Rabu, Mei 12, 2010

BINATANGPUN SAYANGKAN ANAKNYA

Cerita burung merbah mengingatkan saya tentang kisah seekor ibu itik dan beberapa ekor anaknya yang sedang berjalan menuju ke sebuah kolam pada suatu hari. Anak-anak itik tersebut kelihatan begitu gembira sekali mengikut ibu mereka. Tiba-tiba ibu itik telah ternampak seekor musang tidak jauh dari situ. Musang itu sedang mengintai ibu itik dan anak-anaknya. Ibu itik segera menyuruh anak-anaknya cepat-cepat bergerak masuk ke dalam kolam. Ibu itik mula mengembangkan sedua-dua belah sayapnya sambil menyeret ke tanah. Dia berjalan terhuyung hayang seolah-olah dia tercedera.

Apabila musang melihat keadaan ini, dia rasa sangat suka, dia berkata pada dirinya “nampaknya ibu itik kesakitan dan tak dapat terbang, sudah tentu senang akau menangkapnya dan memakannya” Musang segera menerkam ke arah ibu itik itu, Musang menyangka ibu itik itu kepenatan dan dia semakin menghampiri ibu itik tersebut. Apabila musang itu telah hampir, sepantas kilat, ibu itik mengembangkan sayapnya dan terbang ke udara. Ibu itik terbang mendapatkan anak-anaknya yang berada di tengah-tengah kolam. Musang seakan-akan tidak percaya dengan apa yang dialaminya. Dia tidak dapat menangkap ibu itik dan anak-anaknya yang berada di tengah kolam tersebut.
Ibu itik lari menjauhi anak-anaknya. Musang itu masih lagi mengejar ibu itik tersebut. Anak-anak itik itu telah berada jauh daripada musang tersebut. Mereka telah terselamat dan sedang menuju ke kolam. Ibu itik itu berhenti berlari dan menarik nafas lega bila melihat anak-anaknya telah berada di dalam kolam.

Binatang pun tahu sayangkan anak-anak dan berusaha sedaya upaya untuk melindungi mereka dari segala bahaya. Tapi hairan, manusia yang Allah bagi akal untuk berfikir, sampai hati pula mencampakkan anak merata-rata..dalam tong sampah, dalam sungai, dalam tandas, dalam longkang dan sebagainya. Entah di mana letaknya perasaan kasih dan sayang terhadap darah daging sendiri. Jika manusia tidak tahu kasih kepada anak sendiri, di mana letaknya taraf mereka..tentu lebih rendah dari binatang. Betapa malunya manusia kepada binatang...
*****Article ini dipetik dari blog cikgu izzuddin.

Tiada ulasan: