Rabu, Januari 11, 2012

SIFAT IMAM MAHDI


عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ إِلَّا عَلَى شِرَارِ النَّاسِ. (مسلم والإمام أحمد(
Dari Ibn Mas'ud r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya: "Tidak berlaku saat qiamat melainkan semasa tidak ada di dunia ini selain daripada orang-orang jahat (yang tidak mengenal baik dan buruk) - Muslim dan Imam Ahmad)

عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى يَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي (وَفِي رِوَايَةٍ لِأَبِي دَاوُدَ: يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي وَاسْمُ أَبِيهِ اسْمَ أَبِي).
Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. katanya: Rasulullah s.a.w bersabda: "Tidak habis umur dunia ini sehingga bangsa Arab dan pengikut-pengikutnya dikuasai oleh seorang dari ahli rumahku yang namanya menyamai namaku"; (dan pada satu riwayat oleh Abu Daud - ada disebutkan: "Yang namanya menyamai namaku, dan nama ayahnya menyamai nama ayahku") - (Tirmizi dan Abu Daud)
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الْمَهْدِيُّ مِنِّي أَجْلَى الْجَبْهَةِ أَقْنَى الْأَنْفِ يَمْلَأُ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْرًا وَظُلْمًا يَمْلِكُ سَبْعَ سِنِينَ.
Dari Abu Sa'id Al-Khudri r.a. katanya: Rasulullah s.a.w., bersabda: "Mahadi itu dari keturunanku, dahinya luas,  hidungnya mancung; ia akan memenuhi bumi dengan kejujuran dan keadilan,  sebagaimana bumi sebelum itu penuh dengan kezaliman dan kecurangan; ia memerintah selama tujuh tahun." (Abu Daud)
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ ذَكَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَلَاءً يُصِيبُ هَذِهِ الْأُمَّةَ حَتَّى لَا يَجِدَ الرَّجُلُ مَلْجَأً يَلْجَأُ إِلَيْهِ مِنَ الظُّلْمِ فَيَبْعَثُ اللَّهُ رَجُلًا مِنْ عِتْرَتِي وَأَهْلِ بَيْتِي فَيَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا وَجَوْرًا يَرْضَى عَنْهُ سَاكِنُ السَّمَاءِ وَسَاكِنُ الْأَرْضِ لَا تَدَعُ السَّمَاءُ مِنْ قَطْرِهَا شَيْئًا إِلَّا صَبَّتْهُ مِدْرَارًا وَلَا تَدَعُ الْأَرْضُ مِنْ نَبَاتِهَا شَيْئًا إِلَّا أَخْرَجَتْهُ حَتَّى يَتَمَنَّى الْأَحْيَاءُ وَالْأَمْوَاتُ أَنْ يَعِيشَ فِي ذَلِكَ سَبْعَ سِنينَ أَوْ ثَمَانَ سِنِينَ أَوْ تِسْعَ سِنِينَ.
Dari Abu Sa'id Al-Khudri r.a., katanya: Rasulullah s.a.w. telah menyebut satu bala bencana akan menimpa umat ini sehingga seseorang tak dapat tempat untuk berlindung daripada kezaliman;  maka Allah Taala lahirkan seorang dari keturunanku dan ahli rumahku, serta Tuhan penuhkan bumi dengan kejujuran dan keadilan disebabkan pemerintahannya sebagaimana bumi sebelum itu penuh dengan kezaliman dan kecurangan; penduduk langit dan bumi puas hati dengan pemerintahannya; langit pula tidak meninggalkan sedikit pun dari hujannya melainkan dicurahkannya dengan lebat dan bumi juga tidak meninggalkan dari tumbuh-tumbuhannya melainkan dikeluarkannya dengan sebanyak-banyaknya sehingga orang yang hidup suka kalau orang-orang matinya hidup semula (supaya mereka dapat menikmati kemakmuran itu bersama); Mahadi itu akan hidup dalam keadaan yang tersebut selama tujuh atau lapang atau pun sembilan tahun."
IMAM MAHDI
Berdasarkan firman Allah:
فَهَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً فَقَدْ جَاء أَشْرَاطُهَا فَأَنَّى لَهُمْ إِذَا جَاءتْهُمْ ذِكْرَاهُمْ
Maka tidaklah yang mereka tunggu-tunggu melainkan hari kiamat (yaitu) kedatangannya kepada mereka dengan tiba-tiba, karena sesungguhnya telah datang tanda-tandanya. Maka apakah faedahnya bagi mereka kesadaran mereka itu apabila Kiamat sudah datang?
Maka dalam kitab Alamat Kiamat oleh Syeikh Jalaluddin di antaranya dituliskan begini: Ulama-ulama mengira bilangan huruf " baghtah " itu ialah sebanyak 1407 tahun. Ertinya tempoh berlaku kejadian alamat kiamat yang besar dengan turunnya ayat ini ialah 1407 tahun. Atas dasar inilah Imam Sayuti rahimahumullahu taala dalam kitabnya “Kasyaf” membuat ijtihad bahawa kedatangan Imam Mahdi (Mujaddid akhir zaman) sebagai satu tanda alamat kiamat yang besar itu ialah pada tahun 1407 Hijriah. Dengan kata lain, mujaddid itu akan lahir di awal kurun ke 15 Hijrah. Untuk menyaksikan benar tidaknya ijtihad ini, kita lihat pula apa kata lmam lbnu Hajar dalam kitab: Al Qaulul Mukhtasar fi ‘alamatif Mahdi Muntazar tentang tanda-tanda hampir kedatangan Mahdi, berdasarkan hadis-hadis. Di antaranya ialah:
1. Mahdi lahir di waktu banyak perselisihan dan banyak gempa.
2. Dia dibai’ah di bulan Muharram sesudah didahului beberapa fitnah dan peperangan di bulan Ramadhan dan sesudahnya hinggalah ke musim haji. Orang-orang haji dirampas di Mina. Banyak berlaku pembunuhan hinggalah mengalir darah di Jumrah.
ltulah antara yang disebut oleh lbnu Hajar sebagai tanda terdekat kemunculan Imam Mahdi.
Tentang perselisihan dan gempa bumi, memang sudah jadi perkara biasa saja dalam kehidupan kita hari ini. Selalu ada berita dalam akhbar berlakunya gempa bumi di negeri-negeri di dunia ini. Berita yang terbaru kita dengar ialah dua gempa bumi yang tiap- tiap salah satunya berlaku di Los Angeles (Amerika). Tentang pertumpahan darah dan pembunuhan di musim haji pun nampaknya sudah bermula dan Insya-Allah rasanya akan berterusan. Ayatollah Khomeini telah mengisytiharkan yang Iran akan membalas dendam kepada Arab Saudi kerana membunuh orang Iran di musim haji yang lalu. Dari itu mungkin berlaku pada musim-musim haji yang akan datang. Sebab Iran yang menganut fahaman Syiah itu, memang berhajat untuk menawan Makkah, Masjidil Haram dan Kaabah. 
Supaya bumi itu berada dalam pentadbiran mereka.Syiah menganggap hanya mereka yang layak memiliki Makkah, sebab hanya Syiahlah aqidah yang benar. Mazhab-mazhab lain salah dan kafir belaka. Atas keyakinan itulah Iran tunjuk perasaan di Makkah. Kemungkinan ini akan diulang di setiap musim haji. Kalaulah Arab Saudi atau sesiapa juga menentang maka akan berlakulah lagi pembunuhan dan pertumpahan darah. Untuk kejadian ini berlaku di Mina dan di Jumrah adalah tidak mustahil. Dan sekiranya terjadi demikian, maka itulah saat hampir munculnya lmam Mahdi. lnilah yang dikatakan oleh lbnu Hajar dalam Al Qaulul . Sebelum dia (Imam Mahdi) dibai’ah antara rukun dan maqam berlakulah perselisihan di kalangan beberapa kabilah pada bulan Zulkaedah (haji) dan berlakunyya rampasan orang haji di Mina.
Berdasarkan alasan-alasan di atas, maka saya rasa Mujaddid kurun ke 15 ini ialah Imam Mahdi. Rasulullah S.A.W mengisyaratkan kedatangan Imam Mahdi dengan sabda baginda:

1.        Ertinya - Jika tidak tinggal dari dunia hanya sehari sahaja nescaya Allah S.W.T memanjangkan hari itu sehingga bangkit padanya seorang lelaki dari keturunanku atau dari kaum keluargaku, yang namanya menyerupai namaku, dan nama bapanya menyerupai nama bapaku, ia akan memenuhi bumi dengan keadiian dan saksama sebagaimana bumi dipenuhi kezaiiman dan kekejaman. (Riwayat Abu Daud dan Tarmizi).
2. 
عن عبد الله بنِ مسعودٍ رضي الله عنه : قال قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم لا تذهبُ الدنيا حتى يملك العربُ رجلٌ من أهل بيتي يواطِئُ اسمُهُ اسمي

Ertinya :
Dunia tidak akan lenyap sehinggalah bangsa Arab diperintah oleh seorang lelaki dari keluargaku yang namanya menyerupai namaku. (Riwayat Abu Daud).


3. Sementara sepotong hadis yang lebih terkenal dengan nama Hadis Panji-panji bermaksud:

Dari Abdullah yang, berkata: “Ketika kami berada di sisi Rasulullah S.A.W tiba-tiba datang sekumpulan anak-anak muda, dari kalangan Bani Hasyim. Apabila terpandang akan mereka maka kedua mata .Rasulullah S.A.W berlinang airmata dan wajah baginda berubah, aku pun bertanya, “Mengapakah kami melihat pada wajahmu sesuatu yang kami tidak sukai?” Baginda menjawab, ‘Kami ahlul-bait telah dipilihkan oleh Allah S.W.T akan akhirat lebih dari dunia. Kaum kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran selepasku kelak sehinggalah datang suatu kaum dari sebelah timur dengan membawa bersama-sama mereka panji- panji berwarna hitam setia meminta kebaikan tetapi mereka tidak diberikannya. Maka mereka pun berjuang dan beroleh kejayaan lalu diberikanlah apa yang mereka minta itu tetapi mereka tidak menerima sehinggalah mereka menolaknya kepada seorang lelaki dari kaum kerabatku yang akan memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana la dipenuhi dengan kedurjanaan. Siapa di antara kamu yang sempat menemuinya maka datanglah mereka walaupun mereka merangkak di atas salji. ” (Riwayat lbnu Majah).
4. Ertinya:
Dari Abu Said Al Khudri dari Nabi S.A. W yang bersabda, “‘Di antara khalifah-khalifah kamu ialah seorang khalifah yang mencurahkan harta benda tanpa mengira-ngira. ” (Riwayat Muslim).
5. Ertinya : Dari Abu Said Al Khudri yang berkata bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda, " Mahdi ialah dari keturunanku, dahinya luas, hidungnya mancung, ia akan memenuhi bumi dengan keadilan dan saksama sebagaimana ianya dipenuhi kezaliman dan kekejaman dan ia memerintah selama tujuh tahun. ” (Riwayat Abu Daud dan Hakim).
6. Dari kitab Ahlul Kahfi  yang ditulis oleh Muhammad Taisir Zibyan pada muka surat 24, terdapat hadis dari lbnu Abbas di mana Rasulullah S.A.W bersabda:
Ertinya : Ashabul Kahfi itu adalah pembantu-pembantu Al Mahdi.
Untuk mengetahui secara detail tentang Imam Mahdi, mari kita tengok dalam kitab Al Qaulul Mukhtasar fi alamatil Mahdi Al-Muntazar oleh lbnu Hajar.
Berikut adalah petikan Kitab:
Al Qaulul Mukhtasar Fi Alamatil Mahdi Al Muntazar oleh lbnu Hajar Al Haitami. Petikan ini, ialah sebahagian daripada kesimpulan (intipati) yang dibuat oleh Imam lbnu Hajar tentang Mahdi, berdasarkan hadis.
A. SIFAT PERIBADI AL MAHDI
1. Keturunannya ialah dari ahlil bait Rasulullah.
2. Nasab keturunannya ialah Sayidina Hassan bin Ali
3. Namanya Muhammad dan nama bapanya seperti nama bapa Rasulullah iaitu Abdullah.
4. Namanya seperti nama Rasulullah, tubuhnya seperti Rasulullah. Akhlaknya juga seperti akhlak Rasulullah dan gelaran yang diberikan ialah Abu Abdillah
5. Warna kulitnya warna Arab, saiz tubuhnya seperti tubuh Israel. Di pipi kanannya ada tahi lalat; seolah-olah bintang yang bercahaya. Keningnya lengkung, hidungnya mancung, giginya jarang dan renggang antara dua pehanya.
6. Umur Mahdi 40 tahun. Lama masa pemerintahannya menurut riwayat yang paling banyak dan paling masyhur ialah 7 tahun. Riwayat lain mengatakan 19 tahun beberapa bulan, ada yang kata 20 tahun, 40 tahun, 24 tahun dan riwayat lain daripada atas mengatakan 30 tahun.
7. Mahdi memakai serban di kepalanya. Ada malaikat di atas kepalanya dan menyeru, “Sesungguhnya inilah Mahdi, hendaklah kamu mengikut akannya.”
8. Menetap di Baitul Maqdis.
9. Imam Mahdi ialah umat Rasulullah menjadi seorang khalifah akhir zaman yang akan meraup harta dengan tangannya tanpa mengiranya.
10. Imam Mahdi akan keluar pada umat Rasulullah. Allah akan mengutusnya kekayaan bagi manusia. Umat dalam nikmat. Binatang ternak berkembang biak. Bumi mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya. Dia membagi harta dengan saksama di kalangan manusia.
11. Dia merupakan safwatullah di kalangan makhluk.
12. Dia keluar pada bulan Muharram, menyerulah penyeru daripada langit, ketahuilah olehmu bahawa safwatullah dari kalangan makhluk ialah polan itu (Mahdi). Hendaklah kamu dengar dan taat padanya. Keluar Safiani sebelumnya.
B. TANDA KEDATANGAN AL MAHDI
1. Mahdi lahir di waktu banyak perselisihan dan banyak gempa.
2. Dia akan datang sesudah terbitnya bendera hitam di sebelah Timur.
3. Ada seruan daripada langit yang mengatakan sesungguhnya pemimpin kamu ialah polan itu (Mahdi).
4. Bila kamu melihat panji-panji hitam dari pihak Khurasan, hendaklah kamu mendatanginya sekalipun merangkak atas salji kerana pada mereka ada khalifah Allah.
5. Dia dibai’ah di bulan Muharram sesudah didahului beberapa fitnah dan peperangan di bulan Ramadhan dan sesudahnya hinggalah ke musim haji. Dirampas orang haji di Mina. Banyak berlaku pembunuhan hingga mengalirlah darah di Jumrah.
6. Sebelum dia dibai’ah antara rukun dan maqam berlakulah perselisihan di kalangan beberapa kabilah pada bulan Zulkaedah (haji) dan berlakunya rampasan orang haji di Mina.
7. Dia bersembahyang subuh di Baitul Maqdis bersama orang mukmin, tiba-tiba Nabi Isa turun. Dia mempersilakan Nabi Isa menjadi Imam. Nabi Isa meletakkan dua tangannya antara dua bahunya lantas berkata, “Ke depanlah, sembahyanglah, sesungguhnya bagi engkaulah (imam) sembahyang ini.”
C. CORAK PEMERINTAHAN AL MAHDI
1. Keluar manusia daripada pihak timur menyerahkan kekuasaan untuknya.
2. Membangunkan urusan agama di akhir zaman secara keseluruhan sepertimana didirikan oleh Rasulullah di awalnya.
3. Hidup manusia bersamanya sebagaimana hidupnya lebah dengan rajanya (erat dan penuh kasih sayang).
4. Imam Mahdi menghukum dan membawa keadilan. Memecah salib dan membunuh babi.
5. Mengubah suasana dunia iaitu memenuhi bumi dengan keadilan sebagaimana penuh dengan kekejaman.
6. Membahagi harta dengan adil dan sama rata pada segenap manusia.
7. Hati umat Muhammad S.A.W di zaman Mahdi dipenuhi kekayaan.
8. Orang baik mahu pun jahat, di zaman Mahdi mendapat nikmat yang tidak pernah dirasai sebelumnya.
9. Mahdi memiliki dunia sepertimana dimiliki oleh Raja Zulqarnain dan Nabi Sulaiman as.
10. Mahdi berperang ikut sunnah sepertimana Nabi S.A.W berperang ikut wahyu.
11. Bilangan mereka yang membai’ah lmam Mahdi iaitu 313 orang. Ada perempuan. Maka lmam Mahdi dapat menguasai setiap diktator hinggalah merasa keadilan. Beliau memerintah selama 7 tahun.
12. Mahdi penutup bagi agama Allah S.W.T sepertimana Allah membuka agamanya dengan Nabi Muhammad S.A.W
13. Selepas dibai’ah, satu utusan tentera daripada Syam yang diutus untuk memeranginya telah ditenggelamkan di Zilhalifah.
14. Pemegang panji-panjinya ialah seorang pemuda puak Tamimi yang datang dari Timur.
15. Mahdi memerangi Rom dalam masa 3 hari. Dapat kemenangan di hari ke 3. Hingga dapat membuka Al Konstantiniah
Demikianlah sebahagian di antara Khulasah yang dibuat oleh lbnu Hajar tentang Imam Mahdi. Susunan dan alih bahasa yang terdapat di atas adalah dibuat untuk memudahkan para pembaca untuk memahaminya.
Dalam kitab Adduratun Nafi’ah Fi Isy Ratus Saa’ah  oleh Syeikh Osman Jalaluddin terdapat lagi keterangan yang detail tentang lmam Mahdi. Berikut ialah daripada kitab tersebut yang dibuat dari muka surat 3 ke muka surat 22.
SIFAT DAN TABIAT IMAM AL MAHDI
Sesungguhnya Imam Mahdi itu mempunyai nama yang serupa dengan nama Nabi kita iaitu Muhammad bin Abdullah. Beliau berketurunan daripada Hassan Hussein iaitu cucu Nabi Muhammad S.A.W. Tubuhnya sederhana, warna kulitnya putih kemerah-merahan, jarang bulu dua pelipisnya, hidungnya mancung, keningnya melengkung, mukanya memanjang, luas dua matanya yang bercelak, giginya berkilat-kilat lagi putih, pada pipi kanannya terdapat tahi lalat hitam, mukanya berseri-seri, janggutnya tebal dan ia mempunyai satu tanda umpama cop “Khatamun Nubuwwah” pada belikat Nabi Muhammad S.A.W. Pehanya renggang dan ia memakai baju belah dada yang berwarna putih lagi pendek.
Mengenai tabiatnya pula ialah, ia tidak membangunkan orang tidur kecuali apabila masuk waktu sembahyang. la tidak menumpahkan darah yang tiada halal, memerangi orang yang meninggalkan sunnah Nabi S.A.W dan orang kafir musyrik. Beliau juga akan menghapuskan segala perbuatan bid’ah yang menyimpang dari pegangan atau iktiqad Ahli Sunnah Wal Jamaah. Imam Mahdi juga akan menjadi raja yang memerintah seluruh dunia seperti Zulqarnain dan Nabi Sulaiman a.s. Di samping itu ia akan memusnahkan segala salib Kristian dan membunuh babi.
Imam Mahdi sangat penyayang dan pemurah kepada sekelian muslimin. Imam Mahdi di redhai setiap yang hidup di langit dan bumi sehinggakan sekelian burung-burung, binatang liar di hutan dan ikan-ikan di laut akan menyukainya. Kekayaannya melimpah-ruah dan menyeru kepada sesiapa yang berhajat untuk mengambilnya. Tetapi hanya seorang sahaja yang menyahutnya kerana di waktu itu semua orang kaya-raya (boleh jadi kaya hati). Lelaki itu pun mengaut harta-harta sekehendak hatinya tetapi kemudiannya mengembalikan semula kepada Imam Mahdi.
PAKAIAN AL MAHDI
Sewaktu zahir ke dunia Imam Mahdi memakai satu serban dengan malaikat di atasnya. Malaikat itu akan menyeru:
“lnilah Mahdi khalifah Allah, ikutilah ia dengan ikhlas dan yakin.” Kemudian akan keluar daripada serban itu satu tangan mengisyaratkan satu bai’ah kepada Imam Mahdi. Imam Mahdi memiliki baju Rasulullah S.A.W , satu pedang, satu bendera merah yang diperbuat daripada kain bulu yang bertulisan “Bermula perjanjian itu bagi Allah” berwarna hitam. Selepas kewafatan Rasulullah S.A.W baju itu tidak pernah dipakai kecuali apabila zahir Imam Mahdi.
KELEBIHAN AL MAHDI
Imam Mahdi akan menanam sebatang kayu kering ke dalam tanah yang kering lalu kayu itu tumbuh dan berdaun hijau. Apabila imam Mahdi mengisyaratkan dengan tangannya kepada burung di udara, burung itu akan jatuh ke atas tangannya. Kemudian ada seruan dari langit yang mengatakan,
“Wahai manusia! Bahawasanya Allah akan mengutus beliau kepada orang-orang yang degil dan munafik dan ia akan memerintah kamu semua. ”
PEMERINTAHAN AL MAHDI DI DUNIA
Imam Mahdi sangat gagah perkasa dan sekelian manusia mengharapkan pertolongan dan perlindungan serta keamanan daripadanya. Allah akan mengurniakan sebanyak 3000 malaikat yang akan memukul setiap orang yang menentang lmam Mahdi. Malaikat Jibril dan Mikail juga akan turun bersama pada waktu itu.
Suasana aman ketika itu hingga membolehkan harimau dan kambing berhimpun di satu tempat. Kanak-kanak akan bermain dengan segala ular dan kala tanpa bahaya. Orang-orang yang membuat perhumaan dan bersawah padi cukup makmur malah benih semaiannya tumbuh dengan hasil yang digandakan oleh Allah sebanyak 700 cupak.
Di masa pemerintahannya lagi, ia akan memadamkan segala fitnah dan menghapuskan maksiat umpamanya riba, perzinaan, minum arak dan sebagainya. la akan melaksanakan segala yang diamanahkan dan mewujudkan keamanan di seluruh alam ini, sehinggakan orang-orang perempuan yang pergi haji akan bersama-sama jemaah perempuan sahaja kerana mereka tidak takut sesuatu apa pun kecuali kepada Allah.
Alamat Yang Hampir Zahir Imam Mahdi Ke Dunia
ADA BEBERAPA TANDA SEBELUM MUNCUL AL MAHDI
1. Pecahnya sungai Furat (sungai yang besar di dalam negeri Baghdad) masuk ke laut Farsi.
2. Gerhana bulan pada awal malam bulan Ramadhan dan gerhana matahari di awal Ramadhan. Kedua-dua gerhana itu belum pernah berlaku sebelum ini.
3. Gerhana bulan berlaku sebanyak dua kali dalam bulan Ramadhan.
4. Naik tanduk di langit umpama beberapa gigi.
5. Terbit bintang berekor yang cerah dari timur
6. Zahir api besar selama 3 ataupun 7 malam dari timur.
7. Zahir kelam pada langit.
8. Zahir langit merah yang berlainan dari biasa.
9. Terdapat seruan dari langit yang difahami oleh semua manusia yang mengatakan bahawa lmam Mahdi telah zahir.
10. Tenggelam kampung Khuristan di dalam negeri Syria.
11. Seruan dengan nama Imam Mahdi yang sangat kuat dari langit yang didengari oleh semua manusia. Waktu itu orang tidur akan terjaga, yang berdiri akan terduduk dan yang duduk akan berdiri disebabkan terperanjat.
12. Zahir suatu jemaah lelaki di bulan Syawal. Kemudian kedengaran suara membatalkan peperangan di dalam bulan Zulkaedah. Setelah itu berlaku peperangan dalam bulan Zulhijjah dengan kejadian samun ke atas jemaah haji serta pertumpahan darah di atas Jumratul Aqabah di Mina (tempat melontar).
13. Berlaku gempa bumi.
14. Kedengaran dua seruan dari langit, seruan pertama menyebut bahawa lmam Mahdi yang zahir itu sebenarnya keluarga Muhammad S.A.W. Suara kedua pula mengatakan bahawa lmam Mahdi itu daripada keluarga Isa a.s.
Fitnah-Fitnah Yang Berlaku Sebelum Zahir Imam Mahdi
5 FITNAH SEBELUM MUNCULNYA AL MAHDI
1. Sewaktu pecah sungai Furat, keluarlah emas daripada bukit yang berdekatan. Akibatnya berpuak-puaklah manusia kepada 3 kumpulan untuk mendapatkannya. Salah satu daripada kumpulan yang lebih hampir dengan timbunan emas itu berkata, “Demi Allah kami akan membunuh sekelian manusia kerana jika kami biarkannya nescaya habislah ia (harta).” Selepas itu berlakulah kejadian yang tidak diingini sehingga berlakulah pembunuhan yang besar di mana hanya seorang sahaja dalam setiap seratus orang yang hidup.
2. Keluar seorang daripada keturunan Sufyani yang kafir daripada anak Khalid bin Sufyan dalam negeri Syam, yang akan menyebabkan peperangan yang besar.
3. Berlaku peperangan yang berpunca daripada puak Ibqa’. Ibqa’ ini ialah suatu yang ada padanya warna putih dan hitam dari negeri Mesir.
4. Muncul puak Ashab. Ashab ialah sesuatu yang bercampur warna putih dan merah.
5. Muncul puak A’raj yang mana A’raj itu ialah orang yang berjalan capek dari Maghribi.
Berlakulah peperangan di antara puak-puak itu selama setahun di mana kemenangannya di pihak Sufyani. Kemudian muncul pula seorang raja dari negeri Maghribi yang membunuh semua lelaki, menawan perempuan lalu menunggu di bumi Arab untuk memerangi puak Sufyani yang sedang mengalahkan puak Quraisy.
Walau bagaimanapun, pihak Raja Maghribi dikalahkan oleh puak Sufyani sehingga habislah harta bendanya dirampas. Pihak Sufyani meneruskan peperangan dengan pihak Rom dan Turki di mana berlakunya berbagai-bagai penganiayaan umpamanya perut perempuan yang mengandung dibelah ,dan kanak-kanak dibunuh. Lelaki-lelaki pihak Quraisy yang melarikan diri ke Turki dituntut secara paksa dan setengah daripada mereka berjaya lari ke Khurasan setelah dipukul dan disiksa di Damsyik.
Di dalam perjalanan memburu saki-baki orang-orang Quraisy itu, angkatan berkuda puak Sufyani membinasakan kota-kota negeri, memasuki kota Baghdad dan membunuh seramai 100,000 jiwa. Apabila memasuki Kufah, mereka membunuh 60,000 jiwa lagi serta menawan kanak-kanak dan perempuan. Manakala sampai ke negeri Khurasan, bertambah-tambah lagi kekejaman mereka.
Setiap keluarga Nabi Muhammad S.A.W dan Bani Hasyim dari penduduk Khurasan itu ditangkap lalu dibunuh di tempat itu juga. Separuh ahlul bait itu dihantar ke Kufah. Kemudiah puak Sufyani itu memasuki kampung-kampung dan merata-rata tempat.
Setelah berlaku kelima-lima perkara tadi, zahirlah Imam Mahdi tetapi tidak diketahui di mana ia menzahirkan diri. Semasa berlaku huru-hara itu, ia berserta dengan pembantunya dan tujuh orang lagi melarikan diri dari Madinah dan bersembunyi di Makkah. Manakala mendengar berita itu, Raja Madinah pun mengutus surat kepada Raja Makkah memberitahu kedatangan lmam Mahdi dan menyebut nama-nama jemaahnya. Raja Makkah sangat gembira mendengar khabar itu lalu menjemput Imam Mahdi beserta jemaahnya menemui baginda. Imam Mahdi dan jemaahnya menemui Raja Makkah dan meminta perlindungan politik lalu dibenarkan tinggal di Makkah dengan aman.
Tetapi Raja Makkah menipu dengan memanggil dua orang utusan Imam Mahdi lalu membunuh salah seorangnya di satu tempat antara rukun Hajarul Aswad dan maqam Ibrahim. Seorang lagi telah berjaya melarikan diri dan memberitahu Imam Mahdi. Bersiaplah Imam Mahdi untuk memerangi Raja Makkah yang dimurkai Allah dan segala isi langit, lalu berkhemah di Taif di satu bukit, lalu bergabung dengan penduduk di situ. Berperanglah buat pertama kalinya Imam Mahdi dan jemaahnya dengan Raja Makkah. Imam Mahdi berjaya mengalahkan mereka sementara Rajanya pula dibunuh. ltulah perang pertama dari 6 peperangan.
PEPERANGAN KE 2
Peperangan kedua ialah memerangi negeri Turki Konstantiniah yang mana Imam Mahdi turut dibantu oleh para auliya’. Ada dua sebab negeri itu diperangi, pertama mungkin ia akan jatuh ke tangan orang kafir pada akhir zaman umpamanya Rusia, kedua, ialah kemungkinan mereka telah keluar dari pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. 7 tahun setelah peperangan itu, barulah keluar dajal laknatullah yang kemudiannya dibunuh oleh Nabi Isa a.s dan Imam Mahdi di Baitul Maqdis.
Pada 1343 H, semasa berada di Madinah penulis (Syeikh Jalaluddin) telah berjumpa dengan seorang soleh dari negeri Turki yang berkata, “Negeri Turki sekarang dalam kacau bilau dalam hal agama, orang-orang muda semuanya keluar dari Ahli Sunnah Wal Jamaah kecuali orang tua yang masih berpegang teguh dengan agama.” Pada tahun 1342 H, sewaktu pemerintahan Syarif Husein di Makkah seorang guru yang bersyarah di Masjidil Haram menceritakan kezahiran lmam Mahdi yang akan memerangi Makkah dan Turki. Apabila penulis menanyakan mengapa kedua negeri itu diperangi sedangkan kedua-duanya negeri Islam, ia menjawab, “Barangkali pada akhir zaman, penduduk kedua-dua negeri itu keluar daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah.”
Berkata Sohibul Qamus jatuhnya Konstantaniah oleh pihak muslimin itu adalah satu tanda kiamat. Tinggi kota Konstantiniah itu ialah lebih kurang 21 hasta dan gereja-gerejanya sangat tinggi. Di sini gereja itu terdapat beberapa tiang yang ukur lilitnya 4 depa.
Pada kepala tiang itu ada gambar kuda daripada tembaga yang ditunggang oleh seorang lelaki sambil memegang buah yang bulat dari emas dan sebelah tangan lagi terbuka anak jarinya seperti orang memberi isyarat. Orang itulah...
...munafik, sepertiga lagi mati syahid dan sepertiga lagi tiada difitnahkan ke atas mereka selama-lamanya.
Selepas itu puak Rom dan muslimin memerangi Parsi dan menang serta menawan segala kanak-kanak mereka. Kemudian orang Rom meminta harta rampasan lalu diberikan oleh orang muslimin segala harta dan anak-anak kafir Parsi itu. Mereka meminta juga anak-anak kaum muslimin orang Parsi, tetapi tidak diberikan. Ini menggembirakan orang-orang Rom kerana orang-orang Islam telah melanggar janji lama iaitu memberi lebih kepada mereka kerana bilangan mereka lebih ramai, alat perang yang lebih sempurna dan mereka lebih kuat. Lalu mereka pun mengadu kepada Raja Turki dan meminta untuk memerangi orang Islam.Permintaan mereka ditolak oleh Raja Turki kerana orang Islam itu ialah puak yang sentiasa menang dan kuat. Orang-orang Rom itu pun memberitahu Raja Rom, lalu berangkatlah angkatan perang Rom dengan 8 jemaah yang setiapnya mempunyai seramai 12,000 askar melalui jalan laut.
Apabila mereka berhenti berlabuh di pelabuhan Syria, segala kapal-kapal dibakar dan menawan seluruh bumi Syam kecuali bandar Damsyik dan Mu’taq. Apabila melihat orang-orang Syam diperangi Raja Turki pun menyiapkan angkatan perangnya melalui jalan darat iaitu Qansarian dalam negeri Syam lalu bergabung dengan penduduk di situ yang seramai 300,000 kemudian ditambah lagi dengan kekuatan tentera Yaman seramai 1,000 orang dan 40,000 orang bangsa Humair. Dalam peperangan itu orang Islam telah berjaya.
Kemudian orang-orang Yaman dan Humair berhimpun di satu bukit di negeri Syam sementara pihak muslimin lain berkumpul pula di tepi Sungai Ariat sedangkan pihak musyrikin pula di tepi Sungai Rokiah yang hitam. Lalu berlakulah perang antara tentera Islam dengan pihak musyrikin. Di dalam peperangan itu terbunuhlah pihak muslimin seramai sepertiga, sepertiga lagi berundur dan tinggallah sepertiga lagi.
Selepas itu tentera Muslimin berpecah kepada 3 puak. Puak pertama ingin terus menyerah dan mengatakan bahawa kalau agama ini ada kegunaan dan kemuliaannya nescaya dibantu oleh Allah. Puak kedua pula tetap yakin bahawa orang-orang Rom tidak akan mengalahkan mereka selama-lamanya lalu menganjurkan supaya melalui kawasan orang Badwi (yang jauh daripada negeri dan kampung) negeri Iraq, Yaman dan Hijaz yang belum dibinasakan oleh tentera Rom. Puak yang ketiga pula menasihati kedua-dua pihak tadi supaya tidak taksub dengan kumpulan masing-masing kerana Allah tidak akan membantu dan menyeru mereka supaya bersatu semula. Akhirnya mereka bergabung semula dengan mengangkat perjanjian perang.
Apabila melihatkan gabungan mereka yang terlalu kecil, bergembiralah Raja Rom lalu diserulah mereka bahawa salib itu boleh memberi bekas. Tetapi pihak Muslimin menafikan kata-kata itu kerana yang memberi kemenangan dan kejayaan itu hanyalah dengan pertolongan Allah dan wali-waliNya. Selepas itu dengan kuasa Allah turunlah 200,000 malaikat berserta Mikail dengan pertolongan para auliya’. Dengan azab siksa yang diturunkan juga matilah sebahagian orang kafir dan orang-orang Islam memperolehi kemenangan. Kemudian tentera Muslimin memasuki bandar Rom dan diminta keamanan dengan perjanjian bayaran jizyah oleh orang-orang Rom. Mereka kemudiannya diberikan keamanan.
Mereka (orang-orang Rom) mendustai orang-orang Islam itu dengan mengatakan bahawa Dajal telah datang untuk merosakkan orang-orang Islam. Sebenarnya mereka mengambil kesempatan menakut-nakutkan orang Islam itu untuk menghapuskan kesemuanya lelaki dan perempuan Muslim dari muka bumi Rom itu. Berita ini telah sampai ke pengetahuan orang-orang Arab Islam di tempat lain. Orang-orang Rom dibunuh sementara perempuan dan kanak-kanaknya ditawan, segala harta dirampas dan seluruh kota Rom ditawan dalam masa tiga hari. Kemenangan ini disambut dengan puji-pujian takbir dan tahlil kepada Allah sehingga ke waktu Subuh tanpa tidur.
Apabila terbir fajar, orang-orang Islam melaungkan takbir dengan suara yang sehabis kuat, lalu runtuhlah kota Rom. Kejadian itu menakjubkan orang-orang Rom di mana akhirnya mereka mengakui bahawa memerangi orang-orang Islam bererti memerangi Allah. Emas dan tawanan dibahagi-bahagikan sehinggakan masing-masing memperolehi 300 orang anak dara. Selepas itu timbullah Dajal sebagai alamat hampir kiamat.
PEPERANGAN KE 3
Imam Mahdi akan memerangi negeri India dan membunuh semua orang kafir dan orang-orang Islam yang terkeluar dari Ahli Sunnah Wal Jamaah. Di dalam hadis ada menyebutkan bahawa terdapat 72 golongan yang masuk neraka dan mereka inilah yang akan diperangi oleh Imam Mahdi kelak.
PEPERANGAN KE 4
lmam Mahdi akan memerangi semua pendapat bid’ah tersebut walau di mana sekalipun mereka berada.

PEPERANGAN KE 5
lmam Mahdi memerangi puak Sufyani dan segala tenteranya.
PEPERANGAN KE 6
Memerangi penduduk Bandar Qati’. Bandar Qati’ ini terletak di satu daratan yang hijau pada bahagian laut. Panjang bandar itu 1000 batu dan lebarnya 500 batu, mempunyai 360 pintu yang dikawal oleh seramai 1000 askar pada setiapnya. Sewaktu ketibaan Imam Mahdi dengan tenteranya dari Konstantiniah Al Kubra, mereka melaungkan takbir sebanyak 3 kali lalu runtuhlah dinding bandar Qati’. lmam Mahdi dan tenteranya akan memerangi mereka dan membunuh 1,000 000 orang.
Setelah selesai peperangan itu, Imam Mahdi berserta tenteranya menuju ke Baitul Maqdis dengan 1000 buah kapal. Apabila sampai ke bumi Syam Palestin di antara tempat bernama ‘Aka, Shur dan Ghazza, mereka memperolehi beberapa harta yang banyak dan melimpah ruah. Imam Mahdi dan tenteranya tiba dan tinggal di Baitul Maqdis sehinggalah keluar Dajal.
Dalam kitab Al Hawi lil Fatawa terdapat keterangan tentang lmam Mahdi. Berikut adalah terjemahan kitab tersebut yang dipetik dari muka surat 145.
 "lmam Mahdi lahir di dalam lingkungan tentera seramai 313 orang lelaki iaitu bilangan tentera Badar, bukan secara berjanji untuk bertemu. Mereka itu adalah ruhbanul bil lail, fursan bin nahar. Ertinya ahli ibadah di waktu malam, singa-singa di waktu siang."
Daripada lbnu Masud dia telah berkata apabila telah terputus perdagangan dan segala jalan-jalan dan banyaknya berlaku fitnah akan keluarlah 7 orang ulama daripada beberapa pelusuk dunia tanpa janji (mereka saling tidak kenal mengenal). Setiap seorang di kalangan mereka akan dibai’ah oleh 300 orang dan beberapa belas orang lelaki. Mereka semuanya akan berhimpun di Makkah. Ketujuh- tujuh orang itu akan bertemu. Sesama mereka akan bertanya, mengapa kamu datang? Jawab yang lain, kami mencari (lelaki) orang yang agar di atas tangannya fitnah ini akan tenang dan Kistantiniah itu akan dibuka. Sesungguhnya kami tahu namanya, nama bapanya, nama ibunya dan tenteranya. 7 orang itu pun sepakat. Mereka pun sama-sama mencari. Maka mereka bertemu di Makkah.
Demikianlah keterangan tentang Imam Mahdi. Ulama-ulama telah menghurainya dengan panjang lebar berdasarkan hadis-hadis tentangnya. Umat Islam sepatutnya mengambil kenyataan ini sebagai satu berita besar dan menggembirakan.Yang penting dan menanti-nanti agar ianya segera berlaku. Sebab agama Islam dan umat Islam hari ini sudah begitu lemah dan hinanya. Maksiat dan mungkar jadi mainan dunia. Manusia bertuhankan hawa nafsu dan syaitan. Allah dan RasulNya dibuat macam tidak ada, atau kalau ada pun, macam Al Quran buruk sahaja. Iman dan ukhwah Islamiah hancur bak air batu di bawah matahari terik. Musuh sedang meratah umat Islam bagai memakan makanan dalam satu dulang. Alangkah malangnya! Masakan kita tidak sedih melihatkan itu semua! Masakan kita tidak ingin melihat dunia ini kembali pada tangan Islam. Di mana maksiat dan mungkar sangat berkurangan. Hati manusia penuh dengan Iman dan ghairah kembali membangunkan syariat dan Sunnah Rasulullah. Kemewahan merata, harta melimpah ruah.
Namun manusia berhati zuhud terhadap dunia dan sangat menyintai akhirat. Maka terjadilah kasih sayang yang tulin dan erat antara umat. Dunia aman damai lagi makmur dan mendapat keampunan dan kasih sayang dari Allah. Keadilan merata dan orang kafir pun tunduk pada Islam dengan cara sanggup membayar jizyah. Alangkah indahnya hidup dalam keadaan itu. Segala sistem ekonomi, politik, pelajaran dan pendidikan, ketenteraan dan apa juga, semuanya berjalan mengikut lunas-lunas Islam. Tidak sebagaimana sekarang, ekonomi ribanya menindas, politik demokrasinya kotor, pelajarannya liar, tidak mengarah kepada menegakkan hukum-hukum Allah. Manakala pendidikan membentuk manusia-manusia yang rasuah, sombong, bakhil, tipu, zina, judi, rogol, arak dan 1001 macam mungkar lagi.
Siapa juga yang cintakan kebenaran dan keadilan, sepatutnya rindu menanti kedatangan Imam Mahdi. Hanya dia pemimpin yang mampu, dengan izin Allah, untuk mengganti kejahilan manusia-manusia ini dengan Islam. Sebagaimana mampunya Rasulullah menumbangkan jahiliah untuk digantikan dengan hukum-hukum Allah. Kalau bukan Mahdi, kita tidak ada seorang pun pemimpin dunia kini yang boleh menghentikan peperangan, penindasan dan kezaliman, menumpaskan maksiat, mencetuskan perpaduan, menundukkan orang kafir, menyamakan pembahagian harta, menegakkan hukum Islam, menumbangkan pemerintahan yang zalim, mengujudkan keamanan dan seterusnya untuk menegakkan negara Islam di seluruh dunia.
Kebanyakan pemimpin Islam hari ini bukan sahaja tidak mampu untuk mengamankan negaranya atau harakahnya, rumah tangganya sendiri pun kucar kacir. Demikian juga halnya dengan ulama-ulama kita. Hukum Islam bukan sahaja tidak dijalankan di pejabat atau di qariahnya, dalam rumah sendiri pun tidak berlaku. Saya berkata begitu bukanlan bermaksud hendak mematikan semangat juang pejuang-pejuang Islam hari ini. Jangan pula mereka berkata, “Kalau begitu kita tak payah berjuanglah. Sebab kalau berjuang pun tak dapat negara Islam.”
Jihad fisabilillah adalah termasuk perintah Allah dan hukumnya adalah wajib. Jadi setiap umat Islam yang mukallaf wajiblah perjuangkan Islam. Tapi ingat, niat dan matlamat kita menunaikan perintah Allah ialah bukan untuk mendapatkan negara Islam tetapi ialah kerana Allah ada dan untuk mendapat keampunan Allah di padang Mahsyar nanti. Samada berjaya atau tidak, itu tidak menghalang kita dari terus berjuang. Seseorang yang bila diberitahu hanya Mahdi yang boleh mengembalikan Islam ke seluruh negara dan dunia, bukan kita terus mengambil keputusan untuk pencen dari berjuang, menunjukkan perjuangannya selama, ini bukanlah kerana Allah. Samalah dengan seorang yang sembahyang kerana hendak kaya, tapi bila tidak kaya-kaya juga dia pun malas nak bersembahyang. Orang ini tidak ikhlas namanya.
Tidak boleh juga kita berjuang kerana hendak jadi pengikut Imam Mahdi atau hendak menunggu lmam Mahdi. Nanti kalau Imam Mahdi lambat datangnya, dia pun tidak mahu berjuang lagi. ltupun tidak ikhlas namanya. Imam Mahdi datang ke tak datang ke kita tetap berjuang kerana Allah. Biar kita mati dalam berjihad fisabilillah, moga-moga syahid.
Hakikat penantian Imam Mahdi yang sebenarnya ialah mengharapkan pembelaan Allah S.W.T. terhadap agamanya yang kita cintai ini. Moga-moga bila Imam Mahdi datang, tegak kembalilah Islam di bumi ini. Perasaan dan harapan itulah yang mendorong kita untuk mendoa, menyebut-nyebut, mengingat-ingat dan bercakap-cakap tentang lmam Mahdi ini. Ini jugalah yang dibuat oleh lmam Bukhari dalam keluhan rasanya pada Tuhan:
Tuhan,
dada bumi mengharapkan
turunnya tangkisan ghaib dari udara
turunnya tangan kuat
yang kuasa menyapu kegelapan
dan mengangkat kaum-kaum yang lemah di bumi.
Sebab kalau bukan seorang yang benar-benar didatangkan oleh Allah, yang ada berkat dan karamah serta ilmu dan kekuatan yang bertaraf mujtahid dan mujaddid, mustahil rasanya umat ini dapat dipimpin kepada Islam. Maka marilah kita sama-sama mengharapkan lahirnya lmam Mahdi. Jika takdirnya kita dapat bertemunya, maka berikrarlah untuk mengalu-alukan dan memberi bai’ah padanya. Agar kita dapat bersamanya mengembalikan kebenaran dan keadilan di bumi Allah ini
[Dipetik daripada buku Siapakah Mujaddid kurun ke 15]

Tiada ulasan: