Ahad, Disember 24, 2017

Guru Yang Berkesan



Makalah 1
Ciri-ciri Guru Berkesan
Konsep sekolah berkesan yang diperkenalkan dalam sistem pendidikan adalah bermatlamat untuk membawa sistem  pendidikan ke arah kecemerlangan. Seiring dengan slogan “Pendidikan Bertaraf dunia” konsep sekolah berkesan menuntut warga pendidik khususnya untuk mencapai tahap kualiti yang tinggi dalam pendidikan. Dato' Dr. Abdul Shukor Abdullah(1995) telah menyenaraikan 17 ciri guru yang berkesan, namun berdasarkan pengalaman 30 tahun sebagai seorang guru, saya merumuskan 5 ciri utama guru berkesan dalam bilik darjah.

1.       Berilmu Pengetahuan
Guru berkesan adalah mereka yang menguasai  pengetahuan dan kemahiran untuk meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran. Sentiasa berusaha menambah ilmu pengetahuan samada melalui pembacaan buku atau media elekronik, mengikuti kursus, bengkel dan seminar. Pengetahuan berkaitan penggunaan teknologi ICT dalam pengajaran juga penting kerana ini akan memberi dampak yang positif kepada minat pelajar. Membuat penilaian juga memerlukan pengetahuan dan kemahiran kerana dengan penilaian telus dan sistematik akan membantu guru memberi nilai tambah dalam pengajarannya.

2.       Kreatif
Guru yang kreatif akan sentiasa mencari idea baru dan menarik dalam kaedah dan teknik pengajarannya serta menghasilkan Bahan Bantu Mengajar yang berkesan. Selain itu, sentiasa menyesuaikan bentuk pengajarannya dengan pelajar yang berbeza minat dan tahap kebolehan.  Dengan ini, pelajar berasa seronok, bertambah minat, faham, menghayati bahan yang diajar, meningkatkan kemahiran dan aspek kognitif pelajar serta dapat melakukan aktiviti yang berkaitan dengan pembelajaran yang telah dijalani.
3.       Komunikasi Berkesan
Kemahiran berkomunikasi adalah kebolehan menyampaikan isi pelajaran dengan jelas dan menarik agar mudah difahami pelajar. Selain itu cara guru berkomunikasi dengan pelajar hendaklah menggunakan stail komunikasi menyokong yakni dengan menjadi pendengar yang baik, memahami , menghargai dan tidak melukakan perasaan pelajar. Sikap guru yang pandai menjaga hati pelajar mereka seperti kerap menegur sapa, berbual-bual, dan mudah dibawa berbincang akan memberi keyakinan pada pelajar untuk bertanya dan mengemukakan masalah yang dihadapi, dengan ini pengajaran akan lebih berkesan. Interaksi dua hala yang wujud akibat berkomunikasi yang baik ilihat sebagai satu medium yang penting kea rah pembelajaran berkesan .

4.      Dedikasi
Guru yang dedikasi sentiasa ikhlas dan sabar ketika mengajar terutamanya kepada murid-murid yang lemah tanpa mengabaikan pelajar yang cerdas. Seorang yang berdedikasi  tidak kedekut ilmu, tidak terlalu serius dan boleh menyelitkan unsur-unsur humor dalam pengajarannya. Guru yang dedikasi juga adalah guru yang tidak kedekut dan berkira dalam pekerjaannya misalnya membeli dan menyediakan BBM, mengadakan hiasan kelas seperti bunga, alas meja dan langsir, menyediakan suasana pembelajaran yg sesuai, menarik dan selesa dalam bilik darjah. Kelas yang kondusif akan menyeronokkan pelajar. Keadaan itu akan memudahkan guru melaksanakan pengajaran .

5.       Kasih sayang
Perbuatan, tuturkata dan tingkahlaku guru yang menggambarkan sifat kasih sayang dapat  membantu guru melaksanakan tugas dengan  gembira dan berkesan. Guru yang tidak pilih kasih, prihatin terhadap anak-anak muridnya sebagai seseorang manusia, dan turut mengambil berat tentang masa depan mereka akan memberikan kesan yang mendalam di jiwa pelajar. Pelajar yang terasa di sayangi akan dapat menumpuhkan perhatian dalam pembelajarannya. Kasih saying juga penting bagi perkembangan sahsiah dan emosi pelajar.
Salah satu strategi untuk melahirkan guru yang berkualiti ialah dengan meningkatkan keberkesanan proses pembelajaran. Bilik darjah adalah medan perjuangan utama kepada kerjaya seorang guru. Di bilik inilah mereka menunjukkan kebolehan dan keupayaan melaksanakan tugas pengajaran dan pembelajaran. Oleh itu, adalah penting seorang guru mengurus bilik darjahnya dengan baik bagi membolehkan pelajar mengikuti pengajaran guru dengan mudah dan berkesan. Guru yang berkesan adalah adalah tonggak kecemerlangan sistem pendidikan  sebagaimana hasrat  Falsafah pendidikan Kebangsaan  selaras kehendak  masyarakat dan Negara.
📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚📚


Makalah Ke 2
Menjadi guru yang berkesan

Pelajar menengah mungkin inginkan guru yang `handsome', `cun', kemas, pandai mengajar, tidak kedekut markah, tidak cerewet...

Ibu bapa pula mungkin mengharapkan guru yang penyayang, pandai mengajar, banyak ilmu, pandai bergaul dengan ahli masyarakat, berakhlak mulia, rajin ke surau, rajin ke masjid...

Sebenarnya, guru bukan seorang tetapi bermacam-macam orang. Pastinya bermacam-macam ragam!

Pengajaran pula bermaksud memberi arahan, memberitahu atau menjelaskan.
Dengan perkataan lain, guru dan pengajaran merupakan bidang kerjaya yang penting tetapi penuh cabaran.

Pengajaran memerlukan banyak usaha. Namun, ia mungkin memudaratkan guru dan pengajarannya apabila dilaksanakan dengan cara yang salah.

Seorang yang bekerja sebagai guru pastinya menerima banyak anugerah mental dan spiritual lantaran `mulia'nya tugas sebagai guru.

Walau bagaimanapun, tugas untuk mencungkil dan membina bakat seseorang menerusi pengajaran ini bukan mudah.
Di Malaysia, guru dikehendaki bertugas menurut ukuran (standard) yang ditentukan oleh Kementerian Pendidikan, walaupun ukuran yang terbaik ialah ukuran yang digembleng sendiri.

Menurut ukuran yang ideal, seorang guru adalah contoh kepada anak didik. Namun guru tidak terhindar daripada melakukan kesilapan lantaran guru adalah manusia biasa!

Guru perlu bersikap objektif, iaitu lurus dan tepat. Walau bagaimanapun, hubungan guru dengan anak didik yang `terlalu rapat' akan menyulitkan sikap objektif itu.

Ada kemungkinan si anak didik akan `memijak kepala' guru berkenaan.

Pengajaran begitu luas cakupannya dan sangat berkait rapat dengan orang. Ia kerap berubah dan penyelesaian terakhir mustahil dapat ditemui.

Aspek-aspek penting dalam situasi pengajaran-pembelajaran, dihasilkan oleh sebab-sebab terdekat dalam proses berkenaan.

Dengan yang demikian, kita mungkin tidak mengetahui apa yang akan terjadi dan bagaimana mengawalnya. Namun, pengajaran masih mempunyai erti, tujuan dan reka bentuk.

Pengajaran, sebagaimana yang kita maklumi, merupakan suatu cara membimbing anak-anak didik untuk memperoleh sejumlah pengalaman bermutu dalam usaha mengembangkan bakat dan kebolehan mereka sebagai insan yang kamil.

Guru perlu mengetahui banyak perkara. Dia mesti mengetahui hakikat bahawa dia ada tanggungjawab, iaitu untuk mengajar subjek kepakarannya. Ini demikian, kerana pengajaran adalah suatu sains dan seni.

Guru mesti mempunyai pengetahuan tentang beberapa subjek yang berkait dengan subjek kepakarannya. Dia mesti mempelajari psikologi manusia, dan memahami susunan sosial tempat berlakunya proses pendidikan.

Namun demikian, guru yang mengetahui semua perkara pun tidak terlepas daripada menghadapi masalah di dalam bilik darjah.

Tanggapan ini ada benarnya kerana pengajaran dalam persembahan sebenar, merupakan suatu seni yang mengutamakan perseimbangan antara banyak faktor, iaitu pengetahuan, ketrampilan dan mutu peribadi.

Anak didik tidak selalunya belajar daripada pengajaran guru. Ia bergantung kepada beberapa syarat, yang seandainya dipenuhi, seseorang anak didik dapat belajar dengan sewajarnya.

Antaranya, motivasi dan kesediaan anak didik untuk belajar, tahap perkembangan emosi dan minda, hubungannya dengan guru, keupayaan belajar makna perkataan, dan kemahiran guru mengongsi ilmu dan pengalaman.

Seterusnya, bagaimanakah seseorang guru menjadikan sesuatu pengajaran yang sukar menjadi mudah?

Pertama
Beri contoh. Kaitkan perkara yang akan diajar kepada sesuatu yang diketahui anak didik, dan pada masa yang sama, memberikan mereka pengalaman.
Kedua
Sebutkan perkara yang diajar dalam bahasa atau istilah yang mudah. Jelaskan masalah yang timbul dalam jangkaan pengalaman dan kefahaman anak didik.
Ketiga
Bahagikan masalah ke bahagian-bahagian yang mudah.
Keempat, cantumkan bahagian-bahagian bermasalah supaya keseluruhannya mudah difaham, dan supaya seluruh masalah merentasi kesemua bahagian yang bermasalah.
Kelima
Tanya soalan-soalan yang sesuai supaya perkara yang dipelajari mudah difahami.
Keenam, berikan reaksi terhadap soalan yang menyatakan minat dan tumpuan anak didik. Pengajaran mungkin lebih berkesan sekiranya ia dilakukan sebagai hasil daripada soalan-soalan anak didik.
Ketujuh
Dengari anak didik menyatakan kesukarannya dalam pembelajaran, sama ada kepada guru atau kepada dirinya sendiri.
Kelapan,
Timbulkan keyakinan. Ulang proses yang diajar kepada anak didik sehingga meyakinkannya.
Kesembilan,
Erikan pelbagai pendapat. Lihat perkara yang akan diajar daripada pelbagai sudut, dan lihat masalah daripada pelbagai kemungkinan.
Kesepuluh,
Sediakan pelbagai pengalaman atau pembelajaran yang berkait dengan perkara yang dipelajari.
Kesebelas,
Tukar kaedah penjelasan bersesuaian dengan keupayaan dan tahap perkembangan pembelajaran anak didik dan kaitkan pembelajaran baharu kepada perkara yang telah diketahui.
Kedua belas,
Timbulkan suasana pembelajaran yang bererti, kondusif dan menyeronokkan menerusi pengajaran yang hidup, riang dan memberansangkan.
Sebagai kesimpulan, dalam proses pengajaran dan pembelajaran, seorang guru adalah segala-galanya.
Guru bukan seorang guru semata-mata tetapi dia juga laksana seorang pemandu, kaunselor, pencipta, pemberi teladan, pekerja rutin, pendakwah, pemantau dan penerima kenyataan.
Guru juga laksana pencetus wawasan, pendengar, penasihat, penilai, pelakon, penghibur, dan malah 1001 macam watak yang sentiasa berubah demi keberkesanan pengajaran dan pembelajaran anak-anak didik

Tiada ulasan: