Rabu, Februari 25, 2009

Nasihat buat peringatan

Assalasmualaikum
Buat peringatan kali ini, kita bersama dengan kalam Saidina Abu Bakar As Siddiq, kata As Siddiq :
من دخلَ القبر بلا زادٍ فكأنما ركب البحر بلا سفينة
(Sesiapa yang masuk kubur tanpa persediaan, seumpama ia belayar di lautan tanpa kapal)
Peringatan tentang mati adalah satu-satu peringatan yang sepatutnya memberi kesan hebat kepada jiwa mukmin. Rasulullahpun pernah memberi peringatan kata sabda baginda :
اكثروا من ذكرٍ هاذمَ اللذات , الموت
(Banyakkan mengingati perkara yang memusnah kelazatan, iaitu mati)
Antara perkara yang menjadi penghalang kepada manusia mengingati mati ialah dunia, yakni cintakan mati. Baginda pernah memberi amaran kepada kita melalui hadisnya, sabda baginda dalam hadis baginda :
حُبُّ الدنيا وكراهيةُ الموت
(Cintakan dunia, bencikan mati)
Hadis ini sering dibaca oleh ustaz-ustaz kita di masjid-masjid dan surau-surau, kalimah yang ada kaitan dengan hal ini ialah "al Wahnu" sahabat bertanya apakah al wahnu itu, maka baginda menjelaskan dengan dengan dua perkara ini.
Maksudnya, ramai muslim yang mengabaikan persiapan diri kerana mengejar dunia. saidina Umar al Khattab pernah menyebut :
عز الدنيا بالما وعز الآخرة بصالحِ الأعمال
(Dimuliakan dunia dengan harta, dimuliakkan akhirat dengan amalan-amalan soleh)
Paling merisaukan kita di kalangan para ilmuan juga terkadang melupai kematian ini, dan ramai juga yang terpikat dengan dunia, sehingga ilmu yang dimiliki menjadi barang dagangan. Bila dijemput ceramah atau forum maka ada yang meletakkan nilaian yang tinggi, sekadar RM350pun masih tidak mencukupi.
Ada juga dikalangan muslim yang berniaga, mengejar keuntungan, siang dan malam, harta yang terkumpul amat banyak tetapi masih tidak mencukupi. Bagi memenuhi ruangan nafsunya, mereka mengabaikan tanggungjawab mereka seperti tanggungjawab mendidik anak-anak dan sebagainya. Muslim yang begini keadaannya adalah muslim yang lupakan mati yang saban hari menjadi peringatan bagi mereka-mereka yang berfikir serta menggunakan akal mereka. Mudah mudahan peringatan ini memberi guna kepada kita semua.
Abu Nu'man Adib

Tiada ulasan: