Jumaat, Julai 03, 2015

5 YANG KU LIHAT 5 LEBIH BAIK



قال عمرُ رضي الله عنه رأيتُ جميعَ الأخلاءِ فلم أر خليلا أفضلَ من حفظِ اللسان  ورأيتُ جميعَ اللباسِ فلم أر لباسا أفضلَ من الورع  ورأيتُ جميعَ المال ِ فلم أر مالا أفضلَ من القناعة  ورأيتُ جميعَ البر فلم أر بِرّاً أفضلَ منَ النصيحة  ورأيتُ جميعَ الأطعمة فلم أر طعاما الذَّ من الصبر
Kata Umar ra, (1) aku melihat semua teman tetapi tiada teman yang lebih baik dari memelihara lisan, (2) aku memerhatikan semua pakaian, tetapi aku tidak melihat pakaian yang lebih baik dari wara’, (3) aku melihat semua harta tetapi aku tidak melihat yang lebih utama kecuali hidup qana’ah, (4) aku melihat semua kebaikan, tetapi aku tidak melihat lebih utama dari nasihat dan (5) aku melihat semua makanan tetapi aku tidak melihat makanan yang lebih lazat dari sabar.

Tiada ulasan: