Selasa, Jun 09, 2009

Sekarang di Mekah

Alhamdulillah, saya sekarang di Mekah. Semalam 930 malam sampai dari Madinah. Selesai buat Umrah dalam 2 pagi. Memang sukar jugak jaga orang ramai ni. Jumlah semua kumpulan yang saya bawa seramai 27 orang. Ada 4 keluarga. Kali Al Quds Travel berjaya mengumpulkan seramai hampir 400 orang mengikuti pakej umrahnya. Memang sukar nak puaskan hati semua orang, tambah-tambah pulak orang bayar, kebanyakan nak yang terbaik kerana nak banding dengan bayaran yang diberikan.
Apabila kita bercakap tentang umrah ini, salah satu tanda kiamat ialah sebagaimana yang disebut oleh Rasulullah Umrah akan dijadikan seperti suatu perlancongan, bukannya sebenarnya ibadah. Memang sebenarnya berlaku di Mekah sekarang...khususnya jemaah umrah Malaysia.
Para jemaah lebih mementingkan keselesaan dan luxury dalam mengerjakan umrah. Kalau bas terlewat sikit, travel agentlah yang dipersalahkan, kalau delay kapalterbangpun travel agent yang dipersalahkan....malah kalau gulai yang kurang sedappun travel agent juga di persalahkan. Memang sukar memuaskan hati semua jemaah....namun begitu masih juga ada jemaah yang bersikap biasa, menerima dan sentiasa memberi pandangan yang membina serta memujuk jemaah yang lain.
Kalau sebenarnya salah travel agent tersebut, tak perlulah dibuat kecoh ketika di Mekah, teruskanlah ibadah. Kalau nak komplen tunggu bila balik malaysia nanti, komplenlah banyak mana nak komplenpun. Kalau sampai sebut, kita dizalimi....malah ada yang kat menipu...itu dah ikut nafsu. Teruskan ibadah, apa-apapun kita dah sampai ke Mekah, yang masalah kalau bayar duit, mekah entah ke mana, umrah entah ke mana. Kalau dianggap kesusahan yang dialami itu sebagai ujian Allah, rasanya lebih senang untuk diterima. Allahlah lebih mengetahui siapa yang salah, dan siapa yang betul.

Tiada ulasan: