu Allah akan menunjuki hatinya, sehingga mampu mengucapkan istirja’ yaitu Inna lillahi wa inna ilaihi raji’un.”


Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ

“Barangsiapa yang membebaskan satu kesusahan seorang mukmin dari kesusahan-kesusahan dunia, maka Allah Azza wa Jalla akan melepaskannya dari satu kesusahan di antara kesusahan-kesusahan akhirat. Barangsiapa memberikan kemudahan kepada orang yang kesulitan, maka Allah Azza wa Jalla akan memudahkan dia di dunia dan akhirat. Barangsiapa yang menutup aib seorang muslim, maka Allah Azza wa Jalla akan menutupi aibnya di dunia dan akhirat. Dan Allah Azza wa Jalla akan selalu menolong seorang hamba selama hamba itu menolong saudaranya [7]. [Diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam Shahih-nya].





Tiada ulasan: