Rasulullah sollahu
alaihi wasallam pernah bersabda tentang kedatangan Mujaddid yang bermaksud
pembaharu agama pada setiap hujung seratus tahun, hadisnya sebagaimana berikut.
Dari Abu Hurairah
ra., telah meriwayatkan dari Rasulullah saw bahawa baginda bersabda:
إِنَّ اللَّهَ يَبْعَثُ
لِهَذِهِ الْأُمَّةِ عَلَى رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُجَدِّدُ لَهَا
دِينَهَا
Sesungguhnya Allah
mengutus untuk umat ini, pada setiap akhir seratus tahun, orang yang
memperbaharui untuk umat agama mereka
(HR Abu Dawud no. 4291, Disahihkan oleh
as-Sakhawi di al-Maqâshid al-Hasanah (149) dan al-Albani di as-Silsilah ash-Shahîhah
no. 599)
Dalam pada itu terdapat
juga hadis yang lain yang agak sama dengan hadis tersebut, Kata Ahmad bin
Hambal, diriwayatkan dari Rasulullah Sollahu alaihi wasallam :
إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى
يُقَيِّضُ فِي رَأْسِ كُلِّ مِائَةِ سَنَةٍ مَنْ يُعَلِّمُ النَّاسَ دِينَهُمْ
Sesungguhnya Allah
membatasi pada penghujung setiap seratus tahun orang yang mengajarkan
masyarakat agama mereka.
Seorang mujaddid
tentunya orang yang sangat berpengaruh pada masanya, ia mesti memiliki syarat
khusus sebagaimana yang disebutkan Ibnu Ziyâd dalam kitab Ghayah Talkhis
al-Murâd fî Fatawa Ibn Ziyâd, yaitu:
ومن شروط المجدد أن تمضي
المائة … وينصر السنة في كلامه، وأن يكون جامعاً لكل فنّ، وكونه فرداً كما هو
المشهور في الحديث وعند الجمهور.
“Di antara
syarat-syarat seorang mujaddid yaitu melampaui seratus tahun, menolong sunnah
serta kalamnya, menguasai seluruh fann ilmu, dan dia tunggal sebagaimana
pendapat yang masyhur dalam hadis menurut jumhur ulama.”
Dua hadis di atas
yang menyebut tentang tempoh seratus tahun boleh pula di kaitkan dengan hadis
lima peringkat pemerintahan yang pernah disabdakan baginda sollahu alaihi
wasallam. Sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam :
أخبر رسول الله صلى الله
عليه وسلم عن فترات الحكم في حياة المسلمين فقال: تكون النبوة فيكم ما شاء الله أن
تكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة فتكون ما شاء
الله أن تكون ثم يرفعها إذا شاء الله أن يرفعها ثم تكون ملكا عاضا فيكون ما شاء
الله أن يكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم تكون ملكا جبرية فتكون ما شاء الله
أن تكون ثم يرفعها إذا شاء أن يرفعها ثم تكون خلافة على منهاج النبوة ثم سكت.
Telah mengkhabarkan Rasulullah
SAW telah : “Telah berlaku zaman pemerintahan Nubuwwah ke atas kamu, maka
berlakulah zaman pemerintahan nubuwwah sebagaimana yang Allah kehendaki.
Kemudian Allah mengangkat zaman itu seperti yang Dia kehendaki.” Kemudian
belakulah zaman pemerintahan Khulafa’ Ar Rasyidin yang berjalan sepertimana zaman
Kenabian. Maka berlakulah zaman itu sebagaimana yang Allah kehendaki. Kemudian
Allah mengangkatnya. Lalu berlakulah zaman pemerintahan yang mengigit (Zaman
Fitnah - keamiran / beraja / zaman kesultanan) Berlakulah zaman itu seperti
yang Allah kehendaki. Kemudian Allah mengangkatnya pula. Kemudian berlakulah
zaman penindasan dan zaman penzaliman (Zaman pemerintahan diktator dan
demokrasi) dan berlakulah zaman itu seperti mana yang Allah kehendaki. Kemudian
berlakulah pula zaman kekhalifahan (Imam Mahdi dan Nabi Isa as) yang berjalan
di atas cara hidup Zaman Kenabian.” Kemudian Rasulullah SAW pun
diam....(Kiamat)
(Hadis ini diriwayatkan oleh Imam Ahmad
bin Hanbal R.H dari Sahabat Rasulullah Nuaman bin Basyir R.A dari Huzaifah R.A
di dalam kitabnya Musnad Al Imam Ahmad bin Hanbal, Juzuk 4, halaman 273. Juga
terdapat dalam kitab As-Silsilatus Sahihah, Jilid 1,hadis nombor 5.)
Pemerintahan
Pertama Hingga Ke 3
Dalam hadis di atas
memaklumkan bahawa tiga pemerintahan telahpun berlalu, iaitu pemerintahan
nubuwwah, pemerintahan Khulafa’ Ar Rasyidin dan pemerintahaan yang menggigit.
Pemerintahan
Nubuwwah bermaksud pemerintahan baginda Rasulullah sollahu alaihi wasallam yang
berakhir dengan kewafatan baginda pada tahun 11 Hijrah.
Pemerintahan Ke 2
ialah pemerintahan sahabat yang empat, iaitu Saidina Abu Bakar, Saidina Umar,
Saidina Usman dan Saidina Ali rodiyallahu anhum ajma’in. Pemerintahan ini
berakhir dengan Khalifah Ali Rodiyalah anhu.
Pemerintahan
Keempat & Kelima
Pemerintahan keempat
yang digelar dalam hadis tersebut pemerintahan yang menyombong. Digelar dengan
gelaran tersebut kerana pemerintah-pemerintah peringkat ini meninggalkan
perlaksanaan hukum-hukum Al Quran dan As Sunnah.
Peringkat keempat
ini sedang berlangsung sekarang, ramai juga ulama yang mengatakan peringkat
keempat ini bermula dari jatuhnya Khilafah Othmaniah di Turki iaitu dari tahun
1924 hingga sekarang ini. Jika dikaitkan dengan hadis 100 tahun di atas, maka
jumlahnya tahun 2024.
Berdasarkan hadis
100 tahun di atas menunjukkan bahawa tempoh pemerintahan ke 5 sudah sangat
hampir. Juga memberi kita satu fahaman bahawa Mujaddid bagi hujung 100 tahun
ketika zaman kita ini bakal datang dalam masa terdekat, dan kemungkinan
mujaddid tersebut ialah Imam Mahdi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan