عَنْ ابْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ اللَّهُ
عَنْهُ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ لَا تَقُومُ السَّاعَةُ
إِلَّا عَلَى شِرَارِ النَّاسِ. (مسلم والإمام أحمد(
Dari Ibn Mas'ud r.a. dari Nabi s.a.w. sabdanya:
"Tidak berlaku saat qiamat melainkan semasa tidak ada di dunia ini selain
daripada orang-orang jahat (yang tidak mengenal baik dan buruk) - Muslim dan
Imam Ahmad)
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مَسْعُودٍ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
لَا تَذْهَبُ الدُّنْيَا حَتَّى يَمْلِكَ الْعَرَبَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ بَيْتِي يُوَاطِئُ
اسْمُهُ اسْمِي (وَفِي رِوَايَةٍ لِأَبِي دَاوُدَ: يُوَاطِئُ اسْمُهُ اسْمِي
وَاسْمُ أَبِيهِ اسْمَ أَبِي).
Dari Abdullah bin Mas'ud r.a. katanya: Rasulullah
s.a.w bersabda: "Tidak habis umur dunia ini sehingga bangsa Arab dan
pengikut-pengikutnya dikuasai oleh seorang dari ahli rumahku yang namanya
menyamai namaku"; (dan pada satu riwayat oleh Abu Daud - ada disebutkan:
"Yang namanya menyamai namaku, dan nama ayahnya menyamai nama
ayahku") - (Tirmizi dan Abu Daud)
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
الْمَهْدِيُّ مِنِّي أَجْلَى الْجَبْهَةِ أَقْنَى الْأَنْفِ يَمْلَأُ الْأَرْضَ
قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ جَوْرًا وَظُلْمًا يَمْلِكُ سَبْعَ سِنِينَ.
Dari Abu Sa'id Al-Khudri r.a. katanya: Rasulullah
s.a.w., bersabda: "Mahadi itu dari keturunanku, dahinya luas,
hidungnya mancung; ia akan memenuhi bumi dengan kejujuran dan keadilan,
sebagaimana bumi sebelum itu penuh dengan kezaliman dan kecurangan; ia
memerintah selama tujuh tahun." (Abu Daud)
عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ
اللَّهُ عَنْهُ قَالَ ذَكَرَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
بَلَاءً يُصِيبُ هَذِهِ الْأُمَّةَ حَتَّى لَا يَجِدَ الرَّجُلُ مَلْجَأً يَلْجَأُ
إِلَيْهِ مِنَ الظُّلْمِ فَيَبْعَثُ اللَّهُ رَجُلًا مِنْ عِتْرَتِي وَأَهْلِ
بَيْتِي فَيَمْلَأُ بِهِ الْأَرْضَ قِسْطًا وَعَدْلًا كَمَا مُلِئَتْ ظُلْمًا
وَجَوْرًا يَرْضَى عَنْهُ سَاكِنُ السَّمَاءِ وَسَاكِنُ الْأَرْضِ لَا تَدَعُ
السَّمَاءُ مِنْ قَطْرِهَا شَيْئًا إِلَّا صَبَّتْهُ مِدْرَارًا وَلَا تَدَعُ
الْأَرْضُ مِنْ نَبَاتِهَا شَيْئًا إِلَّا أَخْرَجَتْهُ حَتَّى يَتَمَنَّى الْأَحْيَاءُ
وَالْأَمْوَاتُ أَنْ يَعِيشَ فِي ذَلِكَ سَبْعَ سِنينَ أَوْ ثَمَانَ سِنِينَ أَوْ
تِسْعَ سِنِينَ.
Dari Abu Sa'id Al-Khudri r.a., katanya:
Rasulullah s.a.w. telah menyebut satu bala bencana akan menimpa umat ini
sehingga seseorang tak dapat tempat untuk berlindung daripada kezaliman;
maka Allah Taala lahirkan seorang dari keturunanku dan ahli rumahku,
serta Tuhan penuhkan bumi dengan kejujuran dan keadilan disebabkan
pemerintahannya sebagaimana bumi sebelum itu penuh dengan kezaliman dan
kecurangan; penduduk langit dan bumi puas hati dengan pemerintahannya; langit
pula tidak meninggalkan sedikit pun dari hujannya melainkan dicurahkannya
dengan lebat dan bumi juga tidak meninggalkan dari tumbuh-tumbuhannya melainkan
dikeluarkannya dengan sebanyak-banyaknya sehingga orang yang hidup suka kalau
orang-orang matinya hidup semula (supaya mereka dapat menikmati kemakmuran itu
bersama); Mahadi itu akan hidup dalam keadaan yang tersebut selama tujuh atau lapang
atau pun sembilan tahun."
IMAM MAHDI
Berdasarkan firman Allah:
فَهَلْ يَنظُرُونَ
إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً فَقَدْ جَاء أَشْرَاطُهَا فَأَنَّى
لَهُمْ إِذَا جَاءتْهُمْ ذِكْرَاهُمْ
Maka tidaklah yang mereka tunggu-tunggu melainkan
hari kiamat (yaitu) kedatangannya kepada mereka dengan tiba-tiba, karena
sesungguhnya telah datang tanda-tandanya. Maka apakah faedahnya bagi mereka
kesadaran mereka itu apabila Kiamat sudah datang?
Maka dalam kitab Alamat Kiamat oleh Syeikh Jalaluddin
di antaranya dituliskan begini: Ulama-ulama mengira bilangan huruf "
baghtah " itu ialah sebanyak 1407 tahun. Ertinya tempoh berlaku kejadian
alamat kiamat yang besar dengan turunnya ayat ini ialah 1407 tahun. Atas dasar
inilah Imam Sayuti rahimahumullahu taala dalam kitabnya “Kasyaf” membuat
ijtihad bahawa kedatangan Imam Mahdi (Mujaddid akhir zaman) sebagai satu tanda
alamat kiamat yang besar itu ialah pada tahun 1407 Hijriah. Dengan kata lain,
mujaddid itu akan lahir di awal kurun ke 15 Hijrah. Untuk menyaksikan benar
tidaknya ijtihad ini, kita lihat pula apa kata lmam lbnu Hajar dalam kitab: Al
Qaulul Mukhtasar fi ‘alamatif Mahdi Muntazar tentang tanda-tanda hampir
kedatangan Mahdi, berdasarkan hadis-hadis. Di antaranya ialah:
1. Mahdi lahir di waktu banyak perselisihan dan
banyak gempa.
2. Dia dibai’ah di bulan Muharram sesudah
didahului beberapa fitnah dan peperangan di bulan Ramadhan dan sesudahnya
hinggalah ke musim haji. Orang-orang haji dirampas di Mina. Banyak berlaku
pembunuhan hinggalah mengalir darah di Jumrah.
ltulah antara yang disebut oleh lbnu Hajar
sebagai tanda terdekat kemunculan Imam Mahdi.
Tentang perselisihan dan gempa bumi, memang sudah
jadi perkara biasa saja dalam kehidupan kita hari ini. Selalu ada berita dalam
akhbar berlakunya gempa bumi di negeri-negeri di dunia ini. Berita yang terbaru
kita dengar ialah dua gempa bumi yang tiap- tiap salah satunya berlaku di Los
Angeles (Amerika). Tentang pertumpahan darah dan pembunuhan di musim haji pun
nampaknya sudah bermula dan Insya-Allah rasanya akan berterusan. Ayatollah
Khomeini telah mengisytiharkan yang Iran akan membalas dendam kepada Arab Saudi
kerana membunuh orang Iran di musim haji yang lalu. Dari itu mungkin berlaku
pada musim-musim haji yang akan datang. Sebab Iran yang menganut fahaman Syiah
itu, memang berhajat untuk menawan Makkah, Masjidil Haram dan Kaabah.
Supaya bumi itu berada dalam pentadbiran
mereka.Syiah menganggap hanya mereka yang layak memiliki Makkah, sebab hanya
Syiahlah aqidah yang benar. Mazhab-mazhab lain salah dan kafir belaka. Atas
keyakinan itulah Iran tunjuk perasaan di Makkah. Kemungkinan ini akan diulang
di setiap musim haji. Kalaulah Arab Saudi atau sesiapa juga menentang maka akan
berlakulah lagi pembunuhan dan pertumpahan darah. Untuk kejadian ini berlaku di
Mina dan di Jumrah adalah tidak mustahil. Dan sekiranya terjadi demikian, maka
itulah saat hampir munculnya lmam Mahdi. lnilah yang dikatakan oleh lbnu Hajar
dalam Al Qaulul . Sebelum dia (Imam Mahdi) dibai’ah antara rukun dan maqam
berlakulah perselisihan di kalangan beberapa kabilah pada bulan Zulkaedah
(haji) dan berlakunyya rampasan orang haji di Mina.
Berdasarkan alasan-alasan di atas, maka saya rasa
Mujaddid kurun ke 15 ini ialah Imam Mahdi. Rasulullah S.A.W mengisyaratkan
kedatangan Imam Mahdi dengan sabda baginda:
1.
Ertinya - Jika tidak tinggal
dari dunia hanya sehari sahaja nescaya Allah S.W.T memanjangkan hari itu
sehingga bangkit padanya seorang lelaki dari keturunanku atau dari kaum
keluargaku, yang namanya menyerupai namaku, dan nama bapanya menyerupai nama
bapaku, ia akan memenuhi bumi dengan keadiian dan saksama sebagaimana bumi
dipenuhi kezaiiman dan kekejaman. (Riwayat Abu Daud dan Tarmizi).
2.
عن عبد الله بنِ مسعودٍ رضي الله عنه :
قال قال رسولُ الله صلى الله عليه وسلم لا تذهبُ الدنيا حتى يملك العربُ رجلٌ من
أهل بيتي يواطِئُ اسمُهُ اسمي
Ertinya :
Dunia tidak akan lenyap sehinggalah bangsa Arab
diperintah oleh seorang lelaki dari keluargaku yang namanya menyerupai namaku.
(Riwayat Abu Daud).
3. Sementara sepotong hadis yang lebih terkenal
dengan nama Hadis Panji-panji bermaksud:
Dari Abdullah yang, berkata: “Ketika kami berada
di sisi Rasulullah S.A.W tiba-tiba datang sekumpulan anak-anak muda, dari
kalangan Bani Hasyim. Apabila terpandang akan mereka maka kedua mata
.Rasulullah S.A.W berlinang airmata dan wajah baginda berubah, aku pun
bertanya, “Mengapakah kami melihat pada wajahmu sesuatu yang kami tidak sukai?”
Baginda menjawab, ‘Kami ahlul-bait telah dipilihkan oleh Allah S.W.T akan akhirat
lebih dari dunia. Kaum kerabatku akan menerima bencana dan penyingkiran
selepasku kelak sehinggalah datang suatu kaum dari sebelah timur dengan membawa
bersama-sama mereka panji- panji berwarna hitam setia meminta kebaikan tetapi
mereka tidak diberikannya. Maka mereka pun berjuang dan beroleh kejayaan lalu
diberikanlah apa yang mereka minta itu tetapi mereka tidak menerima sehinggalah
mereka menolaknya kepada seorang lelaki dari kaum kerabatku yang akan memenuhi
bumi dengan keadilan sebagaimana la dipenuhi dengan kedurjanaan. Siapa di
antara kamu yang sempat menemuinya maka datanglah mereka walaupun mereka
merangkak di atas salji. ” (Riwayat lbnu Majah).
4. Ertinya:
Dari Abu Said Al Khudri dari Nabi S.A. W yang
bersabda, “‘Di antara khalifah-khalifah kamu ialah seorang khalifah yang
mencurahkan harta benda tanpa mengira-ngira. ” (Riwayat Muslim).
5. Ertinya : Dari Abu Said Al Khudri yang berkata
bahawa Rasulullah S.A.W telah bersabda, " Mahdi ialah dari keturunanku,
dahinya luas, hidungnya mancung, ia akan memenuhi bumi dengan keadilan dan
saksama sebagaimana ianya dipenuhi kezaliman dan kekejaman dan ia memerintah
selama tujuh tahun. ” (Riwayat Abu Daud dan Hakim).
6. Dari kitab Ahlul Kahfi yang ditulis oleh
Muhammad Taisir Zibyan pada muka surat 24, terdapat hadis dari lbnu Abbas di
mana Rasulullah S.A.W bersabda:
Ertinya : Ashabul Kahfi itu adalah
pembantu-pembantu Al Mahdi.
Untuk mengetahui secara detail tentang Imam
Mahdi, mari kita tengok dalam kitab Al Qaulul Mukhtasar fi alamatil Mahdi
Al-Muntazar oleh lbnu Hajar.
Berikut adalah petikan Kitab:
Al Qaulul Mukhtasar Fi Alamatil Mahdi Al Muntazar
oleh lbnu Hajar Al Haitami. Petikan ini, ialah sebahagian daripada kesimpulan
(intipati) yang dibuat oleh Imam lbnu Hajar tentang Mahdi, berdasarkan hadis.
A. SIFAT PERIBADI AL MAHDI
1. Keturunannya ialah dari ahlil bait Rasulullah.
2. Nasab keturunannya ialah Sayidina Hassan bin
Ali
3. Namanya Muhammad dan nama bapanya seperti nama
bapa Rasulullah iaitu Abdullah.
4. Namanya seperti nama Rasulullah, tubuhnya
seperti Rasulullah. Akhlaknya juga seperti akhlak Rasulullah dan gelaran yang
diberikan ialah Abu Abdillah
5. Warna kulitnya warna Arab, saiz tubuhnya
seperti tubuh Israel. Di pipi kanannya ada tahi lalat; seolah-olah bintang yang
bercahaya. Keningnya lengkung, hidungnya mancung, giginya jarang dan renggang
antara dua pehanya.
6. Umur Mahdi 40 tahun. Lama masa pemerintahannya
menurut riwayat yang paling banyak dan paling masyhur ialah 7 tahun. Riwayat
lain mengatakan 19 tahun beberapa bulan, ada yang kata 20 tahun, 40 tahun, 24
tahun dan riwayat lain daripada atas mengatakan 30 tahun.
7. Mahdi memakai serban di kepalanya. Ada
malaikat di atas kepalanya dan menyeru, “Sesungguhnya inilah Mahdi, hendaklah
kamu mengikut akannya.”
8. Menetap di Baitul Maqdis.
9. Imam Mahdi ialah umat Rasulullah menjadi
seorang khalifah akhir zaman yang akan meraup harta dengan tangannya tanpa
mengiranya.
10. Imam Mahdi akan keluar pada umat Rasulullah.
Allah akan mengutusnya kekayaan bagi manusia. Umat dalam nikmat. Binatang
ternak berkembang biak. Bumi mengeluarkan tumbuh-tumbuhannya. Dia membagi harta
dengan saksama di kalangan manusia.
11. Dia merupakan safwatullah di kalangan
makhluk.
12. Dia keluar pada bulan Muharram, menyerulah
penyeru daripada langit, ketahuilah olehmu bahawa safwatullah dari kalangan
makhluk ialah polan itu (Mahdi). Hendaklah kamu dengar dan taat padanya. Keluar
Safiani sebelumnya.
B. TANDA KEDATANGAN AL MAHDI
1. Mahdi lahir di waktu banyak perselisihan dan
banyak gempa.
2. Dia akan datang sesudah terbitnya bendera
hitam di sebelah Timur.
3. Ada seruan daripada langit yang mengatakan
sesungguhnya pemimpin kamu ialah polan itu (Mahdi).
4. Bila kamu melihat panji-panji hitam dari pihak
Khurasan, hendaklah kamu mendatanginya sekalipun merangkak atas salji kerana
pada mereka ada khalifah Allah.
5. Dia dibai’ah di bulan Muharram sesudah
didahului beberapa fitnah dan peperangan di bulan Ramadhan dan sesudahnya
hinggalah ke musim haji. Dirampas orang haji di Mina. Banyak berlaku pembunuhan
hingga mengalirlah darah di Jumrah.
6. Sebelum dia dibai’ah antara rukun dan maqam
berlakulah perselisihan di kalangan beberapa kabilah pada bulan Zulkaedah
(haji) dan berlakunya rampasan orang haji di Mina.
7. Dia bersembahyang subuh di Baitul Maqdis
bersama orang mukmin, tiba-tiba Nabi Isa turun. Dia mempersilakan Nabi Isa
menjadi Imam. Nabi Isa meletakkan dua tangannya antara dua bahunya lantas
berkata, “Ke depanlah, sembahyanglah, sesungguhnya bagi engkaulah (imam)
sembahyang ini.”
C. CORAK PEMERINTAHAN AL MAHDI
1. Keluar manusia daripada pihak timur
menyerahkan kekuasaan untuknya.
2. Membangunkan urusan agama di akhir zaman
secara keseluruhan sepertimana didirikan oleh Rasulullah di awalnya.
3. Hidup manusia bersamanya sebagaimana hidupnya
lebah dengan rajanya (erat dan penuh kasih sayang).
4. Imam Mahdi menghukum dan membawa keadilan.
Memecah salib dan membunuh babi.
5. Mengubah suasana dunia iaitu memenuhi bumi
dengan keadilan sebagaimana penuh dengan kekejaman.
6. Membahagi harta dengan adil dan sama rata pada
segenap manusia.
7. Hati umat Muhammad S.A.W di zaman Mahdi
dipenuhi kekayaan.
8. Orang baik mahu pun jahat, di zaman Mahdi
mendapat nikmat yang tidak pernah dirasai sebelumnya.
9. Mahdi memiliki dunia sepertimana dimiliki oleh
Raja Zulqarnain dan Nabi Sulaiman as.
10. Mahdi berperang ikut sunnah sepertimana Nabi
S.A.W berperang ikut wahyu.
11. Bilangan mereka yang membai’ah lmam Mahdi
iaitu 313 orang. Ada perempuan. Maka lmam Mahdi dapat menguasai setiap diktator
hinggalah merasa keadilan. Beliau memerintah selama 7 tahun.
12. Mahdi penutup bagi agama Allah S.W.T
sepertimana Allah membuka agamanya dengan Nabi Muhammad S.A.W
13. Selepas dibai’ah, satu utusan tentera
daripada Syam yang diutus untuk memeranginya telah ditenggelamkan di
Zilhalifah.
14. Pemegang panji-panjinya ialah seorang pemuda
puak Tamimi yang datang dari Timur.
15. Mahdi memerangi Rom dalam masa 3 hari. Dapat
kemenangan di hari ke 3. Hingga dapat membuka Al Konstantiniah
Demikianlah sebahagian di antara Khulasah yang
dibuat oleh lbnu Hajar tentang Imam Mahdi. Susunan dan alih bahasa yang
terdapat di atas adalah dibuat untuk memudahkan para pembaca untuk memahaminya.
Dalam kitab Adduratun Nafi’ah Fi Isy Ratus Saa’ah
oleh Syeikh Osman Jalaluddin terdapat lagi keterangan yang detail tentang
lmam Mahdi. Berikut ialah daripada kitab tersebut yang dibuat dari muka surat 3
ke muka surat 22.
SIFAT DAN TABIAT IMAM AL MAHDI
Sesungguhnya Imam Mahdi itu mempunyai nama yang
serupa dengan nama Nabi kita iaitu Muhammad bin Abdullah. Beliau berketurunan
daripada Hassan Hussein iaitu cucu Nabi Muhammad S.A.W. Tubuhnya sederhana,
warna kulitnya putih kemerah-merahan, jarang bulu dua pelipisnya, hidungnya
mancung, keningnya melengkung, mukanya memanjang, luas dua matanya yang
bercelak, giginya berkilat-kilat lagi putih, pada pipi kanannya terdapat tahi
lalat hitam, mukanya berseri-seri, janggutnya tebal dan ia mempunyai satu tanda
umpama cop “Khatamun Nubuwwah” pada belikat Nabi Muhammad S.A.W. Pehanya
renggang dan ia memakai baju belah dada yang berwarna putih lagi pendek.
Mengenai tabiatnya pula ialah, ia tidak
membangunkan orang tidur kecuali apabila masuk waktu sembahyang. la tidak
menumpahkan darah yang tiada halal, memerangi orang yang meninggalkan sunnah
Nabi S.A.W dan orang kafir musyrik. Beliau juga akan menghapuskan segala
perbuatan bid’ah yang menyimpang dari pegangan atau iktiqad Ahli Sunnah Wal
Jamaah. Imam Mahdi juga akan menjadi raja yang memerintah seluruh dunia seperti
Zulqarnain dan Nabi Sulaiman a.s. Di samping itu ia akan memusnahkan segala
salib Kristian dan membunuh babi.
Imam Mahdi sangat penyayang dan pemurah kepada
sekelian muslimin. Imam Mahdi di redhai setiap yang hidup di langit dan bumi
sehinggakan sekelian burung-burung, binatang liar di hutan dan ikan-ikan di
laut akan menyukainya. Kekayaannya melimpah-ruah dan menyeru kepada sesiapa
yang berhajat untuk mengambilnya. Tetapi hanya seorang sahaja yang menyahutnya
kerana di waktu itu semua orang kaya-raya (boleh jadi kaya hati). Lelaki itu
pun mengaut harta-harta sekehendak hatinya tetapi kemudiannya mengembalikan
semula kepada Imam Mahdi.
PAKAIAN AL MAHDI
Sewaktu zahir ke dunia Imam Mahdi memakai satu
serban dengan malaikat di atasnya. Malaikat itu akan menyeru:
“lnilah Mahdi khalifah Allah, ikutilah ia dengan
ikhlas dan yakin.” Kemudian akan keluar daripada serban itu satu tangan
mengisyaratkan satu bai’ah kepada Imam Mahdi. Imam Mahdi memiliki baju
Rasulullah S.A.W , satu pedang, satu bendera merah yang diperbuat daripada kain
bulu yang bertulisan “Bermula perjanjian itu bagi Allah” berwarna hitam.
Selepas kewafatan Rasulullah S.A.W baju itu tidak pernah dipakai kecuali
apabila zahir Imam Mahdi.
KELEBIHAN AL MAHDI
Imam Mahdi akan menanam sebatang kayu kering ke
dalam tanah yang kering lalu kayu itu tumbuh dan berdaun hijau. Apabila imam
Mahdi mengisyaratkan dengan tangannya kepada burung di udara, burung itu akan
jatuh ke atas tangannya. Kemudian ada seruan dari langit yang mengatakan,
“Wahai manusia! Bahawasanya Allah akan mengutus
beliau kepada orang-orang yang degil dan munafik dan ia akan memerintah kamu
semua. ”
PEMERINTAHAN AL MAHDI DI DUNIA
Imam Mahdi sangat gagah perkasa dan sekelian
manusia mengharapkan pertolongan dan perlindungan serta keamanan daripadanya.
Allah akan mengurniakan sebanyak 3000 malaikat yang akan memukul setiap orang
yang menentang lmam Mahdi. Malaikat Jibril dan Mikail juga akan turun bersama
pada waktu itu.
Suasana aman ketika itu hingga membolehkan
harimau dan kambing berhimpun di satu tempat. Kanak-kanak akan bermain dengan
segala ular dan kala tanpa bahaya. Orang-orang yang membuat perhumaan dan
bersawah padi cukup makmur malah benih semaiannya tumbuh dengan hasil yang
digandakan oleh Allah sebanyak 700 cupak.
Di masa pemerintahannya lagi, ia akan memadamkan
segala fitnah dan menghapuskan maksiat umpamanya riba, perzinaan, minum arak
dan sebagainya. la akan melaksanakan segala yang diamanahkan dan mewujudkan
keamanan di seluruh alam ini, sehinggakan orang-orang perempuan yang pergi haji
akan bersama-sama jemaah perempuan sahaja kerana mereka tidak takut sesuatu apa
pun kecuali kepada Allah.
Alamat Yang Hampir Zahir Imam Mahdi Ke Dunia
ADA BEBERAPA TANDA SEBELUM MUNCUL AL MAHDI
1. Pecahnya sungai Furat (sungai yang besar di
dalam negeri Baghdad) masuk ke laut Farsi.
2. Gerhana bulan pada awal malam bulan Ramadhan
dan gerhana matahari di awal Ramadhan. Kedua-dua gerhana itu belum pernah
berlaku sebelum ini.
3. Gerhana bulan berlaku sebanyak dua kali dalam
bulan Ramadhan.
4. Naik tanduk di langit umpama beberapa gigi.
5. Terbit bintang berekor yang cerah dari timur
6. Zahir api besar selama 3 ataupun 7 malam dari
timur.
7. Zahir kelam pada langit.
8. Zahir langit merah yang berlainan dari biasa.
9. Terdapat seruan dari langit yang difahami oleh
semua manusia yang mengatakan bahawa lmam Mahdi telah zahir.
10. Tenggelam kampung Khuristan di dalam negeri
Syria.
11. Seruan dengan nama Imam Mahdi yang sangat
kuat dari langit yang didengari oleh semua manusia. Waktu itu orang tidur akan
terjaga, yang berdiri akan terduduk dan yang duduk akan berdiri disebabkan
terperanjat.
12. Zahir suatu jemaah lelaki di bulan Syawal.
Kemudian kedengaran suara membatalkan peperangan di dalam bulan Zulkaedah.
Setelah itu berlaku peperangan dalam bulan Zulhijjah dengan kejadian samun ke
atas jemaah haji serta pertumpahan darah di atas Jumratul Aqabah di Mina
(tempat melontar).
13. Berlaku gempa bumi.
14. Kedengaran dua seruan dari langit, seruan
pertama menyebut bahawa lmam Mahdi yang zahir itu sebenarnya keluarga Muhammad
S.A.W. Suara kedua pula mengatakan bahawa lmam Mahdi itu daripada keluarga Isa
a.s.
Fitnah-Fitnah Yang Berlaku Sebelum Zahir Imam
Mahdi
5 FITNAH SEBELUM MUNCULNYA AL MAHDI
1. Sewaktu pecah sungai Furat, keluarlah emas
daripada bukit yang berdekatan. Akibatnya berpuak-puaklah manusia kepada 3
kumpulan untuk mendapatkannya. Salah satu daripada kumpulan yang lebih hampir
dengan timbunan emas itu berkata, “Demi Allah kami akan membunuh sekelian
manusia kerana jika kami biarkannya nescaya habislah ia (harta).” Selepas itu
berlakulah kejadian yang tidak diingini sehingga berlakulah pembunuhan yang
besar di mana hanya seorang sahaja dalam setiap seratus orang yang hidup.
2. Keluar seorang daripada keturunan Sufyani yang
kafir daripada anak Khalid bin Sufyan dalam negeri Syam, yang akan menyebabkan
peperangan yang besar.
3. Berlaku peperangan yang berpunca daripada puak
Ibqa’. Ibqa’ ini ialah suatu yang ada padanya warna putih dan hitam dari negeri
Mesir.
4. Muncul puak Ashab. Ashab ialah sesuatu yang
bercampur warna putih dan merah.
5. Muncul puak A’raj yang mana A’raj itu ialah
orang yang berjalan capek dari Maghribi.
Berlakulah peperangan di antara puak-puak itu
selama setahun di mana kemenangannya di pihak Sufyani. Kemudian muncul pula
seorang raja dari negeri Maghribi yang membunuh semua lelaki, menawan perempuan
lalu menunggu di bumi Arab untuk memerangi puak Sufyani yang sedang mengalahkan
puak Quraisy.
Walau bagaimanapun, pihak Raja Maghribi
dikalahkan oleh puak Sufyani sehingga habislah harta bendanya dirampas. Pihak
Sufyani meneruskan peperangan dengan pihak Rom dan Turki di mana berlakunya
berbagai-bagai penganiayaan umpamanya perut perempuan yang mengandung dibelah
,dan kanak-kanak dibunuh. Lelaki-lelaki pihak Quraisy yang melarikan diri ke
Turki dituntut secara paksa dan setengah daripada mereka berjaya lari ke
Khurasan setelah dipukul dan disiksa di Damsyik.
Di dalam perjalanan memburu saki-baki orang-orang
Quraisy itu, angkatan berkuda puak Sufyani membinasakan kota-kota negeri,
memasuki kota Baghdad dan membunuh seramai 100,000 jiwa. Apabila memasuki Kufah,
mereka membunuh 60,000 jiwa lagi serta menawan kanak-kanak dan perempuan.
Manakala sampai ke negeri Khurasan, bertambah-tambah lagi kekejaman mereka.
Setiap keluarga Nabi Muhammad S.A.W dan Bani
Hasyim dari penduduk Khurasan itu ditangkap lalu dibunuh di tempat itu juga.
Separuh ahlul bait itu dihantar ke Kufah. Kemudiah puak Sufyani itu memasuki
kampung-kampung dan merata-rata tempat.
Setelah berlaku kelima-lima perkara tadi,
zahirlah Imam Mahdi tetapi tidak diketahui di mana ia menzahirkan diri. Semasa
berlaku huru-hara itu, ia berserta dengan pembantunya dan tujuh orang lagi
melarikan diri dari Madinah dan bersembunyi di Makkah. Manakala mendengar
berita itu, Raja Madinah pun mengutus surat kepada Raja Makkah memberitahu
kedatangan lmam Mahdi dan menyebut nama-nama jemaahnya. Raja Makkah sangat
gembira mendengar khabar itu lalu menjemput Imam Mahdi beserta jemaahnya
menemui baginda. Imam Mahdi dan jemaahnya menemui Raja Makkah dan meminta
perlindungan politik lalu dibenarkan tinggal di Makkah dengan aman.
Tetapi Raja Makkah menipu dengan memanggil dua
orang utusan Imam Mahdi lalu membunuh salah seorangnya di satu tempat antara
rukun Hajarul Aswad dan maqam Ibrahim. Seorang lagi telah berjaya melarikan
diri dan memberitahu Imam Mahdi. Bersiaplah Imam Mahdi untuk memerangi Raja
Makkah yang dimurkai Allah dan segala isi langit, lalu berkhemah di Taif di
satu bukit, lalu bergabung dengan penduduk di situ. Berperanglah buat pertama
kalinya Imam Mahdi dan jemaahnya dengan Raja Makkah. Imam Mahdi berjaya
mengalahkan mereka sementara Rajanya pula dibunuh. ltulah perang pertama dari 6
peperangan.
PEPERANGAN KE 2
Peperangan kedua ialah memerangi negeri Turki
Konstantiniah yang mana Imam Mahdi turut dibantu oleh para auliya’. Ada dua sebab
negeri itu diperangi, pertama mungkin ia akan jatuh ke tangan orang kafir pada
akhir zaman umpamanya Rusia, kedua, ialah kemungkinan mereka telah keluar dari
pegangan Ahli Sunnah Wal Jamaah. 7 tahun setelah peperangan itu, barulah keluar
dajal laknatullah yang kemudiannya dibunuh oleh Nabi Isa a.s dan Imam Mahdi di
Baitul Maqdis.
Pada 1343 H, semasa berada di Madinah penulis
(Syeikh Jalaluddin) telah berjumpa dengan seorang soleh dari negeri Turki yang
berkata, “Negeri Turki sekarang dalam kacau bilau dalam hal agama, orang-orang
muda semuanya keluar dari Ahli Sunnah Wal Jamaah kecuali orang tua yang masih
berpegang teguh dengan agama.” Pada tahun 1342 H, sewaktu pemerintahan Syarif
Husein di Makkah seorang guru yang bersyarah di Masjidil Haram menceritakan
kezahiran lmam Mahdi yang akan memerangi Makkah dan Turki. Apabila penulis
menanyakan mengapa kedua negeri itu diperangi sedangkan kedua-duanya negeri
Islam, ia menjawab, “Barangkali pada akhir zaman, penduduk kedua-dua negeri itu
keluar daripada Ahli Sunnah Wal Jamaah.”
Berkata Sohibul Qamus jatuhnya Konstantaniah oleh
pihak muslimin itu adalah satu tanda kiamat. Tinggi kota Konstantiniah itu
ialah lebih kurang 21 hasta dan gereja-gerejanya sangat tinggi. Di sini gereja
itu terdapat beberapa tiang yang ukur lilitnya 4 depa.
Pada kepala tiang itu ada gambar kuda daripada
tembaga yang ditunggang oleh seorang lelaki sambil memegang buah yang bulat
dari emas dan sebelah tangan lagi terbuka anak jarinya seperti orang memberi
isyarat. Orang itulah...
...munafik, sepertiga lagi mati syahid dan
sepertiga lagi tiada difitnahkan ke atas mereka selama-lamanya.
Selepas itu puak Rom dan muslimin memerangi Parsi
dan menang serta menawan segala kanak-kanak mereka. Kemudian orang Rom meminta
harta rampasan lalu diberikan oleh orang muslimin segala harta dan anak-anak
kafir Parsi itu. Mereka meminta juga anak-anak kaum muslimin orang Parsi,
tetapi tidak diberikan. Ini menggembirakan orang-orang Rom kerana orang-orang
Islam telah melanggar janji lama iaitu memberi lebih kepada mereka kerana
bilangan mereka lebih ramai, alat perang yang lebih sempurna dan mereka lebih
kuat. Lalu mereka pun mengadu kepada Raja Turki dan meminta untuk memerangi
orang Islam.Permintaan mereka ditolak oleh Raja Turki kerana orang Islam itu
ialah puak yang sentiasa menang dan kuat. Orang-orang Rom itu pun memberitahu
Raja Rom, lalu berangkatlah angkatan perang Rom dengan 8 jemaah yang setiapnya
mempunyai seramai 12,000 askar melalui jalan laut.
Apabila mereka berhenti berlabuh di pelabuhan
Syria, segala kapal-kapal dibakar dan menawan seluruh bumi Syam kecuali bandar
Damsyik dan Mu’taq. Apabila melihat orang-orang Syam diperangi Raja Turki pun
menyiapkan angkatan perangnya melalui jalan darat iaitu Qansarian dalam negeri
Syam lalu bergabung dengan penduduk di situ yang seramai 300,000 kemudian
ditambah lagi dengan kekuatan tentera Yaman seramai 1,000 orang dan 40,000
orang bangsa Humair. Dalam peperangan itu orang Islam telah berjaya.
Kemudian orang-orang Yaman dan Humair berhimpun
di satu bukit di negeri Syam sementara pihak muslimin lain berkumpul pula di
tepi Sungai Ariat sedangkan pihak musyrikin pula di tepi Sungai Rokiah yang
hitam. Lalu berlakulah perang antara tentera Islam dengan pihak musyrikin. Di dalam
peperangan itu terbunuhlah pihak muslimin seramai sepertiga, sepertiga lagi
berundur dan tinggallah sepertiga lagi.
Selepas itu tentera Muslimin berpecah kepada 3
puak. Puak pertama ingin terus menyerah dan mengatakan bahawa kalau agama ini
ada kegunaan dan kemuliaannya nescaya dibantu oleh Allah. Puak kedua pula tetap
yakin bahawa orang-orang Rom tidak akan mengalahkan mereka selama-lamanya lalu
menganjurkan supaya melalui kawasan orang Badwi (yang jauh daripada negeri dan
kampung) negeri Iraq, Yaman dan Hijaz yang belum dibinasakan oleh tentera Rom.
Puak yang ketiga pula menasihati kedua-dua pihak tadi supaya tidak taksub
dengan kumpulan masing-masing kerana Allah tidak akan membantu dan menyeru
mereka supaya bersatu semula. Akhirnya mereka bergabung semula dengan
mengangkat perjanjian perang.
Apabila melihatkan gabungan mereka yang terlalu
kecil, bergembiralah Raja Rom lalu diserulah mereka bahawa salib itu boleh
memberi bekas. Tetapi pihak Muslimin menafikan kata-kata itu kerana yang
memberi kemenangan dan kejayaan itu hanyalah dengan pertolongan Allah dan
wali-waliNya. Selepas itu dengan kuasa Allah turunlah 200,000 malaikat berserta
Mikail dengan pertolongan para auliya’. Dengan azab siksa yang diturunkan juga
matilah sebahagian orang kafir dan orang-orang Islam memperolehi kemenangan.
Kemudian tentera Muslimin memasuki bandar Rom dan diminta keamanan dengan
perjanjian bayaran jizyah oleh orang-orang Rom. Mereka kemudiannya diberikan
keamanan.
Mereka (orang-orang Rom) mendustai orang-orang
Islam itu dengan mengatakan bahawa Dajal telah datang untuk merosakkan
orang-orang Islam. Sebenarnya mereka mengambil kesempatan menakut-nakutkan
orang Islam itu untuk menghapuskan kesemuanya lelaki dan perempuan Muslim dari
muka bumi Rom itu. Berita ini telah sampai ke pengetahuan orang-orang Arab
Islam di tempat lain. Orang-orang Rom dibunuh sementara perempuan dan
kanak-kanaknya ditawan, segala harta dirampas dan seluruh kota Rom ditawan
dalam masa tiga hari. Kemenangan ini disambut dengan puji-pujian takbir dan
tahlil kepada Allah sehingga ke waktu Subuh tanpa tidur.
Apabila terbir fajar, orang-orang Islam
melaungkan takbir dengan suara yang sehabis kuat, lalu runtuhlah kota Rom.
Kejadian itu menakjubkan orang-orang Rom di mana akhirnya mereka mengakui
bahawa memerangi orang-orang Islam bererti memerangi Allah. Emas dan tawanan
dibahagi-bahagikan sehinggakan masing-masing memperolehi 300 orang anak dara.
Selepas itu timbullah Dajal sebagai alamat hampir kiamat.
PEPERANGAN KE 3
Imam Mahdi akan memerangi negeri India dan
membunuh semua orang kafir dan orang-orang Islam yang terkeluar dari Ahli
Sunnah Wal Jamaah. Di dalam hadis ada menyebutkan bahawa terdapat 72 golongan
yang masuk neraka dan mereka inilah yang akan diperangi oleh Imam Mahdi kelak.
PEPERANGAN KE 4
lmam Mahdi akan memerangi semua pendapat bid’ah
tersebut walau di mana sekalipun mereka berada.
PEPERANGAN KE 5
lmam Mahdi memerangi puak Sufyani dan segala
tenteranya.
PEPERANGAN KE 6
Memerangi penduduk Bandar Qati’. Bandar Qati’ ini
terletak di satu daratan yang hijau pada bahagian laut. Panjang bandar itu 1000
batu dan lebarnya 500 batu, mempunyai 360 pintu yang dikawal oleh seramai 1000
askar pada setiapnya. Sewaktu ketibaan Imam Mahdi dengan tenteranya dari
Konstantiniah Al Kubra, mereka melaungkan takbir sebanyak 3 kali lalu runtuhlah
dinding bandar Qati’. lmam Mahdi dan tenteranya akan memerangi mereka dan
membunuh 1,000 000 orang.
Setelah selesai peperangan itu, Imam Mahdi
berserta tenteranya menuju ke Baitul Maqdis dengan 1000 buah kapal. Apabila
sampai ke bumi Syam Palestin di antara tempat bernama ‘Aka, Shur dan Ghazza,
mereka memperolehi beberapa harta yang banyak dan melimpah ruah. Imam Mahdi dan
tenteranya tiba dan tinggal di Baitul Maqdis sehinggalah keluar Dajal.
Dalam kitab Al Hawi lil Fatawa terdapat
keterangan tentang lmam Mahdi. Berikut adalah terjemahan kitab tersebut yang
dipetik dari muka surat 145.
"lmam Mahdi lahir di dalam lingkungan
tentera seramai 313 orang lelaki iaitu bilangan tentera Badar, bukan secara
berjanji untuk bertemu. Mereka itu adalah ruhbanul bil lail, fursan bin nahar.
Ertinya ahli ibadah di waktu malam, singa-singa di waktu siang."
Daripada lbnu Masud dia telah berkata apabila telah
terputus perdagangan dan segala jalan-jalan dan banyaknya berlaku fitnah akan
keluarlah 7 orang ulama daripada beberapa pelusuk dunia tanpa janji (mereka
saling tidak kenal mengenal). Setiap seorang di kalangan mereka akan dibai’ah
oleh 300 orang dan beberapa belas orang lelaki. Mereka semuanya akan berhimpun
di Makkah. Ketujuh- tujuh orang itu akan bertemu. Sesama mereka akan bertanya,
mengapa kamu datang? Jawab yang lain, kami mencari (lelaki) orang yang agar di
atas tangannya fitnah ini akan tenang dan Kistantiniah itu akan dibuka.
Sesungguhnya kami tahu namanya, nama bapanya, nama ibunya dan tenteranya. 7
orang itu pun sepakat. Mereka pun sama-sama mencari. Maka mereka bertemu di
Makkah.
Demikianlah keterangan tentang Imam Mahdi.
Ulama-ulama telah menghurainya dengan panjang lebar berdasarkan hadis-hadis
tentangnya. Umat Islam sepatutnya mengambil kenyataan ini sebagai satu berita
besar dan menggembirakan.Yang penting dan menanti-nanti agar ianya segera
berlaku. Sebab agama Islam dan umat Islam hari ini sudah begitu lemah dan
hinanya. Maksiat dan mungkar jadi mainan dunia. Manusia bertuhankan hawa nafsu
dan syaitan. Allah dan RasulNya dibuat macam tidak ada, atau kalau ada pun,
macam Al Quran buruk sahaja. Iman dan ukhwah Islamiah hancur bak air batu di
bawah matahari terik. Musuh sedang meratah umat Islam bagai memakan makanan
dalam satu dulang. Alangkah malangnya! Masakan kita tidak sedih melihatkan itu
semua! Masakan kita tidak ingin melihat dunia ini kembali pada tangan Islam. Di
mana maksiat dan mungkar sangat berkurangan. Hati manusia penuh dengan Iman dan
ghairah kembali membangunkan syariat dan Sunnah Rasulullah. Kemewahan merata,
harta melimpah ruah.
Namun manusia berhati zuhud terhadap dunia dan
sangat menyintai akhirat. Maka terjadilah kasih sayang yang tulin dan erat
antara umat. Dunia aman damai lagi makmur dan mendapat keampunan dan kasih
sayang dari Allah. Keadilan merata dan orang kafir pun tunduk pada Islam dengan
cara sanggup membayar jizyah. Alangkah indahnya hidup dalam keadaan itu. Segala
sistem ekonomi, politik, pelajaran dan pendidikan, ketenteraan dan apa juga,
semuanya berjalan mengikut lunas-lunas Islam. Tidak sebagaimana sekarang,
ekonomi ribanya menindas, politik demokrasinya kotor, pelajarannya liar, tidak
mengarah kepada menegakkan hukum-hukum Allah. Manakala pendidikan membentuk
manusia-manusia yang rasuah, sombong, bakhil, tipu, zina, judi, rogol, arak dan
1001 macam mungkar lagi.
Siapa juga yang cintakan kebenaran dan keadilan,
sepatutnya rindu menanti kedatangan Imam Mahdi. Hanya dia pemimpin yang mampu,
dengan izin Allah, untuk mengganti kejahilan manusia-manusia ini dengan Islam.
Sebagaimana mampunya Rasulullah menumbangkan jahiliah untuk digantikan dengan
hukum-hukum Allah. Kalau bukan Mahdi, kita tidak ada seorang pun pemimpin dunia
kini yang boleh menghentikan peperangan, penindasan dan kezaliman, menumpaskan
maksiat, mencetuskan perpaduan, menundukkan orang kafir, menyamakan pembahagian
harta, menegakkan hukum Islam, menumbangkan pemerintahan yang zalim,
mengujudkan keamanan dan seterusnya untuk menegakkan negara Islam di seluruh
dunia.
Kebanyakan pemimpin Islam hari ini bukan sahaja
tidak mampu untuk mengamankan negaranya atau harakahnya, rumah tangganya sendiri
pun kucar kacir. Demikian juga halnya dengan ulama-ulama kita. Hukum Islam
bukan sahaja tidak dijalankan di pejabat atau di qariahnya, dalam rumah sendiri
pun tidak berlaku. Saya berkata begitu bukanlan bermaksud hendak mematikan
semangat juang pejuang-pejuang Islam hari ini. Jangan pula mereka berkata,
“Kalau begitu kita tak payah berjuanglah. Sebab kalau berjuang pun tak dapat
negara Islam.”
Jihad fisabilillah adalah termasuk perintah Allah
dan hukumnya adalah wajib. Jadi setiap umat Islam yang mukallaf wajiblah
perjuangkan Islam. Tapi ingat, niat dan matlamat kita menunaikan perintah Allah
ialah bukan untuk mendapatkan negara Islam tetapi ialah kerana Allah ada dan
untuk mendapat keampunan Allah di padang Mahsyar nanti. Samada berjaya atau
tidak, itu tidak menghalang kita dari terus berjuang. Seseorang yang bila
diberitahu hanya Mahdi yang boleh mengembalikan Islam ke seluruh negara dan
dunia, bukan kita terus mengambil keputusan untuk pencen dari berjuang,
menunjukkan perjuangannya selama, ini bukanlah kerana Allah. Samalah dengan
seorang yang sembahyang kerana hendak kaya, tapi bila tidak kaya-kaya juga dia
pun malas nak bersembahyang. Orang ini tidak ikhlas namanya.
Tidak boleh juga kita berjuang kerana hendak jadi
pengikut Imam Mahdi atau hendak menunggu lmam Mahdi. Nanti kalau Imam Mahdi
lambat datangnya, dia pun tidak mahu berjuang lagi. ltupun tidak ikhlas
namanya. Imam Mahdi datang ke tak datang ke kita tetap berjuang kerana Allah.
Biar kita mati dalam berjihad fisabilillah, moga-moga syahid.
Hakikat penantian Imam Mahdi yang sebenarnya
ialah mengharapkan pembelaan Allah S.W.T. terhadap agamanya yang kita cintai
ini. Moga-moga bila Imam Mahdi datang, tegak kembalilah Islam di bumi ini.
Perasaan dan harapan itulah yang mendorong kita untuk mendoa, menyebut-nyebut,
mengingat-ingat dan bercakap-cakap tentang lmam Mahdi ini. Ini jugalah yang
dibuat oleh lmam Bukhari dalam keluhan rasanya pada Tuhan:
Tuhan,
dada bumi mengharapkan
turunnya tangkisan ghaib dari udara
turunnya tangan kuat
yang kuasa menyapu kegelapan
dan mengangkat kaum-kaum yang lemah di bumi.
Sebab kalau bukan seorang yang benar-benar
didatangkan oleh Allah, yang ada berkat dan karamah serta ilmu dan kekuatan
yang bertaraf mujtahid dan mujaddid, mustahil rasanya umat ini dapat dipimpin
kepada Islam. Maka marilah kita sama-sama mengharapkan lahirnya lmam Mahdi.
Jika takdirnya kita dapat bertemunya, maka berikrarlah untuk mengalu-alukan dan
memberi bai’ah padanya. Agar kita dapat bersamanya mengembalikan kebenaran dan
keadilan di bumi Allah ini
[Dipetik daripada buku Siapakah Mujaddid kurun ke
15]
Tiada ulasan:
Catat Ulasan