Isnin, Mac 11, 2019

Makalah Ke 2 - Prihal Ulama

Pertama
قال عليه السلام : عليكم بِمُجَاْلَسَةِ العُلماءِ واسْتِماعِ كلامِ الحُكماءِ فإنَّ الله تعالى يُحيي القلبَ الميِّتَ بنُورِ الحِكمةِ كما يُحيي الأرضَ المَيتَةَ بِماءِ المَطَر
Nabi Saw telah bersabda : “Hendaklah kalian duduk bersama ulama dan mendengarkan perkataan mereka yng bijaksana, kerana sesungguhnya Allah ta’ala menghidupkan hati yang mati dengan cahaya hikmah, sebagaimana Allah menghidupkan bumi yang mati dengan air hujan.

Kedua

وفي رواية الطبراني عن أبي حَنِيْفةَ : جَاْلِسُوا الكُبراءَ وسَاْئِلوا العلماء وخالِطُوا الحُكماء
Dan di dalam hadis riwayat Imam Thabrani dan Abu Hanifah : “Pergaulilah pembesar-pembesar dan bertanyalah kepada ulama dan pergaulilah para hukama”.


Ketiga
وفي روايةٍ : جالِسِ العلماءَ وصاحِبِ الحُكماءَ وخالطِ الكُبراءَ
Dan di dalam satu riwayat: “duduklah bersama ulama pergaulilah para hukama, dan campurilah para pembesar ulama’.

Keterangan Ulama terbahagi menjadi 3 golongan :

a.    Ulama yang sangat ahli di dalam hukum-hukum Allah Ta’ala, iaitu ulama penasihat yang disebut’ أصحاب الفتوى

b.    Ulama yang sangat ma’rifat akan zat Allah yang disebut Hukama’

c.    Kedua golongan ulama ini sama-sama menitikberatkan kepada upaya perbaikan tingkah laku atau akhlak. Sebab, hati mereka selalu melihat dengan ma’rifatnya terhadap Allah dan selalu terbuka dengan cahaya keagungan Allah.

d. Al Kubara’ (ulama-ulama besar).

Sesungguhnya mencampuri ahli Allah dapat menghasilkan situasi yang terpuji. Lirikannya lebih memberi manafaat daripada ucapannya. Dan barangsiapa yang lirikannya memberi manafaat kepadamu, maka bermanafaatlah ucapannya, dan barang siapa yang lirikannya tidak memberi manafaat kepadamu, maka ucapannyapun tidak akan manafaat.

Dalam cerita : Imam Suhrawardi mengelilingi sebahagian masjid Khaif di Mina. Ia berjabat tangan dengan orang banyak. Orang-orang bertanya kepadanya di dalam, lalu ia menjawab “sesungguhnya Allah mempunyai beberapa hamba yang apabila mereka melihat kepada seseorang, mereka mengusahakan agar orang yang dilihatnya bahagia, maka saya sedang mencarinya.
   
Keempat
قال النبي صلى الله عليه وسلم سيأتي زمانٌ على أمتي يَفِرون منَ العلماءِ والفُقَهاءِ فيَبْتَلِيْهِم اللهُ بثلاثِ بَلِيَّاتٍ : أولها يَرفَعُ اللهُ البرَكةَ منْ كَسْبِهِم والثانية يُسَلِّطُ الله تعالى عليهم سُلطاناً ظالما والثالثةُ يَخْرُجُون من الدنيا بغير إيمانٍ

Nabi SAW telah bersabda “akan datang suatu masa kepada umatku, di mana mereka lari dari ajaran para ulama dan fuqaha’, maka Allah akan menurunkan bala (musibah) kepada mereka dengan 3 macam musibah iaitu

§  Allah menghilangkan berkat dari usahanya.
§  Allah menjadikan raja yang zalim buat mereka.
§  Allah akan mengeluarkan mereka dari dunia (mati) tanpa iman

Makalah Ke 2 Muka Surat 14 hingga 16

Penerbit Pustaka Amani Jakarta

Tiada ulasan: