Isnin, Mei 30, 2011

ILMU AKAN DIANGKAT KE LANGIT

عن حذيفةَ بنِ اليمانِ رضي الله عنه قال : قال رسولُ الله صلى الله صلى الله عليه وسلم :
يَدرُسُ الاسلامُ كما يَدرُسُ وشيءُ الثَّوْبِ حتى لا يُدْرَى ما صِيامٌ ولا صلاةٌ ولا نُسُكٌ ولا صَدَقةٌ وَلَيُسْرَى على كتابِ اللهِ في ليلةٍ فلا يَبْقَى في الأَرضِ منهُ ءايَةٌ وتَبْقَى طوائِفُ منَ النَّاسِ الشيخُ الكبيرُ والعَجوزُ يقولون : أدرَكْنا ءابَاءَنا على هذه الكلمةِ : لا إله إلا اللهُ فنحنُ نقولُ فقال لَهُ صِلَةُ : ما تُغْنِي عنهم لا إله إلا اللهُ وهم لا يَدْرونَ ما صلاةٌ ولا صيامٌ ولا نُسُكٌ و لا صدقةٌ ؟ فأَعْرَضَ عنهُ حُذيْفَةُ ثم رَدَّهَا عليه ثلاثاً كلُّ ذلك يُعْرِضُ عنهُ حُذيفةُ ثم اَقْبَلَ عليه في الثالثةِ فقال : يا صلَةُ! تُنْجِيْهِم منَ النار ثلاثا – رواه ابن ماجه

Dari Huzaifah bin al Yaman, ia berkata : Rasulullah saw telah berkata :
Islam akan luntur seperti lusuhnya corak atau warna pakaian (bila ia telah lama dipakai). Sehingga (sampai disebut pada masa nanti) orang sudah tidak mengerti apa yang dimaksudkan dengan puasa, dan apa yang dimaksudkan dengan sembahyang dan apa yang dimaksudka ndengan nusuk (ibadah), dan apa yang dimaksudkan dengan sedekah.
Dan Al Quran akan dihilangkan kesemunaya pada suatu malam sahaj, maka (pada keesokan harinya) tidak tinggal di permukaan bumi daripdaanya walaupun satu hanya, maka yang tinggal hanya beberapa kelompok daripada manusia, di antara orang-orang tua, laki-laki memperkatakan kalimah “La Ilaha iLLALLAH”, lalu kamipun menggantikannya juga.
Maka berkata (apa guna La Ilaha iLLALLAH) terhadap mereka, sedangkan merekaa sudah tidaka memahami apa yang dimaksudkan dengan sembahyang, puasa, nusuk dan sedekah ? Maka Huzaifah memalingkan muka daripada setiap kali pertanyaan, kemudian silah bertanya lagi sehingga akhirnya Huzaifah menjawab, kalimah itu dapat menyelamatkan merka daripada api neraka (Huzaifah memperkatakan jawapan itu tiga kali)
عن عبد الله بن عمرو بن العاص رضي الله عنهما يقول : سمعتُ رسولَ الله صلى الله عليه وسلم يقولُ :
إن الله لا يَقبِضُ العِلمَ انتِزاعاً ينتَزِعُهُ منَ الناسِ ولكن يَقْبِضُ العِلمَ بقبضِ العُلماءِ حتى إذا لم يَتْرُكْ عالما اتخِذَ الناسُ رؤُوساً جُهَّالاً فَسُئِلوا فأفْتَوا بغيرِ علمٍ بَضَلُّوا واضَلُّوا –رواه مسلم

(Bahawasanya Allah tidak mencabut akan ilmu itu sekali gus dari dada manusia, tetapi Allah menghilangkan ilmu dengan mematikan Ulama, maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang yang jahil sebagai pemimpin mereka, maka apabila pemimpin jahil itu di Tanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan, maka mereka sesat dan menyesatkan.

Tiada ulasan: