مَا أَصَابَ مِنْ مُصِيبَةٍ إِلَّا
بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
Tidak ada suatu
musibah pun yang menimpa seseorang kecuali dengan ijin Allah; dan barangsiapa
yang beriman kepada Allah niscaya Dia akan memberi petunjuk kepada hatinya. Dan
Allah Maha Mengetahui segala sesuatu –11 At Thabun
Segala hal dan
perkara yang dinamakan musibah tidak akan terkena kepada seseorang melainkan
hanyalah dengan izin Allah semata. Bagi sesiapa yang terpilih merima sebarang
musibah maka hendaklah merasai bahawa Allah sedang menguji keimanannya serta.
Juga beri makna bahawa insan tersebut sentiasa mendapat perhatian Allah
berbanding insan yang lain.
Pembahagian
Ujian Allah
Setiap ujian yang
datang kepada manusia kadang-kadang berbentuk kesusahan dan kadang-kadang
berbentuk kesenangan. Kedua-dua bentuk ujian ini sentiasa bersilih ganti
mengenai seseorang, Cuma kadang-kadang dilebihkannya pada kesenangan dan
kadang-kadang dilebihkannya pada kesusahan, berdasarkan kemampuan seseorang,
kemampuan seseorang pula bukan dinilai oleh manusia itu sendiri, tetapi dinilai
oleh Allah yang Maha Mengetahu apa yang sesuai untuk setiap insan, firman Allah
Ta’ala :
لا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا
إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَهَا مَا كَسَبَتْ وَعَلَيْهَا مَا اكْتَسَبَتْ ۗ رَبَّنَا لَا تُؤَاخِذْنَا
إِنْ نَسِينَا أَوْ أَخْطَأْنَا ۚ رَبَّنَا وَلَا تَحْمِلْ عَلَيْنَا إِصْرًا كَمَا حَمَلْتَهُ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِنَا ۚ
Allah tidak membebani
seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari
kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang
dikerjakannya. (Mereka berdoa): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum
kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau
bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada
orang-orang sebelum kami – 286 Al Baqarah
Dalam kitab al-Tibyân
fi Tafsîr Gharîb al-Qur’an dinyatakan, bahwa bala’ itu memiliki tiga bentuk;
ni’mat (kenikmatan), ikhtibaar (cobaan atau ujian), dan makruuh (sesuatu yang
dibenci) (Syihâb al-Dîn Ahmad, al-Tibyân fi Tafsîr Gharîb al-Qur’an, juz 1,
hal. 85).
Di dalam al-Quran,
kata bala’ disebutkan di enam tempat, dengan makna yang berbeda-beda; (Qs.
al-Baqarah [2]: 49; Qs. al-A’râf [7]: 141; Qs. al-Anfâl [8]: 17; Qs. Ibrahim
[14]: 6; Qs. ash-Shafât [37]: 106; Qs. ad-Dukhân [44]: 33). Ada yang bermakna
cobaan dan ujian yang dibenci manusia. Ada pula yang berarti kemenangan atau
kenikmatan (bala’ hasanan).
Musibah
Dalam Berbagai Keadaan
Dalam ayat 155 hingga
157 Surah Al Baqarah, Allah menggariskan jenis-jenis musibah yang dikenakan
kepada manusia, firmanNya :
وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ
بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ () الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا
إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ () أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ
مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ
“Benar-benar Kami akan menguji kalian
dengan sedikit rasa takut, kelaparan, serta kekurangan harta, lenyapnya nyawa,
dan sedikitnya buah-buahan. Dan berikanlah kabar gembira bagi orang-orang yang
sabar. Yaitu orang-orang yang apabila tertimpa musibah mereka mengatakan,
‘Sesungguhnya kami ini adalah milik Allah, dan kami juga akan kembali
kepada-Nya’. Mereka itulah orang-orang yang mendapatkan pujian dari Rabb mereka
dan curahan rahmat. Dan mereka itulah orang-orang yang diberikan petunjuk.”
(Qs. al-Baqarah: 155-157)
Musibah boleh datang dalam bentuk
ketakutan Juga boleh hadir dalam suasanan kelaparan. Begitu juga ia mampu
datang dengan ujian kepada harta serta kematian orang yang dikasihi. Malah
musibah juga boleh datang melalui kerosakan tanam tanaman.
a.
