Jumaat, April 28, 2017

Kesan fitnah tersebar meluas

Khusus kepada penfitnah2 ulama dan yg lain2 secara umum..............................

saya terbaca kisah seorg yg memfitnah seorg ulama..Lalu dia mnyesal dan bertemu dgn ulama tersebut dan ingin memohon maaf.. Lalu ulama itu berkata..Dgn syarat..Nanti bila kamu dtg kemasjidku ini bawalah penyapu bulu ayam..Dlm perjalanan kamu cabutlah bulu2 ayam itu sampai habis.. Dia merasa pelik utk apa perbuatan itu.. Tapi ttp melakukannya kerana niat ingin memohon maaf.

Lalu dia melakukannya.. Hingga sampai d masjid..Dia berjumpa dgn ulama tersebut..Wahai habib..Aku telah buat spt yg tuan suruh..Hanya tinggal rotan saja..Bulu2 ayam itu aku cabut dan buang sepanjang perjalanan kemasjid tadi..

Apakah tuan telah memaafkan saya.. Ulama itu berkata.. Nanti bila kamu balik..kutip kembali bulu2 ayam yg kamu buang tadi dan bawa pdku esok..Org itu bertambah pelik.. Tadi suruh buang.. Ini suruh ambil kembali..Tp kerna ingin mmohon maaf lalu dia mlakukannya..

Keesokan hari..Dia berjumpa dgn tuan habib..Tuan..Sya hanya mampu kutip 2..3 helai saja drp byk yg aku buang.. Semua tlh d terbsng angin entah kemana..

Lalu habib itu berkata.. BEGITULAH DGN FITNAH yg kamu lakukan pdku..org yg mndengar akn mnyebarkan hingga ia entah kemana.. Jika kamu ingin mnarik kembali kamu tdk akan berdaya..Ia tersebar..Terus tersebar..

Aku maafkan kamu.. Bertaubatlah.. Lakukanlah apa yg harus kamu lakukan..

NAH..itulah dosa yg jaariah..Dosa fitnah Terus berjalan dsaat ia tersebar dan tersebar..Hingga tunggulah bala dunia atau azab akhirat yg akan menimpa..Pd sipelaku..Usahalah.. Temui org2 yg kau sebarkan fitnah utk mbetulkan kembali maruah orang yg difitnah..

Muhasabah Diri..

Tiada ulasan: