1. PENDAHULUAN
Setiap manusia di atas muka bumi berusaha mendapat rezeki untuk dirinya
dan keluarga. Setiap hari keluar dari pagi dan petang mencari sesuap nasi tanpa
mengira erti penat lelah.
Sabda Rasulullah Sollahu alaihi wasallam ?
عن عُمَرَ بْنَ
الْخَطَّابِ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ يَقُولُ إِنَّهُ سَمِعَ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ لَوْ أَنَّكُمْ تَتَوَكَّلُونَ عَلَى اللَّهِ
حَقَّ تَوَكُّلِهِ لَرَزَقَكُمْ كَمَا يَرْزُقُ الطَّيْرَ تَغْدُو خِمَاصًا
وَتَرُوحُ بِطَانًا
Dari Umar bin Al Khattab radhiyallahu anhu, bahwa
Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda: “Jika kalian bertawakal kepada Allah
dengan sebenar-sebenarnya tawakkal, nescaya Dia akan memberikan rezeki kepada
kamu sebagaimana Dia memberikan rezeki kepada seekor burung yang pergi pada
pagi hari dalam keadaan lapar dan kembali pada petang dalam keadaan kenyang.”
2. BERBAGAI CARA MENCARI REZEKI
Berbagai-bagai cara yang digunakan oleh manusia
mencari rezeki. Ada yang dengan sijilnya mencari kerja dan mendapat gaji kecil
atau besar berdasarkan kelulusan.
Ada juga yang dengan kemahirannya membuka
gedung-gedung untuk mencari rezeki, menjadi kaya raya dengan perniagaan
masing-masing. Mereka menghasilkan jumlah tempat kerja yang cukup banyak orang
orang lain pula.
﴿وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى وَلَا تَعَاوَنُوا
عَلَى الْإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ﴾
Dan berbantu bantulah di atas kebaikan dan takwa,
dan jangan sekali-kali berbantu-bantu di atas dosa dan permusuhan – al-Maidah 2
Juga ada yang mendapat durian runtuh dari harta
pusaka yang diwarisi dari ayah ibu yang meninggal. Mereka dihiburkan oleh Allah
dan mengubati kesedihan mereka dengan mata benda dunia.
Daripada pekerjaan yang berbagai-bagai ini datanglah
rezeki ini untuk kegunaan manusia. Maka pendapatan yang diperolehi ini
terbahagia kepada dua iaitu :
a) Punca yang halal lagi baik.
b) Punca yang haram lagi keji.
c) Punca yang tidak dipastikan
halal dan haramnya.
2.1
PUNCA YANG HALAL LAGI BAIK
2.1.1 Bersifat
Halal Dan Baik
يَا أَيُّهَا النَّاسُ كُلُوا
مِمَّا فِي الْأَرْضِ حَلَالًا طَيِّبًا وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ
ۚ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ
Wahai manusia makanlah di dunia ini sesuatu yang
halal dan baik, jangan kamu ikuti langkah-langkah syaitan, kerana dia
sesungguhnya adalah musuh kamu yang nyata - Ayat 168 al- Baqaah
Dengan cara apapun yang dilakukan untuk mendapat
rezeki, hendaklah dipastikan bahawa caranya mesti halal dengan maksud dizinkan
oleh Allah Ta’ala :
عن أبي هريرةَ -رَضِي
اللهُ عَنْهُ- قالَ: قالَ رسولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ:
إِنَّ اللهَ تَعَالَى طَيِّبٌ لاَ
يَقْبَلُ إِلاَّ طَيِّبًا، وإِنَّ اللهَ أَمَرَ الْمُؤْمِنِينَ بِمَا أَمَرَ بِهِ
الْمُرْسَلِينَ، فَقَالَ تَعَالَى: {يَأَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُواْ
مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوا صَالِحًا}، وَقَالَ تَعَالَى: {يَأَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا
كُلُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ}.
Hadis dari Abi Hurairah berkata, Rasulullah sollahu alaihi wasallam
bersabda :
Sesungguhnya Allah Ta’ala baik tidak menerima melainkan yang baik-baik
dan berbuat dengan amalan-amalan soleh.
Firman Allah Ta’ala : Wahai orang beriman makan dari yang baik-baik
sesuatu yang direzekikan. kepada kamu
2.1.2 Mengambil Berat Terhadap Halal Dan Haram
Kisah Ashabul Kahfi :
فَابْعَثُوا
أَحَدَكُم بِوَرِقِكُمْ هَٰذِهِ إِلَى الْمَدِينَةِ فَلْيَنظُرْ أَيُّهَا أَزْكَىٰ
طَعَامًا فَلْيَأْتِكُم بِرِزْقٍ مِّنْهُ وَلْيَتَلَطَّفْ وَلَا يُشْعِرَنَّ
بِكُمْ أَحَدًا
utuslah salah seorang dari kamu, membawa wang perak kamu ini ke bandar;
kemudian biarlah dia mencari dan memilih mana-mana jenis makanan yang lebih
baik lagi halal (yang dijual di situ); kemudian hendaklah ia membawa untuk kamu
sedikit habuan daripadanya; dan hendaklah ia berlemah-lembut dengan
bersungguh-sungguh (semasa di bandar); dan janganlah dia melakukan sesuatu yang
menyebabkan sesiapapun menyedari akan hal kamu.
2.2 PENDAPATAN DARI JUAL BELI
وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ
وَحَرَّمَ الرِّبَا ۚ
Dan Allah halalkan jual beli dan mengharamkan riba – Al Baqarah 275
2.2 PERNIAGAAN
عَنِ الْحَسَنِ , عَنْ
أَبِى سَعِيدٍ , عَنِ النَّبِىِّ صلى الله عليه وسلم قَالَ:التَّاجِرُ الصَّدُوقُ
الأَمِينُ مَعَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ.أخرجه يَعْلَى
Peniaga yang benar serta jujur bersama para Anbiya’, orang-orang benar
dan para Syuhada’ – Abu Ya’la.
3. PUNCA HARAM
3.1 Punca Pendapatan Di Tanya di Akhirat
عَنْ أَبِي بُرَيْدَةَ الأَسْلَمِيِّ , رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ , قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لا
تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ : عَنْ
مَالِهِ مِنْ أَيْنَ اكْتَسَبَهُ وَفِيمَا أَنْفَقَهُ ؟ وَعَنْ عِلْمِهِ مَا ضَيَّعَ
مِنْهُ ؟ وَعَنْ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلاهُ ؟ وَعَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ ؟ "
Tiadak berganjak tapak kaki seseorang pada hari kiamat sehingga ditanya
tentang empat perkara : Tentang hartanya dari mana diperolehi dan ke mana
dibelanjakan, tentang ilmu adakah diamalkan dan tentang masa mudanya kemana digunakan
dan tentang umornya apa yang dilakukannya.
3.2 Pengamalan Riba Akhir Zaman
عنْ أَبِي هُرَيْرَةَ , عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " لَيَأْتِيَنَّ
عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ لا يُبَالِي الْمَرْءُ بِمَا أَخَذَ الْمَالَ بِحَلالٍ
أَوْ حَرَامٍ " .
Daripada Abu Hurairah
r.a berkata: Bersabda Rasulullah s.a.w; “Akan datang suatu zaman
seseorang tidak mempedulikan dari mana ia mendapatkan harta, apakah dari sumber
yang halal atau pun haram”.H.R. an-Nasa’
3.3 Riba Dan Debunya
عَنْ أَبِي
هُرَيْرَةَ , أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : " يَأْتِي عَلَى النَّاسِ زَمَانٌ
يَأْكُلُونَ فِيهِ الرِّبَا " ، قَالَ : قِيلَ لَهُ : النَّاسُ كُلُّهُمْ ؟
قَالَ : " مَنْ
لَمْ يَأْكُلْهُ مِنْهُمْ ، نَالَهُ مِنْ غُبَارِهِ " .
Akan datang kepada manusia zaman mereka makan sesuatu yang diperolehi dari
punca riba, dikatakan “semua?” Rasuullah bersabda, jika bukan semua yang makan
dari hasil riba, tetapi juga terkena debu-debunya.
الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ
إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ۚ ذَٰلِكَ
بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا ۗ
Orang-orang yang memakan riba
tidak dapat berdiri melainkan seperti berdirinya orang yang kemasukan setan
karena gila.(105) Yang demikian itu karena mereka berkata bahwa jual beli itu
sama dengan riba, padahal Allah telah menghalalkan jual beli dan mengharamkan
riba. Barang siapa mendapat peringatan dari Rabbnya lalu dia berhenti, maka apa
yang telah diperoleh dahulu menjadi miliknya(106) dan urusannya (terserah)
kepada Allah. Barang siapa mengulangi, maka mereka itu penghuni neraka, mereka
kekal di dalamnya.
يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ
كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيمٍ
Allah memusnahkan riba
dan menyuburkan sedekah. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang tetap dalam
kekafiran dan bergelumang dosa – Al Baqarah 276.
3.3.1 Makan Rasuah
لعن
رسول الله صلى الله عليه وسلم الراشي والمرتشي
Rasulullah melakna pemberi rasuah dan penerima
rasuah – Disahkan oleh Al Bani.
4. PERKARA SYUBAHAT
عَنِ الشَّعْبِيِّ ،
قَالَ : سَمِعْتُ النُّعْمَانَ بْنَ بَشِيرٍ ،
يَقُولُ : سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : " الْحَلالُ
بَيِّنٌ وَالْحَرَامُ بَيِّنٌ ، وَبَيْنَهُمَا أُمُورٌ مُتَشَابِهَاتٌ لا
يَعْلَمُهَا كَثِيرٌ مِنَ النَّاسِ ، فَمَنِ اتَّقَى الشُّبُهَاتِ اسْتَبْرَأَ
لِدِينِهِ وَعِرْضِهِ ، وَمَنْ وَقَعَ فِي الشُّبُهَاتِ وَقَعَ فِي الْحَرَامِ ،
كَالرَّاعِي يَرْعَى حَوْلَ الْحِمَى يُوشِكُ أَنْ يَرْتَعَ فِيهِ ، أَلا لِكُلِّ
مَلِكٍ حِمًى ، وَإِنَّ حِمَى اللَّهِ مَحَارِمُهُ ، أَلا وَإِنَّ فِي الْجَسَدِ
مُضْغَةً ، إِذَا صَلَحَتْ صَلَحَ الْجَسَدُ كُلُّهُ ، وَإِذَا فَسَدَتْ فَسَدَ
الْجَسَدُ كُلُّهُ ، أَلا وَهِيَ الْقَلْبُ
“Dari Abu Abdullah An-Nu’man
bin Basyir r.a. katanya : saya telah mendengar Rasulullah SAW bersabda : ‘
Sesungguhnya yang halal itu terang ( jelas ) dan yang haram itu terang, dan di antara
keduanya pula terdapat pekara-pekara yang syubahat ( tidak terang halal atau
haramnya ) yang tiada diketahui oleh orang ramai. Orang yang memelihara dirinya
dari pekara-pekara yang syubahat itu adalah seperti orang yang melindungi agama
dan kehormatan dirinya. Orang yang tergelincir ke dalam pekara syubahat itu
akan tergelincir masuk ke dalam pekara haram. Laksana seorang pengembala di
pinggir sebuah tempat larangan, yang akhirnya lalai dan masuk ia ke dalam
tempat larangan itu. Adapun bagi setiap raja sebuah tempat larangan, dan tempat
larangan Allah itu adalah pekara-pekara yang diharamkanNya. dan ketahuilah pada
setiap jasad itu seketul daging. Andainya ia baik, baiklah seluruh jasad itu
dan sekiranya ia rosak maka rosaklah seluruh jasad itu. Itulah hati.”
5. KESAN REZEKI TIDAK HALAL
5.1 Doa Tidak Maqbul
ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيلُ السَّفَرَ
أَشْعَثَ أَغْبَرَ، يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّماءِ يا رَبُّ.. يا رَبُّ،
وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ، وَمَشْرَبُهُ حَرَامِ، وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ، وَغُذِّيَ
بِالْحَرَامَ، فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لَهُ؟)) رواه
مُسْلمٌ.
Kemudian Rasulullah menyebut seorang lelaki, jauh perjalanan, berdebu
kepalanya, kusut masai keadaannya, ia menadah tangan ke langit sambil berkata
“Wahai Tuhan! Wahai Tuhan!” tetapi makanannya haram, minumannya haram, bajunya
haram, disuapkan dengan yang haram, bagaimanakah ia dikabulkan doanya?
5.2 Masuk Neraka
روى
الترمذي (614) وحسنه عَنْ كَعْبِ بْنِ عُجْرَةَ رضي الله عنه قَالَ : قَالَ
رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ :
لَا
يَرْبُو لَحْمٌ نَبَتَ مِنْ سُحْتٍ إِلَّا كَانَتْ النَّارُ أَوْلَى بِهِ) وصححه
الألباني في "صحيح الترمذي" .
Tidak tumbuh daging yang berkembang
dengan yang haram, melainkan neraka lebih baik baginya - Termizi
ورواه أحمد (14032) من حديث
جابر بن عبد الله رضي الله عنهما ، ولفظه :
(لَا
يَدْخُلُ الْجَنَّةَ لَحْمٌ نَبَتَ مِنْ سُحْتٍ ، النَّارُ أَوْلَى بِهِ) وإسناده
جيد ، وانظر سلسلة الأحاديث الصحيحة (2609
Tidak masuk syurga daging yang
tumbuh dari yang haram, neraka lebih baik untuknya.
فَإِن لَّمْ تَفْعَلُوا
فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِّنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ
Jika kamu tidak berhenti (dari
makan riba) maka izinkan kamu diperangi oleh Allah dan RasulNya – Al Baqarah
279
وقال
الشيخ ابن جبرين رحمه الله : الأكل إذا كان طيباً كان البدن
طيباً ، وسلم من العذاب ، وإذا تغذى البدن على حرام كان البدن آثماً أو نجساً
Kata Syeikh Ibnu Jabarain
rahimahuLLAH :
Makanan jika baik badanpun jadi
baik selamatlah dari azab, jika di berikan pada badan yang haram maka badan
jadi berdosa dan najis.
5.4 Hartanya Tidak Berkat
5.5 Jiwa Jadi Keras Dan Sukar
Terima Kebaikan
5.6 Sukakan Maksiat dan
Kejahatan
5.7 Sukar menemui kebaikan pada
segala perbuatannya.
6. PENUTUP
يا حكيم إنّ هذا المال خضرة حلوة فمن أخذه
بسخاوة نفس بورك له فيه، ومن أخذه بإشراف نفس لم يبارك له فيه، كالذي يأكل ولا يشبع
Ertinya : Wahai
Hakim, sesungguhnya harta merupakan seperti buahan yang subur, manis lagi
disukai, barangsiapa yang
mengambilnya dengan jiwa yang zuhud (dan tidak meminta-minta) nescaya akan diberkati baginya pada
harta itu, barangsiapa
mengambilnya dengan tinggi diri (serta tamak) tiada
berkat di dalamnya, sebagaimana orang yang makan tetapi tidak kenyang"
(Riwayat Al-Bukhari dan Muslim)
إن من الناس مفاتيح للخير مغاليق للشر وإن من الناس مفاتيح
للشر مغاليق للخير فطوبى لمن جعل الله مفاتيح الخير على يديه وويل لمن جعل الله
مفاتيح الشر على يديه
Ertinya : Dari
kalangan manusia ada yang menjadi kunci kebaikan dan penutup serta penghalang
kepada kejahatan. Dan ada pula yang menjadi kunci kejahatan dan penutup
kebaikan, bergembiralah bagi sesiapa yang dijadikan oleh Allah sebagai kunci
kebaikan di tangannya, dan celakalah mereka yang kunci kejahatan di tangannya (
Riwayat Ibn Majah : Sohih )
Tiada ulasan:
Catat Ulasan