Para ulama bertanyakan
hikmah tidak disebutkannya Dajjal secara khusus di dalam Al-Quran padahal
fitnahnya sangat besar dan para nabi selalu memperingatkan kaumnya akan
fitnahnya dan memohon perlindungan kepada Allah dari fitnahnya itu ada setiap
kali melakukan solat.
Menghadapi pertanyaan
seperti itu, para ahli memberikan jawapan sebagai berikut :
1. Bahawa Dajjal itu
disebutkan dalam kandungan lafaz ayat (tanda-tanda) yang tertera dalam firman
Allah :
يَوْمَ يَأْتِي بَعْضُ آيَاتِ رَبِّكَ لَا يَنْفَعُ
نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي
إِيمَانِهَا خَيْرًا ۗ
Pada hari datangnya ayat dari Tuhanmu, tidaklah bermanfaat lagi iman
seseorang kepada dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu, atau dia
(belum) mengusahakan kebaikan dalam masa imannya. Katakanlah: "Tunggulah
olehmu sesungguhnya Kamipun menunggu (pula)".
Ayat-ayat sebagaimaa tersebut dalam firman Allah di atas ialah Dajjal,
terbitnya matahari dari barat dan keluarnya binatang dari perut bumi,
sebagaimana yang ditafsirkan oleh hadis yang diriwyatkan oleh Iman Muslim dana
Imam Termizi dari Abi Hurairah ra ia berkata bahawa Raslullah SAW telah
bersabda :
ثَلَاثٌ إِذَا خَرَجْنَ لَا
يَنْفَعُ نَفْسًا إِيمَانُهَا لَمْ تَكُنْ آمَنَتْ مِنْ قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِي
إِيمَانِهَا خَيْرًا طُلُوعُ الشَّمْسِ مِنْ مَغْرِبِهَا وَالدَّجَّالُ وَدَابَّةُ
الْأَرْضِ أخرجه مسلم
.
Ertinya : “tiga perkara yang apabila telah muncul maka tidaklah bermanfaat iman
seseorang bagi dirinya sendiri yang belum beriman sebelum itu atau ia belum
mengusahakan kebaikan dalam imannya itu iaitu terbitnya matahari dari barat, dajjal
dan binatang yang keluar dari perut bumi.”
2. Al-quranul karim menyebutkan turunnya Nabi Isa a.s, cukuplah menyebut
Masih Al-Huda saja tanpa menyebut
Masih Adh-Dhalalah (dajjal). Dan menurut kebiasaan orang arab, mereka
menganggap cukup menyebut salah satu dari dua hal yang berlawanan, tanpa
menyebut satunya (lawannya).
3. Dajjal juga disebutkan dalam firman Allah:
لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ
وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ
Sesungguhnya
penciptaan langit dan bumi lebih besar daripada penciptaan manusia akan tetapi
kebanyakan manusia tidak mengetahui.
Yang
dimaksudkan dengan manusia (an-Nas) di sini adalah Dajjal. Ini termasuk ‘ithlaqul
kulli’ alal ba’dhi” (menyebut kesluruhan untuk sebahagian)
Abul
Aliyah berkata “maksudnya, penciptaan langit dan bumi itu lebih besar daripada
penciptaan Dajjal, ketika orang-orang Yahudi mengagungkannya. “Ini, kalau sahih
merupakan jawapan terbaik dan ini termasuk masalah yang menjadi tanggungan Nabi
SAW untuk menjelaskannya. Allahlah Yang Maha Mengetahui.
4.
Al-Quran tidak menyebut-nyebut Dajjal adalah untuk merendahkan dan menghinakan
keadaannya, kerana dia mengaku sebagai Tuhan padaha dia adalah manusia biasa
yang haliah (keadaannya) menafikan (meniadakan) keluhuran dan keagungan Allah,
kesempurnaan, kebesaran, kesuciannya dari segala kekurangan. Kerana itu dia
sangat hina dan terlalu rendah hingga tidak perlu disebut-sebut dalam AL-Quran.
Di
samping itu para Nabi telah memperingatkan kaumnya terhadap Dajjal ini dan
menjelaskannya bahaya dan fitnahnya sebagaimana telah disebutkan sebelum ini.
Kalau
dibandingkan dengan Firaun yang disebutkan dalam Al-Quran padahal dia juga
mengaku sebagai Tuhan maka jawapannya adalah ahawa urusan Firaun elah berlalu
dan telah selesai dan disebutkannya dalam Al-Quran sebagai pelajaran dan
perhatian.
Sedangkan
masalah Dajjal baru akan terjadi pada akhir zaman Maka tidak disebutkannya
Dajjal dalam Al-Quran sebagai ujian, dan pengakuannya sebagai Tuhan merupakan
perkara yang sangat jelas untuk diingat sebagai tanda kebatilannya. Kerana pada
dirinya terdapat banyak kekurangan dan kehinaan serta kerendahan yang amat
jelas yang tidak sesuai dengan kedudukan yang didakwanya (yakni pengakuannya
sebagai Tuhan). Maka tidak disebutkannya dalam Al-Quran kerana Allah mengetahui
bahawa keadannya yang seperti itu tidak akan menakutkan hamba-hambaNya,
sebagaimana yang dikatakan oleh seorang pemuda yang dibunuh oleh dajjal lantas
dihidupkannya kembali, “Demi Allah, saya sangat mengerti tentang keadaannya dan
siapa engkau sebenarnya pada hari itu”. (Sohih Bukhari)
Dan
adakalanya sesuatu itu tidak disebutkan kerana sangat jelas, misalnya ketika
Nabi SAW, sakit menjelas wafat, baginda tidak menulis surat (wasiat) untuk
mengangkat Abu Bakar As-Siddiq sebagai khalifah, kerana jelasnya masalah itu
bagi baginda. Perkara ini disebabkan mulianya kedudukan Abu Bakar di sisi para
sahabat ra.
Kerana
itu Nabi SAW berkata “Allah dan orang-orang mukmin tidak mahu kecuali Abu
Bakar. (Sohih Muslim)
Ibnu
Hajar mengatakan bahawa pertanyaan tentang tidak disebutkannya Dajjal dalam
Al-Quran ini akan sentiasa muncul, sebab Allah swt menyebut Ya’juj dan Ma’juj
dalam Al-Quran yang fitnahnya hampir sama dengan fitnah Dajjal. (Fathul Bari)
Demikianlah,
dan barangkali jawapan yang pertamalah yang lebih tepat, wallahu a’alam. Maka
Dajjal telah disebutkan dalam kandungan kata “aayat” dan Nabi SAW yang
menjelaskan kemujmalannya.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan