Isnin, April 06, 2009

KESAKITAN RASULULLAH SEBELUM WAFAT

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال : خطب رسولُ الله صلى الله عليه وسلم الناسَ وقال : "إن الله خيّر عبدا بين الدنيا وما عندَ الله فاختارُ ذلك العبدُ ما عندَ الله" قال : فبكى أبو بكر فعجبنا ببكائه أن يُخبَر رسول الله صلى الله عليه وسلم عن عبدٍ خير. فكان رسول الله صلى الله عليه وسلم هو المُخيرَّ وكان أبو بكر أعلمنا
Dari Abi Saeed al-Khudri katanya : Rasulullah berceramah kepada manusia dengan katanya "Sesungguhnya ALLAH telah memberi pilih kepada seorang hamba di antara dunia dengan apa yang di sisi ALLAH, lalu hamba itu memilih apa yang di sisi ALLAH", mendengar ceramah nabi itu lalu menangislah Saidina Abu Bakar, apabila baginda memberitahu tentang pilihan hamba itu. Orang yang diberi pilih itu ialah baginda Sollahu 'alaihi wasallam.
Hadis ini ialah adalah isyarat kepada hampirnya baginda Sollahu 'alaihi wasallam meninggal dunia, akan tetapi maksud perkataan baginda ini hanya difahami dan di tangkap maksudnya oleh Saidina Abu Bakar.
Kata Al-Hafiz Ibnu Al-Hajar : Adalah Abu Bakar faham tanda kepada isyarat yang nabi cuba nyatakan, yang mana baginda akan gering hingga wafat baginda, sebab itulah yang menyebabkan Abu Bakar menangis.
Bersambung Insya ALLAH.

Tiada ulasan: