Ahad, Januari 18, 2009

KEMENANGAN SEBAGAI HADIAH KEGIGIHAN PERJUANGAN

Salam untuk semua......
Berjuang adalah kerja kita. Menang atau kalah persoalan kedua. Dalam hati memang nak menang, tapi tidak bermakna kalau kalah maka tak berjuang, maksudnya perjuangan itu adalah tuntutannya, bukan kemenangan itu yang asas utama. Menang memang kita mahu, tapi mesti jelas mana satu yang lebih berbentuk asas dan pokok.
Jangan lupa bahawa perjuangan ini ada orang yang memulainya. Orang-orang dulu, golongan lalu yang berhadapan dengan terlalu banyak kerenah dan kesukaran. Mereka berjuang bermati matian tanpa penat dan lelah. Mereka umpama orang yang menanam sepohon pokok, pokok itu berbuah ketika orang menanamnya telah tiada, tetapi dirasai dan dikecapi oleh orang yang datang kemudian.
Inilah yang perlu disedari oleh pejuang-pejuang muda sekarang ini, mereka bukan yang memulakan perjuangan tetapi meneruskannya perjuangan orang lama yang telah lama berjuang.
Hasilnya ialah kemenangan yang mula kelihatan sekarang ini. Terasa kemenangan ini adalah hasil dari perjuangn orang-orang tua kita dulu. Nama mereka masih lagi kedengaran di sebut-sebut.
Al Marhum Ustaz Fadhil Nur adalah antara saf pejuang Islam yang pergi meninggal terlalu banyak hasilan perjuangannya. Rasanya jasa al marhum memang tidak dapat dinafikan oleh sesiapapun jua.
Orang-orang tua yang lain juga seperti Al Marhum Daud Samad, Menteri Besar terengganu masa PAs perintah Terengganu satu ketika dulu. Orang yang juga mati dalam perjuangan seperti "Samad Gol" yang mati kena tetap sewaktu keluar dari dewan Zulkifli di Kota Bharu, al marhum juga adalah salah seorang yang berjasa dalam perjuangan ini.
Tokoh-tokoh kita yang lain seperti Prof Zulkifli, sebelum beliau Dr. Burhanuddin al Helmey juga adalah saf pejuang Islam yang berjasa besar kepada perjuangan.
Semua pejuang yang menerima pesaka perjuangan mereka perlu ingat tentang jasa mereka ini, kita jangan lupa kepada usaha-usaha mereka.
Rebahnya BN dalam p/raya kecil p036 Kuala Terengganu merupakan petanda awal untuk penolakkan total rakyat kepada kerajaan yang ada sekarang. Memang sukar pihak kerajaan menerima kekalahan yang dikira terlalu pahit untuk ditelah.
Kemenangan ini adalah hasil daripada kejituan perjuangan, kematangan perjuangan serta kematangan kerja-kerja jama'i yang memang menjadi satu syarat utama kepada setiap perjuangan.
Pihak kerajaan mesti ingat bahawa Rasulullah pernah menyebut "kamu akan ditimpa dengan dua penyakit, iaitu al wahnu, maksudnya ialah sukakan dunia bencikan mati", harta dan kekayaan adalah perosak kepada perjuangan tidak kira pihak kerajaan ataupun pihak pejuang-pejuang Islam. Kekayaan akan memakan dan menafikan perjuangan seseorang. Inilah pemusnah kepada kematangan perjuangan.
Pangkat juga adalah punca kekalahan dan kelemahan yang dilahirkan daripada kekayaan. Ini juga dikejar oleh manusia tidak kira siapapun. Semua pihak perlu beringat-ingat tentang penyakit ini yang menjadikan manusia hilang pertimbangan.
Perjuangan mesti diteruskan, agar Islam yang dibawa dapat didaulatkan di atas muka bumi. Sesiapa yang lupa kepada kerja membawa Islam ini akan tercicir dari amanah Islam ini, mereka akan mencari bentuk perjuangan yang lain, dan disinilah mulanya kejatuhan seseorang atau sesuatu kumpulan.
Kita harap agar perjuangan ini kekal dengan kemurniaanya, serta kejituannya juga mempunyai ciri-ciri pejuangan Islam yang sebenarnya.
Sekadar luahan dan keluhan sebentar.

Tiada ulasan: