DARI BUKU PERANG ARMEGADDON
Tanda Kiamat Dari No. 45 hingga No. 47
HADIS PERTAMA
Sabda Rasulullah Sollahu ‘alaihi wasallam
(حديث مرفوع)
(حديث موقوف) فَقَالَ : إِنِّي فَقَالَ : إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى
اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : " بَادِرُوا بِالأَعْمَالِ سِتًّا :
إِمَارَةَ السُّفَهَاءِ ، وَبَيْعَ الْحُكْمِ ، وَكَثْرَةَ الشَّرْطِ ،
وَاسْتِخْفَافًا بِالدِّمَاءِ ، وَقَطِيعَةَ الرَّحِمِ ، وَنَشْئًا يَقْرَءُونَ
الْقُرْآنَ ، لا يُقَدَّمُونَ لأَنَّهُمْ فُقَهَاءُ ، وَلَكِنْ لِيُغَنُّوا " .
Bersegeralah untuk melakukan amal soleh apabila
telah mncul enam perkara :
1.
Perlantikan
pemimpin-pemimpin yang bodoh
2.
Ramainya
bilangan anggota polis
3.
Penjualan
kepimpinan yakni jawatan
4.
Tidak
adanya penghargaan terhadap darah
5.
Pemtusan
lilaturrahim
6.
Orang
mabuk yang menjadikan Al-Quran sebagai alat nyanyi (seruling) di mana mereka
mendahulkan seseorang di antara mereka menjadi imam agar menyanikannya walaupun
orang tersebut adalah orang yanng paling sedikit ilmunya.
No 45
Mendahulukan seorang lelaki menjadi imam solat
kerana bagus suaranya, walaupun kurang ilmu dan keutamaannya.
Hadis Tentang Ahli
Ibadah
Ahli Ibadah Yang
Bodoh Dan Qari Yang Fasik;-
Daripada Anas r.a.
ia berkata bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda: Kelak, di akhir zaman, akan ada
ahli ibadah yang bodoh dan para qari yang fasik;- (Riwayat Ibnu ‘Adi).
Menunjuk-Nunjuk
Ketika Berdoa
Dari Saad r.a.
bahawa Nabi s.a.w. bersabda: ” Kelak akan terdapat kaum yang berlebih-lebih
(menunjuk-nunjuk) dalam berdoa “;- (Riwayat Ahmad).
Imam Yang
Melambatkan Waktu Solat
Dari Ibnu Ame r.a
bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya nanti selepas peninggalanku akan
terjadi; para imam mengakhirkan solat dari waktunya. Oleh kerana itu hendaklah
kamu mengerjakan solat tepat pada waktunya. Jika kamu datang bersama mereka
untuk mengerjakan solat, maka bersolatlah kamu;- (Riwayat Thabrani).
Yang
Berhak Menjadi Imam
يَؤُمُّ الْقَوْمَ أَقْرَؤُهُمْ
لِكِتَابِ اللَّهِ وَأَقْدَمُهُمْ قِرَاءَةً فَإِنْ كَانَتْ قِرَاءَتُهُمْ سَوَاءً
فَلْيَؤُمَّهُمْ
أَقْدَمُهُمْ هِجْرَةً فَإِنْ كَانُوا فِي الْهِجْرَةِ سَوَاءً فَلْيَؤُمَّهُمْ
أَكْبَرُهُمْ سِنًّا
Dan telah menceritakan kepada kami
Muhammad bin Al Mutsanna dan Ibnu Basyar kata Ibnul Mutsanna; telah menceritakan kepada
kami Muhammad bin Ja’far dari Syu’bah dari Ismail bin Raja’ katanya; aku
mendengar Aus bin Dham’aj mengatakan;
Aku mendengar Abu Mas’udberkata; Rasulullah
shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda kepada kami: “Hendaknya
yang berhak menjadi imam suatu kaum adalah yang paling banyak dan paling baik
bacaan kitabullah (alquran), jika dalam bacaan sama, maka yang paling dahulu
hijrah, jika mereka dalam hijrah sama, maka yang lebih dewasa. (HR.
Muslim no.1079, Abu
Daud no.1079,
Ahmad no.21308, Ibnu
Majah no.970)
No. 46
Penjualan kepimpinan atau jawatan (hukum), iaitu
bahawa jawatan diterima dengan wang.
Sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam :
فعن
جابر بن عبدالله رضي الله عنه ان النبي صلى الله عليه وسلم قال لكعب بن عجرة «
اعاذك الله يا كعب من امارة السفهاء» قال وما امارة السفهاء يا رسول الله قال «
امراء يوكونوا بعدي لا يهتدون بهديي ولا يستنون بسنتي فمن صدقهم بكذبهم واعانهم
على ظلمهم فأولئك ليسوا مني ولست منهم ولا يردون على حوضي ومن لم يصدقهم بكذبهم
ولم يعنهم على ظلمهم فاولئك مني وانا منهم و يردون على حوضي يا كعب بن عجرة: الصوم
جنة و الصدقة تطفىء الخطيئة و الصلاة قربان – او قال برهان – يا كعب بن عجرة لا
يدخل الجنة لحم نبت على سحت ابدا النار اولى به يا كعب بن عجرة الناس غاديان
فمبتاع نفسه فمعتقها – او قال موبقه
Hadis Riwayat Jabir ra bahawa Nabi bersabda kepads
Kaab bin Ujrah, semuga Allah melindungi kamu dari kepimpinan sufaha’. Kaab
bertanya, ” apa itu kepimpinan sufaha’?. Jawab baginda,” yaitu kepimpinnan
selepas aku yang tidak ikut hidayah dan sunnah aku. Sesiapa yang membenarkan
mereka dengan penyelewengan mereka serta membantu kezaliman mereka maka mereka
bukanlah golonganku dan aku bukan golongan mereka. Mereka dihalang dari
haudhku. Barangsiapa yang tidak membenarkan mereka atas pembohongan serta tidak
menolong mereka atas kezaliman mereka, itulah golonganku, aku termasuk golongan
mereka dan menemui daku dihaudhku.
Wahai Kaab, puasa adalah
perisai dan sholat adalah sembahan, sesungguhnya tidak akan masuk syurga akan
daging yang tumbuh dari yang haram dan neraka adalah selayak baginya. Wahai
Kaab, manusia berpagi hari dengan dua keadaan: tergadai dirinya dan dia
menebusnya atau yang terjual dirinya kemudian dia hancur.” HR Ahmad
Dalam Shahih Al-Hakim disebutkan hadits
dari Abdullah bin Amr Radhiyallahu Anhuma secara marfu',
إن من أشراط الساعة أن يوضع الاخيار ويرفع الاشرار.
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda Hari Kiamat ialah orang-orang pilihan direndahkan, sedang orang-orang jahat diangkat".
(Diriwayatkan Al-Hakim di Shahih-nya 4/554-555 dan menshahihkannya dengan disetujui Adz-Dzahabi. Hadits tersebut juga diriwayatkan Ath-Thabrani. Al-Haitsami berkata di Majmauz Zawaid 7/326, "Para perawi hadits tersebut adalah para perawi shahih").
إن من أشراط الساعة أن يوضع الاخيار ويرفع الاشرار.
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda Hari Kiamat ialah orang-orang pilihan direndahkan, sedang orang-orang jahat diangkat".
(Diriwayatkan Al-Hakim di Shahih-nya 4/554-555 dan menshahihkannya dengan disetujui Adz-Dzahabi. Hadits tersebut juga diriwayatkan Ath-Thabrani. Al-Haitsami berkata di Majmauz Zawaid 7/326, "Para perawi hadits tersebut adalah para perawi shahih").
Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,
لا تقوم الساعة حتى يَسُود كل قبيلة
منافقوها
"Hari Kiamat tidak
terjadi hingga orang-orang munafik setiap kabilah menjadi pemimpin di setiap
kabilah".
(Diriwayatkan Ath-Thabrani dan Al-Bazzar
hadits no.3416 dari Abu Mas'ud).
Jika raja dan pemimpin manusia seperti itu, seluruh urusan menjadi tunggang terbalik. Akibatnya, pembohong dipercayai, orang jujur didustakan, pengkhianat diberi amanah, orang tepercaya dikhianati, orang bodoh bicara, orang alim diam, atau dilarang bicara secara umum, seperti diriwayatkan dari Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam bahwa beliau bersabda,
من أشراط الساعة أن يرفع العلم ويظهر الجهل.
"Sesungguhnya di antara tanda-tanda Hari Kiamat ialah ilmu diangkat dan kebodohan tersebar". (Dari Anas bin Malik, hadits tersebut diriwayatkan Al-Bukhari hadits no.80, Muslim hadits no.2671, dan Imam Ahmad 3/98)
Nabi Shallallahu Alaihi wa Sallam juga bersabda,
"Sesungguhnya ilmu dicabut dengan dicabutnya ulama hingga jika ulama tidak ada yang tersisa maka manusia mengangkat orang-orang bodoh sebagai pemimpin, kemudian para pemimpin tersebut ditanya, lalu mereka memberi fatwa tanpa ilmu. Mereka sesat dan menyesatkan".
(Dari Abdullah bin Amr, hadits tersebut diriwayatkan Imam Ahmad 2/162, 190, Al-Bukhari hadits no.100, 7307, dan Muslim hadits no.2673. Hadits tersebut dishahihkan Ibnu Hibban hadits nomer 4571, 6719, dan 6723
No. 47
Memandang rendah kepada darah
إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ
: " بَادِرُوا
بِالأَعْمَالِ سِتًّا : إِمَارَةَ السُّفَهَاءِ ، وَبَيْعَ الْحُكْمِ ، وَكَثْرَةَ
الشَّرْطِ ، وَاسْتِخْفَافًا بِالدِّمَاءِ ،
HADIS KE 2
(حديث
مرفوع) حَدَّثَنَا أَبُو نُعَيْمٍ ، عَنْ بَشِيرِ بْنِ سَلْمَانَ ، عَنْ سَيَّارٍ
أَبِي الْحَكَمِ ، عَنْ طَارِقٍ , قَالَ : كُنَّا عِنْدَ عَبْدِ اللَّهِ جُلُوسًا
، فَجَاءَ آذِنُهُ , فَقَالَ : قَدْ قَامَتِ الصَّلاةُ ، فَقَامَ وَقُمْنَا مَعَهُ
، فَدَخَلْنَا الْمَسْجِدَ ، فَرَأَى النَّاسَ رُكُوعًا فِي مُقَدَّمِ الْمَسْجِدِ
، فَكَبَّرَ وَرَكَعَ ، وَمَشَيْنَا وَفَعَلْنَا مِثْلَ مَا فَعَلَ ، فَمَرَّ
رَجُلٌ مُسْرِعٌ , فَقَالَ : عَلَيْكُمُ السَّلامُ يَا أَبَا عَبْدِ الرَّحْمَنِ ،
فَقَالَ : صَدَقَ اللَّهُ ، وَبَلَّغَ رَسُولُهُ ، فَلَمَّا صَلَّيْنَا رَجَعَ ، فَوَلَجَ
عَلَى أَهْلِهِ ، وَجَلَسْنَا فِي مَكَانِنَا نَنْتَظِرُهُ حَتَّى يَخْرُجَ ،
فَقَالَ بَعْضُنَا لِبَعْضٍ : أَيُّكُمْ يَسْأَلُهُ ؟ ، قَالَ طَارِقٌ أَنَا
أَسْأَلُهُ ، فَسَأَلَهُ ، فَقَالَ : عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ قَالَ : " بَيْنَ يَدَيِ السَّاعَةِ : تَسْلِيمُ الْخَاصَّةِ ،
وَفُشُوُّ التِّجَارَةِ حَتَّى تُعِينَ الْمَرْأَةُ زَوْجَهَا عَلَى التِّجَارَةِ
، وَقَطْعُ الأَرْحَامِ ، وَفُشُوُّ الْقَلَمِ ، وَظُهُورُ الشَّهَادَةِ
بِالزُّورِ ، وَكِتْمَانُ شَهَادَةِ الْحَقِّ " .
No. 48
Seorang isteri bekerja dalam satu syarikat dengan
suaminya (isteri menjadi pengarah atau lebih tinggi pangkat daripada suaminya),
Rasulullah sollahu alaihi wasallam bersabda :
DI pintu gerbang (dekat) hari kiamat, salam
(ucapan assalamualaikum) hanya diucap kepada orang yang khusus (yang sudah
dikenal sahaja), tersebar dan berkembangnya perdagangan sehingga seorang isteri
membantu suaminya untuk berdagang (Hadis sohih – Ahmad)
Dalam tanda ke 28 dinyatakan :
Jarak di antara pasar menjadi dekat yang
menunjukkan banyaknya kegiatan perdagangan, sabda Rasulullah sollahu alaihi
wasallam :
12450 وعن أبي هريرة أن رسول الله - صلى الله عليه وسلم - قال
: " لا تقوم الساعة حتى تظهر الفتن ، ويكثر الكذب ، وتتقارب الأسواق ،
ويتقارب الزمان ، ويكثر الهرج " ، قلت : وما الهرج ؟ قال : " القتل "
Tersebarnya fitnah, banyak sifat bohong, dekatnya
jarak dengan pasar, pendeknya waktu, banyak al Harj iaitu pembunuhan
Dalam tanda ke 26 dinyatakan:
Hilangnya kewaspadaan manusia dalam mendapatkan
rezeki halal, Sabda Rasulullah sollahu alaihi wasallam :
عن أبي هريرة - رضي الله عنه - أن رسول الله -
صلى الله عليه وسلم - قال:((يأتي على الناس
زمان لا يبالي المرء ما أخذ منه، أمن الحلال أم الحرام))؛ رواه البخاري.
akan dating kepada manusia suatu zaman di
mana orang-orang tidak pedulikan terhadap apa-apa yang merek peroleh, apakah
rezeki itu, dari yang halal ataukah dari yang haram.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan