Selasa, Disember 26, 2017

Sekadar keluhan....

Bila jiwa terasa panggilannya semakin hampir, ku tenung wajah anak-anak dan isteriku, sebak datang menerpa bertalu-talu. Anak-anak yang masih bersekolah memerlukan ayahnya untuk teruskan hidup mereka. Tapi kukira penjagaan Allah lebih sempurna dari penjagaan seorang ayah. 

Terkadang terfikir di benak, bagaimana keadaan isteriku yang keseorangan mendidik anak-anak? Mampukah dia mengharunginya seorang diri, selama ini walaupun masih kurang sempurna pendidikan anak-anak, tapi sekurang-kurangnya aku masih di sisinya buat penguat jiwa.

Inilah butiran hidup yang dibimbangi oleh setiap manusia. Bimbang sesuatu terjadi kepada keluarganya ketika ketiadaannya. Padahal manusia lupa bahawa kehidupannya di barzakh jauh lebih berat dari kehidupannya di dunia. Jika ingin dibandingkan dengan kehidupan di dunia fana' tiada langsung tandingannya. Seterusnya di sambung pula kehidupan di alam akhirat, alam ini jauh lebih hebat dari alam barzakh lagi. 

Memang jika didalami, alam fana ini sang lekeh jika dibandingkan dengan alam barzakh dan alam akhirat. Melepaskan dunia yang lekeh ini adalah untuk melangsungkan perjalanan selanjutnya ke dua alam yang maha hebat.

.... bersambung

Tiada ulasan: