Khamis, April 15, 2010

Seketika bersama ibu

Assalamualaikum
Semalam saya mengajar di Masjid An Nur, USJ 4......kebetulan tajuknya ialah "Kisah Lembu Bani Israel". Nama Al Baqarah sebenarnya diambil dari kisah lembu yang dimiliki oleh seorang anak yang soleh. Anak ini telah membahagikan masanya kepada 3 bahagian. 1/3 Beribadah, 1/3 kedua mencari rezeki dan 1/3 lagi berkhidmat kepada ibunya.
Dia memiliki seekor lembu hasil peninggalan al marhum ayahnya. Oleh kerana kesihankan anaknya, maka ibunya menyuruh anaknya itu menjual lembunya dengan harga 3 dinar, pesan si ibu jangan engkau tambah atau kurang tanpa memberitahuku.
Sampai di pekan, ada seorang lelaki yangg menawarkan dengan 6 dinar, anak itu tidak menjualnya kerana pesan ibu tadi...
esoknya, ibunya menyuruh anaknya menjual dengan harga 6 dinar, lalu lelaki itu datang laki dengan menawarkannya dengan harga 12 dinar...dia enggan.
Sampai di rumah dia menceritakan semuanya kepada ibunya....kata sang ibu, esok engkau tanya lelaki itu patut jual atau tidak......esoknya, lelaki itu mengatakan jangan jual sehinggalah datang Nabi Musa membelinya...akhirnya lembu itu dijual dengan harga emas seberat timbangan lembu itu. Kisah ini adalah kisah ketaatan kepada ibu.
Derhakakan ibu boleh mengundang bencana...seorang ahli politik mungkin akan hancur masa depan politiknya kerana menderhakai ibunya, juga seorang ahli perniagaan mungkin akan hancur businesnya kerana menderhakai ibu...marilah kita renung-renungkan.
"Ya Allah....Engkau tenangkan dan tenteramkanlah ibuku Zaharah dan juga ibuku Zainab di alam barzakh, hindarkanlah keduanya dari siksaan kubur dan neraka-Mu".

Tiada ulasan: