Jumaat, Mac 20, 2009

Kisah Solat Isya' Qosar Dengan Imam Tamam



Salam sejahtera buat teman-teman sekelian......kali ini nak kongsi pula tentang solat isya' untuk musafir. Masa balik ke kampung baru-baru ni, sempatlah singgah di satu masjid yang besar atas bukit, bawahnya banyak kedai tempat menjamu selera. Bila dengar azan bergegaslah saya ke masjid untuk solat isya', sempatlah pada raka'at ke 2. Tak berapa lama datang 2 orang yang memulakan solatnya pada raka'at ke 3, tapi yang peliknya 2 orang sahabat kita ni beri salam bersama imam, manakala saya sambung lagi satu raka'at kerana tak cukup lagi, saya tadi masbuq. Tengah solat tu rasa tak khusyu' kerana duk mikirkan 2 sahabat kita ni. Selepas sahaja beri salam dengan imam 2 sahabt kita tadi tu terus solat maghrib, agaknya solat maghrib jama' ta'khir. Itulah kisahnya.......

Saya ni terasa benar kesilapan yang dilakukan ini, tapi tak berupaya menegurnya, kerana mereka cepat keluar dahulu dari saya. Lama juga fikirkan kemungkinan ada ulama' yang menulis dan membenarkan cara begini, saya mentelaah jugalah sikit-sikit, nak cari kalaulah ada alim ulama' yang membenarkannya, ilmu tak banyak, tulah yang kena mencari pandangan dan komentar ulama mu'tabar. Masa mencari tu, kebetulan sempat tenguk kitab Sayyid Sabiq (Fiqhussunnah), tak nampak pandangan beliau tentang boleh berimamkan orang solat tamam (Orang muqim - Solat Isya' penuh 4 rakaat), setakat yang saya rujuk, tak jumpa pula perbincangan syeikh Sayyid Sabiq tentang isu yang sedang saya kemukakan ini.

Melalui kitab Ibnu Rusydi al-Hafid berjudul Bidayatul "Mujtahid wa nihatul Muqtasid", tidak ada pula terjumpa sepanjang bacaan saya tentang perkataan membenarkan perbuatan 2 lelaki di atas. Kitab ke 3 saya rujuk ialah kitab Dr Wahbah Zuhaily "Fiqhul Islami Wa Adilatuhu", jenuh jugalah mencarinya, orang cetek ilmu gitulah, mesti merujuk...sayangnya saya juga tak jumpa perbincangan Syeikh Wahbah Zuhaily mengenainya, agaknya nak kena membaca banyak lagi. Tinggal satu lagi kitab yang ada dalam rak saya iaitu "Majmu'" karangan al-Imam an-Nawawi. Banyak nak kena baca tu, saya sedang membacanya...cuma tak dapatlah menulis mengenai pandangan as-Syeikh an-Nawawi, kena tunggu masalah juga.

Macamanapun, kita pasti bahawa tidak mungkin orang yang tidak sempat takbiruatul ihram dengan imam siap bersama dengan imam melainkan kalau dia sempat ruku' dengan imam pada rakaat yang pertama dengan sekadar jangkamasa sebutan "subanALLAH", maka bolehlah dia beri salam bersama imam. Tetapi kalau dah memang tak sempat dengan imam, dah tu pulak memang tak cukup rakaat pula, di tambah lagi dengan keadaan dia takbiratul ihram semasa imam solat isya' pada rakaat ke 3....macamana kita nak kata perbuatan sahabat kita 2 orang tu sah dan boleh diterima. Rasanya itulah khulasahnya....kalau teman-teman ada pandangan dan ada pernah terbaca mana-mana pandangan, maka sudilah kiranya berikan pada saya mengenainya, saya mengaji tak banyak, dan memang tak banyakpun membaca, dah tu pulak memang tak sempat dengar kuliah-kuliah ustaz2 kita kerana masa ustaz2 mengajar, saya mengajar jugak.

Di bawah ini saya berikan sedikit nota mengenai solat jama' & qosar :

Panduan Solat Qasar Dan Jama'
Penerangan solat qasar dan jama’ adalah seperti berikut:
1.0 Solat Qasar
1.1 Takrifan
Solat Qasar adalah mengqasarkan (memendekkan) solat yang empat rakaat iaitu Zuhur, Asar dan Isya’ kepada dua rakaat sementara solat Maghrib dan solat Subuh tidak bolehdiqasarkan.
1.2 Hukum Qasar
Harus berdasarkan kepada dalil berikut:
i.Al-Quran surah al-Nisa’ ayat 101 yang bermaksud;“Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa mengqasarkan (memendekkan) solat jika kamu takut diserang oleh orang kafir…”
ii. Al-Sunnah yang bermaksud;
‘Ya’la bin Umayyah pernah bertanya kepada Umar bin al- Khattab, “Kenapa kita perlu mengqasarkan solat sedangkan kita berada dalam keamanan?” Lalu beliau menjawab, “Aku telah bertanya kepada Nabi s.a.w., dan Baginda bersabda, solat qasar itu adalah sedekah yang Tuhan telah bersedekah kepadamu, maka terimalah sekalian kamu akan sedekah- Nya”(Riwayat al-Nasa’i dan Abu Daud)
1.3 Jarak Dibenarkan Qasar
Dua marhalah iaitu empat burudin di mana setiap burudin mempunyai empat farsakh dan setiap farsakh terdiri daripada 5514 meter mengikut kiraan moden. Dari itu, dua marhalah adalah bersamaan 89 kilometer.
1.4 Syarat Solat Qasar
i. Hendaklah pelayaran atau perjalanan itu diharuskan oleh syara’.
ii.Jauh pelayaran atau perjalanan itu tidak kurang daripada dua marhalah (89 kilometer / 56 batu).iii.Berniat qasar di dalam takbiratul ihram.iv.Tidak berimam dengan orang yang solat tamam (sempurna).v.Hendaklah solat yang diqasarkan itu terdiri dari solat empat rakaat.
1.5 Contoh Niat

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat Qasar kerana Allah Taala)

2.0 Solat Jama’
2.1 Takrifan
Solat Jama’ terbahagi kepada :
i. Jama’ Taqdim iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Zuhur atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Maghrib.
ii.Jama’ Ta’khir iaitu mengerjakan solat Zuhur dan solat Asar dalam waktu Asar atau solat Maghrib dan solat Isya’ dalam waktu Isya’.2.2 Syarat Solat Jama’
2.2.1.Solat Jama’ Taqdim
i.Hendaklah bersolat secara tertib iaitu mendahulukan solat Zuhur daripada solat Asar dan solat Maghrib daripada solat Isya’.ii.Hendaklah niat Jama’ Taqdim di dalam solat pertama sebelum salam tetapi yang afdhalnya di dalam takbiratul ihram.iii.Berturut-turut di antara solat yang dijama’kan itu.iv.Berkekalan pelayaran atau perjalanan itu hingga takbiratul ihram solat yang kedua.v.Berkeyakinan adanya waktu solat yang pertama (Zuhur atau Maghrib) berkekalan sehingga didirikan solat yang kedua (Asar atau Isya’).2.2.2. Solat Jama’ Ta’khir
i.Hendaklah berniat jama’ dalam waktu pertama iaitu Zuhur atau Maghrib.

ii.Berkekalan pelayaran atau perjalanan hingga memberi salam solat yang kedua.

2.3 Contoh Niat
2.3.1 Jama’ Taqdim
i.Jama’ Taqdim Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)


ii.Niat Jama’ Taqdim Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إليه العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepadanya Asar tunai kerana Allah Taala)


2.3.2 Jama’ Ta’khir
i.Jama’ Ta’khir Empat Rakaat

أصلي فرض الظهر اربع ركعات مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur empat rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah Taala)
ii. Niat Jama’ Ta’khir Beserta Qasar

أصلي فرض الظهر ركعتين قصرا مجموعا إلى العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku solat fardhu Zuhur dua rakaat dihimpunkan kepada Asar tunai kerana Allah Taala

1 ulasan:

tajudin berkata...

Ustaz Shukri, memang ada jugak orang tanya/terlibat dengan kes Ustaz ni. Saya rasa Ustaz lebih arif.

Boleh saya berpendapat (dengan tulisan Ustaz ini) bahawa solat mereka itu tidak sah. Solat Isyak mereka dengan Imam itu mestilah dibuat dengan sempurna 4 rakaat.