Ujian
Kesenangan
Allah pernah menguji
Nabi Sulaiman Alaihissalam dengan kemampuan salah seorang orang wara’ yang
bertugas dengannya membawa singgahsana Permaisuri Balqis ke Palestin, firman
Allah Ta’ala :
قَالَ الَّذِي عِنْدَهُ عِلْمٌ
مِنَ الْكِتَابِ أَنَا آتِيكَ بِهِ قَبْلَ أَنْ يَرْتَدَّ إِلَيْكَ طَرْفُكَ ۚ فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قَالَ هَٰذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي
أَأَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ ۖ وَمَنْ شَكَرَ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ كَرِيمٌ
Berkatalah seorang
yang mempunyai ilmu dari Al Kitab: "Aku akan membawa singgasana itu
kepadamu sebelum matamu berkedip". Maka tatkala Sulaiman melihat
singgasana itu terletak di hadapannya, iapun berkata: "Ini termasuk kurnia
Tuhanku untuk mencoba aku apakah aku bersyukur atau mengingkari (akan
nikmat-Nya). Dan barangsiapa yang bersyukur maka sesungguhnya dia bersyukur
untuk (kebaikan) dirinya sendiri dan barangsiapa yang ingkar, maka sesungguhnya
Tuhanku Maha Kaya lagi Maha Mulia" – 40 An Naml
Nabi Sulaiman
alaihissalam telah berkata ini adalah ujian Allah yang ingin memastikanku
bersyukur atau mengkufurinya, ternyata baginda alaihissalam telah berjaya
mengharungi ujian kesenangan ini dengan sentiasa bersyukur di atas ni’matNya.
Penegasan dalam ayat tersebut ialah pahala orang yang bersyukur terhadap segala
ni’mat Allah yang diperolehinya akan memberi manafaat kepada dirinya sendiri.
Sesiapa yang bersyukur tiada menambahkan kekayaan Allah, juga sekiranya tidak
bersyukur langsung tidak memberi kurang kepada kekayaan Allah sedikit juapun.
b.
Ujian
Kesusahan
Berkenaan dengan
ujian berbentuk kesusahan, jelas kelihatan keadaannya dan jenis-jenisnya
sebagaimana terdapat dalam satu sabda baginda sollahu alaihi wasallam yang
berbunyi :
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ
الْخُدْرِيِّ وَعَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ مَا يُصِيبُ الْمُسْلِمَ مِنْ نَصَبٍ وَلا وَصَبٍ وَلا هَمٍّ وَلا
حُزْنٍ وَلا أَذًى وَلا غَمٍّ حَتَّى الشَّوْكَةِ يُشَاكُهَا إِلا كَفَّرَ اللَّهُ
بِهَا مِنْ خَطَايَاهُ
Daripada Abu Sa'id Al
Khudri dan Abu Hurairah RA daripada Nabi SAW bersabda: "Tidaklah seorang
Muslim yang ditimpa suatu penyakit dan keletihan, kegusaran dan kesedihan,
gangguan dan kesusahan, bahkan duri yang melukainya melainkan Allah SWT akan
menghapus kesalahan-kesalahannya." (Hadith
riwayat al-Bukhari, No : 5641, Muslim, No : 2573, at-Tirmizi, No : 966, Ahmad,
No : 7684, 8070, 10714)
Dalam hadis di atas
dinyatakan bahawa sesiapa sahaja dari kalangan orang Islam yang ditimpakan dengan
kesusahan-kesusahan jika ditangani dengan penuh kesabaran serta keinsafan maka
dosa-dosanya akan diampuni Allah.
Inilah yang terdapat
dalam satu hadis baginda sollahu alaihi wasallam berkaitan dengan seorang
muslimah habasyiah yang ditimpa sakit sawan,
قصة المرأة السوداء التي اشتكت
من الصرع إلى الرسول محمد صلى الله عليه وسلم
... عن عطاء بن أبي
رباح قال: قال لي ابن عباس رضي الله عنهما ألا أريك امرأة من أهل الجنة فقلت بلى
قال هذه المرأة السوداء أتت النبي صلى الله عليه وسلم فقالت إني أصرع وإني أتكشف
فادع الله تعالى لي قال إن شئت صبرت ولك الجنة وإن شئت دعوت الله تعالى أن يعافيك
فقالت أصبر فقالت إني أتكشف فادع الله أن لا أتكشف فدعا لها متفق عليه .
Kisah seorang
perempuan berkulit hitam mengadu tentang sakit sawannya kepada Rasulillah
sollahu alaihi wasallam. Riwayat hadis dari ‘Atho’ bin Abi Robah katanya,
terlah berkata kepadaku Ibnu Abbas ra “mahukah kamu aku tunjukkan seorang
perempuan dari ahli syurga?” Jawabku “bahkan aku mahu!”, inilah seorang
perempuan berkulit hitam datang menemui Nabi sollahu alaihi wasallam sambil
berkata “aku ini sakit sawan, dan setiap kali datang sakitku maka terdedahlah
auratku, doakan kesembuhanku dengan Allah!” Nabi bersabda “jika kamu mahu
bersabarlah dan untukmu syurga tetapi jika engkau mahu ku doakan juga untuk
kesembuhan aku akan doakan?” lalu perempuan tersebut berkata “baikalah, aku
akan bersabar dengan sakitku ini, Cuma doakanlah supaya ketika datang sakitku
auratku tidak terdedah!” Nabipun mendokan.
Bayangkan bagaimana
perempuan yang gelap kulitnya ini mendapat kemuliaan dengan mendapat jaminan
syurga oleh baginda sollahu alaihi wasallam, suatu jaminan yang jarang-jarang
diperolehi oleh manusia yang lain.
Di samping itu juga,
dapat kita suatu maklumat tambahan tentang betapa muslimat habasyiah ini sangat
menjaga auratnya, walaupun secara adatnya tentu sekali muslimah ini bukanlah
sesorang wanita yang cantik.
Begitu dengan satu
lagi kisah yang menceritakan tentang Rasulullah sollahu alaihi wasallam telah
menemui seorang muslimah yang kematian anaknya di tanah perkuburan.
وَعَنْ أَنَسٍ رضي الله عنه قَالَ: مَرَّ النَّبِيُّ
ﷺ بِامْرَأَةٍ تَبْكِي عِنْدَ قَبْرٍ فَقَال: اتَّقِي الله وَاصْبِرِي فَقَالَتْ:
إِلَيْكَ عَنِّي، فَإِنِّكَ لَمْ تُصَبْ بمُصِيبتي، وَلَمْ تعْرفْهُ، فَقيلَ لَها:
إِنَّه النَّبِيُّ ﷺ، فَأَتتْ بَابَ النَّبِّي ﷺ، فلَمْ تَجِد عِنْدَهُ
بَوَّابينَ، فَقالتْ: لَمْ أَعْرِفْكَ، فقالَ: إِنَّما الصَّبْرُ عِنْدَ
الصَّدْمَةِ الأولَى متفقٌ عَلَيهِ.
Hadis dari Anas
katanya, Nabi sollahu alaihi wasallam melalui di tepi seorang perempuan yang
sedang menangis di satu tanah perkuburan sambal baginda bersabda “sabarlah!”
Lalu perempuan itu berkata “Jauhlah dariku, kamu tidak merasai dengan apa yang
aku rasai dari musibah, ternyata perempuan ini tidak mengenali baginda!” lalu
perempuan itu diberitahu oleh seseorang itulah Rasulullah. Kemudian perempuan
tersebut terus ke kediaman baginda, bila sampai di pintu didapatinya tiada
pengawal yang menjaga rumah baginda, kata perempuan itu kepada baginda “saya
tidak kenal Rasulullah!” Bersabda baginda “sesungguhnya sabar itu pada
permulaan musibah!”
Cara Menghadapi Musibah
Apabila musibah menimpa maka sifat yang
mesti ada pada seseorang muslim ialah bersabar. Sifat sabar tidak akan wujud
melainkan dengan hadirnya musibah, seolah-olah sabar dan musibah adik beradik
kembar. Sabar bertunjangkan keimanan, jika hilang sabar maka hilang iman, sabda
Rasulullah sollahu alaihi wasallam :
الصَّبْرُ مِنَ
الإِيمَانِ بِمَنْزِلَةِ الرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ ، فَإِذَا ذَهَبَ الصَّبْرُ
ذَهَبَ الإِيمَانُ.
“Sabar bagi keimanan laksana kepala dalam
tubuh. Apabila kesabaran telah lenyap maka lenyap pulalah keimanan.” Diriwayatkan
bahwa Ali bin Abi Thalib radhiyallahu’anhu mengatakan, (HR. Ibnu Abi Syaibah
dalam Mushannafnya [31079] dan al-Baihaqi dalam Syu’ab al-Iman [40],
1.
Menerima
Kedatangan Musibah Dengan Redha Serta Tenang
Setiap musibah mestilah tidak dapat tidak
diterima oleh setiap muslim, seperti dalam firman Allah dalam Surah At Taubah
Ayat 51 :
قُلْ لَنْ يُصِيبَنَا إِلَّا
مَا كَتَبَ اللَّهُ لَنَا هُوَ مَوْلَانَا ۚ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
Katakanlah: "Sekali-kali tidak akan
menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah untuk kami. Dialah
Pelindung kami, dan hanya kepada Allah orang-orang yang beriman harus
bertawakal".
Bukan sekadar yakin setiap musibah datang
dari Allah, malah ditentukannya juga had serta tempoh kedatangan musibah.
Musibah tiada lebih dan tiada kurang melainkan sebagaimana yang ditakdirkan
oleh Allah Ta’ala.
Sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam
من سعَادَةِ ابنِ أدم رِضاهُ
بما قضى الله ومِن شَقَاْوةِ ابنِ أدم سَخَطُهُ بما قضى الله لَهُ
Sebahagian dari kebahagian anak Adam ialah
redha dengan apa yang ditentukan oleh Allah manakala kecelakaan bagi anak Adam
apabila ia marah di atas ketentuan Allah terhadapnya – Riwayat Turmizi dan al
Hakim dari Saad bin Abi Waqqas
2.
Mengajar
Lisan Untuk Mengulang-ulang Penerimaan Musibah Allah
Allah mengajar manusia beriman supaya
menerima segala ketentuanNya dengan mengulang-ulang kalimah redha seorang hamba
kepada Rabbnya, sebagaimana firman Allah Ta’ala dalam Surah Al Baqarah Ayat 156
:
الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ
مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ
(yaitu) orang-orang yang apabila ditimpa
musibah, mereka mengucapkan: "Inna lillaahi wa innaa ilaihi
raaji'uun"
3.
Bersabar
Pada Permulaan Musibah
فقالَ: إِنَّما الصَّبْرُ
عِنْدَ الصَّدْمَةِ الأولَى
Bersabda Rasulullah : sesungguhnya sabar
di ketika permulaan kedatangan musibah.
Sabar mestilah pada permulaan setiap
musibah, bukannya di tengah-tengah musibah dan bukan juga di akhir-akhir
musibah. Inilah yang disebut serta diingatkan Rasulullah sollahu alaihi
wasallam kepada muslimah yang ditemui baginda di tanah perkuburan.
4.
Menerima
Musibah Dengan Perbuatan Serta Tindakan
Inilah yang telah ditunjukkan oleh
muslimah habasyiah yang sanggup menanggung musibah sakit sawan yang
dideritainya, sebagaimana yang telah ada dalam dialog antaranya dengan
Rasulillah sollahu alaihi wasallam.
Rasulullah sollahu alaihi wasallam telah
menyatakan kepada muslimat habasyiah dengan sabda baginda :
قال ﷺإن شئت صبرت ولك الجنة وإن شئت دعوت الله تعالى أن
يعافيك
Sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam :
kalau kamu ingin bersabar (tanpa aku doakan kesembuhan) untukmu terjamin
balasan syurga, sebaliknya jika kamu mahu ku doakan kepada Allah kesembuhan
maka akan ku doakan....
Sangat jelas dari kalam baginda ini suatu
jaminan mendapat syurga, lalu muslimah ini tidak melepaskan peluang keemasan
ini, maka dijawab oleh muslimah habasyiah ini :
فقالت أصبر
Aku
akan bersabar
Muslimah habasyiah ini sempat
memperlihatkan akan kesanggupannya menguruskan musibahnya agar jaminan syurga
tersebut terus kekal hingga dia benar-benar mendapatkannya kelak. Kata Muslimah
Habasyiah ini :
فقالت إني أتكشف فادع الله أن
لا أتكشف فدعا لها
Setiap kali datang sawanku ini akan
terdedah auratku, oleh itu doakanlah agar auratku tidak terdedah ketika datang
sakitku itu
Kedudukan Orang Yang Ditimpa Musibah
Justeru kehebatan musibah menimpa manusia,
maka sudah tentu ganjarannya juga sehebat namanya. Ganjaran yang diberikan
mencakupi dua tempat iaitu di Akhiran serta di dunia.
1.
Mendapat
Balasan Syurga
Bagai orang yang bersabar dengan musibah
yang ditimpa keatasnya, maka sudah tentu dikurniakan syurga. Seperti dalam
hadis Qudsi :
وَعَنْ أَبي هَرَيرَةَ رضي الله عنه أَنَّ رَسُولَ اللَّه ﷺ قالَ: يَقولُ اللَّهُ تَعَالَى: مَا
لِعَبْدِي المُؤْمِنِ عِنْدِي جَزَاءٌ إِذَا قَبضْتُ صَفِيَّهُ مِنْ أَهْلِ
الدُّنْيَا ثُمَّ احْتَسَبهُ إِلاَّ الجَنَّة رواه البخاري.
Bersabda Rasulullah
sollahu alaihi wasallam, bahawa Allah berfirman : Tidaklah bagi hambaKu yang
mukmin balasan ketika Aku mengambil kekasih dari pendudukan dunia ke sisiKu
melainkan baginya syurga.
2.
Diberikan
Hidayah Pada Hati
Setiap penerima
musibah serta bersabar dengannya akan dibimbing hatinya ke jalan yang benar
serta berada dalam kebenaran secara berkekalan ketika di atas muka bumi.
مَا أَصَابَ مِنْ
مُصِيبَةٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ وَمَنْ يُؤْمِنْ بِاللَّهِ يَهْدِ قَلْبَهُ
وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
“Tidaklah menimpa suatu musibah kecuali
dengan izin Allah. Barang siapa yang beriman kepada Allah maka Allah akan
berikan petunjuk ke dalam hatinya.” (Qs. at-Taghabun: 11)
Sa’id bin Jubair dan Muqatil bin Hayyan
sempat menafsirkan ayat 11 surah AT Tahgabun ini dengan katanya, “Yaitu Allah
akan menunjuki hatinya, sehingga mampu mengucapkan istirja’ yaitu Inna lillahi
wa inna ilaihi raji’un.”
Rasulullah
Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda :
مَنْ نَفَّسَ عَنْ مُؤْمِنٍ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ
الدُّنْيَا نَفَّسَ اللَّهُ عَنْهُ كُرْبَةً مِنْ كُرَبِ يَوْمِ الْقِيَامَةِ
وَمَنْ يَسَّرَ عَلَى مُعْسِرٍ يَسَّرَ اللَّهُ عَلَيْهِ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ
وَمَنْ سَتَرَ مُسْلِمًا سَتَرَهُ اللَّهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ
فِي عَوْنِ الْعَبْدِ مَا كَانَ الْعَبْدُ فِي عَوْنِ أَخِيهِ
“Barangsiapa yang
membebaskan satu kesusahan seorang mukmin dari kesusahan-kesusahan dunia, maka
Allah Azza wa Jalla akan melepaskannya dari satu kesusahan di antara
kesusahan-kesusahan akhirat. Barangsiapa memberikan kemudahan kepada orang yang
kesulitan, maka Allah Azza wa Jalla akan memudahkan dia di dunia dan akhirat.
Barangsiapa yang menutup aib seorang muslim, maka Allah Azza wa Jalla akan
menutupi aibnya di dunia dan akhirat. Dan Allah Azza wa Jalla akan selalu
menolong seorang hamba selama hamba itu menolong saudaranya [7]. [Diriwayatkan
oleh Imam Muslim dalam Shahih-nya].
Tiada ulasan:
Catat Ulasan