Rabu, Ogos 20, 2008

SUMPAH....ANTARA PANDANGAN MUFTI DAN PIMPINAN PAS

Salam sejahtera buat semua teman-teman....
Dah sah isu kali ini ialah sumpah yang dibuat oleh Saiful terhadap DSAI. Ramai yang beri pendapat terutama dari pimpinan PAS. Hari ini pula, awal pagi lagi Mufti Wilayah Persekutuan mulai menjelaskan pandangan-pandangan ulama yang berkaitan dengan sumpah. Dari satu sudut, rakyat Malaysia dapat ilmu yang menyentuh pertelingkahan Ulama tentang satu isu yang jarang dikedepankan iaitu "hukum aiman/sumpah".
Cuma persoalan pertama yang bermain dibenak saya ialah mengapa sumpah ini dilakukan agak tergesa-gesa, tanpa pemantauan resmi dari pihak-pihak penting seperti Majlis Fatwa, Jakim, NGO-ngo. Kedua, mengapa majlis sumpah ini dilakukan sehari sebelum pernamaan calon di Permatang Pauh. Ketiga, kenapa sumpah ini tidak diisytiharkan, seolah-olah dibuat secara tertutup. Khabarnya pihak akhbarpun tidak semua dijemput, begitu juga pihak tv...bukan semua yang dijemput, pelik juga. Keempat, lafaz sumpahnya yang jelas ada kesilapan. Itu sekadar beberapa persoalan yang mungkin dapat dijawab oleh sesiapa yang sudi menjawab.
Bila mendengar beberapa pandangan ulama yang dikemukakan oleh pihak-pihak tertentu, saya rasakan bahawa kadang-kadang golongan agama sukar membaca permainan politik sesetengah ahli politik. Kita pernah membaca ungkapan kata
كلمة حق يرادُ بها باطل
Maksud ungkapan di atas ialah "kalimah yang benar tetapi bertujuan batil/jahat". Perkataan di atas yang boleh dianggap sebagai kaedah mengenali sesuatu yang di belakang tabir. Tidakkah kita merasa bahawa suasana sekarang semacam ada kait mengait dengan pilihanraya kecil di Permatang Pauh. Namun, dalam saat pertembungan politik ini, golongan agama yang berjawatan penting seringkali terlibat dengan unsur-unsur "tadakhul siyasi" atau lebih tepat dengan maksud "penglibatan politik."
Sumpah telah disebut dalam firman ALLAH, dengan qaul-Nya :
ولا تجعلوا اللهَ عُرضةً لأَيْمانِكم
Maksud : "dan janganlah kamu jadikan nama ALLAH dalam sumpah kamu sebagai benteng" - Al Baqarah 224.
Harmalah berkata, aku pernah mendengar Imam As Syafie berkata "Aku tidak pernah bersumpah dengan nama ALLAH samada aku benar ataupun dusta".
Memang ulama banyak bertelingkah dalam sumpah, ada yang menyebutkan cara-caranya, ada yang menekankan pada lafaznya yang tertentu, ada juga yang tidak menyandarkan dengan sebutan kalimahnya cukup sekadar mengatakan akau bersumpah dan banyak lagi.
Apabila ulama mutakhir bercakap tentang sumpah, maka tidak dapat tidak mereka akan mengambil pandangan-pandangan tertentu ulama zaman silam. Pihak tertentu dalam kerajaan yang mempunyai authority dalam agama perlu bersidang dan menetapkan cara mana yang diguna pakai.
Dalam isu sumpah Saiful ini, pihak yang terlibat terutama majlis fatwa perlu memantau perlaksanaan sumpah ini. Adakah sesuai sumpah ini berlaku tanpa kehadiran pihak ke dua ? itu perlu dijelaskan. Bersambung....

Tiada ulasan: