*SEKADAR perkongsian๐
Menurut Prof. Dr. HAMKA
(H. Abdul Malik Karim Amarullah).
SESUNGGUHNYA.....
SUBUH ITU HAKIKAT DIRI
□ Jika Subuhnya senantiasa
dipelihara....
Itu tanda akan Selamat
dari neraka.
□ Jika Subuhnya tiada dia
tinggal.....
Allah melindunginya dari
segala arah.
□ Jika Subuhnya didahului
dengan Sunat....
Pasti seluruh dunia beserta
isinya, dia dapat.
□ Jika Subuhnya bergelap-gelap
menuju Musholla.....
Di kegelapan akhirat ia
dapatkan cahaya.
□ Jika Subuh hingga awal Dhuha
(Isyroq) berwirid pula......
Mendapat pahala
Umrah dan Haji sempurna.
Namun . . .
□ Jika Subuhnya tiada dijaga.
Maka pada wajahnya tiada
cahaya.
□ Jika Subuhnya sengaja
terlupa.....
Tanda Imannya tiada
bernyawa....
□ Jika Subuhnya terasa
berat.....
Tanda munafiq sudah
mendekat....
□ Jika Subuh tiada peduli....
Tanda Iman menghampiri
mati....
□ Jika Subuhnya tiada
berjama’ah....
Tanda hidupnya akan hilang
barokah.
□ Jika Subuhnya tiada
ke Masjid.....
Tanda imannya ada penyakit.
□ Jika Subuhnya selalu
terlewat....
Tanda imannya semakin
cacat....
□ Jika Subuhnya diakhir
waktu.....
Tanda iman semakin
kelabu....
□ Jika Subuhnya hari sudah
siang.....
Tanda rezekinya sudah hilang...
□ Jika di waktu subuh masih
mendengkur.....
Tanda syaitan memeluknya
dalam tidur.
- ูุงููู ุงุนูู
-
Sharing is Jariah
Jumaat, Julai 27, 2018
10 Yang Aku Takut
1. *Yang aku takut:*
Hatiku kian mengeras dan sulit menerima nasihat, namun sangat pandai menasihati.
Hatiku kian mengeras dan sulit menerima nasihat, namun sangat pandai menasihati.
Allรขh Azza wa Jalla berfirman:
ِูู ُُูููุจِِูู
ْ ู
َุฑَุถٌ َูุฒَุงุฏَُูู
ُ ุงَُّููู ู
َุฑَุถًุง
Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allรขh penyakitnya …. [al-Baqarah/2:10]
Hati juga bisa menjadi lunak dan juga bisa menjadi sekeras batu. Allรขh Azza wa Jalla berfirman:
ุซُู
َّ َูุณَุชْ ُُูููุจُُูู
ْ ู
ِْู ุจَุนْุฏِ ุฐََِٰูู ََِููู َูุงْูุญِุฌَุงุฑَุฉِ ุฃَْู ุฃَุดَุฏُّ َูุณَْูุฉً
Kemudian setelah itu hati kalian menjadi keras seperti batu, bahkan lebih keras lagi [al-Baqarah/2:
2. *Yang aku takut:*
Aku merasa aku paling benar, sehingga merendahkan kebenaran yang lain.
Aku merasa aku paling benar, sehingga merendahkan kebenaran yang lain.
Dari Abu Hurairah, ia berkata,
ُูุจْุตِุฑُ ุฃَุญَุฏُُูู
ْ ุงَููุฐَุงุฉ ِูู ุฃَุนُِْูู ุฃَุฎِِْูู، ََْูููุณَู ุงูุฌَุฐَู- ุฃู ุงูุฌَุฐَุน – ِูู ุนَِْูู َْููุณِِู
“Salah seorang dari kalian dapat melihat kotoran kecil di mata saudaranya tetapi dia lupa akan kayu besar yang ada di matanya.” (HR. Bukhari dalam Adabul Mufrod no. 592, shahih secara mauquf).
Hati-hati pula dengan sifat ujub, yaitu takjub pada diri sendiri. Dalam hadits yang ma’ruf disebutkan,
ุซََูุงุซٌ ู
َُِْูููุงุชٌ : ุดُุญٌّ ู
ُุทَุงุนٌ ًََูููู ู
ُุชَّุจَุนٌ َูุฅِุนْุฌَุงุจُ ุงْูู
َุฑْุกِ ุจَِْููุณِِู
“Tiga hal yang membawa pada jurang kebinasaan: (1) tamak lagi kikir, (2) mengikuti hawa nafsu (yang selalu mengajak pada kejelekan), dan ujub (takjub pada diri sendiri).” (HR. Abdur Rozaq 11: 304. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini hasan. Lihat Shahihul Jaami’ 3039
3. *Yang aku takut:*
Egoku terlalu tinggi, hingga merasa aku paling baik di antara yang lain.
Egoku terlalu tinggi, hingga merasa aku paling baik di antara yang lain.
Harusnya kita melihat contoh Abu Bakr, ia malah berdoa ketika dipuji oleh orang lain.
ุงَُّูููู
َّ ุฃَْูุชَ ุฃَุนَْูู
ُ ู
ِِّูู ุจَِْููุณِู َูุฃََูุง ุฃَุนَْูู
ُ ุจَِْููุณِู ู
ُِْููู
ْ ุงَُّูููู
َّ ุงุฌْุนَِْููู ุฎَْูุฑًุง ู
ِู
َّุง َูุธَُُّْููู َูุงุบِْูุฑْ ِูู ู
َุง ูุงَ َูุนَْูู
َُْูู َููุงَ ุชُุคَุงุฎِุฐِْูู ุจِู
َุง ََُُْْูููููู
Allahumma anta a’lamu minni bi nafsiy, wa anaa a’lamu bi nafsii minhum. Allahummaj ‘alniy khoirom mimmaa yazhunnuun, wagh-firliy maa laa ya’lamuun, wa laa tu-akhidzniy bimaa yaquuluun. [Ya Allah, Engkau lebih mengetahui keadaan diriku daripada diriku sendiri dan aku lebih mengetahui keadaan diriku daripada mereka yang memujiku. Ya Allah, jadikanlah diriku lebih baik dari yang mereka sangkakan, ampunilah aku terhadap apa yang mereka tidak ketahui dariku, dan janganlah menyiksaku dengan perkataan mereka] ( Diriwayatkan oleh Al Baihaqi dalam Syu’abul Iman, 4: 228, no.4876. Lihat Jaami’ul Ahadits, Jalaluddin As Suyuthi, 25: 145, Asy Syamilah)
O
4. *Yang aku takut*:
Aku lupa cermin diri sendiri,namun sibuk berprasangka buruk kepada yang lain.
O
4. *Yang aku takut*:
Aku lupa cermin diri sendiri,namun sibuk berprasangka buruk kepada yang lain.
Daripada Abu Hurairah r. a, bahawasanya Rasullullah SAW telah bersabda, maksudnya:
“Jika ada seseorang berkata: “Orang ramai sekarang ini sudah rosak”, maka orang yang berkata itu sendiri yang paling rosak di antara mereka.” H. R. Muslim
Penerangan Hadis: Iman Nawawi ketika menulis hadis ini dalam kitab Riyadhus Shalihin, beliau memberi penjelasan seperti berikut:
“Larangan semacam di atas itu (larangan berkata orang ramai sudah rosak) adalah untuk orang yang mengucapkan sedemikian dengan tujuan rasa bangga pada diri sendiri (‘ujub) sebab dirinya tidak rosak, dan dengan tujuan merendahkan orang lain dan merasa dirinya lebih mulia daripada mereka. Maka yang demikian ini HARAM”.
5. *Yang aku takut:*
Ilmuku akan membuatku menjadi sombong, memandang rendah dan membeza-beza dengan yang lain.
Ilmuku akan membuatku menjadi sombong, memandang rendah dan membeza-beza dengan yang lain.
Kisah Musa & Khaidir
6. *Yang aku takut:*
Lidahku makin lincah membicarakan aib saudaraku, namun lupa dengan aib sendiri yang menggunung.
Lidahku makin lincah membicarakan aib saudaraku, namun lupa dengan aib sendiri yang menggunung.
ู
ู ุณุชุฑ ู
ุณูู
ุง ุณุชุฑู ุงููู ููู
ุงูููุงู
ุฉ
7. *Yang aku takut*:
Aku hanya hebat dalam berkata, namun buruk dalam bertindak.
Aku hanya hebat dalam berkata, namun buruk dalam bertindak.
8. *Yang aku takut:*
Aku hanya pintar dalam berdakwah, namun sulit untuk mentaatinya.
Aku hanya pintar dalam berdakwah, namun sulit untuk mentaatinya.
9. *Yang aku takut:*
Aku hanya cerdas dalam mengkritik, namun lemah dalam memperbetulkan diri sendiri.
Aku hanya cerdas dalam mengkritik, namun lemah dalam memperbetulkan diri sendiri.
10. *Yang aku takut:*
Aku membenci dosa orang lain.
Namun saat aku sendiri buat dosa, aku enggan membencinya.
Aku membenci dosa orang lain.
Namun saat aku sendiri buat dosa, aku enggan membencinya.
*Renung-renungkan bersama*
Hifz Ad Din
Apa Yang Dimaksudkan Dengan Menjaga Agama?
===========
1. Al-Imam Ibn Taimiyyah menegaskan bahawa maqasid syarak (tujuan syarak) yang paling tinggi adalah menjaga agama (hifz al-Din) iaitu menjadikan Allah Tuhan yang disembah dan tidak ada manusia yang mensyirikkannya. Ini kerana hanya agama Islam adalah agama yang diredai Allah. (Majmu’ Fatawa, 2/13 ).
2. Dalam menghuraikan maksud hifz al-Din, Sheikh al-Khadimi pula menyatakan bahawa maksudkan dengan menjaga agama (hifz al-din) adalah:
“Memperkukuhkan hukum-hukum agama (Islam) kepada manusia dan kehidupan alam ini serta melakukan amalan untuk menjauhkan sesuatu dari apa yang bertentangan dengan agama Allah seperti bid’ah dan kekufuran (Ilm al-Maqasid al-Syar’iyyah, Nuruddin al-Khadimi).
3. Bagi al-Imam al-Syatibi pula menyatakan bahawa maksud menjaga agama adalah:
“Memperkasakan rukun-rukun agama Islam serta hukum-hukumnya yang ada”. (al-Syatibi, al-Muwafaqat)
4. Manakala Sheikh al-Munajjid menegaskan bahawa dalam menjaga agama, seorang Muslim seharusnya menekankan perihal agama yang diredai Allah itu sendiri. Ini bertepatan dengan firman Allah:
ุฅَِّู ุงูุฏَِّูู ุนِูุฏَ ุงِّููู ุงูุฅِุณْูุงَู ُ
Sesungguhnya Agama yang diredai di sisi Allah itu adalah agama Islam.
Begitu juga Allah berfirman:
َูู َู َูุจْุชَุบِ ุบَْูุฑَ ุงْูุฅِุณَْูุงู ِ ุฏًِููุง ََููู ُْููุจََู ู ُِْูู ََُููู ِูู ุงْูุขุฎِุฑَุฉِ ู َِู ุงْูุฎَุงุณِุฑَِูู
Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.
Bererti, agama yang Allah redha hanyalah agama Islam dan tugas Muslim adalah memelihara agama Islam.
5. Dalam sumber-sumber rujukan yang dirujuk, kebanyakan sarjana Islam menegaskan bahawa yang dimaksudkan dengan menjaga agama adalah memelihara agama Islam. Itulah maksud sebenar hifz al-din (menjaga agama).
6. Menghormati hak orang lain untuk beragama adalah ruang toleransi yang diletakkan di dalam hubungan kita sesama Muslim. Tetapi asasnya bagi seorang Muslim itu adalah menekankan soal menjaga, memelihara dan memperkukuhkan agamanya sendiri.
6. Tiada pula kami dapati lagi maksud menjaga agama ini adalah menjaga semua agama termasuk agama yang menyembah syaitan.
Apakah kita redha dengan kekufuran?
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
===========
1. Al-Imam Ibn Taimiyyah menegaskan bahawa maqasid syarak (tujuan syarak) yang paling tinggi adalah menjaga agama (hifz al-Din) iaitu menjadikan Allah Tuhan yang disembah dan tidak ada manusia yang mensyirikkannya. Ini kerana hanya agama Islam adalah agama yang diredai Allah. (Majmu’ Fatawa, 2/13 ).
2. Dalam menghuraikan maksud hifz al-Din, Sheikh al-Khadimi pula menyatakan bahawa maksudkan dengan menjaga agama (hifz al-din) adalah:
“Memperkukuhkan hukum-hukum agama (Islam) kepada manusia dan kehidupan alam ini serta melakukan amalan untuk menjauhkan sesuatu dari apa yang bertentangan dengan agama Allah seperti bid’ah dan kekufuran (Ilm al-Maqasid al-Syar’iyyah, Nuruddin al-Khadimi).
3. Bagi al-Imam al-Syatibi pula menyatakan bahawa maksud menjaga agama adalah:
“Memperkasakan rukun-rukun agama Islam serta hukum-hukumnya yang ada”. (al-Syatibi, al-Muwafaqat)
4. Manakala Sheikh al-Munajjid menegaskan bahawa dalam menjaga agama, seorang Muslim seharusnya menekankan perihal agama yang diredai Allah itu sendiri. Ini bertepatan dengan firman Allah:
ุฅَِّู ุงูุฏَِّูู ุนِูุฏَ ุงِّููู ุงูุฅِุณْูุงَู ُ
Sesungguhnya Agama yang diredai di sisi Allah itu adalah agama Islam.
Begitu juga Allah berfirman:
َูู َู َูุจْุชَุบِ ุบَْูุฑَ ุงْูุฅِุณَْูุงู ِ ุฏًِููุง ََููู ُْููุจََู ู ُِْูู ََُููู ِูู ุงْูุขุฎِุฑَุฉِ ู َِู ุงْูุฎَุงุณِุฑَِูู
Dan sesiapa yang mencari agama selain agama Islam, maka tidak akan diterima daripadanya, dan ia pada hari akhirat kelak dari orang-orang yang rugi.
Bererti, agama yang Allah redha hanyalah agama Islam dan tugas Muslim adalah memelihara agama Islam.
5. Dalam sumber-sumber rujukan yang dirujuk, kebanyakan sarjana Islam menegaskan bahawa yang dimaksudkan dengan menjaga agama adalah memelihara agama Islam. Itulah maksud sebenar hifz al-din (menjaga agama).
6. Menghormati hak orang lain untuk beragama adalah ruang toleransi yang diletakkan di dalam hubungan kita sesama Muslim. Tetapi asasnya bagi seorang Muslim itu adalah menekankan soal menjaga, memelihara dan memperkukuhkan agamanya sendiri.
6. Tiada pula kami dapati lagi maksud menjaga agama ini adalah menjaga semua agama termasuk agama yang menyembah syaitan.
Apakah kita redha dengan kekufuran?
Dr. Ahmad Sanusi Azmi
Genjez Khan Melagakan Orang Islam
KETIKA umat Islam diserang tentera Tatar, hampir seluruh Wilayah Islam dijajah. Antara yang terawal adalah Wilayah Khurasan yang berjiran dengan Mongol.
Pada satu peringkat di Khurasan, Tatar tidak berdaya menghadapi umat Islam di Kota Bukhara. Lalu pemimpinnya Genghis Khan menulis surat kepada umat Islam:
"Sesiapa yang menyerahkan senjatanya dan menyertai tentera Tatar, mereka akan selamat. Namun barangsiapa yang enggan, mereka pasti akan menerima penyesalan."
Surat tersebut menyebabkan umat Islam yang sedang terancam itu berpecah kepada dua pihak. Pihak pertama menolak keras tawaran Genghis Khan dengan berkata:
"Seandainya mereka mampu memerangi kita, tak mungkin mereka menawarkan sedemikian. Ini menandakan peluang kita cerah. Teruskan perjuangan, pasti kita akan beroleh salah satu antara dua kebaikan; menang ke atas mereka atau syahid penuh bahagia!"
Namun pihak kedua cenderung untuk menerima tawaran tersebut. Mereka berkata:
"Wajarkah kita sengaja menumpahkan darah sendiri, dalam keadaan kita tahu bahawa kita tidak akan mampu menentang mereka? Tidakkah kalian lihat bilangan dan kelengkapan mereka?"
Genghis Khan terus mengambil peluang dari pertelingkahan ini. Dia mengutus surat berikutnya khusus kepada pihak kedua yang sanggup menerima tawaran. Dalam surat tersebut, dia berjanji akan memberikan tampuk kekuasaan Bukhara kepada pihak tersebut dengan syarat mereka menumpaskan pihak pertama.
Tawaran itu menyebabkan pihak kedua rambang mata. Terus mereka menyahutnya tanpa rasa bersalah. Sanggup mereka memerangi saudara sendiri bagi pihak Tatar.
Pertempuran pun berlangsung. Akhirnya tumpaslah pihak yang teguh mempertahankan prinsip di tangan pihak yang menjual agama dengan habuan dunia.
Apa yang menyedihkan, pihak yang menerima tawaran Tatar itu tidak dianugerahkan apa yang dijanjikan. Sebaliknya senjata mereka dirampas, mereka ditangkap dan diarahkan supaya disembelih kesemuanya.
Genghis Khan mengungkap satu kata-kata yang sangat masyhur:
"Kalaulah mereka boleh dipercayai, mustahil mereka sanggup memerangi saudara sendiri demi kita. Padahal kita orang asing bagi mereka..!"
10 pengajaran dari cerita di atas:
1. Taktik pecah dan perintah, strategi ampuh menghadapi Islam zaman berzaman.
2. Aqidah perjuangan yang lemah punca tidak yakin dengan janji kemenangan dari tuhan.
3. Habuan takhta dan harta mudah menggugat keikhlasan perjuangan.
4. Pabila dunia menguasai diri, saudara sendiri pun sanggup dikhianati.
5. Mempercayai bulat-bulat kata-kata musuh adalah kebodohan yang membinasakan.
6. Islam tidak kalah kerana agama ini. Sebaliknya kalah kerana penyelewengan orang Islam sendiri.
7. Dedak musuh itu beracun. Dan racunnya mampu membunuh jamaah.
8. Pengkhianat tidak akan bahagia. Nikmat mereka hanya sementara.
9. Pentingnya untuk berpegang kepada prinsip. Walau menyusahkan (tampak syadid), ia perisai pertahanan yang utuh!
10. Tidak ada kerjasama dengan bukan Islam dalam menentang sesama Islam.
Tiga kata-kata hikmah yang perlu diambil iktibar:
1.
ู ุง ุฃุดุจู ุงูููู ุจุงูุฃู ุณ
"Alangkah samanya hari ini dengan semalam."
2.
ูุง ุชูุชููุง ุฃุณูุฏูู ูุชุฃูููู ููุงุจ ุนุฏููู
"Jangan kamu bunuh singa di kalanganmu, nescaya kamu akan dimakan oleh anjing di kalangan musuhmu."
3.
ู ู ูุง ูุชุนูู ุงูุชุงุฑูุฎ ูุนูู ู ุงูุชุงุฑูุฎ
"Barangsiapa tidak belajar dari sejarah, maka sejarah akan mengajarkannya kembali."
28 Syawal 1439
12 Julai 2018
๐๐๐
Pada satu peringkat di Khurasan, Tatar tidak berdaya menghadapi umat Islam di Kota Bukhara. Lalu pemimpinnya Genghis Khan menulis surat kepada umat Islam:
"Sesiapa yang menyerahkan senjatanya dan menyertai tentera Tatar, mereka akan selamat. Namun barangsiapa yang enggan, mereka pasti akan menerima penyesalan."
Surat tersebut menyebabkan umat Islam yang sedang terancam itu berpecah kepada dua pihak. Pihak pertama menolak keras tawaran Genghis Khan dengan berkata:
"Seandainya mereka mampu memerangi kita, tak mungkin mereka menawarkan sedemikian. Ini menandakan peluang kita cerah. Teruskan perjuangan, pasti kita akan beroleh salah satu antara dua kebaikan; menang ke atas mereka atau syahid penuh bahagia!"
Namun pihak kedua cenderung untuk menerima tawaran tersebut. Mereka berkata:
"Wajarkah kita sengaja menumpahkan darah sendiri, dalam keadaan kita tahu bahawa kita tidak akan mampu menentang mereka? Tidakkah kalian lihat bilangan dan kelengkapan mereka?"
Genghis Khan terus mengambil peluang dari pertelingkahan ini. Dia mengutus surat berikutnya khusus kepada pihak kedua yang sanggup menerima tawaran. Dalam surat tersebut, dia berjanji akan memberikan tampuk kekuasaan Bukhara kepada pihak tersebut dengan syarat mereka menumpaskan pihak pertama.
Tawaran itu menyebabkan pihak kedua rambang mata. Terus mereka menyahutnya tanpa rasa bersalah. Sanggup mereka memerangi saudara sendiri bagi pihak Tatar.
Pertempuran pun berlangsung. Akhirnya tumpaslah pihak yang teguh mempertahankan prinsip di tangan pihak yang menjual agama dengan habuan dunia.
Apa yang menyedihkan, pihak yang menerima tawaran Tatar itu tidak dianugerahkan apa yang dijanjikan. Sebaliknya senjata mereka dirampas, mereka ditangkap dan diarahkan supaya disembelih kesemuanya.
Genghis Khan mengungkap satu kata-kata yang sangat masyhur:
"Kalaulah mereka boleh dipercayai, mustahil mereka sanggup memerangi saudara sendiri demi kita. Padahal kita orang asing bagi mereka..!"
10 pengajaran dari cerita di atas:
1. Taktik pecah dan perintah, strategi ampuh menghadapi Islam zaman berzaman.
2. Aqidah perjuangan yang lemah punca tidak yakin dengan janji kemenangan dari tuhan.
3. Habuan takhta dan harta mudah menggugat keikhlasan perjuangan.
4. Pabila dunia menguasai diri, saudara sendiri pun sanggup dikhianati.
5. Mempercayai bulat-bulat kata-kata musuh adalah kebodohan yang membinasakan.
6. Islam tidak kalah kerana agama ini. Sebaliknya kalah kerana penyelewengan orang Islam sendiri.
7. Dedak musuh itu beracun. Dan racunnya mampu membunuh jamaah.
8. Pengkhianat tidak akan bahagia. Nikmat mereka hanya sementara.
9. Pentingnya untuk berpegang kepada prinsip. Walau menyusahkan (tampak syadid), ia perisai pertahanan yang utuh!
10. Tidak ada kerjasama dengan bukan Islam dalam menentang sesama Islam.
Tiga kata-kata hikmah yang perlu diambil iktibar:
1.
ู ุง ุฃุดุจู ุงูููู ุจุงูุฃู ุณ
"Alangkah samanya hari ini dengan semalam."
2.
ูุง ุชูุชููุง ุฃุณูุฏูู ูุชุฃูููู ููุงุจ ุนุฏููู
"Jangan kamu bunuh singa di kalanganmu, nescaya kamu akan dimakan oleh anjing di kalangan musuhmu."
3.
ู ู ูุง ูุชุนูู ุงูุชุงุฑูุฎ ูุนูู ู ุงูุชุงุฑูุฎ
"Barangsiapa tidak belajar dari sejarah, maka sejarah akan mengajarkannya kembali."
28 Syawal 1439
12 Julai 2018
๐๐๐
Sabtu, Julai 21, 2018
DUA TANDA CINTA DAN BENCI ALLAH ุณุจุญุงูู ูุชุนุงูู KEPADA KITA...
Dalam sebuah riwayat disebutkan bahawa Nabi Musa a.s. berkata sesuatu kepada Tuhan,
.
“Wahai Tuhanku, bagaimana saya dapat membezakan antara orang yang Engkau cintai dengan orang yang Engkau benci?’
.
Allah ุณุจุญุงูู ูุชุนุงูู Yang Maha Pengasih menjawab, ‘Hai Musa, sesungguhnya jika Aku mencintai seorang hamba, maka Aku akan menjadikan dua tanda kepadanya.’
.
Musa bertanya, ‘Wahai Tuhanku, apa kedua tanda itu?’ Allah ุณุจุญุงูู ูุชุนุงูู menjawab, ‘Aku akan mengilhamkan kepadanya agar ia berdzikir kepada-Ku agar Aku dapat menyebutnya di kerajaan langit dan Aku akan menahannya dari lautan murka-Ku agar ia tidak terjerumus ke dalam azab dan siksa–Ku.
.
Hai Musa, jika Aku membenci seorang hamba, maka Aku akan menjadikan dua tanda kepadanya.’
.
Musa bertanya, ‘Wahai Tuhanku, apa kedua tanda itu?’ Allah ุณุจุญุงูู ูุชุนุงูู Yang Maha Pengampun menjawab, ‘Aku akan melupakannya berzikir kepada-Ku dan Aku akan melepaskan ikatan antara dirinya dan jiwanya, sehingga ia terjerumus ke dalam lautan murka-Ku sehingga ia merasakan siksa-Ku.’”
.
--Imam Al-Ghazali dalam Al-Mahabbah
.
“Wahai Tuhanku, bagaimana saya dapat membezakan antara orang yang Engkau cintai dengan orang yang Engkau benci?’
.
Allah ุณุจุญุงูู ูุชุนุงูู Yang Maha Pengasih menjawab, ‘Hai Musa, sesungguhnya jika Aku mencintai seorang hamba, maka Aku akan menjadikan dua tanda kepadanya.’
.
Musa bertanya, ‘Wahai Tuhanku, apa kedua tanda itu?’ Allah ุณุจุญุงูู ูุชุนุงูู menjawab, ‘Aku akan mengilhamkan kepadanya agar ia berdzikir kepada-Ku agar Aku dapat menyebutnya di kerajaan langit dan Aku akan menahannya dari lautan murka-Ku agar ia tidak terjerumus ke dalam azab dan siksa–Ku.
.
Hai Musa, jika Aku membenci seorang hamba, maka Aku akan menjadikan dua tanda kepadanya.’
.
Musa bertanya, ‘Wahai Tuhanku, apa kedua tanda itu?’ Allah ุณุจุญุงูู ูุชุนุงูู Yang Maha Pengampun menjawab, ‘Aku akan melupakannya berzikir kepada-Ku dan Aku akan melepaskan ikatan antara dirinya dan jiwanya, sehingga ia terjerumus ke dalam lautan murka-Ku sehingga ia merasakan siksa-Ku.’”
.
--Imam Al-Ghazali dalam Al-Mahabbah
Khamis, Julai 12, 2018
10 Janji Allah Kepada Orang Mukminin
Ketahuilah
bahwa di dalam Al Quran Allah swt menjanjikan 10 perkara kepada orang mukmin, yaitu :
1. Menjanjikan kesabaran dengan pahala.
ุฅَِّูู
َุง ََُّูููู ุงูุตَّุงุจِุฑَُูู ุฃَุฌْุฑَُูู
ุจِุบَْูุฑِ ุญِุณَุงุจٍ
“Hanya
orang-orang yang bersabarlah yang disempurnakan pahalanya tanpa batas.”
(QS.az-Zumar:10)
Sabar
dalam tiga keadaan iaitu :
1. Sabar
ketika melaksanakan kefardhuan yang diperintahkan Allah.
2. Sabar
dalam menjauhi segala larangan Allah.
3. Sabar
dalam menghadapi segala musibah yang diberikan Allah.
2.
Menjanjikan syukur dengan tambahan (nikmat).
َูุฅِุฐْ ุชَุฃَุฐََّู ุฑَุจُُّูู
ْ َูุฆِู ุดََูุฑْุชُู
ْ
ูุฃَุฒِูุฏََُّููู
ْ
Dan
(ingatlah) ketika Tuhan-mu Memaklumkan, “Sesungguhnya jika kamu bersyukur,
niscaya Aku akan Menambah (nikmat) kepadamu.” (QS.Ibrahim:7)
Aisyah
menegur ketika melihat Rasulullah Sollahu Alaihi Wasallam pecah-pecah kakinya
justeru terlalu kuat beribadah, lalu kata Rasulullah Sollahu Alaihi Wasallam :
ุฃููุง ุฃุญุจ ุฃู ุฃููู ุนุจุฏุงً ุดููุฑุงً
Tidakah
boleh aku menjadi hamba yang bersyukur.
3.
Menjanjikan infaq dengan ganti dari-Nya.
َูู
َุง ุฃََْูููุชُู
ู
ِّู ุดَْูุกٍ ََُููู ُูุฎُُِْููู
“Dan
apa saja yang kamu infakkan, Allah akan Menggantinya.” (QS.Saba’:39)
Al-Baqarah
Ayat 261
ู
َุซَُู ุงَّูุฐَِูู َُُِْูููููู ุฃَู
َْูุงَُููู
ْ
ِูู ุณَุจِِูู ุงَِّููู َูู
َุซَِู ุญَุจَّุฉٍ ุฃَْูุจَุชَุชْ ุณَุจْุนَ ุณََูุงุจَِู ِูู ُِّูู
ุณُْูุจَُูุฉٍ ู
ِุงุฆَุฉُ ุญَุจَّุฉٍ ۗ َูุงَُّููู ُูุถَุงุนُِู ِูู
َْู َูุดَุงุกُ ۗ َูุงَُّููู
َูุงุณِุนٌ ุนَِููู
ٌ
261.
Perumpamaan (nafkah yang dikeluarkan oleh) orang-orang yang menafkahkan
hartanya di jalan Allah adalah serupa dengan sebutir benih yang menumbuhkan tujuh
bulir, pada tiap-tiap bulir seratus biji. Allah melipat gandakan (ganjaran)
bagi siapa yang Dia kehendaki. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha
Mengetahui
4.
Menjanjikan yang mengingat Allah, pasti diingat oleh-Nya.
َูุงุฐُْูุฑُِููู ุฃَุฐُْูุฑُْูู
ْ
“Maka ingatlah kepada-Ku, Aku pun akan Ingat
kepadamu.” (QS.al-Baqarah:152)
ุนูุงู
ุฉ ุฅุนุฑุงุถ ุงููู ุชุนุงูู ุนู ุงูุนุจุฏ؛ ูู ุฅุดุชุบุงูู
ุจู
ุง ูุง ูุนููู ูู
ู ุฐูุจุช ุณุงุนุฉ ู
ู ุนู
ุฑู ูู ุบูุฑ ู
ุง ุฎูู ูู ุฌุฏูุฑ ุจุฃู ุชุทูู ุญุณุฑุชู ููู
ุงูููุงู
ุฉ. ูู
ู ุฌุงูุฒ
ุงูุฃุฑุจุนูู ููู
ูุบูุจ ุฎูุฑُู ุดุฑّู ูููุชุฌّูุฒ ุฅูู ุงููุงุฑ.
Tanda
Allah tidak peduli kpd seseorg...
Buat
perkara tdk ada manafaat, melakukan perkara yg bukan jad isebab ia diciptakan
dan bila dah sampai 40 tahun jahatnya masih lagi lebih dari baiknya. Jika berlaku
kesemua ini makan bersiap-siaplah kamu untuk mash neraka.
Al-Ahqaf Ayat 15
ََููุตََّْููุง ุงْูุฅِْูุณَุงَู ุจَِูุงِูุฏَِْูู
ุฅِุญْุณَุงًูุง ۖ ุญَู
ََูุชُْู ุฃُู
ُُّู ُูุฑًْูุง ََููุถَุนَุชُْู ُูุฑًْูุง ۖ َูุญَู
ُُْูู
َِููุตَุงُُูู ุซََูุงุซَُูู ุดَْูุฑًุง ۚ ุญَุชَّٰู ุฅِุฐَุง ุจََูุบَ ุฃَุดُุฏَُّู َูุจََูุบَ
ุฃَุฑْุจَุนَِูู ุณََูุฉً َูุงَู ุฑَุจِّ ุฃَْูุฒِุนِْูู ุฃَْู ุฃَุดُْูุฑَ ِูุนْู
َุชََู ุงَّูุชِู
ุฃَْูุนَู
ْุชَ ุนَََّูู َูุนََٰูู َูุงِูุฏََّู َูุฃَْู ุฃَุนْู
ََู ุตَุงِูุญًุง ุชَุฑْุถَุงُู
َูุฃَุตِْูุญْ ِูู ِูู ุฐُุฑَِّّูุชِู ۖ ุฅِِّูู ุชُุจْุชُ ุฅََِْููู َูุฅِِّูู ู
َِู
ุงْูู
ُุณِْูู
َِูู
15.
Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada dua orang ibu
bapaknya, ibunya mengandungnya dengan susah payah, dan melahirkannya dengan
susah payah (pula). Mengandungnya sampai menyapihnya adalah tiga puluh bulan,
sehingga apabila dia telah dewasa dan umurnya sampai empat puluh tahun ia
berdoa: "Ya Tuhanku, tunjukilah aku untuk mensyukuri nikmat Engkau yang
telah Engkau berikan kepadaku dan kepada ibu bapakku dan supaya aku dapat
berbuat amal yang saleh yang Engkau ridhai; berilah kebaikan kepadaku dengan
(memberi kebaikan) kepada anak cucuku. Sesungguhnya aku bertaubat kepada Engkau
dan sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang berserah diri
5.
Menjanjikan tawakal dengan kecukupan.
َูู
َู َูุชَََّْููู ุนََูู ุงَِّููู ََُููู
ุญَุณْุจُُู
“Dan
barangsiapa bertawakal kepada Allah, niscaya Allah akan Mencukupkan (keperluan)nya.”
(QS.at-Thalaq:3)
َูุชَََّْููู ุนََูู ุงْูุญَِّู ุงَّูุฐِู َูุง
َูู
ُูุชُ َูุณَุจِّุญْ ุจِุญَู
ْุฏِِู﴿ูฅูจ ุงููุฑูุงู﴾
Ambil pengajaran dari kisah Semut dengan Nabi Sulaiman alaihissalam.
َูู
َู َูุชَِّู ุงََّููู َูุฌْุนَู َُّูู
ู
َุฎْุฑَุฌุงً
“Barangsiapa
bertakwa kepada Allah niscaya Dia akan Membukakan jalan keluar baginya.”
(QS.at-Thalaq:2)
Kisah
Raja dengan Sialim yang ditangkapnya.
7.
Menjanjikan doa dengan ijabah.
ََููุงَู ุฑَุจُُّูู
ُ ุงุฏْุนُِููู ุฃَุณْุชَุฌِุจْ
َُููู
ْ
Dan
Tuhan-mu Berfirman, ”Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Aku Perkenankan bagimu.”
(QS.Ghofir:60)
Doa
Nabi Ayyub ini disebutkan dalam Surat Al Anbiya’ ayat 83-84.
َูุฃَُّููุจَ ุฅِุฐْ َูุงุฏَู ุฑَุจَُّู ุฃَِّูู
ู
َุณََِّูู ุงูุถُّุฑُّ َูุฃَْูุชَ ุฃَุฑْุญَู
ُ ุงูุฑَّุงุญِู
َِูู . َูุงุณْุชَุฌَุจَْูุง َُูู
ََููุดََْููุง ู
َุง ุจِِู ู
ِْู ุถُุฑٍّ َูุขَุชََْููุงُู ุฃََُْููู َูู
ِุซَُْููู
ْ ู
َุนَُูู
ْ
ุฑَุญْู
َุฉً ู
ِْู ุนِْูุฏَِูุง َูุฐِْูุฑَู ِْููุนَุงุจِุฏَِูู
“Dan (ingatlah kisah) Ayyub, ketika ia berdoa kepada Tuhannya: “(Ya Tuhanku), sesungguhnya aku telah disentuh bahaya (musibah/penyakit) dan Engkau adalah Tuhan yang Maha Penyayang di antara semua penyayang. Maka Kamipun memperkenankan seruannya itu, lalu Kami lenyapkan penyakit yang ada padanya dan Kami kembalikan keluarganya kepadaya dan Kami lipatgandakan bilangan mereka, sebagai suatu rahmat dari sisi Kami dan untuk menjadi peringatan bagi semua yang menyembah Allah” (QS. Al Anbiya’ : 83-84
8.
Menjanjikan yang menolong (agama) Allah dengan pertolongan dari-Nya.
َูุง ุฃََُّููุง ุงَّูุฐَِูู ุขู
َُููุง ุฅِู ุชَูุตُุฑُูุง
ุงََّููู َููุตُุฑُْูู
ْ
“Wahai
orang-orang yang beriman! Jika kamu menolong (agama) Allah, niscaya Dia akan
Menolongmu.”(QS.Muhammad:7)
Apa
yang dimaksud dalam surat-surat tersebut diatas ” Menolong Agama Allah ” ?
َََููููุตُุฑََّู ุงَُّููู ู
َู َููุตُุฑُُู ุฅَِّู ุงََّููู
ٌََِّูููู ุนَุฒِูุฒٌ
Artinya : “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang yang menolong (agama)-Nya. Sesungguhnya Allah benar-benar Maha kuat lagi Maha perkasa,” (QS. Al Hajj : 40)
Ath
Thobari mengatakan bahwa makna dari “Sesungguhnya Allah pasti menolong orang
yang menolong (agama)-Nya.” Yaitu Allah swt pasti meonolong orang-orang yang
berperang di jalan-Nya agar kalimat-Nya tinggi terhadap musuh-musuh-Nya. Maka
makna pertolongan Allah kepada hamba-Nya adalah bantuan-Nya kepadanya sedangkan
makna pertolongan hamba-Nya kepada Allah adalah jihad orang itu dijalan-Nya
untuk meninggikan kalimat-Nya.” (Tafsir At Thobari juz XVII hal 651
9.
Menjanjikan istighfar dengan ampunan.
َูู
َู َูุนْู
َْู ุณُูุกุงً ุฃَْู َูุธِْูู
ْ َْููุณَُู
ุซُู
َّ َูุณْุชَุบِْูุฑِ ุงَّููู َูุฌِุฏِ ุงَّููู ุบَُููุฑุงً ุฑَّุญِูู
ุงً
“Dan
barangsiapa berbuat kejahatan dan menganiaya dirinya, kemudian dia memohon
ampunan kepada Allah, niscaya dia akan mendapatkan Allah Maha Pengampun, Maha
Penyayang.” (QS.an-Nisa’:110)
ุฃََّู ุฑَุณَُْูู ุงِููู ุตูู ุงููู ุนููู ูุณูู
َูุงَู : َْููุฒُِู ุฑَุจَُّูุง ุชَุจَุงุฑََู َูุชَุนَุงَูู َُّูู ََْูููุฉٍ ุฅَِูู ุงูุณَّู
َุงุกِ
ุงูุฏَُّْููุง ุญَِْูู َูุจَْูู ุซُُูุซُ ุงูุฃَุฎِْูุฑِ َُُْูููู : ู
َْู َูุฏْุนُِْْููู
َูุฃَุณْุชَุฌِْูุจَ َُูู, ู
َْู َูุณْุฃَُِْููู َูุฃُุนْุทَُِูู, ู
َْู َูุณْุชَุบِْูุฑُِْูู
َูุฃَุบِْูุฑَ َُูู
Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Rabb kita Tabaraka wa Ta’ala turun ke
langit dunia pada setiap malam yaitu ketika sepertiga malam terakhir,
(kemudian) Dia berfirman, ‘Barang siapa berdoa kepada-Ku, niscaya akan Aku
kabulkan, barang siapa meminta kepada-Ku, niscaya akan Aku berikan, dan barang
siapa memohon ampun kepada-Ku, niscaya akan Aku ampuni
10.
Menjanjikan yang menjauhi dosa-dosa besar dengan lunturnya dosa-dosa.
ุฅِู ุชَุฌْุชَِูุจُูุงْ َูุจَุขุฆِุฑَ ู
َุง ุชََُْْูููู
ุนَُْูู َُِّูููุฑْ ุนَُููู
ْ ุณَِّูุฆَุงุชُِูู
ْ
“Jika kamu menjauhi dosa-dosa besar di antara dosa-dosa yang dilarang mengerjakannya, niscaya Kami Hapus kesalahan-kesalahanmu.” (QS.an-Nisa’:31)
Semoga
kita tergolong sebagai hamba yang dapat meraih janji-janji Allah untuk
orang-orang mukmin
Umor 40 ke 90
ุณุคุงู: ุฃููู ุฑุณุงุฆู ูุฐู ุงูุญููุฉ ุฑุณุงูุฉ ูุตูุช ุฅูู ุงูุจุฑูุงู
ุฌ ู
ู ุฅุญุฏู ุงูุฃุฎูุงุช ุงูู
ุณุชู
ุนุงุช ุชููู: ุงูู
ุฑุณูุฉ ( ููุฑุฉ . ุฃ. ุฃ) ู
ู ุงูุฑูุงุถ، ุฃุฎุชูุง ููุง ุณุชุฉ ุฃุณุฆูุฉ ูู ุณุคุงููุง ุงูุฃูู ุชููู: ู
ุง ุตุญุฉ ูุฐุง ุงูุญุฏูุซ ุฌุฒุงูู
ุงููู ุฎูุฑุง: ุฑูู ุงูุญุงูุธ ุงูู
ูุตูู ุนู ุนุซู
ุงู ุนู ุงููุจู ๏ทบ ูุงู: ุงูุนุจุฏ ุงูู
ุณูู
ุฅุฐุง ุจูุบ ุฃุฑุจุนูู ุณูุฉ ุฎูู ุงููู ุชุนุงูู ุญุณุงุจู، ูุฅุฐุง ุจูุบ ุณุชูู ุณูุฉ ุฑุฒูู ุงููู ุชุนุงูู ุงูุฅูุงุจุฉ ุฅููู، ูุฅุฐุง ุจูุบ ุณุจุนูู ุณูุฉ ุฃุญุจู ุฃูู ุงูุณู
ุงุก، ูุฅุฐุง ุจูุบ ุซู
ุงููู ุณูุฉ ุซุจุช ุงููู ุชุนุงูู ุญุณูุงุชู ูู
ุญุง ุณูุฆุงุชู، ูุฅุฐุง ุจูุบ ุชุณุนูู ุณูุฉ ุบูุฑ ุงููู ู
ุง ุชูุฏู
ู
ู ุฐูุจู ูู
ุง ุชุฃุฎุฑ ูุดูุนู ุงููู ุชุนุงูู ูู ุฃูู ุจูุชู ููุชุจ ูู ุงูุณู
ุงุก ุฃุณูุฑ ุงููู ูู ุฃุฑุถู ุฃุฎุฑุฌู ุงูุญุงูุธ ุงูู
ูุตูู ، ูุฑูู ู
ู ุบูุฑ ูุฐุง ุงููุฌู ูู ู
ุณูุฏ ุงูุฅู
ุงู
ุฃุญู
ุฏ . ุซู
ุฅูู ูุฑุฃุช ูุฐุง ุงูุญุฏูุซ ูู ูุชุงุจ ู
ุฎุชุตุฑ ุชูุณูุฑ ุงุจู ูุซูุฑ ุฌุฒุงูู
ุงููู ุฎูุฑุง، ูุฅุฐุง ูุงู ูุฐุง ุงูุญุฏูุซ ุตุญูุญุงً ูุงุดุฑุญูู ููุง ุจุงูุชูุตูู؟ ุฌุฒุงูู
ุงููู ุฎูุฑุง.
Ahad, Julai 01, 2018
10 Sifat Zalim Menurut Sufiyah Ath Thani
Ulama sufi Sufiyah Ath-Thani menyebut 10 jenis sifat zalim yang selalu melingkari hidup manusia. Berikut dicatatkan sifat zalim untuk renungan bersama. Dengan kekuatan jiwa insya-Allah kita akan dapat berusaha menghindarkannya daripada membenih di dalam diri.
๐ช PERTAMA ๐ SOLAT JUMAAT
orang yang sampai atau singgah di sesuatu tempat pada Jumaat, dia sengaja mengelak diri dan tidak mahu menunaikan solat Jumaat, sedangkan orang ramai menunaikannya.
Firman Allah Subhanahu wa ta’ala,
َูุขุงََُّููุงุงَّูุฐَِْูู ุกٰู َُْููุขุฅِุฐَุงُْููุฏَِู ِููุตَّٰููุฉِ ู ِْู َْููู ِ ุงْูุฌُู ُุนَุฉِ َูุงุณْุนَْูุง ุงِٰูู ุฐِْูุฑِ ุงِููู َูุฐَุฑُูุงุงْูุจَْูุนَ ۗ
“Hai orang-orang beriman, apabila diseru untuk menunaikan solat Jumaat, maka bersegeralah kamu kepada mengingat Allah dan tinggalkanlah jual beli.”(al-Jumu’ah: 9)
๐ช KEDUA ๐ MELALUI PERKUBURAN
orang yang melintasi kawasan perkuburan tetapi tidak mahu mengucapkan 'Assalamualaikum' kepada penghuni kubur.
ุงูุณََّูุงู ُ ุนََُْูููู ْ ุฃََْูู ุงูุฏَِّูุงุฑِ ู َِู ุงْูู ُุคْู َِِููู َูุงْูู ُุณِْูู َِูู َูุฅَِّูุง ุฅِْู ุดَุงุกَ ุงُููู ุจُِูู ْ ََููุงุญَُِููู ุฃَุณْุฃَُู ุงَููู ََููุง ََُูููู ُ ุงْูุนَุงَِููุฉَ
“Semoga keselamatan tercurah kepada kalian, wahai penghuni kubur, dari (golongan) orang-orang beriman dan orang-orang Islam. Kami insya Allah akan menyusul kalian, saya meminta keselamatan untuk kami dan kalian
๐ช KETIGA ๐ SOLAT TAHIYYATUL MASJID
Orang yang masuk ke dalam masjid, tetapi keluar semula tanpa mengerjakan solat sunat Tahiyyatul Masjid sebanyak dua rakaat.
Sabda baginda Sollahu alaihi wasallam
ุฅِุฐَุง ุฏَุฎََู ุฃَุญَุฏُُูู ُ ุงْูู َุณْุฌِุฏَ َููุงَ َูุฌِْูุณْ ุญَุชَّู ُูุตََِّูู ุฑَْูุนَุชَِْูู
(ุฑูุงู ุงูุจุฎุงุฑู)
Maksudnya: “Apabila seseorang daripada kamu masuk ke dalam masjid, maka janganlah dia duduk sehinggalah dia mendirikan solat dua rakaat (tahiyyat) terlebih dahulu.” (Hadits riwayat al-Bukhari)
๐ช KEEMPAT ๐ ENGGAN BACA AL QURAN
Orang yang tahu membaca al-Quran, tetapi tidak mahu membacanya sekurang kurangnya satu ayat sehari. Tetapi jika seorang yang menunaikan solat lima waktu setiap hari, pasti dia akan membaca lebih daripada 100 ayat.
Sabda baginda Sollahu alaihi wasallam
ุงَّูุฐِู َْููุฑَุฃُ ุงُููุฑْุขَู ََُููู ู َุงِูุฑٌ ุจِِู ู َุนَ ุงูุณََّูุฑَุฉِ ุงِููุฑَุงู ِ ุงูุจَุฑَุฑَุฉِ، َูุงَّูุฐِู َْููุฑَุฃُ ุงُْููุฑْุขَู ََููุชَุชَุนْุชَุนُ ِِููู ََُููู ุนََِْููู ุดَุงٌّู َُูู ุฃุฌْุฑَุงِู ))ู ุชٌูู ุนََِْููู
“Yang membaca Al-Qur`an dan dia mahir membacanya, dia bersama para malaikat yang mulia. Sedangkan yang membaca Al-Qur`an namun dia tidak tepat dalam membacanya dan mengalami kesulitan, maka baginya dua pahala.”
[Al Bukhari 4937, Muslim 244]
๐ช KELIMA ๐ ORANG DOAKAN UNTUK DIRINYA SAHAJA
Orang yang berdoa untuk kebaikan diri sendiri dan tidak mendoakan kesejahteraan orang lain. Termasuklah seorang imam yang hanya mendoakan untuk dirinya saja, sedang makmum turut sama mengaminkan doa yang dibacanya.
Sabda baginda Sollahu alaihi wasallam
ุซََูุงุซٌ َูุง َูุญُِّู ِูุฃَุญَุฏٍ ุฃَْู َْููุนَََُّููู : َูุง َูุคُู ُّ ุฑَุฌٌُู َْููู ًุง ََููุฎُุตُّ َْููุณَُู ุจِุงูุฏُّุนَุงุกِ ุฏَُُูููู ْ
Tiga hal yg tidak halal bagi seseorang untuk melakukannya (salah satunya disebut):
Janganlah seseorang mengimami suatu kaum dia berdoa untuk dirinya sendiri tanpa mereka. (HR. At Tirmidzi no. 357, Abu Daud no. 90. Imam At Tirmidzi mengatakan: Hasan)
๐ช KEENAM ๐ ORANG TIDAK AMBIL MANAFAAT ILMU ORANG ALIM
Apabila seorang alim dan berilmu pengetahuan datang ke sesebuah tempat tidak ada yang datang untuk menuntut ilmu daripadanya, sedangkan dia dihantar ke tempat itu untuk memberi tunjuk ajar, khususnya dalam bidang keagamaan.
Sabda baginda Sollahu alaihi wasallam
َูุฅَِّู ุงูุนَُูู َุงุกَ َูุฑَุซَุฉُ ุงูุฃَْูุจَِูุงุกِ ، َูุฅَِّู ุงูุฃَْูุจَِูุงุกَ ، َูู ْ َُููุฑِّุซูุง ุฏَِْููุงุฑًุง ، ََููุง ุฏِุฑَْูู ًุง ، ุฅَِّูู َุง َูุฑّุซูุง ุงูุนِْูู َ ، َูู َْู ุฃَุฎَุฐَُู ุฃَุฎَุฐَ ุจِุญَุธٍّ َูุงِูุฑٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya ulama’ adalah pewaris para nabi. Sungguhpun para nabi tidak mewariskan dinar atau dirham tetapi mereka telah mewariskan ilmu. Barangsiapa yang mengambil warisan tersebut maka dia telah mengambil bahagian yang banyak.”. [Riwayat Abu Daud (3157)][Menurut Syeikh al-Arna’outh hadith ini adalah hasan dengan syawahidnya]
Sabda baginda Sollahu alaihi wasallam
ู َุซَُู ุงูุฌَِููุณِ ุงูุตَّุงِูุญِ َูุงูุณَّْูุกِ، َูุญَุงู ِِู ุงูู ِุณِْู ََููุงِูุฎِ ุงِูููุฑِ، َูุญَุงู ُِู ุงูู ِุณِْู: ุฅِู َّุง ุฃَْู ُูุญْุฐََِูู، َูุฅِู َّุง ุฃَْู ุชَุจْุชَุงุนَ ู ُِْูู، َูุฅِู َّุง ุฃَْู ุชَุฌِุฏَ ู ُِْูู ุฑِูุญًุง ุทَِّูุจَุฉً، ََููุงِูุฎُ ุงِูููุฑِ: ุฅِู َّุง ุฃَْู ُูุญْุฑَِู ุซَِูุงุจََู، َูุฅِู َّุง ุฃَْู ุชَุฌِุฏَ ุฑِูุญًุง ุฎَุจِูุซَุฉً
Maksudnya: “Perumpamaan teman yang baik dan teman yang buruk adalah seperti seorang penjual minyak wangi dan seorang tukang besi. Adapun, penjual minyak wangi akan memberi kamu (minyak wangi tersebut), atau kamu membeli daripadanya, atau kamu mendapat bau yang harum daripadanya. Sedangkan tukang besi pula, akan membakar bajumu dan juga kamu mendapatkan bau yang busuk.” [Riwayat al-Bukhari (5534) dan Muslim (2628)]
๐ช KETUJUH ๐ ORANG YANG TIDAK MEMENUHI JEMPUTAN
Orang yang dijemput untuk menghadiri sesuatu majlis tetapi sengaja tidak menghadirkan diri tanpa alasan munasabah.
ุนَْู ุฃَุจِู ُูุฑَْูุฑَุฉَ ุฃََّู ุงَّููุจَِّู ุตََّูู ุงَُّููู ุนََِْููู َูุณََّูู َ َูุงَู : .... َูู َْู َูู ْ ُูุฌِุจْ ุงูุฏَّุนَْูุฉَ ََููุฏْ ุนَุตَู ุงََّููู َูุฑَุณَُُููู "
Dari Abi Hurairah ra
Sesiapa yang tidak hadir jemputan orang sesungguhnya dia berdosa dengan Allah dan rasulNya
(Muttafaqun alaihi)
๐ช KELAPAN ๐ ORANG YANG TIDAK BERTANYAKAN NAMA
Dua orang yang bertemu dalam perjalanan lalu mereka berbual mesra, namun tidak bertanyakan nama masing-masing.
๐ช KESEMBILAN ๐ ORANG YANG TIADA KERJA DAN TIDAK MENUNTUT ILMU
Orang yang tidak mempunyai sebarang pekerjaan, tetapi tidak pula mengambil kesempatan daripada masa yang terluang untuk mencari ilmu pengetahuan.
Mari kita lihat sejenak beberapa hadith kelebihan orang yang bekerja sendiri :
َูุงَู ุฃَุตْุญَุงุจُ ุฑَุณُِูู ุงَِّููู ุตََّูู ุงَُّููู ุนََِْููู َูุณََّูู َ ุนُู َّุงَู ุฃَُْููุณِِูู ْ
Maksudnya : ”Bahawasanya sahabat-sahabat Rasulullah itu bekerja sendiri [Sahih Bukhari, Hadith No 1929]
ู َุง ุฃَََูู ุฃَุญَุฏٌ ุทَุนَุงู ًุง َูุทُّ ุฎَْูุฑًุง ู ِْู ุฃَْู َูุฃَُْูู ู ِْู ุนَู َِู َูุฏِِู َูุฅَِّู َูุจَِّู ุงَِّููู ุฏَุงُูุฏَ ุนََِْููู ุงูุณََّูุงู َูุงَู َูุฃُُْูู ู ِْู ุนَู َِู َูุฏِِู
Maksudnya : ”Tidaklah seseorang itu makan makanan melainkan lebih baik ia makan dari hasil usahanya sendiri. Sesungguhnya Nabi Allah Daud ‘Alaihissalam menikmati makan hanya dari hasil usahanya sendiri” [Sahih Bukhari, Hadith No 1930]
๐ช KE 10 ๐ ORANG YANG TIDUR SEDANGKAN JIRANNYA LAPAR
Orang yang tidur dalam kekenyangan, sedangkan jiran atau penduduk di sekitar tempat tinggalnya menderita kelaparan.
َْููุณَ ุงูู ُุคْู ُِู ุงَّูุฐِْู َูุดْุจَุนُ َู ุฌَุงุฑُُู ุฌَุงุฆِุนٌ ุฅูู ุฌَْูุจِِู
Bukanlah seorang mukmin, orang yang kenyang sementara tetangganya kelaparan di sampingnya. (HR Bukhari dalam Al Adab Al Mufrad no: 112)
ุฎَْูุฑُ ุงูุฃุตْุญَุงุจِ ุนِْูุฏَ ุงููู ุฎَْูุฑُُูู ْ ِูุตَุงุญِุจِِู َู ุฎَْูุฑُ ุงูุฌِْูุฑَุงِู ุฎَْูุฑُُูู ْ ِูุฌَุงุฑِِู
Sebaik-baik sahabat adalah yang paling baik terhadap sahabatnya, dan sebaik-baik tetangga adalah yang paling baik terhadap tetangganya. (HR Tirmidzi no: 1867, Shahih)
Apakah kita tergolong dalam salah satu golongan di atas? Fikir-fikirkan lah..
Langgan:
Catatan (Atom)