Selasa, April 14, 2009

Nak Senang Akhirat Atau Dunia ?

Assalamualaikum
Lama dah tak menulis, agak sibuk minggu ni. Kali ni nak kongsi dengan teman-teman semua tentang satu perkara. Masa saya ke UM jumpa beberapa pensyarah, rakan-rakan lama ketika menuntut di Jordan dulu. Ada jugak salah seorang yang bekerja sebagai hakim Mahkamah Syariah. Semasa sedang berbual-bual, keluarlah cerita tentang kerja masing-masing. Saya tanya "kerja apa yang paling mudah urusan?". Salah seorang pensyarah tanya balik "Mudah akhirat ke, mudah dunia?". Spontan soalan saya itu dijawab dengan soalan lain. Begitu cepat jawapan diberikan. Jawapan yang diberikan itu rengkas tetapi menjelaskan betapa sibuknya di dunia, betapa susahpun di dunia, susah lagi di akhirat.
Kerja-kerja yang kita lihat menerima tekanan dan tanggungjawab besar, akan banyaklah soal jawabnya di akhirat nanti, kalau kerja-kerja yang agak mudah dan kurang tanggungjawabnya agaknya kuranglah soal jawabnya di akhirat.
Rasulullah sendiripun pernah berdoa "YA Allah, masukkan aku dalam golongan orang miskin!", mendengar doa baginda ini isteri baginda Siti Aisyah ingin sedikit penjelasan mengenainya. Baginda menjawab "kerana orang miskin lebih dulu masuk syurga dari orang kaya!". Jawapan ini menampakkan kepada kita betapa susahnya perhitungan terhadap orang kaya kerana hartanya.
Begitulah juga dengan tanggungjawab kerja, kalau orang itu hakim, maka tanggungjawab di sebalik hukuman yang diputuskannya amat besar dan mempunyai kaitan dengan akhirat. Kerja sebagai guru dan pensyarah juga besar juga tanggungjawabnya, silap didikan yang diberikan, kita akan menanggungnya di akhirat. Berat tu. Memang semeua perkara yang kita lakukan di atas muka bumi ini akan dipertanggungjawab oleh ALlah, kita kena jawap dan jelaskan. Kalau hal-hal kecil seperti masalah kencingpun di tanya, bagaimana pulak hal-hal besar seperti politik ke, ekonomi ke, undi ke dan sebagainya. Allah berfirman dalam surah Luqman :
"Apapun jua yang dilakukan walaupun sebesar biji sawi, lalu perlakuan itu disembunyikan di dalam batu besar atau di langit atau di dalam bumi, perbuatan itu tetap akan dibawa di hadapan Allah untuk dihitung".
Saya merasakan jawapan sahabat saya itu perlu dikongsi bersama dalam blog ini, agar kita semua merasai akan perhitungan Allah di akhirat adalah sesuatu yang hebat dan dahsyat. Semoga Allah menyelamatkan kita dari perhitungan yang lama dan panjang, dan moga-moga Allah menyelamatkan kita dari api neraka. Wallahu a'lam.

Tiada ulasan: