Isnin, Januari 19, 2009





Assalamualaikum, kepada semua rakan-rakan sila baca surah di bawah. Insya' ALLAH sama-sama kita tadabburnya dengan khusyuk dan tawadu':


{1] Apabila datang pertolongan Allah dan kemenangan (semasa engkau wahai Muhammad berjaya menguasai negeri Mekah);
[2] Dan engkau melihat manusia masuk dalam agama Allah beramai-ramai;
[3] Maka ucapkanlah tasbih dengan memuji Tuhanmu dan mintalah ampun kepadaNya, sesungguhnya Dia amat menerima taubat.




Surah ini adalah surah yang menjelaskan tentang cara-cara menyambut kemenangan. Bila kita membacanya dan tadabbur semua ayatnya dari ayat pertama hingga ke tiga, jelaslah bahawa Allah menyarankan kepada kita melakukan perkara-perkara berikut bila kita menerima kejayaan dan kemenangan iaitu :
1} Bertasbihlah sebanyak mungkin;
2} Bertaubatlah sebanyak mungkin.
Inilah dua perkara yang perlu dilakukan oleh sesiapa yang menang, terutama para duat (Pendakwah) yang menang dan berjaya dalam perjuangan mereka. SUJUD SYUKUR juga amat digalakkan untuk kita lakukan. Sujudlah pada ALLAH yang menganugerahkan kemenangan kepada kita. DIA yang menentukan kita menang. Kemenangan itu pula adalah kemenangan untuk memberikan suntikan semangat untuk terus menyambung perjuangan.
Ingatlah saudara-saudara sekelian, kemenangan itu kurniaan ALLAH, untuk menguji kita, firman ALLAh dalam surah al-Ankabut ayat 3 :
{Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.}
Biarlah kemenangan yang kita terima ini kita terimanya dengan penuh rasa khusyuk pada ALLAh azzwajalla. Biar kelihatan kelainannya menyambut kemenangan, sambutan penuh dengan ucapan zikir dan tahmid kepada ALLAh. Itulah sepatutnya. Mudah-mudahan kita semua bersaksai bahawa setiap kemenangan itu pasti akan datang, dengan syarat pejuang Islam sentiasa tawadu' kepada ALLAH.
Sekian sahaja untuk renungan bersama.




Tiada ulasan: